Ervaringen 2e bevalling na keizersnee

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ellen30, 4 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen30

Ellen30 Actief lid

7 nov 2008
    160
    0
    0
    Over 6 weken ben ik uitgerekend van mijn 2e kindje. Mijn 1e bevalling is uitgelopen op een spoedks, na 3,5 uur persweeen en mislukte vacuum extractie.

Wie heeft er ervaring met bevallen na een ks? Ik ben benieuwd wat ik allemaal kan verwachten. Ik ga 14 mei voor eerste keer naar het ziekenhuis voor controle, maar ervaringen van vrouwen zijn toch anders dan de verhalen via een verloskundige of gyn.

Thanks!

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Lees even mee, want ik zit in het zelfde schuitje. Volgende week ben ik 34 weken en zal dan denk ik wel de verwijzijng mee krijgen.

Moest je zelf een afspraak maken? Of heeft je vk dat voor je gedaan?

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik ben van de oudste bevallen met een ks na een ingeleide bevalling van 16 uur, ook 2,5 uur persen. Hier ging het niet goed, waarschijnlijk omdat meneertje 10 pond woog en een groot hoofd had.

Bij de tweede werd ik met 36 weken doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar liep ik ook gewoon onder controle bij de vk en werd er gewoon afgewacht hoe het dit keer zou gaan.

Met 41+1 weken spontaan begonnen, maar helaas na 72 uur als nog een ks weer.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Met de 1ste bevallen door een ks na een mislukte inleiding bij 42 weken. Bij nummer 2 moest ik het wederom proberen, maar alleen als het zelf zou beginnen, anders werd het wederom een ks. Ik moest met 12 weken naar de gyn voor een kennismaking en werd met 34 weken (volgens mij toen al)over gedragen (maar kwam vanaf wk30 al wekelijks/2 wekelijks in het ziekenhuis omdat dochter dysmatuur was (onverwachts ze werd 7.5 pond geschat) en ze bij nummer 2 zijn groei wilde volgen).

Toen ik een positieve test had heb ik de vk gewoon gebeld (had geen idee hoelang ik zwanger was sowieso al een week of 6 toen). Door de vk gewoon met 12 een afspraak gemaakt in het ziekenhuis en gewoon gebleven tot 36 weken, daarna wekelijks naar het ziekenhuis voor de conrtroles. De Vk is toen ik thuis was ook weer gewoon thuis gekomen.

De controle werd steeds gedaan door arts assistenten en ik kreeg bijna elke keer een echo (maar dat was door het verleden van dochter).

Toen de bevalling begon (begon tot mijn grote verrassing spontaan met 39.3) moest ik meteen bellen en naar het ziekenhuis (ook omdat ik heel veel vruchtwater had en zoon niet was ingedaald).

In het ziekenhuis werd de bevalling gedaan door de arts assistente + verpleegkundige en bijstand van de gyn (maar die kwam pas toen zij het niet aandurfde om de vliezen te breken). En `s avonds kwam de gyn ook nog een keer toen ze arts assistente het ook niet meer zag zitten natuurlijk (het schoot nml wederom niet meer op toen ik de 4 a 5 cm had gehaald). Dus weer een ks geworden.

5. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik heb de eerste keer ook een spoedks gehad na een bevalling van 28 uur. Tweede zwangerschap direct bij de gyn vanwege hellp de eerste keer. Nu ben ik met 37 weken ingeleid met een balloncatheter. Ma het starten met het infuus zat ik met vijf uur al op volledige ontsluiting en na 40 min persen had ik mijn dochter op mijn buik. Nooit gedacht dat het zou lukken. Maar het was zo gaaf. Ben zo blij dat ik het toch geprobeerd heb en niet direct gekozen heb voor een geplande ks. Het herstel en de pijn na de bevalling is echt zoveel beter na een gewone bevalling. Ik had van de gyn de toezegging dat de bevalling vlot moest verlopen, anders alsnog een ks. Ook had ik een soort sonde in de baarmoeder die de druk registreerde om scheuring van het litteken te voorkomen. Dit waren voor mij afspraken waardoor ik met een gerust hart de bevalling inging.
    Heel veel succes !

6. mel05

mel05 Fanatiek lid

13 nov 2009
    3.253
    1
    38
    Ook hier een positief bericht! Eerste een spoed kz na een bevalling van 12 uur + 2 uur persen, vacuüm en duwende zusters op mijn buik.

Tweede wilde ik dolgraag weer proberen, met 41.1 ingeleid dmv vliezen breken en wee opwekkers. Na 3,5 uur mocht ik al persen en een half uur later lag de tweede op mijn buik (ok, eerlijk is eerlijk, wel een knip, scheur en tang), het mooiste wat me ooit overkomen is! Ik vond bevallen prachtig!!

7. Tess11

Tess11 Actief lid

12 jul 2008
    317
    1
    0
    De 1e na 36 uur geboren met spoedkeizersnede. Baby lig in sterrekijker positie en tevens grote kerel..wat een hel was dat..2e ging ik met 42 weken voor een inleiding..
    Was de dag ervoor gestript, had toen al 2cm ontsluiting. De volgende dag bij aankomst in het zh had ik al 4cm. Ik was zooo blij al omdat ik de vorige keer 3 dagen op 10 cm heb zitten "wachten". Ze hebben toen mijn vliezen gebroken en 2u later zoat ik op 10cm. Persweeen waren heftig en snel dus leek erop dat het snel klaar zou zijn.Maar helaas!! Weer was mijn kleine in een sterrekijker gedraaid (pas op het allerlaatst) en het lukte weer niet om ze eruit te krijgen. Toen hebben ze heel snel besloten weer een ks uit te voeren. Ik wilde dat ook want de vorige x heb ik 3x vacuum doorstaan zonder resultaat en dat was niet grappig. Ook heeft mijn oudste een helmpje gehad vanwege een voorkeurshouding (door deze vacuum)Kortom ik was eigenlijk heel blij met een 2e KS omdat alles in 4 uur tijd achter de rug was. Het had dus ook een gewone bevalling kunnen zijn als ze niet verkeerd gedraaid was.

Succes!!

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik lees mee!!! 1e een spoed KS wegens meconiumhoudend vruchtwater en niet vorderende ontsluiting tijden de inleiding. Ik ben erg benieuwd hoe deze 2e bevalling zal gaan.

9. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik lees ook mee..
    Hier ks na meer dan een uur persen, wilde niet verder indalen, gyn kwam erbij en zei meteen dit wordt een ks..
    Helaas toen niet goed verdoofd (ging allemaal snel snel) nu mag ik bij de 30 weken al naar de gyn om te overlegge (en na anesthesist voor mocht het weer een ks worden) maar ik zie erg op tegen een evt normale bevalling.. Het hoofdje van onze dochter was groter dan gemiddeld en ook deze ligt qua hoofd al boven gemiddeld dus vraag me af of dat wel gaat passen...

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    De eerste is hier ook een sectio geworden. Ligging was niet goed en ik kreeg het met persen niet voor elkaar. Was bij 37 weken en 4 dagen. Totaal iets van 12 uur bezig geweest.
    Bij de tweede was ik 40 en 4 dagen en ben ik vlot normaal bevallen. Uiteraard vanwege de sc i.a in het ziekenhuis, maar dit keer duurde het iets van 3 uurtjes.
    Bij nummer drie ben ik bij 39 weken en 5 dagen ingeleid. Vliezen gebroken..weeenopwekkers en binnen een uur had ik een kind :D

Voor je herstel is een vaginale bevalling echt aan te raden. Daarbij zou je met de gynaecoloog af kunnen spreken om laagdrempelig een sectio uit te voeren zodat je het wel eerst kan proberen.

Weet dat als je een sectio hebt gehad je niet op alle manieren ingeleid kan worden ivm litteken op je baarmoeder. Wat kan is dmv balloncatheter en dmv het breken van de vliezen.
    Je zal echter geen veter krijgen. Daarnaast zal je gedurende de bevalling goed ' bewaakt' worden.

Kwebbel

11. Eliesje

Eliesje Lid

22 apr 2012
    83
    2
    8
    Vrouw
    Zangeres en loctician
    Harderwijk
    Oudste geplande keizersnede ---> top!
    Tweede bevalling van 13 uur met complicaties ---> drama
    Derde bevalling van 24 uur met complicaties ---> drama
    Vierde inleiding met ruggeprik ---> beste bevalling Top!

12. Ellen30

Ellen30 Actief lid

7 nov 2008
    160
    0
    0
    Ik heb zelf een afspraak gemaakt in het ziekenhuis omdat ik voorkeur had voor gyn. De vk kan ook bellen maar dan wist ik niet wie ik zou krijgen. Deze gyn hoeft uiteraard geen dienst te hebben als ik beval maar vind het wel prettig hem in het voortraject te hebben.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik kijk wel wat er op me afkomt, en hoor wel wat de vk en gyn maandag te vertellen hebben. Aan de ene kant prettig dat ik toch goed in de gaten word gehouden in het zkh, andere kant jammer dat thuis bevallen niet meer mag.

Succes iedereen!

13. memv2

memv2 Actief lid

17 feb 2012
    331
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Onze eerste is gekomen dmv een geplande KS omdat ze in stuitligging lag en een draaipoging mislukt was.

Ik zag best wel op tegen een normale bevalling toen ik zwanger was van de 2e. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om weer om een KS te vragen, maar heb het toch rustig afgewacht, ik zou extra in de gaten worden gehouden vanwege het litteken.
    Met 41.2 diende de bevalling zich aan. Toen de weeen om de vijf minuten kwamen zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Omdat je een ks hebt gehad mag je bij de 1e weeen gelijk komen. Dat heb ik niet gedaan, zag geen aanleiding en was ook niet bang.

In het ziekenhuis gekomen meteen aan het ctg, alles was goed en ik had al 4 centimeter ontsluiting. Ik mocht van de toeters en bellen en mocht even douchen nadat ze mijn vliezen gebroken hadden. Ik stond nog maar net onder de douche of ik verloor een groot stolsel en moest er meteen weer onder vandaan.
    Weer op bed en nu blijvend aan de toeters en bellen, infuus werd geprikt ( voor het geval het weer een ks werd). Baby kreeg een elektrode in zijn hoofdje en ik kreeg een drukmeter in. Het vervelende was dat je dus persee op bed moest liggen. Alles bleef gewoon goed gaan maar de ontsluiting bleef op een gegeven moment op 5 cm hangen. Ik heb wat weeopwekkers gekregen en daarna ging het lekker vlot. Na 1 uur en 20 minuten persen was daar onze zoon van 4100 gram, een flinke. Geboren zonder knip of scheur :). Het is mij allemaal meegevallen en heb geen last gehad van het litteken tijdens de weeen of het persen. Ik ben nu achteraf blij dat ik normaal ben bevallen want ik was meteen weer op de been.

Als je angsten hebt geef het dan aan aan je gyn en die zal proberen je gerust te stellen. Als er problemen voordoen zullen ze sneller ingrijpen ipv af te wachten. Veel succes!

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb afgelopen dinsdag de 34-weken controle bij de 'huis'verloskundige gehad. Met 36 weken weer en dan krijg ik ook de verwijzing voor het MZH mee. Zij maken idd een afspraak voor mij.
    Ben benieuwd hoe alles zal gaan, hoe de laatste controles in het ziekenhuis zullen zijn en of je daar je evt zorgen kunt uiten etc, etc. Begin toch wel een beetje de bibbers te krijgen.

15. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik lees ook even mee, de eerste was ook een spoedkeizersnee helaas.
    mijn idee is nu: ik wil t in ieder geval proberen, geen idee hoe dat over 20 weken is natuurlijk...

waar ik van schrik is de reactie van veel mensen: ow, zou met de 2e weer een ks doen als ik jou was...
    hebben ze niet in de gaten dat een ks een zware buikoperatie is en helemaal niet fijn voor moeder en kind?

16. Eliesje

Eliesje Lid

22 apr 2012
    83
    2
    8
    Vrouw
    Zangeres en loctician
    Harderwijk
    Ik vond die ks eigenlijk wel heel fijn. :)

17. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ik kom ook ff meekletsen hier. nu ruim 35weken zwanger en 1e keer ook bevallen via spoed ks na 16uur weeen. Deze keer krijg ik (als het goed is!) een geplande ks. Hier zit mega lang verhaal achter :p Heb 16mei gesprek met de gyn en dan hoop ik te horen dat het idd een geplande ks gaat worden. zo niet dan ehh stort mijn wereld beetje flink in denk ik.

To be continued...

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    yup ik ook!

19. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik ga vrijdag voor het eerst na de gyn (normaal is dat vanaf week of 35) en wil wel alvast overleggen wat verstandig is om te doen in mijn situatie.. Heb woensdag nog groeiecho bij vk dus dan kunnen we dat meteen meenemen...

20. Daydreams

Daydreams Actief lid

31 okt 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik ben ook benieuwd of ik natuurlijk kan bevallen. Vorig jaar een keizersnede gehad na ingeleid te zijn bij 42 weken. Kleine lag in een sterren kijker positie en woog meer als 9 pond. Ook bleef de ontsluiting steken bij 9 cm.
    Na 5 maanden was ik weer zwanger. Vrij snel dus. Ben nu ongeveer 20 weken. Placenta ligt nu aan de voorkant van de buik maar verder wel goed. De groei van de baby loopt op schema. Bij 35 weken wordt ik verwezen naar de Gyn.
    Ik weet niet of ik me nu moet instellen op een natuurlijke bevalling of een keizersnede.

Deel Deze Pagina