Je kan altijd nog later nog wat aanpassingen doen of laten doen hè. Als het budget het nu niet toelaat. ik ga over 3 weken verhuizen naar een nieuwbouwwoning (wel huur), nul op de meter, maar goed. Ik begin met de basis, eerst de vloer. En ik moet 1 slaapkamer schilderen, (rest is al gedaan door de woningstichting) Dan kan ik erin. Later ga ik de aanpassingen doen, in de badkamer wil ik zwarte kranen, douchescherm met zwarte accenten. De keuken laat ik wrappen in een andere kleur. De trap is nu met witte grondverf behandeld, misschien wordt die toch nog zwart. Die ene slaapkamer, die eerst ff snel wit schilder, wordt later in een andere kleur geschilderd. Maar ik ben er nog niet uit wat ik precies wil. Soms moet het gevoel nog komen als je er woont. Qua meubels, ik heb de afgelopen maanden telkens in de weer geweest met plattegronden. Meerdere plannen gemaakt, die allemaal in de prullenbak konden, nadat ik voor de 2e keer in het huis was om te meten. (1e keer was er nog geen keuken, trap) Ik had al een geweldige eettafel gekocht, op papier pastte het prima, in werkelijkheid wordt het krap. Dus een andere plan ervoor gemaakt. Wat je wel kan doen: maak op Pinterest moodboarden. Op instaptarief staan nu allemaal dezelfde interieurs: Visgraatvloer, zwarte meubelen, beige grote bank, zwarte trap enz. Sla op je telefoon (notitie) de pagina’s op met items die je leuk vindt (wat later kan je ze onmogelijk vinden) En hou er vooral rekening dat de bouw bijna altijd uitloopt. En check vooraf wat er gebeurt als de aannemer failliet gaat. (Dat gebeurt namelijk)
Dit is precies ons plan, zoveel mogelijk zelf doen of samen met vrienden. Mijn huidige overburen zijn super handig en hebben al aangegeven om ons voor niks te willen helpen met de vloeren, muren, keuken plaatsen etc etc. En ik denk idd wat jij zegt dat dit al heel heel heel veel scheelt in de kosten. Wel wil ik het huis van binnen direct naar smaak hebben maar de tuin bijvoorbeeld hoeft van mij niet meteen, maar zelfs daar hebben we iemand voor die het voor een vrienden prijsje wil doen! Qua meubels hebben we helemaal geen dure smaak en heb ij een goeie vriendin die van stijlen houdt en ook van de koopjes jagen is! Ik denk nu nav jou bericht dat met hetgeen wat we nu gespaard hebben en nog kunnen sparen we het absoluut kunnen redden om er ons droomhuis van te maken!!
Als je al zo wat mensen achter de hand hebt gaat dat zeker wel schelen. Mijn vriend heeft hier in huis laatst samen met zijn peetoom een pvc visgraat vloer gelegd. Scheelde ons uiteindelijk 1900 euro doordat we niemand van Brugman hebben laten komen om de vloer te leggen. Zo heeft mijn vriend afgelopen voorjaar zelf kunstgras gelegd in onze tuin. Als je zo uiteindelijk kan besparen en hiervan je gordijnen of vitrage kan kopen. En sowieso kan je je inrichting zo duur maken als je zelf wil. Wij hebben onze eetkamer en salontafel zelf gemaakt. 2 oude eikentafels voor een appel en ei op marktplaats opgepikt, de poten eronder uitgehaald, laten schuren en behandelen door mijn zwager, en van die losse industriële ijzeren tafelpoten eronder gekocht. Vanaf nu proberen zoveel mogelijk door te sparen zou ik zeggen. En ook even nog kijken wat de hypotheekverstrekkers kan betekenen ivm met bouwdepot.
Je hebt al veel tips. Qua tuin en een klein budget; gras leggen is erg makkelijk, en niet duur. Border zou je zomerbloeiers kunnen zaaien het eerste jaar, en er zijn veel hobby tuinierders die vaste planten verkopen voor een appel en een ei op marktplaats. Via plantdirect bijvoorbeeld kun je je bomen en struiken klein kopen voor weinig geld, moet je wel geduld hebben, maar is leuk om te zien groeien Ook tegels e.d.; marktplaats (wij wilden per se echt oude waaltjes, hebben we op marktplaats gevonden). Spannend hoor
Dat scheelde dan inderdaad veel zeg! Goed dat jullie dat zo gedaan hebben! Enorm bedankt voor al jullie tips, jullie zijn toppertjes!! Hier kan ik al heel ver mee komen. Willen jullie nog ff duimen voor ons 1q of 12 januari krijgen we van 1 nieuwbouwproject al antwoord. Maar we hebben ons ook aangemeld voor 2 andere nieuwbouwprojecten , waarbij de verkoop nog niet gestart is maar in Q1 van 2022 start!heel spannend allemaal.
Wij wonen nu bijna 5 jaar in ons nieuwbouwhuis en zijn nog steeds erg tevreden. Qua meerwerk gaat het qua kosten erg hard inderdaad. Andere tegels in de badkamer of toilet, andere deurklinken, ander schakelmateriaal etc. Daarnaast viel ons de tuin en de raambekleding qua prijs/ geld erg tegen. Tuurlijk kun je het zo duur maken als je wilt, maar een terras laten straten en een oprit inclusief puinbed viel mij erg tegen. Ook de bestrating an sich vond ik erg duur, en dat zal de afgelopen jaren echt niet goedkoper geworden zijn. Wij zijn in het voortraject begonnen met het maken van een excel sheet met daarin per ruimte wat we nodig hadden of moesten laten doen. Dus wat voor werk moet er gebeuren, wat kunnen we zelf. Wat moeten we kopen, behang, lampen etc. Dan grofweg op internet zoeken wat je leuk vindt en wat het kost om een idee te hebben wat je kwijt gaat zijn. Van daaruit kun je dan verder met sparen of evt keuzes maken watje wel/ niet gaat doen of kopen. Wij hebben er bij de bouw voor gekozen om indien nodig te bezuinigen op meubels bijvoorbeeld en minder op de ‘woning’ omdat je makkelijker een nieuwe bank koopt dan over een jaar of 2 een nieuwe keuken gaat uitzoeken. Het kost allemaal veel tijd en moeite, maar is ook super leuk om alles naar eigen smaak te laten maken. Succes!
als ik in mijn omgeving bij meerdere vrienden zie wat de kosten zijn voor meerwerk tijdens de bouw dan vind ik het qua prijzen ook inderdaad afzetters. Dan ben je 100% voordeliger uit als je het na de bouw door een aannemer laat doen. Grote nadeel is dan wel dat je er pas later in kan gaan wonen. En aangezien de wanden allemaal behangklaar worden opgeleverd is het omleggen van stopcontacten en stroompunten ook echt voordeliger omdat na de bouw te laten doen dan tijdens de bouw.
Ik denk dat je dat zo heel verstandig doet. En mocht het te weinig blijken te zijn dan kun je altijd overwegen je tuinen bijvoorbeeld een jaar later, nadat je er bent gaan wonen, nog te doen en het eerste jaar het doen met goedkope (desnoods verschillende soorten gratis af te halen op marktplaats) tegels. Tuinen zijn duur maar is ook iets wat (naar mijn mening) niet direct ook helemaal klaar hoeft te zijn om fijn te wonen.
daar verkijken zoveel mensen zich op. Reken maar voor de grap eens uit wat het kost om in een heel huis alle stopcontacten en lichtschakelaars te plaatsen/vervangen. Je kan er royaal van op vakantie.
weet waar je aan begint. Elk stofje zie je liggen dan, ik ben bang dat je dan 5x per dag met poetslappen je trap kan doen om het voor het oog netjes te houden.
Ik zal duimen voor jullie.. laat je ons iets weten. Goede tip trouwens @Driessen21 over het excellijstje. Een soort van begroting maken kan nooit verkeerd zijn
Ja precies en bijvoorbeeld deurklinken hoeft van mij ook niet perse. Kan ook zijn dat we zeggen we nemen onze huidige meubels eerst toch mee. Ze zijn niet kapot namelijk maar niet meer geheel onze smaak. Dat je eerst zorgt dat alles in huis qua bouw naar smaak is en de meubels kun je evt altijd laterna nog vernieuwen! Ik wil gewoon direct goeie start maken en er een huis van maken waar we desnoods 40 jaar nog blijven wonen.
Dat dacht ik ook nog toen ik al mijn reactie had gepost. Je kunt het op een bepaald punt ook zo gek maken als je zelf wilt. En is het bijvoorbeeld een drama om de eerste paar jaar met een standaard badkamer te zitten ipv een luxe die helemaal naar je smaak is als dat betekend dat je wel heel fijn kan wonen. Dat zijn dingen die je een paar jaar later alsnog kunt laten doen. Ik begrijp uit je op dat je al een lange tijd op zoek bent naar een woning maar er niet tussenkomt met het overbieden. Dan is dit natuurlijk een soort van gouden kans. Enige tip die ik nog kan geven, ook al doe je veel zelf en heb je veel mensen die willen helpen, dit scheelt natuurlijk gigantisch veel geld in manuren maar verkijk je niet op materiaal kosten, die zijn het afgelopen jaar bizar veel gestegen in prijs.
Ja precies wat jij zegt is ook absoluut een optie. Eerst standaard badkamer en toilet nemen en ik zat net bij keukensale te kijken, daar zie ik hele mooie keukens voor 5 a 6 duizend euro! Het hoeft van ons echt niet direct uitgebreid. Wij vinden het ook leuk om bepaalde projecten laterna nog op ons gemak te doen, zodat je bezig blijft in huis en het langzaamaan volledig naar smaak kunt maken! Inderdaad het overbieden nekt ons momenteel. We hebben natuurlijk door de huurwoning geen overwaarde. Waardoor nieuwbouw op dit moment onze enige kans is om weg te kunnen uit de huurwoning. We wonen nu 7 jaar in dit huis en de woningbouw helpt niet echt mee in ons woongenot. Gebreken aan de woning en lekkages die niet opgelost worden of genegeerd worden etc etc. We vinden het echt niet erg om hier nog 1 of 2 jaar te zitten maar veel langer dan dat liever niet. Onze meubels zijn nu 7 jaar oud ook, bank nog maar 3 jaar. Zijn allemaal in zeer goede staat dus kunnen zeker voor de eerst periode mee naar evt nieuw huis om vervolgens langzaamaan te vernieuwen. Vloer kan onze familie leggen dus is alleen aanschaf kosten. Keuken idem! En voor de rest die kosten krijgen we wel voor elkaar. We krijgen ook nog een groot bedrag van de belastingdienst in de aankomende 2 jaar. Ivm de toeslagen affaire en de 30k die ze al betaald hebben is niet volledig dekkend geweest voor onze problemen dus in het integrale traject komt nog meer geld onze kant op. Hoeveel weten we niet maar alles is mooi meegenomen voor ons huis en onze toekomst!
met die instelling en het budget dat je hebt komt het naar mijn idee zeker wel goed. Het spannendste is denk ik nu de loting!
Daar vrees ik ook voor. Daarom doe ik het niet gelijk. Eerst maar kijken of het zo ook bevalt. Het is sowieso een lastig in te richten woning. 6 meter hoge ramen, een vide. Een smalle woonkamer (gedeelte waar de tv en bank komt te staan is maar 2,5 meter breed). Slaapkamer beneden weer enorm somber vanwege weinig daglicht. Maar ondanks dat is toch een geweldige woning (met een leuke betaalbare huurprijs) Het waren oude gymzalen die ze hebben omgebouwd. En ik heb de hele verbouwing van dichtbij meegemaakt, ik kijk er namelijk op vanuit mijn dakterras. On topic: als het in je budget past: dan zou ik wel kiezen voor de juiste badkamer en keuken. Evt kiezen voor casco? Dat ze wel de leidingen leggen, maar geen tegels ed? Weet niet of dat ook een optie is. Niets is vervelender dan tijdelijk zonder keuken of badkamer zitten, zeker met kinderen.