Zijn er hier mensen die ervaring hebben met adhd en hoogbegaafd? Bij mijn zoontje van 5,bijna 6 vermoeden ze hoogbegaafdheid. Echter,totaal onderpresteerder en wil totaal niets meer doen. Specialist op school geweest,vond herkenning,maar er was een ontzettend gebrek aan concentratie. Pure chaos in zijn hoofd,totaal geen remmingen,opdrachten niet kunnen aangaan laat staan afmaken, etc etc het hele adhd riedeltje lijkt erop dat dat er flink naast zit.. En nu,testen. Maar,wat is handig? Ze adviseren eerst een intelligentie test. Begrijp ik,maar hem kennende,zou die test niet eens geheel afgemaakt kunnen worden door gebrek aan doorzettingsvermogen,concentratie en onderpresteren. Mij lijkt,eerst adhd testen en daarna pas intelligentie? Kan iemand mij hier meer over vertellen,hoe ging dat bij jullie,hoe was jullie ervaring hiermee?
Bij ons waren alle onderzoeken in 2 weken tijd, iq en adhd en ass onderzoek door elkaar. Bij de iq test heeft de psyc ze goed geobserveerd en is er dus een (hoog) iq uitgerold met de kanttekening dat het wrs nog iets hoger ligt door gebrekkige concentratie. Mijn oudste heeft ass en is hoog begaafd (stom woord, zijn iq is hoog genoeg iig) mijn jongste heeft adhd en scoorde 125 met die kanttekening dus.
Bij ons ook alles tegelijk getest, en dan nog zegt het niet altijd alles (wel veel). dochter van mijn vriendin werd ooit eens getest, zij was 5 of 6 toen. Ze lieten haar een plaatje zien van een kat, maar ze vertikte het om te zeggen wat het was. Die psychiater die haar testte vroeg haar moeder of ze nu écht niet wist dat het een kat was....Uitslag was ook dat ze een héél laag IQ had. Lopen ze buiten, zegt ze tegen haar moeder: wat een domme dokter zeg, iedereen weet toch wel dat dat plaatje van een poes is???
Vraag een verwijzing aan vanwege zijn "problematiek) en laat hem testen. Een goed onderzoek neemt alles mee
Onze dochter is niet hoogbegaafd. Wel bovengemiddelde intelligent getest. Dysharmonisch profiel. Neuropsycholoog gaf ook aan dat de resultaten dus tot stand kwamen inclusief haar concentratie problemen. Ze was bijv. tijdens de testjes heel erg geïnteresseerd in de tafel die kraakte en wiebelde
En dat is hier dus het probleem. Mijn zoontje doet dan niks meer. De rest kun je dan ook wel vergeten Ontzettend perfectionistisch,onderpresteerder en het concentratievermogen van een ijsklont.. Mijn angst is dus dat er wat dat betreft het onderzoek mis gaat,hakken in het zand zet en dus geen kloppende uitslag uit zal komen.
Ik snap je helemaal hoor, want het heeft daarna heel wat moeite gekost om die foute uitslag (van die IQ test) weer terug te kunnen draaien. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, ik praat over 15 jaar geleden ongeveer, misschien gaat dat nu anders. Ik zou eens bellen en dit probleem voorleggen aan degene die de testen aflegt
ze kunnen van alles oplossen tijdens test. en het gaat echt niet om iq cijfer maar hoe hij het maakt en hoe hij werkt. advies kijkt niet naar de keiharde iq score maar naar onderdelen van de test en het gedrag tijdens. tenzij je een school overweegt waar toelatingseis 130 iq enzo is, kan ietsje lager scoren of onduidelijke score geen kwaad. sommige dingen van adhd gedrag kan ook komen door te lang onder eigen nivoo te moeten functioneren. met advies op egen nivoo werken aan harmonische profiel werken kunnen ze dat gedrag temmen en daarna pas kun je kijken of het kind inderdaad adhd heeft. smart kinderen krijgen van allerlei gedrags en emotie problemen die een boel afwijkingen na bootsen. die moeten dus eerst goed weg gewerkt zijn. vergeet niet ; zo een iq score is maar 1 jaar geldig. volgorde van de screening maakt niet uit. test en observatie bij beide kanten geven duidelijkheid, een uitkomst steunt de andere uitkomst of opheldert. maak dus geen zorgen. als het een ervaren deskundige is die met kleuters ervaring heeft kan opheldering krijgen met de tools die ze heeft. iq test is er een van. veel succes!
en stel voor als je kind adhd heeft en daarom lager scoort. wat moet je dan doen? om adhd effect op iq test te verminderen medicatie gebruiken en daarna nog een keer testen? nee, het is een psycholoog die kijkt hoe je zoon fuctioneert en waar hij last van heeft voor duidelijk en effectief advies voor school en ouders.
uitslag is 1 jaar geldig tegenwoordig. dezelfde test mag niet eerder dan 2 jaar gebruikt worden(je hebt wel dan andere testen) zeker bij een kind waarin in rapport staat gedragsproblemen bij test...stelt het weinig voor.
Ik zou zeker niet eerst op ADHD laten testen. Een hb er die geen passend onderwijs krijgt en niet lekker in zijn vel zit kan allerlei symptomen van stoornissen hebben. Laat hem testen door een hb specialist die eerst een band met hem krijgt. Die prikken door allerlei gedrag heen. Onze zoon werd van allerlei stoornissen verdacht op school. Autisme ADHD odd... resultaat een iq van 144... Ik weet niet waar je woont maar mijn zoon is binnenste buiten geleerd bij praktijk hoogbegaafd roosendaal. Zijn specialisten daar met gevoel voor kinderen. Ze stellen daar geen stoornissen vast maar door uitgebreid onderzoek kijken ze wel of problemen hb gerelateerd zijn. Ook krijgen de daar veel kinderen die gelabeld zijn met een stoornis maar gewoon hb blijken te zijn. hb en sommige stoornissen liggen dicht bij elkaar. Ik heb er ook een met op school een behoorlijk gebrek aan concentratie...maar let maar op als iets interessant is. Verdiep je eens in testers die gespecialiseerd zijn in hb.
Een test is twee jaar geldig. Maar een kind wat hb scoort nu is over twee of bij jaar niet ineens niet meer hb. Bij een goede tester krijg je ook een uitgebreid verslag met de goede en minder goede klanten. Je kind kan ook moeite hebben met de executieve functies. Dan lijkt het op ADHD maar moeten die gewoon beter ontwikkeld worden. je mag altijd pb en.
Hier wel bewust gewacht met iq test totdat medicijnen aangeslagen waren. Maar wij hebben een hele duidelijke ADHD 'er. Die op dat moment zo overprikkeld was dat hij eerst rustig moest worden voordat hij überhaupt groep3 weer echt aan kon en langer als 2 min kon luisteren .
Ik ben het volledig eens met Belize en mamavanukkie. Ik had zo hetzelfde kunnen schrijven, al sta ik een beetje aan een andere kant van het verhaal. Twee van mijn stiefkinderen zijn getest en de uitslagen waren heel anders maar lagen desondanks toch niet ver van elkaar af. Van de jongste was een vermoeden van hoogbegaafdheid, maar zijn gedrag was dermate verstorend dat we ons afvroegen of een test wel zin zou hebben. Hij is getest en ondertussen is ook naar zijn gedrag gekeken. Hij kreeg het label hoogbegaafd met ook daaraan een IQ gekoppeld. Ik geloof dat er 132 uitkwam, maar dat weet ik niet meer zeker. De test was ongeveer 2 jaar geleden, hij was toen 6 jaar oud. Ook zijn ze al jarenlang bezig met zijn gedragsproblemen, maar er is nog geen diagnose. Ze hebben gekeken naar ADHD, maar dat klopte toch ook niet helemaal. Ik had persoonlijk toen al het vermoeden dat er sprake was van ODD/CD met name de laatste. (Maar naar een stiefmoeder luistert natuurlijk niemand ) Inmiddels zit hij vanwege zijn agressieve gedrag op het speciaal onderwijs, daar wordt heel erg individueel naar het kind gekeken en wat ik tot nu toe van een afstand heb gemerkt is dat hij daar wel goed op zijn plek zit, maar ik vraag me nog steeds af in hoeverre er daar aandacht wordt besteed aan zijn hoogbegaafdheid en in hoeverre het onderwijs daarop passend is, ook omdat ze naar mijn idee vooral gespitst zijn op gedragscorrectie. Daar is inmiddels nu na jaren ook ODD/CD gevallen als mogelijke diagnose, waarnaast hij nog steeds hoogbegaafd is. Mijn oudste stiefkind heeft óók een IQ test gedaan en daar kwam een inconsistente uitslag uit. Er was sprake van een verbaal-performaalkloof. Ze kon dus alsnog heel hoog scoren, maar wat opviel (en nog steeds opvalt) is dat ze met alles heel erg traag is. Maar ze kán dus wel erg goed leren als het erop aan komt, maar heeft wat meer tijd nodig. Mijn man en ik zeggen altijd: die haalt misschien haar niveau met een omweg, (ze begint nu met havo) maar ze eindigt straks op de universiteit. De jongste met hb heeft vwo advies gekregen. Ondanks zijn gedragsproblemen. Mijn ervaring is dus dat er met bepaalde gedragingen wel degelijk rekening gehouden wordt. Mocht het nu zo zijn dat je ergens terecht komt waar ze er niets mee zeggen te kunnen, geef dan niet op, maar kijk verder naar andere instanties, er zijn er genoeg goede. Ik zag dat Roosendaal al genoemd werd, mijn stiefkinderen zijn in de Zaanstreek getest en ik ken nog een goede organisatie in Limburg. Dus eigenlijk denk ik dat overal in Nederland wel goede onderzoeksbureaus te vinden zijn en organisaties waar goede ondersteuning mogelijk is. Heel veel succes en sterkte!
Zoek een tester met uitgebreide ervaring met hb en het liefst ook ervaring met adhd. Het kan namelijk makkelijk verkeerd gediagnosticeerd worden door een tester met gebrek aan ervaring, omdat de kenmerken veel gelijkenissen hebben. Mijn zoon is hb getest, maar is echt heel druk, impulsief, gevoelig etc. Zijn nieuwe juf vroeg of we dat gedrag wel eens hebben laten onderzoeken. Nee. Hij begint bij elke leerkracht zo, test ze uit, gaat klieren, is druk en als het werk en niveau nog niet goed op hem zijn afgestemd wordt hij ook vervelend. Ik ben de laatste die zal zeggen dat het een makkelijk kind is, maar zodra een leraar of persoon weet hoe ze met hem om moeten gaan en hij op niveau werkt, komt die rust ook bij hem terug en gedraagt hij zich redelijk goed. Hij is hier thuis ook niet druk en een op een met volwassenen ook niet. Hij wordt vooral druk in onbekende situaties, tussen groepen kinderen of als hij onderpresteert. Wie weet heeft hij wel adhd, geen idee. Maar ik ben nu nog even huiverig voor onderzoeken. Alles wijst nu ook al in de richting dat dyslexie en als hij de diagnose ADHD heeft, krijgt hij hoogstwaarschijnlijk geen vergoeding voor dyslexiebegeleiding. Kijk goed wat het voor voordelen of nadelen je het oplevert als je wel weet wat het is. Wie weet laat ik hem ooit nog onderzoeken, maar er zijn tot nu toe teveel dingen die me tegen houden in zijn geval. Moeilijk.
Dochter heeft vorig jaar een IQ test gedaan, zo vroeg al door allerlei problemen op school en op school héél ander gedrag dan thuis. Onderzoek is uitgevoerd door een hb specialist. Het belangrijkste wat hier uit kwam is dat ze bij eenvoudige opdrachten te lang door beredeneerd omdat het antwoord vast niet zo eenvoudig zou kunnen zijn. Een heel verhaal waarbij 1 woord dus voldoende zou zijn geweest bijvoorbeeld. In bepaalde gevallen, wanneer ze iets echt niet wist, klapte ze daarentegen weer helemaal dicht. Uiteindelijk kwam er een totaal IQ van 129 uit, verbaal een stuk hoger en performaal lager. Bij te makkelijke opdrachten / werkjes gaat (inmiddels steeds meer ging) ze zich of heel 'kinderachtig' gedragen, of erg vervelen (ik heb haar in de kleuterklas letterlijk onderuitgezakt zien zitten en naar buiten zien kijken en dat ze van haar stoel viel van verveling). Na een uitgebreid rapport, gesprekken met de IBer en de nieuwe juf van groep 3 is haar gedrag een heel stuk beter. Ze werkt steeds meer op haar eigen niveau, concentratie is ook steeds beter en het belangrijkste, we hebben een steeds vrolijker kind. Natuurlijk is elk kind verschillend, maar wat al eerder is gezegd, wanneer er aan hb gedacht wordt heb je vaak met veel andere 'problemen' te maken. Wanneer een kind op een goede manier wordt begeleid wordt de rest vaak vanzelf steeds minder.