Ervaringen afbuigende groeicurve? Placenta insufficiëntie

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jajo, 29 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Hoi dames,

donderdag ben ik een paar uurtjes bij de gyn geweest ivm harde buiken. Alles werd gelijk gecheckt, urine, ctg, echo. Nu kwamen ze er bij toeval achter dat het buikje qua groei lijkt te stagneren. Met 30 weken zat het buikje op de p57 lijn en nu met 32 weken op p14.5. Waarschijnlijk komt dit doordat de placenta minder goed functioneert. Dit had ik helemaal niet verwacht, want het is een ontzettend beweeglijk mannetje in mijn buik. Gelijk is de doorbloeding van de navelstreng en het vruchtwater gecontroleerd en dat was allemaal goed. Nu gaan ze 1x per week kijken naar de doorbloeding van de navelstreng en 1x per 2 weken naar de groei van de baby. Zodra ik hem minder voel moet ik direct contact opnemen. Als hij nu wel op de p14.5 blijft doorgroeien is het geen probleem, maar als de curve verder gaat afbuigen moet hij direct gehaald worden. Het hoofdje en de benen (welke al steeds iets onder gemiddeld waren) groeien netjes in hun eigen curve door. Hij weegt nu 1615 gram. Its aan de kleine kant, maar niet zorgelijk, tussen week 30-32 is hij een kleine 200 gram aangekomen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ging dat bij jullie verder? Bleef de kleine tot het einde zitten of moest hij eerder gehaald worden.

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Hier ook een afbuigende lijn vanaf de 32e week.
    Dopplers waren prima en ook de ctg's.

Ik ben vanaf de 34e week in de thuismonitoring terecht gekomen omdat hij toen op de p1 lijn zat (dagelijks een verpleegkundige over de vloer om een ctg te maken)..
    Had dus "bedrust" en idd 1x per 2 wkn naar het ziekenhuis voor een groeiecho.

Uiteindelijk is hij geboren met 37+6 (gehaald via ks ivm eerdere doodgeboortes) en woog hij slechts 2170 gram en was 45 cm.
    Geen couveuse gezien en hij mocht samen met mij gewoon naar huis.

En als je nu kijkt is het een snelle jelle in zijn ontwikkeling en zijn groei want hij is met net 9 mnd al 9,7 kilo en 73 cm groot :D

3. loveisuss

loveisuss Actief lid

7 nov 2013
    453
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ons meisje zit momenteel op de p5 lijn.tot nu toe gelukkig niet verder aan het afbuigen.afgelopen week tijdens een groeiecho bleek dat het toch waarschijnlijk door placenta insufficiëntie komt.doorbloeding is nog wel goed gelukkig maar moet nu 1x per week voor echo.ze weegt nu ong 1000 gram en ze hebben al gezegt dat ze waarschijnlijk met 38/37 week gehaald gaat worden.gaat ze wel afbuigen misschien nog eerder dus vind het ook erg spannend allemaal.

4. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    En was jouw zoontje al onder de p5 lijn met 32 weken? Of was dat toen ook nog niet het geval rogijuli. In ieder geval allemaal goed gekomen dus.

Jeetje loveisuss, jouw dochtertje is echt een stuk lichter dan mijn zoontje op dat termijn, maar hier gaat de curve wel ineens snel omlag. Zit jullie dochter al lang op de p5 lijn?

5. loveisuss

loveisuss Actief lid

7 nov 2013
    453
    1
    16
    NULL
    NULL
    Jaa klopt,hoop ook echt dat ze nog ff tijd krijgt om nog ff goed aan te komen.
    Bij mij kwamen ze er met de 20 week echo achter dat ze zo klein was.

Jou kleintje buigt nu idd wel erg snel af zeg!hoop dat alles goed blijft gaat en ie nog ff wat langer kan blijven zitten.

6. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Ja blijft spannend. Vorige zwangerschap hebben we moeten afbreken, omdat ons kindje een skelet afwijking had en zijn botjes nauwelijks groeide. Dit was niet met het leven verenigbaar. Dit is gelukkig heel anders en we zijn nu al zo ver dat hij buiten mijn buik ook prima kansen maakt. Maar is toch wel even schrikken als er weer iets niet goed blijkt te zijn

7. loveisuss

loveisuss Actief lid

7 nov 2013
    453
    1
    16
    NULL
    NULL
    Sterkte met jullie verlies!is verschrikkelijk om mee te maken,ook wij hebben een zwangerschap van 24 weken af moeten breken..daarna onze jongste gekregen maar hele zwangerschap ontzettend bang geweest.hij is nu ook een zorgenkindje.ook deze zwangerschap was vanaf het begin drama en bij de 20 week echo een aantal softmarkers gevonden dus weer onderzoeken vruchtwaterpunctie etc.gelukkig is ondanks dat ze zo klein is verder alles goed gelukkig maar genieten zit er helaas niet meer in zo.
    Hopelijk kan ze lang genoeg blijven zitten maar zou ook blij zijn als het straks allemaal achter de rug is

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Hij zat toen tegen de p5 lijn aan.

Je spreekt trouwens over placenta insufficuentie . Waren de dopplers niet goed dan?? Want als je PI hebt dan stroomt de voeding door de navelstreng weer terug naar de placenta ipv naar het kindje (reversed flow).
    Ook is het hoofdje ook dan veel groter dan de rest vh lichaam omdat de hersenen de meeste voeding pakt wat wel binnenkomt ivm ontwikkeling.

PI had ik bij mijn 2e kindje en die is overleden met 27 wkn in mijn buik en had een groeiachterstand van bijna 6 wkn.

9. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Jeetje loveisuss, voor jullie ook geen onbezorgde zwangerschappen dan! Hopelijk mag je over 10 weken een gezien kindje in je armen sluiten

Rogijuli ze kunnen niet verklaren waarom alleen de buik ineens achter blijft. Het hoofdje groeit wel door in zijn eigen curve en is momenteel nog iets onder gemiddeld (zoals ook was bij de eerdere echo's) doppler onderzoek van de navelstreng was nu nog goed, daar gaan ze nu dus elke week naar kijken, als fit afneemt dan willen ze hem halen. Ik vroeg hoe het kwam dat alleen het buikje achter bleef en het hoofdje enz wel door groeide. Toen gaf de gyn aan dat je dit eigenlijk alleen ziet als de placenta het niet meer zo goed doet. Wist je dat je PI had bij je 2e kindje?

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Ja daar kwamen we bij 25 weken achter toen ik naar het zhuis ging omdat ik dacht vruchtwater te verliezen (wat gelukkig niet zo was).
    Daar gekomen bleek de kleine 5 weken achter te liggen op de groei.
    Met 20 weken was dat nog bijna 2 weken achterstand.
    Toen kregen we dopplers en elke keer verslechterde de flow in de navelstreng en werd het vruchtwater minder (omdat ze alles opdronk omdat de navelstreng niet genoeg gaf).
    Met ruim 26 weken werd ons verteld dat er 80% kans was op een slechte afloop.
    Een paar dagen later was ze overleden.

11. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Pff wat heftig zeg! Ik weet hier ook helemaal niet wat ik moet denken of verwachten. Eerst donderdag maar eens afwachten en kijken wat ze dan op de echo zien. Vind het toch wel spannend allemaal

12. MMMmeisje

MMMmeisje Fanatiek lid

22 aug 2013
    1.296
    2
    38
    Hier pas bevallen van een meisje wat de gehele zwangerschap op P2-P3 heeft gezeten.
    Werd gedacht aan pik ivm dopplers afwijkend waren, uiteindelijk normaliseerde die met 28wk ongeveer en Is zo gebleven.
    Vanaf wk 36 in de thuis monitoring tm ingeleide bevalling.
    Heb een vruchtwater punctie gehad waar niets Is uit gekomen en diverse guo's om oa skelet afwijkingen uit te sluiten (dwerggroei in ons geval ivm specifiek armen en benen helemaal uit de pas liepen (p1).
    Gedurende de hele zwangerschap vanaf 16wk in spanning gezeten en naar iedere wekelijkse afspraak in het wkz toe geleefd.
    Uiteindelijk met 37.4wk ingeleid en met 37.5wk Is ons meisje ruim 500gr zwaarder dan verwacht geboren (2442gr en 46cm)
    Ze Is tot zo ver gezond bevonden maar toen de placenta geboren werd zag deze er erg vreemd uit aldus de gynaecoloog.
    1/3 van de normale grote, dik en klonterig, vreemde vaat kluwen in de vliezen, stolsels in de vliezen, navelstreng erg dun (pink dikte) en navelstreng zat naast de moederkoek ingegroeid in de vliezen.
    Over 2,5wk krijgen We de uitslag van het onderzoek naar de placenta.

Heel veel succes meis en hoop dat het stabiel blijft.

13. IlonavanH90

IlonavanH90 Fanatiek lid

6 aug 2014
    1.580
    2
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Oosterland
    Mijn zoontje had tijdens de 28 weken echo een P3 lijn, en gezien de 20 weken echo een P20 lijn aangaf was dat een flinke daling.
    Ik ben uiteindelijk na diverse groeiechos en guo in het Erasmus opgenomen met 33weken/4dagen en bevallen met 35/4 van een klein mannetje met 3 weken groeiachterstand (op dat moment zat hij op P1,6 lijn). Dagelijks ctgs waren goed en de ochtend van de inleiding had hij een prima flow in zn navelstreng, maar geboren door HELLP. Hij woog 1900 gram en was 43cm, 16 dagen couveuse en daarna naar huis.
    Inmiddels een energieke ondernemende dreumes van bijna 16 maanden..

14. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter MMMmeisje!

Fijn om te lezen dat hef bij jullie allemaal goed gekomen is.

Hij groeit hier nu zo'n krappe 100 gram per week, als hij dit zo doorzet zal het een heel klein kindje worden. Maar misschien trekt hef wel bij. Voor dit termijn is hij nog niet te licht

Deel Deze Pagina