Ervaringen 4e bevalling

Discussion in 'De bevalling' started by Nina Sanders, Jul 29, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Hoe heb jij dit ervaren? Verliep deze anders of sneller dan je eerdere bevallingen?

Ze zeggen vaak dat een tweede of derde wat sneller kan komen en dat je ook opeens heel snel kan gaan als je eenmaal bent begonnen. Behalve dat de persfase hier telkens werd gehalveerd bij elke bevalling (52, 26 en 13 min) heb ik niet het idee dat mijn bevallingen sneller op gang kwamen.

Alledrie waren qua verloop redelijk gelijk, al duurde de eerste wel het langst en werd die spontaan gestart bij 38.2. Van zowel nummer 2 als 3 werd ik ingeleid bij 38.5 wk.

Ik heb de jongens vrij kort op elkaar gekregen. Nummer 4 wordt geboren als de rest net 5, bijna 3 en net 1 zijn. De verloskundige zegt dat ik er echt rekening moet houden dat de bevalling spoedig zal kunnen doorzetten mocht ik thuis beginnen en het prima kan voorkomen dat ik niet eens naar het ziekenhuis kan. Dit zei ze uiteraard bij zoon drie ook. Hoewel ik er heel nuchter in sta - het komt zoals het komt - en ongelofelijk veel vertrouwen in mijn eigen lichaam heb, merk ik dat ik dat idee toch een klein beetje spannend vind. Stom, want het is nummer 4. Maar ik lig soms maar te malen ‘s nachts omdat het slapen nu ook wat lastiger wordt. :)

Ik weet niet wat ik precies wil met dit topic. Gewoon ervaringen. Eerlijke ervaringen, maar geen horrorverhalen alsjeblieft. Ik heb 3 heel positieve ervaringen aan mijn bevallingen over gehouden en die wil ik graag meenemen bij nummer vier. Maar ik werd van de week een beetje overvallen denk ik. Want het kraampakket werd bezorgd, ik heb een Bednest gehuurd (co-sleeper), de enveloppen voor de kaartjes kwamen binnen en ik heb mijn verlof definitief vastgesteld op start 22 september. Dan komt het stiekem toch behoorlijk dichtbij. :eek:

2. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

Jul 2, 2018
    1,168
    1,489
    113
    Female
    Die 4de valt er zo uit ja :p

Hier was het vergelijkbaar met de 3de bevalling qua tijd. Met 40+6 rond middernacht wakker geworden met lichte krampen. Rustig douchen, tas gepakt, ouders gebeld en tegen 3u naar het ziekenhuis vertrokken. Daar aangekomen zat ik op 6cm. Weeen vielen toen weg en ze wilden mij terug naar huis sturen :rolleyes: toch mogen blijven (want ik weigerde naar huis te gaan:roflmao:) en even aangekeken en uurtje later zat ik op 8cm, epidurale nog snel gekregen, even geslapen en tegen half 7 kwamen ze kijken zat ik op volledige ontsluiting. Half uur later is ze geboren.

Voor mijn doen een prima vlotte bevalling, van echt pijnlijke weeen tot bevalling een uurtje of 5 dus. Ik denk als je andere geen stortbevallingen waren, je nu waarschijnlijk ook wel op tijd het ziekenhuis kan bereiken.

Nina Sanders likes this.
  3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    @Dompiewompie dat klinkt prettig. Nee ik heb geen stort bevallingen gehad nee, wel lekker vlot maar gewoon de tijd gehad om naar het ziekenhuis te gaan en / of een epidurale te krijgen. De ontskuitingsfase duurde bij nr 2 en 3 gemiddeld 5 uurtjes ofzo? Prima te doen. Zeker toen de epidurale er eenmaal in zat. Heb nog Peaky Blinders kunnen kijken, boodschappen kunnen bestellen.. :roflmao:

Dompiewompie likes this.
  4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Ohhhh jij hebt ze ook zo heerlijk kort op elkaar als ik je onderschrift bekijk!

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Nummer 1 duurde ongeveer 13 uur, eindigde in een spoedks.
    Nummer 2 duurde ongeveer 8 uur.
    Nummer 3 duurde ongeveer 4 uur, maar ik liep al bijna 2 weken rond met 4 cm ontsluiting.

Bij Nummer 4 ben ik ingeleid. Om 8 uur vliezen gebroken en om 9.30 uur aan de wee opwekkers. Om 14.00 uur nog steeds geen vooruitgang, dus adviseerden ze mij om even te gaan staan/lopen vanwege de zwaartekracht. En toen ging ik in een uur van 2 naar 10 cm ontsluiting.

Persen duurde bij Nummer 2, 3 en 4 tussen de 10 en 15 minuten.

6. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

Jul 2, 2018
    1,168
    1,489
    113
    Female
    ja echt reuze gezellig met zo veel kleintjes. Alhoewel ik die van 5 en 4 al heel groot vind :roflmao:

Nina Sanders likes this.
  7. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Nummer 4: toen de bevalling eenmaal liep ging ik heel snel van 4 cm naar 10 cm ontsluiting en was ze er na nog geen 6 minuten persen.

Enige 'horror' die ik je kan meegeven is dat 'ze' niet meer aan vierde bevallingen gewend zijn en 'ze' zich niet realiseren hoe snel die kunnen gaan.

Verpleegkundige nam mij niet serieus toen ik vroeg de verloskundige te roepen om de ontsluiting te controleren, half uurtje eerder was het tenslotte nog maar 4cm. Nou bij bevalling 4 weet je dat echt wel, dus ik maar dramatisch 'het brand' geroepen :rolleyes:, nog geen kwartier later was ze geboren.

Nina Sanders likes this.
  8. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

Oct 12, 2014
    3,483
    2,599
    113
    Female
    Friesland
    Hier ook 4 snelle bevallingen gehad, bij alle 4 vanaf de heftige weeën binnen 2 uur bevallen. Bevallingstermijn allemaal ongeveer hetzelfde.. 37+6, 38+3, 37+5 & 37+4.

Bij de 4e wel meer last van naweeën, maar dat komt denk ik ook wel doordat ik ze ook allemaal kort op elkaar heb gekregen. :)

Nina Sanders likes this.
  9. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    nu je hebt zegt, bij de derde heb ik ook naweeën gehad!

10. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Nummer 4 viel er bijna letterlijk uit ja :roflmao:
    Bij mijn tweede en vierde zei de vk ook steeds dat het snel zou gaan, toen de bevalling gestart was, en dat vond ik heel vervelend. Daardoor kon ik totaal niet ontspannen en waren die bevallingen wel het kortste maar daardoor niet fijn, omdat ik niet kon ontspannen.
    De 4e duurde 3 uur,toen 1 keer persen op bed,maar toen bedacht ik me dat ik dat helemaal niet wilde en eindelijk eens op de baarkruk wilde bevallen (ik vind dat veel natuurlijker houding dan liggend), dus toen op de baarkruk, 1 keer persen, hoofdje stond en ik wilde haar echt tegenhouden maar het ging gewoon niet, dus ze floepte er echt zo uit. T was maar goed dat de arme stagiaire alert was en haar nog net op kon vangen :oops:

Al met al vond ik het een nare bevalling door het niet kunnen ontspannen en een constante weeenstorm van 2 uur ofzo. Maar persen stelde dus niks voor :thumup:

11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    oh dat snap ik.
    Ik maak me zelf niet zo druk om het ontspannen omdat ik hoop dat ik gewoon op tijd kan zijn met de epidurale. Dat zorgde er bij mij 3x voor dat ik echt ultra relaxed was en er ook helemaal niet tegenop zag.

Nu je het zegt.. Bij M duurde de persfase 13 min en toen het hoofdje eenmaal stond was hij er ook echt binnen no time. Hij werd er ook echt uit gelanceerd en begon al met huilen toen hij met zijn benen nog geboren moest worden ;)

riean likes this.
  12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Zou deze baby er dan ook letterlijk uit vallen? ;)

13. roever

roever Niet meer actief

Mijn vierde was een droombevalling…
    Half 8 vliezen geprikt zonder überhaupt voorwerk oid. (42 weken)
    Echt weinig weeen gehad van 9 uur tot 11.
    Vanaf kwart over 11 vanuit het niets heel intens.
    Iets over half 12 lag t op m’n buik <3
    Verloskundige was net op tijd/net te laat.
    Ze vertelden me… dat vierde bevallingen vaker minder fijn gaan dan voorgaande, geen idee waarom?
    Maar ik had n perfecte!

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Misschien juist omdat het zo snel kán gaan? Maar fijn dat jouw ervaring gewoon goed was!

15. ano

ano Fanatiek lid

Jul 12, 2009
    2,296
    351
    83
    Hier is de 4e geboren in de gang bij de voordeur.
    Wilde net mijn schoenen aan doen om nr het ziekenhuis te gaan.
    Had toen weeen waar nog veel tijd tussen zat.
    De ambulance was echt net net op tijd.
    Mijn man had net het ziekenhuis aan de lijn dat de weeen waren begonnen.
    Moest in het ziekenhuis bevallen vanwege mijn veel te hoge bloeddruk.
    En die hebben een ambulance gestuurd omdat er ineens grote paniek was.
    Want we verwachte nog niet dat hij zo snel geboren zou worden.
    Maar nu we er op terug kijken was het de beste bevalling van allemaal.

Nina Sanders likes this.
  16. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

Jul 29, 2011
    1,498
    275
    83
    Wat een positieve verhalen allemaal, ik hoop er ook zo op! Dit wordt mijn 4e inleiding, wel met een aantal jaar tussen kindjes 3 en 4. Hoop dus dat dat niet teveel uitmaakt als in, hoe de rest de weg al gebaand heeft. ;)
    Het enige waar ik zelf een beetje bang voor ben is bloedverlies deze keer.

Nina Sanders likes this.
  17. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

Oct 12, 2014
    3,483
    2,599
    113
    Female
    Friesland

Ik heb bij ons eerste kindje 1100 ml bloedverlies gehad & bij de vierde net iets minder dan 1000. Was even randje randje of ik een nachtje moest blijven of niet. Ik zou die angst gewoon aangeven, ze kunnen daar heel goed op inspelen. Zo kreeg ik na de eerste bevalling bij elke bevalling standaard een waakinfuus & na de bevalling een prik in mijn bovenbeen ik geloof om de baarmoeder sneller te laten samentrekken na de bevalling. Komt goed! ❤️

beebje082011 likes this.
  18. RE080219

RE080219 Fanatiek lid

Dec 10, 2018
    2,522
    4,780
    113
    Hier bij nummer 4 voor de allereerste (en laatste) keer rugweeën. Daarom die bevalling als zwaarste ervaren.

Maar goed mijn verhalen ken je :roflmao: ook dat de vijfde ineens een prematuurtje was terwijl de rest er niet vrijwillig uit kwam. En de zesde dan weer keurig spontaan op 39 weken.

Maar echte complicaties: nee. En ik denk dat je daarin wel gerustgesteld mag zijn hoor mop. Alles verloopt voorspoedig en je referentiekader is positief. Los van termijn en tijdsduur (dat kan altijd verschillen) zou ik in jouw schoenen geen dingen verwachten die anders zullen lopen dan de vorige keren.

Nina Sanders likes this.
  19. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,273
    17,150
    113
    De 4e was hier het ergste :D
    Niet zozeer qua uren (langer dan 3, korter dan 2. 1 werd na 10 uurtjes een ks dus geen vergelijk).
    Ik ging rond 19:30 met flinke twijfel naar het ziekenhuis met gedachte na ctg terug te kunnen. Ik had rugpijn in golven (herkende dat niet als weeën), douchen hielp niet. En al dagen bloed/slijmverlies wat al verschillende keren gecontroleerd was. Leverde vast 4cm op:thumup: om 3:13 was hij geboren maar ik kan niet echt een starttijd geven aangezien ik al weken op en af weeën had, dagen bloed/slijm en heel de dag strontsagrijnig :roflmao: dat was overigens bij alle 5 ;)
    Wel qua pijn wat, achteraf, door sterrenkijker komt. Daardoor rugweeën en lang hangen op 8cm. Keizersnede kwam ter sprake, gyn wilde laatste check doen voor doorverwijzen naar ok maar zij kreeg hem gedraaid waarna hij er binnen 5minuten uit was.

Al met al nog geen rot bevalling of traumatisch maar wel mijn slechtste voor mijn gevoel.

Nr5 was dan weer 3x niesen en klaar :p

Nina Sanders likes this.
  20. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,273
    17,150
    113
    Hm evht? ik mocht bij 4 en 5 snel komen. Bij 4 zeiden ze zelf al "zorg dat je alles bij hebt" (ik twijfelde, zie hierboven). Bij 5 belde ik sneller dan ze zeiden maar namen het gelukkig wel serieus toen ik zei dat het me slim leek om nù te komen.
    Scheelt misschien dat ik in refoland woon en 4/5/6/+ niet heel ongewoon is?

Nina Sanders likes this.

Share This Page