Poliep in baarmoeder. Hystroscopie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door oj89, 18 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oj89

oj89 Actief lid

13 dec 2015
    477
    379
    63
    Hoi dames,
    Vandaag follikelmeting gehad, dit keer een gynaecoloog i.o die ik nog niet eerder had gehad.
    Zegt hij dat er in de computer een notitie staat dat ze vermoeden dat ik een poliep in de baarmoeder heb omdat ze tijdens de uitgangsecho vaker een stolsel zagen.
    Deze poliep kan een innesteling belemmeren.

mocht deze iui poging mislukken, gaan ze een hystroscopie maken en de poliep weghalen.
    Zonder verdoving. Maar als ik het te pijnlijk vind stoppen ze en krijg ik narcose.

Ik ben best wel geschrokken, zie erg op tegen de hystroscopie vooral omdat ik de hsg erg pijnlijk vond.
    En ergens ben ik ook blij dat dit de oorzaak kan zijn waarom een zwangerschap uitblijft.

Hoe hebben jullie de hystroscopie ervaren? Is het vergelijkbaar met een hsg?
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen:)

2. Netje81

Netje81 Lid

9 jul 2017
    9
    0
    1
    Vrouw
    Ik vond de hysteroscopie minder pijnlijk dan de hsg.
    Het ligt er erg aan wie het doet en of ze de poliep goed in beeld kunnen krijgen. Bij mij hebben ze ook gekeken naar uitmonding van de eileiders dat vond ik het vervelends/pijnlijkst. Verder houden ze de baarmoeder met water open zodat ze goed kunnen kijken, ik vond het een gek gevoel, het water loopt namelijk gelijk weg. Bij mij stond er een emmer onder...

Biopten afnemen is een gek gevoel maar vond het niet pijnlijk. Enig idee hoe groot de poliep is en hoe ze die willen verwijderen?

3. oj89

oj89 Actief lid

13 dec 2015
    477
    379
    63
    netje81, dankjewel voor je reactie!
    nee ik heb geen idee hoe groot de poliep is.
    bij de uitgangsecho (tijdens menstruatie) zien ze het telkens en bij de andere echo's zien ze het niet meer en ziet alles er normaal uit. vandaar dat ze toch willen gaan kijken met een hysteroscopie.
    nog een vraagje, bij de hsg pakte ze de baarmoederhals met een tangetje ofzo vast. dat is wat ik zo pijnlijk vond, de rest vond ik goed te doen.
    doen ze dat ook met dit onderzoek?

4. Netje81

Netje81 Lid

9 jul 2017
    9
    0
    1
    Vrouw
    Bij mij hebben ze dat niet gedaan. Ik heb vooraf wel naproxen op aanwijzing van de gyn ingenomen. Avond van te voren voor het slapen en op de dag zelf 2 uur van te voren.

5. druiffedruif

12 jun 2015
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Naproxen opbouwen vanaf de avond vooraf en de ochtend zelf is inderdaad een goed advies. Verder is het ook mogelijk om de baarmoedermond zelf te verdoven alvorens ze aan de hysteroscopie beginnen - dit maakte het voor mij doenbaarder (zonder ook geprobeerd en was echt een regelrechte ramp). Nu heb ik meerdere hysteroscopieen gehad voor verklevingen in de baarmoeder/cervix (Asherman's Syndroom) dus dat maakte de doorgang voor de hysteroscoop lastig en dus pijnlijker dan bij een 'gewone' hysteroscopie maar toch. Ik zou even vragen naar de lokale verdoving aangezien je de HSG ook al zo pijnlijk vond! Succes!

Deel Deze Pagina