Hallo, Mijn dochter was 3 maanden te vroeg en is nu 11 maanden. Gecorrigeerd dus 8 maanden. Nu zit ik een beetje in de knoop met het eten. Hoe ziet een voedingsschema eruit?? We hebben haar altijd voeding naar behoefte gegeven. Maar wil er nu wel even wat regelmaat in hebben. Het enige wat vast staat is het avond eten. Alleen groente en gepureerd. Ook daar wil ik wat anders mee. Miss prakken ofzo. En vlees erbij. Maar watvoor vlees? En hoe geef je dat in stukjes? Ze heeft onder en boventanden eneen hoektand. Tussendoortjes wat geven jullie? Ben een beetje opzoek naar ideeen. Groetjes
Onze jongens zijn ook 3 maanden te vroeg geboren en zeker in het begin zaten we ook altijd erg te rommelen met hun schema's. Toch hebben de correctie al vrij snel losgelaten qua voeding. Hoeveel flessen krijgt je kleintje nog? Toen onze jongens nog 3 flessen kregen (en ik denk dat dat zo rond de 11 maanden was) zag het schema er zo uit: 8.00 uur 1e fles 10.00 uur fruithapje 12.00 uur 2e fles 16.00 uur groentehapje en wat sap drinken 20.00 uur 3e fles (papfles) Groenten en fruit hebben wij vrij lang gepureerd, omdat het ook lang duurde voordat de jongens tandjes kregen (pas rond 13 maanden). Wel deden we er al snel vlees doorheen. Je kunt eens beginnen met mager vlees, zoals kip (wel goed bakken/stomen). Kabeljauwfilet vonden ze hier ook erg lekker. En dan later wat gehakt of biefstuk. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!
volgens onze kinderarts moet er met eten niet gecorrigeerd worden. Onze dochter is nu 8 maanden (gecorrigeerd iets minder dan 5) en heeft dit schema: 7:30 fles (bijna over naar pap) 10:00 fruithap 12:00 brood met kleine fles (binnenkort melk) 15:00 liga met sap oid 17:00 warm eten gepureerd of geprakt (vlees: tartaar oid) 19:30 papfles
Ja die meningen zijn ook verdeeld, onze kinderarts geeft aan wel te corrigeren wanneer dit nodig is....
Bedankt voor jullie tips!! Zo te lezen is het niet heel anders dan dat ik doen. Gelukkig, dacht dat ik haar te kort gaf of het verkeerde maar valt mee dus. KA hoeven we niet zo vaak meer naartoe vandaar dat ik mijn vraag hier stelde. Onze KA wil ook corrigeren maar dit hebben wij zelf nooit gedaan omdat we het gevoel hadden dat het niet nodig is. Alleen wel met stukjes in het eten. Dat corrigeren we wel omdat ze daar gewoon nog niet aan toe is/was. Onze neonatgoloog geeft dan weer aan niet te corrigeren dus de meningen zijn idd verdeeld. Wij volgen ons gevoel daarin. Geven jullie ook yoghurt enzo?? @ jipper: Ze krijgt 3 a 4 flessen verschilt per dag. Tussendoor een nijntje koekje, water, fruit (niet veel we zijn met stukjes aan het oefenen. Ze kreeg 200 beetje verdunt in de fles en warm maken haha advies van de KA omdat ze weigerde), brood een paar hapjes zonder beleg, en dan nog groente. Groetjes
Volgens mij wordt er geadviseerd te wachten met zuivel tot 12 maanden, maar dit weet ik niet helemaal zeker. Toch zou ik het wel durven om daar een beetje mee te beginnen. Hier krijgen ze lekker yoghurt, ze drinken karnemelk ipv gewone melk (dat lusten ze echt niet) en af en toe een kwarkje als toetje vinden ze ook heerlijk.
hoi fleur, Ons kleintje is ook 3 maanden te vroeg geboren, doordat hij op de kinderopvang zit, hebben wij een aantal richtlijnen overgenomen van de kinderopvang. Zo eten ze daar altijd om 10 uur fruit met dixap, en om 12.00 uur broodje en melk, 15.00 uur 2 liga s en dixap Rond de elf maanden gaf ik hem daarom wanneer hij wakker werd (half 7) een fles melk, en een kwartier later 1 boterham met boter en beleg. half 10-10 uur fruithapje 2 stuks fruit gepureerd met de blender & 1 fles dixap half 12-12 uur 1 boterham met boter en beleg & 1 fles melk half 3-3 uur een koekjepapje (2 ligas tweedestap in een beetje water opgelost)& een fles dixap half 5-half 6 met de pot mee eten maar dan zonder zout, gepureerd met de blender, en daarna yoghurt met dixap erdoor. tegen 7 uur de laatste fles melk en dan op bed. mijn zoontje heeft pas in februari zijn eerste tand gekregen, dus daarom was alles gepureerd. Pas eind januari zijn we hem alles in stukjes gaan geven, daar was hij toen wel aan toe. Onlangs zijn we teruggeweest naar het academisch ziekenhuis en daar wordt nogsteeds gecorrigeerd, maar door onze KA in het eigen ziekenhuis niet qua voeding.
Fruit zou ik eerst gaan prakken met een vork. En daarna beetje stukjes er inlaten. Dan zal ze miss wel gaan kokhalzen als je nu meteen stukjes gaat geven. Wij hadden bij Britt ook zo'n schema als Jipper. Wessel corrigeren we ook niet. @ toetje Als ze niet gek reageerd op gewone flesvoeding kan je best een toetje proberen. Anders zou ik het niet doen. Straks zal ze toch ook over moeten naar gewone melk.
Oh ja en vlees. Gaf ik eerst gehakt of kipfilet of een eitje. Niet meteen vlees geven wat moeilijk weg te krijgen is.
He hoi, Onze zoon is ook 3 maanden te vroeg geboren. Hij is nu 9 maanden. Vanaf geboorte gerekend. Betreft zijn voeding en ontwikkeling hoeven wij niet echt te corrigeren. Toen hij 6 maanden was, zijn we begonnen met het raspen van een zoete appel. Nu krijgt hij dat nog steeds. Soms met een liga er doorheen gekruimeld. Banaan eet hij in stukjes of geprakt met een liga. Hij lust ook graag rijpe kiwi gold. Gewoon met een lepeltje. Hij heeft trouwens nog geen tandjes. Hij kan al 3 maanden heel goed mee eten en kauwen. Ik prak niks en pureer ook niet betreft het warm eten. Gewoon hele kleine stukjes en penne pasta, dat kan hij zelf goed vastpakken en eten. Groente en vlees/vis in hele kleine stukjes e.d. in hele kleine stukjes dus. Soms ipv vlees, doe ik geraspte kaas of een hard gekookt eitje. Hij eet brood en van die rijstwafeltjes van bambix. (zonder zout) Ook die kan hij zelf vasthouden en opeten. Ons schema: 8:00 1e fles 200ml opvolgmelk met een paar schepjes rijstebloem vanille. 10:30 fruit 13:00 2e fles 180ml water, soms een klein plakje brood er bij met appelstroop oid. 15:45 3e fles 180ml water 18:00 warm eten 20:00 4e fles. Avond papje vanille van bambix. 200 ml Tussen door soms een rijste wafeltje oid. Ze kunnen meer dan je soms denkt/verwacht. Nu hij goed kan zitten ga ik verder over op de rapley methode. Stukjes groente, vlees, vis, aardappel e.d. in grote stukken die in zijn handje passen, zodat hij het zelf kan pakken en kan eten. Grtjs, Aleida
@ aleida Wij deden dat ook met Britt. Daarom krijgt Wes nu ook geen potjes en alles geprakt met stukjes. Zodat hij straks lekker kan knabbelen aan zijn stukken groenten of fruit. Maar het word al snel eng gevonden omdat ze soms gaan kokken van de stukjes in hun keel
Hai, Ja, het ziet er soms idd wel een beetje eng uit, maar het gaat altijd goed. Ik heb het weleens gepureerd, maar dat lust hij gewoon niet. Het leek me wel eens handig, even zo'n potje te geven als je ergens op bezoek bent zeg maar. Maar dat is hier geen succes. Wij zijn helemaal Rapley-fan! Grtjs, Aleida
L. was niet zo extreem vroeg, 7 weken, maar haar hebben we ook nooit gecorrigeerd voor haar leeftijd. De KA gaf ook aan dat dat niet hoefde, gewoon een beetje kijken waar je kindje aan toe is. L. zit al maanden op dit schema (ook met 11 mnd): 6:30 Bord bambix (ong 200 cc) 10:00 Fruit (eerst fruithap en nu stukken fruit) en diksap of melk (ong 120 cc) 13:00 1 boterham met boter en beleg en 120 cc melk 16:00 cracottes of soepstengel bakje yoghurt en 120 cc diksap 18:00 warm eten soms om 20:00 voor het slapen gaan een papfles (200 cc)