Toevoegingen aan voeding

Discussie in 'De lounge' gestart door Bluesky, 10 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb zitten twijfelen of ik dit topic hier zou posten of bij voeding, maar het heeft niet specifiek met babyvoeding te maken dus ik zet hem toch maar hier neer... Als het toch verkeerd staat verplaats hem maar.. ;)

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die zich afvragen waarom het nodig is dat tegenwoordig aan bijna al het voedsel wel iets toegevoegd word, al is het maar vit C. Ik word er zelf eerlijk gezegd een beetje simpel van. En nou is (bij mijn weten) een teveel aan vit C niet zo erg omdat je dat weer uitplast, maar al die andere troep dan? En vaak zijn het ook nog synthetische toevoegingen (lees: Door de mens gemaakt) en geen natuurlijke vitamines. Wie zegt dat dit op den duur niet vreselijk schadelijk is voor ons?

Net zoals met al die 0% vet producten... Bijv: Hier bij de Ah kan ik al geen fruityoughurt met vet erin kopen. Alles is 0% vet. Mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen? Ik heb die vetjes hard nodig om op gewicht te blijven.. :)

Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hierover denken.. Ik ben niet met een ingewikkelde studie bezig ofzo, en ik ben ook maar gewoon een werkende moeder.. Als ik hier op mijn werk iets van zeg kijken ze me allemaal aan alsof ze water zien branden... Waar maak ik me druk over? Je ziet ze denken. :) Soms heb ik echt het gevoel dat ik de enige ben die zich hier zorgen over maakt....

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Tja....ik vraag me ook wel eens af of al dat toegevoegde wel goed voor ons is.....
    Maar ik maak me er niet al te druk om

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik krijg dezelfde reacties, en ook hier op het forum, dus ik zeg er allang maar niks meer over, ik deel mijn kennis en visie erop wel via pb of msn.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hihihi... Gevoelig onderwerp dus... Ik ben in elk geval niet de enige, dat is al heel fijn om te horen/lezen.. :)

5. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Ik vind ook dat er teveel troep in je eten geflikkerd wordt.
    Heb net Adez gekocht,denk doe eens gezond...
    Kijk ik achter op het pak zit er niet eens sojamelk in :(
    Zitten alleen soja-eiwitten in...
    Tsja....
    Ze hoeven van mij bij wijze van spreken geen vitamine c bij mijn lasagna te gooien,ik eet wel een extra kiwi!
    Alhoewel die tegenwoordig ook gemanipuleerd worden..

6. valhalla

valhalla Niet meer actief

Nou, dat vind ik nu ook. Je kan tegenwoordig echt bijna geen eten meer vinden waar niet allerlei extra's inzitten. Wil je een ontbijtkoek dan kan je kiezen voor met extra vezels, met minder suiker, met minder vet, met extra vitamine C.
    Wil je gewoon boter kopen, dan zit er bij de een extra linolzuur in, bij een volgende extra gezonde olijfolie, vitamine A of D, of het is extra light. Dit allemaal nog eens naast allerlei kleur-, geur of smaakstoffen die er verder ingestopt worden. Of de light- en minder suikerterreur. Getver, zelfs in augurken en picalilly zit zoetstof ipv suiker waardoor het echt niet meer te eten is.

Het maakt het echt niet gezonder, al die toevoegingen. Vitamine C uit fruit is toch altijd nog gezonder dan vitamine C in een of ander ranzig industrieel vitaminedrankje. Als je gewoon goed naar je lijf luistert en eten eet met zo min mogelijk gekke toevoegingen blijf je denk ik het gezondste. Maar ja, veel mensen eten toch het liefst door de fabrikanten als gezond aangeprezen gemaksvoedsel zoals bijvoorbeeld die 'eet kleur' soep van Honig ofzo. Het zou zo gezond zijn maar waarom niet gewoon zelf effe een paar tomaten, een paprika en een uitje bakken, bouillonblokje erbij en in de mixer? Veel lekkerder, goedkoper en stukken gezonder...

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Als je een pak sinasappelsap koopt....zit er niet gewoon sinasappelsap in...maar weet ik veel hoeveel andere dingen.

Vitaminepillen vind ik net zoiets...
    Waarom eten veel mensen vitamine pillen?
    Als je genoeg groente en fruit eet is dit helemaal niet nodig.

8. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    Er wordt inderdaad maar ongevraagd van alles in onze voedingsmiddelen gegooid! Je wordt er inderdaad niet goed van!

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Gelukkig... Er zijn meer mensen die het te erg vinden worden... En ik ben helemaal niet zo iemand die alles biologisch moet hebben enz (eerlijk gezegd vind ik het op het moment nog veel te duur :oops: ) en een lekker stuk vlees vind ik ook niet te versmaden, maar ik denk niet dat de effecten op de lange termijn van al die toevoegingen al bekend zijn.

Mijn punt is eigenlij kdat je nu dus niks meer te kiezen hebt. Of het is ongelooflijk duur, of er zit van allerhande rotzooi in.

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik heb er voorgekozen om wél duurder eten te kopen, ik zie het als een investering in onze lichamen en onze wereld en ik geloof dat een goed voorbeeld oproept bij mensen in je omgeving om dat ook te gaan doen, bovendien hebben wij een moestuin en een vriezer om dat in op te slaan, dit jaar gaan we voor het serieuze werk :D

11. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Nee, je bent niet de enige die zich daar druk om maakt.
    Sinds kort volg ik een koemelkvrij dieet waardoor ik elk etiket moet bestuderen. Nou, dan kom je best verrassende ingredienten tegen. Al het eten is tegenwoordig gemanipuleerd. Ik heb bijvoorbeeld varkensharten gegeten, dit zit verwerkt in snijworst. Je hebt het dus niet eens door als je het etiket niet leest. En of het er allemaal gezonder is geworden? Volgens mij niet.
    Niet voor niets kennen we de moderne ziektes als allergien en extreem overgewicht. En door dit overgewicht weer hart- en vaatziektes.

En inderdaad, puur natuur kost ontzettend veel geld. Misschien moet ik het maar eens doen... Dan zou ik eerst overstappen op biologisch vlees denk ik.

12. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Wat ga je doen dan?
    Wij hebben als eens rondgekeken voor een kas maar die zijn ontzettend duur.

13. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik heb ook geen kas en dat heb je ook echtniet nodig, ik heb een balkonkasje gekocht bijHornbach en daar zaai ik in voor, als zegroot genoeg zijn plant ik ze over in de tuin, een redelijk stukje grond hebben we flink omgespit dan, je hebt voor de kwetsbare groentes tunnels te koop voor ene paar euro, daar kan je zemee beschermen als het echt rotweer is en voor de rest is het goe dplannen, wanneer iets klaar is en wanner je het kan zaaien of voorplanten en zo een plan maken dat je het hele jaar door een aanvoer van groente hebt uit je eigen tuin, ik ben dit jaar van plan om alles voor te snijden en in tevriezen in een vrieskist. Als je eens google-t op ecologisch tuinieren dan kom je veel handige tips tegen!

Ook hebben wij een compostbak sinds kort achter in de tuin staan, heel belangrijk, voedingsrijke compost te hebben voor je moestuintje.

Verder hebben we een appelboom al een aantal jaren, kruisbessen, aardbeien enz enz

14. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Mooi!
    Niks zo lekker en gezond als groente en fruit uit eigen tuin.
    Heb alleen rabarber en aardbeien staan in de zomer maar wil uitbreiden.
    Ik ga eens googlen!

15. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik heb zelf oregano, tijm, en 's zomers courgettes en lente-ui. Erg lekker!

16. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik heb binnen in huis ook een heleboel kruiden staan idd, ook pepers en munt voor de thee.

17. jacoba

jacoba Fanatiek lid

6 mrt 2006
    3.436
    0
    0
    tollebeek
    Pepers voor de thee?
    Slaan dan niet de vlammen uit je mond.

18. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    jacoba
    Peper+munt=pepermunt misschien?

mamadeluxe, ik moest meteen aan je denken toen ik dit topic las :D

19. jacoba

jacoba Fanatiek lid

6 mrt 2006
    3.436
    0
    0
    tollebeek
    haha het kwartje valt

20. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    hahaha Daphne , ja voorspelbaar he :p

Nee ik typte te snel, ik heb een peperplantje. En een munt plantje voor thee. De pepers zijn voor bij het koken hihi.

Deel Deze Pagina