Hoe staan jullie tegenover wel of niet verschonen van de kattebak? Op internet lees je verschillende dingen. Ik snap dat het wordt afgeraden en ook waarom. Maar als het een keer noodzakelijk is en ik doe goede handschoenen aan en daarna mijn handen goed wassen zou dat erg zijn? Wat is jullie mening daarover?
Ik heb t al m'n zwangerschappen gedaan gwn ook omdat ik vaak de enige was die t kon doen en t moet hier gwn elke dag met drie katten Gebruik ook handschoenen n was m'n handen erna nog n x met anti bacteriële zeep
Dat kan prima, inderdaad wél met handschoenen (wegwerp is handig en hygienischer) en daarna je handen goed wassen met zeep.
M'n man doet het, maar op zich met handschoenen en handen wassen geen probleem. Sowieso krijgen katten toxoplasmose meestal als kitten en scheiden dat dan 2 weken uit, daarna de rest van hun leven niet meer. De kans dat je kat het net heeft is dus erg klein. Verder moeten de eitjes meer dan een dag ontwikkelen voor ze besmettelijk zijn, dus als je elke dag zou verschonen/scheppen ben je het ook voor. Denk dat in de tuin werken zonder handschoenen meer risico is, omdat daar mogelijk meer katten rondlopen en het lang in de aarde aanwezig kan blijven.
Mijn man doet nu de kattenbak. Maar als het écht nodig is zou ik het zelf ook gewoon doen met handschoenen, waarom niet
Als het moet dan moet het, gewoon handschoenen aan en een poepschep gebruiken of oude lepel en daarna je handen wassen.
Ik heb het mn vk gevraagd en het gaat er om dat je het niet in je mond krijgt. Dus wegwerphandschoenen en goed je handen wassen. Als je het alsnog eng vind kan je nog zo een wit mondkapje opdoen dan ben je helemaal safe
Ik heb een doos wegwerp handschoenen van de action. En was daarna mijn handen. Aks je nog een keer moet bloed prikken kan je je laten testen op antistoffen van toxoplasmose.
In principe doet mijn vriend het, en in nood, als de stank niet meer vol te houden is, schep ik het er uit.
Mijn man doet het ook. Grote kans dat ik toxoplasmose heb gehad, maar dat hoor ik over 2 weken. Maar tot die tijd vind ik het wel lekker makkelijk dat hij het doet
De kans dat je iets oploopt door de kattenbak te verschonen lijkt me uiterst klein. Als je altijd al de kattenbak hebt verschoont zal de kans aanwezig zijn dat ja al eerder besmet bent geraakt met de parasiet en de kans dat je hem oploopt tijdens je zwangerschap is niet zo heel groot. In de eerste zwangerschap reageerde ik nog vanuit angst en heb ik de kattenbak niet aangeraakt. Tijdens de tweede zwangerschap heb ik zelf de kattenbak weer schoongemaakt zonder handschoenen. Gewoon handen gewassen zonder desinfecterende middelen na afloop. Toxoplasmose en zwangerschap - RIVM
Sinds ongeveer 5 jaar (start van onze wens om zwanger te worden) is mijn man de kattenbak gaan verschonen. Hij geeft zelf aan dat hij het risico niet wil lopen dat er iets gebeurd daardoor, daarnaast geeft hij aan dat het een kleine moeite voor hem is. Als het had gemoeten had ik het idd met handschoenen aan gedaan, en dan goed wassen. Echter.... waarom risico lopen als iemand anders het kan doen (inmiddels hebben we een dochter... echter ik ga het niet weer overnemen... bevalt me prima dat hij de kattenbak verschoont )
Kun je het ook oplopen van schoenzolen? Dit staat er op de rivm site over: "U kunt geïnfecteerd raken als u besmet vlees eet dat onvoldoende is verhit. Of als u via ongewassen groente of fruit aarde binnenkrijgt waar (onzichtbaar) kattenpoep in zit. U merkt overigens weinig van de infectie". Stel, je oudste speelt buiten en je trekt zijn schoenen uit en daar zit onzichtbare kattenpoep met de parasiet op, kan dat?
Hoe kan de mens besmet raken? In ons milieu is de parasiet buiten overal volop aanwezig. De kans om tijdens het leven besmet te raken is dus heel groot. Het nutigen van rauw of onvoldoende verhit, weefselcysten bevattend, vlees en organen is de belangrijkste bron van besmetting. Het vlees en de organen van zowel het paard, rund, schaap, varken als het pluimvee kunnen besmet zijn. Enkele voorbeelden van rauw vlees zijn: carpaccio, filet américain, ossenworst en ontbijtspek. De wijze van houden van onze landbouwhuisdieren heeft invloed op het percentage besmette dieren. De moderne intensieve veehouderij en met name de varkens- en pluimveehouderij heeft in de loop der jaren gezorgd voor een geringer besmettingspercentage van deze dieren. Tegenwoordig worden echter steeds meer dieren met een buitenuitloop gehouden, zoals de scharrelkippen en scharrelvarkens (= biologische veehouderij). Dit betekent meer kans op vlees en organen, die besmet zijn met weefselcysten. De weefselcysten worden geïnactiveerd door het vlees en de organen: door en door te verhitten tot 70° Celsius (het vlees is dan grijs van kleur) of in te vriezen tot een kerntemperatuur van minimaal min 20° Celsius is bereikt of te pekelen (inactiverend na 1 dag bij concentraties nitrietpekelzout van 10,4%). Bij gebruik van de magnetron is twijfel of een voldoende hoge kerntemperatuur van het voedsel wordt bereikt. Vegetariërs kunnen besmet raken met gesporuleerde oöcysten door het eten van fruit en groenten in rauwe, ongewassen toestand of via hun handen (na grondcontact). Dus niet roken of eten tijdens het tuinieren of golfen. Ook op de deurmat kunnen oöcysten liggen die door de mens en/of de hond van buiten zijn meegenomen. Verder zouden grondwater en ongepasturiseerde geitenmelk een bron van infectie kunnen zijn. Er bestaan geen ontsmettingsmiddelen voor deze oöcysten. Alleen door verhitting bij 70° Celsius gedurende 10 minuten worden ze geïnactiveerd. Eet groente daarom pas nadat het is gekookt of met veel kraanwater is gewassen; ook voorverpakte groenten. En voor het eten de handen met veel water wasen. De ongeboren baby kan geïnfecteerd worden door de moeder als deze in de zwangerschap voor de eerste keer in haar leven geïnfecteerd raakt. Mensen kunnen de besmetting alleen op elkaar overbrengen middels beenmerg- of orgaantransplantatie of via bloedtransfusie (zeldzaam).
Maar ruimen jullie dan ook niet de korrels die naast de bak liggen op? Onze kat neemt altijd heel wat korrels mee naar buiten als hij uit de bak stapt. Ben echt wel 4x per dag korrels aan het ruimen.. 😏
Ik heb mijn vriend wijsgemaakt dat het echt suuuuper gevaarlijk is en absoluut niet mag Nu hoef ik het voorlopig niet te doen.