Gelukkig niet ik, maar mijn vriend heeft alopecia areata. Dit begon ongeveer 1,5 jaar geleden. Ik merkte op dat hij wat kleine kale plekjes tussen zijn baardgroei had. Na een paar weken werden de plekken steeds groter en inmiddels is 3/4 van zijn baardgroei weg. Op zijn achterhoofd begon het ook met een klein plekje. Inmiddels is het een grote plek geworden en zitten er +/- 17 plekken op zijn hoofd. De ene groot de andere klein. We zijn bij een dermatoloog geweest en die kon hem alleen een zalf aanbieden. Door zijn werk was dit geen optie.. hij werkte met stof en alles bleef op zijn hoofd plakken De dermatoloog had aangegeven dat het na een jaar vaak rustig word en weer hersteld. Wij zien het echter niet herstellen. Vanavond zag ik ineens een kale plek in zijn wenkbrauw, daar begint het nu dus ook al. Hij zit er behoorlijk mee en ondanks dat ie het niet laat merken word ie er wel wat onzeker van. We gaan zodra het kan opnieuw naar de dermatoloog. Maar voor nu.. wie heeft er ervaring mee? Werd het uiteindelijk rustig? Is het hersteld? Hoe lang heeft het geduurd?
Sorry, ik ken maar 1 iemand met deze aandoening. Die is al meer dan 20 jaar haarloos.. Sterkte voor je vriend!
Haha nee dat snap ik. Ik heb ook getwijfeld om het wel te schrijven en dat ik op ‘plaats reactie’ had gedrukt dacht ik ook: ‘shit, misschien niet moeten doen’ Maar je vroeg om ervaringen. En dit is mijn ervaring. Gelukkig geen ervaring op mijn eigen lijf, maar op die van een kennis. Ik heb ook begrepen dat het niet altijd blijvend is, maar hoe langer het weg blijft, hoe kleiner de kans op herstel is. Bij mijn kennis schijnt de kans op herstel minimaal te zijn. Sommige mensen menen ook dat het door stress verergerd kan worden. Voor zover ik weet heeft mijn kennis een aardig stressvrij leventje, dus dat zegt ook niet alles. Er wordt volgens mij ook nog eens veel te weinig onderzoek naar gedaan (de oorzaken en de oplossingen tegen deze ziekte). Anyway, sterkte
Mijn oom heeft het gehad, jaren geleden. Was op een gegeven moment kaal en had geen wenkbrauwen meer (terwijl hij een volle bos had en ook best ijdel was betreft zijn haar). Hij heeft nu wel weer redelijk veel en dik haar, maar niet meer zoals het was. Ik weet wel dat het super lang duurde (jaren) voordat het hersteld was. Als je wil kan ik verdere details nog wel even aan hem vragen.
Mijn man heeft het, maar tot nu toe alleen op zijn hoofd. Het leek minder te worden, maar nu is het weer erger. Is bij de huisarts geweest en moest terug komen als het erger werd, maar ja...het is een man die niet snel naar de dokter gaat.
klopt hoor. Ik wil ook de negatieve ervaringen horen, want er is een kans dat het nooit meer terug komt en het is goed om te lezen dat die kans er ook is. de dermatoloog had inderdaad gevraagd of die stress had. Maar in principe heeft ie geen stress dus daar kan het niet van komen.
wat fijn dat het weer is terug gegroeid. Het kan dus wel jaren duren. Wat ik begreep kan je haarkleur ook veranderen. We zien op sommige plekken wat witte haren zitten, hij heeft normaal donkerbruin haar dus dat valt wel op.
Ik heb al 4 jaar af en aan kale plekken. Niet zo erg als jouw vriend, want ik kan van mij verbergen door de rest van het haar. Na een aantal maanden groeien de plekjes bij mij dicht. Mijn oom is wel helemaal kaal geweest erdoor, incl wenkbrauwen en baard. Alles is bij hem teruggekomen zoals het ervoor was. Dat is het rotte aan AA, er is totaal geen peil op te trekken.
Hier ging het precies zo. Maar het werd bij hem zo erg dat ie toch besloot te gaan. Hopelijk word het bij jouw man wel weer rustig.
Voor vrouwen is het (denk ik) sowieso makkelijker te verbergen als ze lang haar hebben. Wel vervelend voor je heeft het bij je oom lang geduurd voordat het terug groeide?
Een vriend van ons had daar ook last van, in baard en op het hoofd. Zoals het klinkt wel iets minder last dan jouw vriend. Hij had in zijn baard wat plekjes, t was niet voor driekwart kaal. Met een jaar of 3 a 4 was hij er helemaal vanaf. Je ziet nu echt niets meer.
Ik ben er bekend mee, ik kreeg in 2016 kale plekken, en nadat ik gewoon ook plukken haar uit mijn hoofd haalde toch maar besloten naar de huisarts te gaan, dit was ergens begin 2017... En indd alopecia, werd ook door gestuurd naar het ziekenhuis... het werd erger en erger en van dat meisje met lange en hele dikke haren was niets meer over, mijn haar was vreselijk uitgedund en kon sommige plekken amper verbergen. Ik heb toen een pruik gehaald (Aug. 2017)en die heb ik een jaar gedragen, in die tijd begonnen de kale plekken weer te groeien. En nu, in 2020 zie je er niets meer van! En hopelijk komt het nooit weer!
Een man hier in het dorp heeft het al jaren. Die is helemaal kaal en draagt een pruik. Ook heeft hij geen wenkbrauwen meer.
Wat heftig zeg. Het heeft bij jou dus ook wel een paar jaar geduurd voordat het weer was zoals voorheen? Ik hoop met je mee dat het nooit meer terug komt!
Mijn vriend heeft dit echt een paar jaar gehad. 1 gigantische grote plek op z’n hoofd en heel veel kleintjes. Hij heeft een korte periode gesmeerd maar hij heeft heel dik haar dus dit was een ramp. Hij liet het dan maar wat langer dat het niet opviel. En zo snel als het kwam zo snel was het opeens helemaal hersteld, hij heeft het denk ik 5 jaar gehad.
Hier ook helaas een ervaringsdeskundige: bij mij ging het heel snel, binnen 3 maanden was ik helemaal kaal, met pruik en al. Allerlei (proef)trajecten bij een groot academisch ziekenhuis, niets hielp. Toen ik geaccepteerd had dat ik de rest van mijn leven pruiken moest gaan dragen, kwam het terug. Het heeft ruim 2,5 jaar geduurd. Inmiddels is het 12 jaar geleden dat mijn haar terug is. Nu nog af en toe een plekje, meestal na heftige periodes (geboorte kinderen. sterfgeval, ziekte in familie, e.d.). Gelukkig nooit meer zo heftig als toen