Daarom! Ik heb goede hoop en inderdaad de loting is nu mega spannend. Er zijn veel aanmeldingen maar wij hebben 2 punten die voorrang geven. Punt 1 was financiële verklaring, die hebben we. Punt 2 was zonder voorbehoud verkoop eigen woning, we hebben geen eigen woning dus geen voorbehoud. Hopelijk helpt dit genoeg voor de loting!
Wil je ons foto's showen als je er eenmaal in zit? Ik ben wel heel benieuwd geworden nu nav je berichten!
Een keuken is zo geplaatst, dat kan ook wel als je er woont. Een badkamer duurt altijd een paar weken, veel vervelender om zonder te zitten.
Eens en een badkamer kan je best basic houden (wit/ grijze tegels), maar met accessoires leuk maken en later altijd nog de kranen en wastafel vervangen.
Dat is momenteel helaas dus niet zo, ook op keukens zit een enorme levertijd. Bij onze keuken (6 maanden vantevoren besteld) werden de ovens nageleverd (geen probleem, want we woonden er nog niet). Wij begrepen van de monteurs dat ze nu helemaal geen complete keukens meer kunnen plaatsen, omdat de apparatuur gewoon niet geleverd wordt binnen de 6 maanden. Hierdoor heeft dan ook het personeel van de keukenzaken het veel drukker, omdat er een aantal alleen maar naleveringen doet. Verder klopt het wel dat het plaatsen op zich niet heel veel tijd kost natuurlijk, maar dan moet je dus wel heel helder hebben wanneer de keuken geplaatst kan worden al heel lang vantevoren en dat is best lastig met nieuwbouw, dus wel iets om rekening mee te houden. Overigens zitten er op de vreemdste dingen enorme levertijden, het hek van de tuin bijvoorbeeld, was hier ook een dingetje. Dus mijn tip, heel erg op tijd alles uitzoeken en bestellen.
Vraag was gericht aan iemand anders, maar heb het even voor je opgezocht (wij hebben nog meer geld uitgegeven dat ik eerder heb geschreven: man zei: vergeten dat we uiteindelijk de hypotheek nog een keer met 20k hebben verhoogd...?) Let op: prijsafspraken zijn uit 2019. Inmiddels kun je er dikke inflatie bij optellen vrees ik. Verplaatsen wand tussen slaapkamer 1 en 2: 50 euro Uitbouw: 15.000 euro Woonkamer wisselen met keuken: 250 euro Trapkast verplaatsen: 100 euro Wandje keuken: 325 euro Schuifdeur: 950 euro Dakvensters zolder: 2750 euro Extra deur tussen garage en woonkamer: 1450 Binnendeuren (aangepast); 1228 Keuken: 13.000 euro (er zat een stelpost op van 6000) Gootsteen garage: 770 Sanitair meerwerk 6900 Wandaansluiting 408 Extra lichtpunten 190 Inbouwspots 3565 Aanpassing meterkast krachtstroom 375 Elektrakabel in tuin 316 Elektra keuken 425 Loze leiding zonnescherm 265 Verplaatsen binnendeur 158 Wanden stucen 4995 Plafonds glad stucen 1813 Plafonds glad stucen eerste verdieping 1347 Tegelwerk 1805 Radiator garage 675 Extra dubbele wandcontactdoos 990 Wcd 200 Wdc buiten 225 Verplaatsen elektrisch punt 144 Kabelgoot 225 Extra aardlekschakelaar 360 Loze leidingen voor alarm 1195 Loze leidingen 120 Loze leidingen intercom 250 Extra wandlichtpunt 2x 165 per stuk Extra buitenlichtpunten 446 Wisselschakelaar 220 Led dimmers 645 Aanvullend waren hoge kosten: Tuin 24000 euro achtertuin en 2250 euro voortuin (maar die kosten heb je niet, begreep ik). Raamdecoratie door hele huis (luxaflex bij alle ramen, beneden achter dunne stof gordijnen, boven over al luxaflex en zware verduisterende gordijnen (dat laatste alleen natuurlijk niet in de badkamer) + inbouwkast in onze slaapkamer: 14000 euro
Oh laatste aanvulling: gietvloer door hele huis (alle verdiepingen en garage ex natte ruimtes) was 13.000 euro ex 1000 euro opschuren van de vloer. Een vloer uit een nieuwbouw huis is nooit direct klaar om een vloer op te leggen. Wij blijven erbij dat het schuren inclusief was, maar vanwege de tijdsdruk toch met spoed zelf geregeld. Ook bleek ondanks het opstookprotocol de luchtvochtigheid te hoog, dus nog even een week twee professionele bouwdrogers (200 euro totaal) en 250 euro extra kosten Essent. Dit is niet om je te ontmoedigen, meer in het kader van tips. Nogmaals: wij hebben geen spijt en genieten elke dag van ons huis!
Toch kun je sommige dingen zo duur maken als je zelf wilt. In het huis waar we nu wonen, hebben we weinig extra’s laten doen. Wat ik nog weet: we hebben een muur en deur laten vervallen op de tussenverdieping (dat kostte geen geld overigens), we hebben een andere deur tussen de gang en woonkamer genomen en andere deurklinken op alle binnendeuren (iets wat natuurlijk ook prima later kan), twee buitenkraantjes aan laten leggen, op de zolder verwarming aan laten leggen en een paar stopcontacten extra laten plaatsen. Na oplevering hebben we de plafonds laten stucen, maar er zijn genoeg mensen die dat niet of pas veel later hebben gedaan. De rest hebben we later gedaan (vrijwel alles zeg trouwens). Dat scheelt op het moment van aankoop van het huis natuurlijk veel. Bij ons nieuwe huis hebben we meer aanpassingen laten doen, maar gaan we ook dingen later doen, nu vooral omdat ze met de bouw dus niet kunnen doen wat wij willen. Wij doen het wel direct na oplevering, maar als je wat langer in de groep niet erg vindt of gewoon het geld nog niet hebt, dan kan het vaak natuurlijk ook prima later.
En zo is het! Doen wat je direct gedaan wil hebben en dingen die later kunnen, later zelf doen of laten doen! Die instelling heb ik nu door al jullie berichten ook haha.
Gisteren en vandaag nog geen reactie ontvangen. Net 1 van de makelaars gebeld en die konden geen info geven. Ze gaf aan dat veel mensen al gebeld waren maar nog niet iedereen. Ben je niet ingeloot dan krijg je per mail een afwijzing. Op de website staan alle woningen nu onder optie dus ik ben er bang voor dat wij het niet geworden zijn!
Jammer, maar je kan nog hoop houden! Wij hadden eerst niet de woning waar we nu wonen. Er zijn altijd mensen die toch afhaken, ik zou het contact met de makelaar warm houden (op een prettige manier). Zo hebben wij uiteindelijk deze woning gekregen.
We staan in elk geval op de reserve lijst. En we hebben nog 2 andere projecten aangemeld! Dus we houden hoop.