FSH

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jaida1988, 10 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaida1988

    Jaida1988 Lid

    10 aug 2020
    5
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    wil gaan voor een kindje en heb fsh op dag 21 geprikt via huisarts en deze was 33.
    Wat vinden jullie ervan? Maak ik kans op een zwangerschap of is deze nihil??
     
  2. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Mag ik vragen waarom je fsh is geprikt op dag 21? Om er qua vruchtbaarheid enige conclusie aan te verbinden wordt het tussen dag 2 en 5 en bij voorkeur op dag 3 geprikt, in combinatie met amh. Is je amh ook geprikt? En hoe oud ben je?
     
  3. Jaida1988

    Jaida1988 Lid

    10 aug 2020
    5
    0
    1
    Vrouw
    Omdat huisarts aangaf dat het niet uit maakte welke dag :$
    Vorig jaar oktober amh geprikt en was 0.3
     
  4. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Helaas weten huisartsen vaak ook het fijne er niet van. Het hoort eigenlijk op dag 3, maar 33 is sowieso - ook later in je cyclus - wel aan de hoge kant. Maar gezien je amh (die kun je wel op elk moment in je cyclus prikken) is dat niet zo gek. Die twee zijn communicerend vaten: hoe lager het een, hoe hoger het ander en andersom.

    Mijn amh was 0,23 en fsh op dag 3 was 21. Volgens mijn fertiliteitsarts duidt dat op een overgang die niet lang meer op zich laat wachten helaas, en daarmee op bijbehorende verminderde vruchtbaarheid.

    Mijn dringende advies aan jou is om je zo snel mogelijk door je huisarts naar een fertiliteitsarts - in Nederland kan maar artsen in Duitsland en Belgiƫ hebben veel meer ervaring op dit gebied - door te laten verwijzen en geen tijd meer te verspillen.

    Als jij uit 1988 komt heb je iig je leeftijd mee, dat scheelt. Ik ben 41 en mijn arts schatte de kans op een succesvolle zwangerschap op 5% op basis van leeftijd, amh en fsh. Wonder boven wonder is het gelukt en als jij idd 8 jaar jonger bent zien ze liever jou dan iemand met mijn leeftijd qua kansen. Maar je moet er zeker dringend werk van maken!
     

Deel Deze Pagina