Oké, ik vind ergens iets van waar ik eigenlijk niet over wil oordelen maar toch lukt het me niet om het los te laten. Een tijdje terug hielpen wij een gezin die in zwaar weer zit financieel gezien. Moeten leven van weekgeld. We hebben een flinke doos boodschappen gebracht. Ook wat speelgoed met het oog op 5 december. Dit is erg dankbaar ontvangen en heeft wat lucht gegeven. Mijn intentie is om voor de kerst nog een keer een flink boodschappenpakket af te geven. Mijn ouders hebben ook aangeboden bij te dragen. Zij gaven al via de kerk maar vinden het fijn gerichter hulp te kunnen bieden. Heel fijn; moeder van het gezin heeft promotie gemaakt op haar werk. Ze werken er hard aan om in een betere positie te komen. Toch knaagt er iets nu ik zojuist vernam dat er een hond wordt aangeschaft. Ik weet dat het een grote wens is om een hond welkom te heten in het gezin en gun ieder mens van harte de liefde van een dier. Zelf hebben we ook huisdieren dus ik weet wat een dier je kan brengen maar ook heel goed wat het je (kan) kost(en). De hond wordt weggeven aan gezin in kwestie. Toch kan ik de gedachte van ongelukkige timing niet wegkrijgen en voel ik weerstand ontstaan om daar nog een pakket voedsel af te geven. Ik probeer het echt los van elkaar te zien en krijg er buikpijn van wanneer ik aan de kinderen denk. 1 van de kinderen is een klasgenootje van mijn dochter. Mijn dochter kwam al eens thuis dat haar vriendinnetje had gezegd zo'n honger te hebben. Het moge duidelijk zijn dat ik een andere beslissing had genomen wanneer ik de positie zou hebben waarin dit gezin nu zit maar dat maakt natuurlijk niet dat een ander geen andere keuze zou mogen maken. Lastig dilemma.
Als je het kunt missen, zou ik het voor de kinderen wel blijven doen. Zij kunnen er niets aan doen dat hun ouders het financieel lastig hebben en dan ook nog minder verstandige keuzes maken. Daarnaast zou ik, als de relatie zo is, in gesprek gaan m.b.t. de overweging om een hond te nemen en de kosten die dat met zich mee brengt/kan brengen en of ze zich dat realiseren. Ik denk dat heel veel mensen daar geen idee van hebben. Ik zou ook benieuwd zijn naar de reden waarom ze een hond willen. Kan dat één van de kinderen het bv. echt nodig heeft. Dat vind ik al weer anders dan gewoon 'het lijkt ons leuk'. Al vind ik het ook in dat geval met een inkomen waarmee je kennelijk amper je kinderen goed te eten kunt geven ook een lastige...
Jeetje ... Kinderen hebben honger, wat moet die hond dan eten?? Ik snap je hélemaal, daar zou ik ook geen begrip voor op kunnen brengen, hoe groot hun wens voor een hond ook is. Welzijn van gezin gaat m.i. voor op een huisdier, zéker als dat huisdier nog aangeschaft (oke, ze krijgen hem) moet worden Je schrijft dat ze de hond krijgen, hebben de gevers wel enig idee wat een onnozel plan dit is? Misschien dat je met hen kunt praten?
Allereerst, wat goed dat je dit gezin zo helpt! Heel goed voor te stellen ook dat dit je dwarszit. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat dit nu zo aan je gaat knagen, dus ik zou wel wat met dat gevoel doen. Kun je met ze praten over deze keuze? Misschien dat, nu de moeder promotie heeft gemaakt, ze het nu wel kunnen betalen? Dat zou natuurlijk helemaal fijn zijn. En mochten ze financieel nog steeds krap zitten dan zou het kunnen dat door het bespreekbaar te maken zij het misschien ook anders gaan zien.
Eind vorige week liet ze al weten dat ze graag een pup wilde aanschaffen en ze hiervoor wilde gaan sparen. Alle beetjes die overblijven van het weekgeld in een pot en mochten ze er onverhoopt toch eens geld van nodig hebben zouden ze het wel pakken. Al wel helemaal enthousiast met verhalen over aanschaffen van spulletjes, waar ik al aangaf dat er voor spulletjes aanschaffen nog tijd genoeg was. Gezien het ras wat gewenst is, is er een flinke spaarpot nodig en eenmaal een pup geboren en uitgezocht geeft ook nog weken de tijd voor aanschaf spullen. Ook al aangegeven over verzekeringen voor huisdieren ivm kosten dierenarts etc. Info lijkt echt wel aan te komen en ze neemt actief deel aan het gesprek maar die uitvoering is nogal anders Gezien deze plannen had ik me al bedacht.......dat loopt niet zo'n vaart. Tegen de tijd dat er voldoende spaargeld is voor aanschaf van een pup zijn ze ook wel uit de schuldsanering. Maar het enthousiasme is niet te temmen en nu is er dus een 4 jarige soortgelijke hond die een nieuw huis nodig heeft. Aanbieder ken ik niet. Heb een foto gezien van het beestje en het zou via marktplaats kunnen zijn dat ze deze hond heeft gevonden. Hond schijnt rustig te zijn, met kinderen te kunnen en gewent de zijn aan katten. Niet geheel onbelangrijk aangezien er 2 katten rondlopen. Hondje komt niet voor begeleiding van (1 van) de kinderen. X De promotie heeft voor nu nog weinig financiële ruimte aangezien alles richting schuldsanering gaat en er weekgeld is. Ook hier zit nog een heel verhaal aan maar kort samengevat, hier is voorlopig nog geen eind in zicht. Onze dochters zijn vriendinnetjes en ik spreek haar en soms hem op school. Verder geen vriendschap, hoeft ook niet. De afstand die er is vind ik prima. Om nu nog verder hierover in gesprek te gaan weet ik niet of ik dit wil én ik schat in dat hier niets mee gedaan wordt. Vind het vervelend van mijzelf dat ik hier iets van vind aangezien ik de hulp vrijblijvend wil aanbieden. En dat is het ook wel natuurlijk want ik verwacht echt niks terug en wil ze dus ook niet het gevoel geven dat ik hun keuzes onverstandig vind omdat ze eigenlijk hulp nodig hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Nouja dus dat, gewoon lastig. Iets met horen, zien en zwijgen enzo. Eens kijken wat mijn man zijn reactie is, en die van mijn ouders........ Bah, ik vind dit echt lastig.
Ik begrijp je wel. Je wilt de echte menslievendheid leven maar je zou andere, in jouw ogen (en de mijne) betere keuzes maken als je dat gezin was. Je hebt ze niets beloofd. Je kunt dus ook kiezen om niets te doen voor kerst. En dan misschien een ander te helpen.. Of je kunt dat meisje regelmatig uitnodigen en beetje bijvoeden. Of je ziet de vreugde die ze uit hun nieuwe vriendje halen en dat vult jouw hart ook en je haalt die boodschappen voor ze als je het kunt missen. Zoiets
Heel lullig gezegd, maar ik zou niks meer geven. Ze hebben kinderen, dieren en zitten in de schuldsanering. Alle beetjes die ze over hebben vh weekbudget kunnen ze beter wegleggen voor hun gezin, kids en de huidige katten en niet om nog een extra dier van te voeden/verzorgen. Omdat hun prio's momenteel heel anders liggen en ze bewust kiezen voor extra onnodige uitgaves, zou ik ze dus niet meer helpen.
Dan zou ik daar geloof ik voor kiezen, meisje kan er ook niets aan doen. En zo kan ze gezellig met haar vriendin (jullie dochter) spelen en laat je har bijv. af en toe gezellig mee eten.
Ik snap je ook, ik vind het hele bijzondere keuzes die sommige mensen maken. Ik zou voor de feestdagen echt iets gerichts doen voor de kinderen zoals eerder is geopperd, en geen ondersteuning geven in de richting van de volwassenen. Ik lees ook wel eens verhalen dat als je ze blijft ondersteunen, ze erop gaan rekenen en dan nemen ze je het straks nog kwalijk als je niets meer geeft.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zou een ander gezin kiezen die jullie hulp beter kan gebruiken.
Oef, ik ben precies hetzelfde! Geven altijd karren boodschappen, en de 1+1 acties geef ik door. Bulk spullen verdelen we ook(bol.com) en statiegeld is voor luiers. Ze zijn dankbaar maar hebben es niet breed. Wij ook niet heel erg maar ik wil gewoon helpen. On topic, ik begrijp de aanschaf van hond niet. Als er amper geld is en je ondersteunt hen hierin zullen ze toch prioriteiten mogen stellen. Dit is lastig. Toch zal ik blijven helpen de kinderen goed te voeden. Daarnaast zitten ze niet voor niets in de sanering en is het inzicht in geld weg? Misschien heeft ze door promotie minder goed nagedacht? Als een soort cadeautje? Soms maakt men foute beslissingen!
Heel eerlijk: ik zou dit niet zo moeilijk vinden. We hadden hier in de wijk ook een gezin waar we (met meerderen) ieder jaar weer een groot kerstpakket voor samenstelden. En ik ben daar op een gegeven moment ook mee gestopt toen ze meerdere keren per jaar verre vliegreizen maakten. Dat betekent niet dat ik een oordeel had over hun keuze, maar voor mezelf wel geconcludeerd dat als ze een vliegreis voor het hele gezin kunnen betalen, ze vast ook genoeg boodschappen voor kerst kunnen doen. En als dat niet het geval is, dan is het niet aan mij om daar over te oordelen. Maar dan zou ik wel nog steeds achter mijn standpunt staan (zonder schuldgevoel).
@PeChAn allereerst: ik begrijp je gevoel heel goed. Het zou zomaar mijn vraag kunnen zijn als ik jou was. De post van Sophy gaf weer waar ik ook al aan dacht: misschien is het een optie om het vriendinnetje wat vaker bij jullie te laten eten? Verder wat december kadootjes betreft (kan zijn dat je dit al gedaan hebt, dat kon ik niet opmaken uit je post): mochten jouw kinderen en haar kinderen in dezelfde leeftijdscategorie zitten, is het misschien een idee om je kinderen wat knaps uit te laten zoeken van hun eigen speelgoed waar ze toch niet meer mee spelen, dat nog even een keer goed schoon te maken, inpakken en weggeven. Voor de kinderen meteen een mooi leermoment dat niet iedereen kan krijgen wat ie wil én dat je o.a. zo, mooi een ander kunt helpen. Verder kun je het gezin nog wijzen op diverse Sinterklaas- en kerstacties via o.a. de Kinderkledingbank bijv. Hou ook de regionale krantjes eens in de gaten. Vaak komen er ook van die oproepjes voorbij waar je (indien gewenst anoniem) een gezin kunt aanmelden voor een gratis kerstpakket. En op FB komen er ook genoeg acties voorbij waarbij je voor een ander iets winnen kan. Kost het jou ook geen geld, alleen een beetje moeite, maar je helpt ze wel evengoed Nu even over de (aanschaf van een) hond: 1. is dit überhaupt wel mogelijk nu ze in de schuldsanering zitten vraag ik me af? 2. je verdere uitleg over de hond die ze krijgen doet bij mij allerlei alarmbellen rinkelen zo met de informatie die ik nu heb. Ik zou toch eerst eens op verder onderzoek uit gaan via wíe die hond nou precies komt, want komt het via een kennis waarop ze kunnen vertrouwen, of bijv. via MP/ oproep op FB/ iets soortgelijks? Zéker in het laatste geval is het zeer verstandig voor hun om zich extra goed af te vragen of het wel een wijs besluit is, met het oog op het eventueel achterhouden van informatie omtrent de gezondheid van het dier. Dat kost dan ook nog extra geld, dus wel echt iets waar ze zich bewust van moeten zijn. 3. ik vraag me af in hoeverre ze zich überhaupt bewust zijn van de kosten die deze pup met zich mee gaat brengen z’n hele leven lang?
Heel lief van je dat je dit doe! Ik zou de dochter in de kerst vakantie een keertje mee nemen met een dagje uit?efteling? Of naar het pannenkoeken huis? Of inderdaad wat hier al gezegd werd vaker uit nodigen zodat ze te eten heeft. of een tasje met eten/ speelgoed specifiek voor de kinderen geven in het thema van Sinterklaas of Kerst
Als er schuldsanering is dan is er toch een budgethouder of een bewindvoerder? mij weet van dichtbij dan de bewindvoerder van een kennis dus in een soortgelijke situatie heeft gezegd van nee gebeurt niet. Er is toch ook geen geld extra of iets gegeven voor onderhoud van hond ook niet als de hond iets had. De eigenaar moest zich aanmelden bij de dierenvoedselbank maar veel liever had die bewindvoerder er helemaal een stokje voor gestoken maar dat kan juridisch niet. Als de kinderen al aangeven honger te hebben hoe gaan ze dan die hond eten geven?
Aangezien ze al twee katten hebben zouden mijn nekharen ook een beetje overeind gaan staan Zou geen pakketten meer geven .Evt. speelgoed en kleding doorgeven. Ik snap trouwens niet hoe dit in de schuldsanering mogelijk is. Hierin de schuldsanering niet voor bedoeld. Daar moet je toch iets van leren.
Ik reageer even op je laatste zin, als de kinderen al aangeven honger te hebben hoe gaan ze dan die hond eten geven? Heel makkelijk, koop voer voor de hond en laat je kinderen klagen dat ze honger hebben. Op school hier heel wat gezinnen die dit doen en dan krijgen de kinderen buiten hun gratis middagmaal ook nog ontbijt op school en een tasje met 2 boterhammen en een yoghurtje of iets van fruit mee na school.
Hoewel ik deze keuze met hun beperkte financiën niet snap vermoed ik wel dat deze ouders deze keuze we om een bepaalde reden gemaakt hebben. Weet niet hoe lang de financiële situatie al zo is en nog gaat zijn maar kan mij bijvoorbeeld wel indenken dat als je je kinderen al jaren niets kunt geven, en je voorlopig ook het geld niet hebt om een hond te bekostigen en je krijgt dan de kans om een herplaatser over te nemen die al getraint en al is dit voor dit gezin voelt als een lot uit de loterij.. Wel een lot wat eten, medische zorg en spullen nodig heeft.. Zou het kunnen dat iemand in de familie ze hiermee financieel support? Of de oude eigenaar? Ik probeer altijd het goede in mensen te zien en hoop daarom ook dat deze keuze niet onoverwogen is gemaakt. Ik zou dus wel een pakket afgeven. Al is het maar voor de kinderen.