Ervaringen: 10 jarige naar VO

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Villa Kakelbont, 1 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Niet meer echt te vergelijken, want langer geleden, maar... mijn broer was 10 toen hij startte op VWO en heeft met 16 jaar diploma gehaald. Was erg blij dat hij basisschool eindelijk achter zich kon laten en heeft eigenlijk nooit moeite gehad om aansluiting te vinden op VWO...

Hij is zichzelf wel heel erg tegen gekomen in het eerste jaar universiteit... 16 jaar en zich vol in studentenleven gestort. Hij had nog nooit geleerd om te werken/studeren/leren, en moest ineens veel zelf in de gaten houden (tentamens, verslagen die geschreven moesten worden met deadline ed). Met strikte hulp van mijn ouders is hij toen wel volwassen geworden en heeft bloeiende, succesvolle loopbaan.

Ik wens je veel succes met je keuzes! In de VWO brugklas van mijn dochter zaten ook kinderen van 10-11 jaar. Sommige waren heel succesvol, andere had moeite met huiswerk, toetsweken, plannen etc. Ik denk dat karakter en werkhouding van kind en reeds ontwikkelde vaardigheden (discipline, plannen, overzicht hebben etc) meer zullen zeggen over succes dan kalenderleeftijd.

Villa Kakelbont vindt dit leuk.
  2. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.313
    113
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wilde wel reageren.
    Ik geef zelf les op het gymnasium en daar hebben we veel leerlingen die als 11-jarige en regelmatig als 10-jarige op school komen. Vaak gaat dit in de eerste klas goed, maar we zien regelmatig dat dit in klas 2 lastig wordt. Er wordt dan meer een beroep gedaan op dingen die simpelweg nog niet goed ontwikkeld zijn, zoals plannen organiseren en het leren leren. We zien sowieso vaak dat jongens hier meer moeite mee hebben, maar de wat jongere jongens nog meer.
    Het komt dus voor dat deze leerlingen dus doubleren of uiteindelijk havo gaan doen ipv vwo. Waar natuurlijk helemaal niets mis mee is, maar waarvan ik me soms afvraag of dat ook het geval was geweest als ze een jaartje later naar het VO waren gegaan.
    Gelukkig gaat het ook vaak goed en ik kan dus ook geen inschatting maken van jouw zoon, omdat ik niet weet hoe hij nu zijn leertaken aanpakt. Maar dit kun je dus meenemen in mijn overweging.

3. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Een korte reactie van mij kijk goed wat je kind sociaal emotioneel aankan. Mijn zoon is nu 15 jaar in 5 vwo tussen 16 en 17 jarigen, hij kan het prima aan maar is niet vanzelfsprekend.

Deel Deze Pagina