wat te doen met mijn orchidee?

Discussie in 'De lounge' gestart door Fireangel, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fireangel

Fireangel Bekend lid

12 mei 2011
    585
    0
    16
    leerkracht speciaal onderwijs
    noord-brabant
    Wij hebben twee orchideën. Die al ruim 2 jaar geen bloemen gaven.
    Wel gaf ik ze netjes elke 2 weken even een voetenbadje met water, liet ik ze uitleggen en gingen ze weer terug in de "vaas".

Nu heb ik met 33,5 week zwangerschap in het ziekenhuis gelegen en moest ik daarna rustig aan doen. Geen moment meer aan gedacht om mijn orchideën water te geven.
    Nu hebben ze ruim 12 weken geen water gehad en begint 1 van de twee orchideën super mooi te bloeien.
    Moet ik ze nu wel weer voetenbadjes gaan geven?? Hebben ze teveel water gehad? Of ligt het eraan dat ik nu continu thuis ben en de verwarming thuis dus hoger staat en heeft het helemaal niks te maken met het geven van water.

Kortom, hoe kan ik mijn orchideën nu het beste verzorgen, iemand verstand ervan?

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    verwaarlozen!!!! echt vergeten die bloemen!
    en als je ooit aan ze denkt: een drupje water. en de hoop niet opgevn;)

3. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.155
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Hier ook 3 planten, 2 ervan niet meer gebloeid sinds bijna een jaar denk ik. Eentje is nu terug begonnen, ander lijkt z'n bladeren te groeien. Geef ze om de 2 dagen of zo water nu, en nu gaat die ene opeens hard met z'n bloemknoppen!

3e is een scheut van een andere, die heb ik in de zomer verpot maar is nog amper gegroeid (of helemaal niks zelfs?) Geen idee hoe het komt!

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

1x per 2 weken onder dompelen ( dus de hele pot ) De wortels moeten namelijk nat zijn en die zitten vaak aan de bovenkant.

Verder niks aan doen!
    Als ze uitgebloeid zijn laten staan geen water geven tot er nieuwe takken aan komen!

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    ja vergeten...

En dan gaan ze het ineens weer doen...zo apart

Ik heb een keer een jaar lang een dode ( dacht ik) in de vensterbank gehad. De takken stonden wel mooi en de pot ook...dus ik denk...ik laat hem gewoon staan.

Ineens gaan bloeien en ook nog eens erg mooi. Nu zitten de bloemen er ook alweer een jaar aan.

6. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Wij krijgen van SM wel eens zo'n plant kado en proberen hem altijd zo snel mogelijk dood te krijgen. Alleen lijkt het wel of die krengen niet dood willen.
    Wij vinden die dingen niet mooi en noemen ze altijd bloem op een stokje.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Inderdaad verwaarlozen..
    Ze staan hier op de eettafel, en af en toe krijgen ze een restje water uit een glas als ik de tafel opruim. En ze weigeren kapot te gaan. Ze leken het eind vorig jaar op te geven. Maar de ene heeft een nieuwe tak gekregen, en de andere een tak en een nieuwe uitloper op een oude tak. Alledrie de takken zitten nu ook vol met knoppen en de eerste zijn open..

En mijn schoonmoeder maar elke week die dingen in bad doen, afsponsen en lief toespreken ;)

8. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hoi,

Hier doen ze het het beste als je er niets mee doet. Heeeeel af en toe eens in de 2 a 3 weken gooi ik er een paar druppels water op.
    Als de bloemen uitgebloeid zijn, dan kun je de bloemen wegplukken. De steel van de bloem kun je het beste laten staan. Ik steek er zelf dan altijd een nep orchidee naast. je ziet tegenwoordig niet echt meer dat deze nep zijn. En dan ziet het er ook nog leuk uit, alsof de orchidee gewoon bloeit. En dan doe ik er helemaal niets meer mee. Geen water of niets. Totdat er ineens een nieuwe steel ontstaat met nieuwe knopjes. Dit is vaak na 3 a 4 maanden. Dan geef ik weer eens in de 2 a 3 weken wat druppeltjes water. En knip ik de oude steel weg. En dan doet hij het weer. Oh ja, de kunstbloem doe ik dan natuurlijk weer weg, die is dan niet meer nodig.
    Bij mij staan ze op de vensterbank (boven de verwarming) voor het raam in de zon.

groetjes
    van
    hamtaro

9. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    die van mij heeft eigenlijk altijd wel laagje water in de pot en doet het ook weer

10. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    1x per week of 1x per 2 weken helemaal onderdompelen. Liefst wel op een lichte plaats maar niet in de zon (nu is er momenteel niet veel zon, dat scheelt ;)).
    Het heeft gewoon even tijd nodig voor er weer nieuwe bloemen aan komen.

11. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    absoluut geen voetenbad geven!! ze moeten zo min mogelijk water krijgen! lekker verwaarlozen dan bloeien ze het langst.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Grapje denk ik...

13. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik geef ze echt nooit water ... En als ze uitgebloeid zijn dan zet ik ze op de wc(koud en donker)
    Uiteindelijk bloeien ze weer. Mijne staat al bijna 3 jaar

14. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Gewoon laten voor wat het is. Bij de bloemist waar ik werkte kregen ze 1x per week niet meer dan een borrelglaasje water. :)

15. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Een vriendin van mij zegt ook altijd als ze uitgebloeit zijn moet je ze vergeten... En naar een tijd komen er weer bloempjes. (mij helaas nog nooit gelukt :p).

16. bij mij doen de orchideen het het beste :D
    de rest gaat allemaal dood door verwaarlozing..

dus ik denk dat je ze moet verwaarlozen, af en toe wat water en verder lekker laten staan...

17. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ik heb een deel van mijn orchideeën al een paar jaar en als ze uitgebloeid zijn, krijg ik binnen enkele maanden, soms weken, weer een nieuwe tak.

Ik dompel ze nooit onder. Ik haal ze uit de pot/vaas en maak de aarde (bedoel die soort houtsnippers) 1x per week nat via de kraan, daarna laat ik ze uitlekken. Af en toe geef ik ze wat pokon, gewoon de normale die andere planten ook krijgen. En als ze uitgebloeid zijn, knip ik meteen de tak weg helemaal tot onderaan (bij de phalaenopsis dan).

18. ForeverMom

ForeverMom Niet meer actief

Toen íe uitgebloeid was heb ik die van mij afgeknipt boven het derde oog (dat knokkeltje aan de stam/steel van de plant) en hij ging weer opnieuw uitschieten en bloeien!
    Ik laat een cactus nog uitdrogen en deze plant doet het al verwonderlijk lang heel goed... ;)

19. Sjaccie

Sjaccie Actief lid

9 jun 2012
    182
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hier gaan ze alle vier tegelijk één keer per week in de wasbak even een voetenbad met orchideeenvoeding. Verder helemaal niets. En ze staan ook nog alle vier in de zon. én onder een raampje dat met die kou ook op een kier heeft gestaan. Ik heb ze alle vier nu een jaar en ze doen het nog steeds, volgens mij zijn ze niet stuk te krijgen...

20. sjak

sjak Niet meer actief

In de container gooien?

Deel Deze Pagina