Het is misschien een beetje corona gerelateerd, maar het probleem zelf is dat niet... Wij doen nu 1x per week de boodschappen voor mijn schoonvader die weduwnaar is, hij is achteraan in de 70 en heeft behoorlijk overgewicht, dus hij zit in de risicogroep. Ik verdenk hem er van dat hij beginnend dementerend is, maar ik ben de enige die me daar serieuze zorgen over maakt. Hij is ook het soort man die normaal gesproken geen bemoeienis wil en zelf wel de regels bepaalt. Het viel dus ook mee dat we de boodschappen voor hem mochten doen op ons voorstel. Nu we dit dus doen krijgen we ook een inkijkje in hoe hij voor zichzelf zorgt. Elke week moeten we hem nabellen om op de afgesproken dag de boodschappenlijst te maken, want zelf denkt hij daar helemaal niet aan. Als het aan hem ligt komt er geen groenten (en al helemaal geen fruit) voor op zijn lijstje, 2 pakken stroopwafels is ook eten . Eén keer lukte het ons om hem te overtuigen dat groenten ook bij de basis horen, maar deze week hoefde hij weer echt geen groenten en was niet te overtuigen. We houden zoals afgesproken alle kosten voor hem bij en het viel me op hoevaak hij wijn 'bestelt'. Ik ben terug gaan kijken en we hebben in een maand tijd al 10 flessen wijn die kant op gebracht. Hij zet er om de week meerdere op zijn lijstje onder het motto dat hij dan gewoon wat op voorraad heeft staan. Mijn man heeft hem vandaag aangesproken op de hoeveelheid flessen wijn, maar hij ontkent dat en hij is er verder niet op aan te spreken. (de weekboodschappen deze week waren 4 flessen wijn, doosje eieren en 2 pakjes vleeswaren, hij had écht verder niks nodig) Eigenlijk wil ik helemaal niet dat wij op deze manier boodschappen doen en hem hierin faciliteren, maar hoe pakken we dit aan zonder dat hij meteen in de weerstand schiet? Hij accepteert het zeker niet als wij de regie zouden nemen en er groenten bij stoppen, dan is hij in staat het hoog te laten oplopen en zelf weer boodschappen te gaan doen schat ik in... Hij woont in een senioren complex waar tegen betaling een maaltijd aan de deur bezorgd kan worden, maar dat is in zijn ogen voor oude mensen en véél te duur in verhouding met zelf koken... Iemand ideeën?
Is je zorg de hoeveelheid wijn (evt verslaafd?) of alles met elkaar? En hoe staat je partner hierin? Als hij er zelf niet op aan te spreken is zouden jullie het eens aan kunnen kaarten bij zijn huisarts. Meer kan je echter niet doen. Ik heb hier ervaring mee helaas. Mijn moeder was verslaafd en ik maakte me grote zorgen uiteraard. Ik kreeg van de neuroloog destijds de tip: Het enige wat je kan doen is de boel laten escaleren. Dat klinkt raar, maar nu hou je het in stand. Als de bom barst en er dingen fout gaan pas dan gaan er dingen lopen. En hij had gelijk. Het was erg moeilijk, maar het heeft wel gewerkt.
Je zou misschien kunnen voorstellen om "omdat het zo gezellig is" een paar keer in de week samen te eten? Maar dat moet je wel willen..
We wisten al dat hij slecht voor zichzelf zorgt, maar hadden geen idee hoe slecht het werkelijk is. Hij houdt van een wijntje, maar de hoeveelheden zien we dus nu heel duidelijk. Het is alles bij elkaar, ik denk dat hij misschien al wel veel slechter voor zichzelf kan zorgen dan wat wij tot nu toe zagen. Hygiëne is ook zo een puntje wat ik al langer opmerk qua onfris ruiken... Edit: Mijn man ziet het ook wel als ik het zeg, maar die merkt dit uit zichzelf minder snel op.
En wanneer je voorstelt om voor iedere dag een portie te koken en dan bijvoorbeeld enkel een bijdrage voor wat je aan producten kwijt bent? Accepteert hij dat? En accepteert hij het wanneer de flessen wijn niet gehaald zijn als hij ze op het lijstje heeft gezet? Zijn de flessen in zijn woning ergens terug te vinden? Wanneer je het op de kalender zet onthoudt hij dan wel om het boodschappenlijstje te maken? Heb je zicht op wat hij dan nog wel eet als hij zo'n boodschappenlijstje heeft? Oftewel eet hij dan echt enkel de eieren en vleeswaren? Of toch nog andere dingen die hij jullie bijv. Niet laat halen.
Dit heeft niet mijn voorkeur, wij ontvangen helemaal geen bezoek en nemen hierin zo min mogelijk risico.
Hij zegt dat hij een vriezer vol heeft, maar bij navragen ligt daar vlees met een kortingssticker in die hij gehamsterd heeft. Daar is hij trots op. De wijn niet halen hebben we dus nog niet geprobeerd, toen het dit keer weer op de lijst verscheen zijn wij pas alert geworden en heeft mijn man hem aangesproken. En toevallig zei hij dat hij blikken soep had gevonden nog ergens op een plank met houdbaarheidsdatum 2004, maar dat was geen enkel probleem want daar kan niks mee zijn. Kalender zelfs digitaal met een alarm gaat mis, hij verschijnt soms een dag te vroeg op een verjaardag en is dan verbaasd dat er niemand is... Elke dag koken is lastig met de afstand, dat is met 1x per week boodschappen doen wel te overbruggen maar dagelijks vers is lastig en hij heeft ook na een maand nog geen plaats in de vriezer. Edit: de flessen kan hij zelf wegbrengen, het is een senioren complex met een eigen afval stationnetje, dus dat gaan wij niet zien.
Tsja, ik vind eigenlijk dat je er niet zoveel over te zeggen hebt (als hij echt aan het dementeren is, is het natuurlijk anders), je hebt toch zelf voorgesteld om zijn boodschappen te doen? Ik neem aan dat hij (zonder corona) dat anders gewoon zelfstandig doet? Ik snap best dat je je zorgen maakt hoor, maar je kunt hem toch niet ineens als een kind gaan behandelen omdat hij in de huidige situatie niet zelf zijn boodschappen kan doen? Dat hij ook niet goed voor zichzelf lijkt te zorgen op het gebied van hygiene, dat is misschien wel iets waar je wat mee moet, is dat iets recents? Misschien klopt het dan toch dat hij begint te dementeren. Gewoon mijn mening hoor, over de boodschappen, ik zou dat ook liever anders zien als het mijn moeder zou zijn, maar zolang ze nog gewoon bij de tijd is, vind ik dat ze zelf mag bepalen hoe goed of slecht ze voor zichzelf zorgt.
Hygiëne is al wel een tijdje aan de gang. Klopt dat we hem niet als een kind kunnen behandelen, dat wil ik dan ook echt helemaal niet gaan doen. Hij doet normaal zelf zijn boodschappen en dan hebben wij hier helemaal geen zicht op. Maar in combinatie met de zorgen die ik al had op het gebied van dementie en dat ik hem achteruit zie gaan, dan vallen de boodschappen nu natuurlijk wel extra op.
Ja, dat snap ik wel inderdaad. Dat jij je als enige zorgen lijkt te maken over dementie, dat maakt het wel ingewikkeld. Ik ben het wel met je eens dat alles bij elkaar daar best op kan wijzen. Misschien proberen om de rest van zijn omgeving ervan te overtuigen dat je je terecht zorgen maakt?
Ik vind eerlijk gezegd 4 flessen wijn meenemen met de boodschappen wel mee vallen en dit is toch niet iedere week want dan zou je in een maand tijd al 16 flessen hebben gekocht en geen 10.. Ikzelf neem bijvoorbeeld 2 flessen wijn mee met de boodschappen. Afgelopen week 4 flessen want ik heb dus ook, graag dingen op voorraad. Dat wilt niet meteen zeggen dat ik alcohol verslaafd ben. Groente en fruit baart me ook wel zorgen inderdaad. Er is ook een soort bestelservice voor ouderen. Zij kunnen dan voor een klein bedrag een volwaardige maaltijd bestellen en dat wordt dagelijks aan de deur bezorgd. Is dat geen optie ?
Iemand anders zei het al hierboven. Laten escaleren, anders veranderd het niet. Ik zie hier precies het verhaal van mijn opa terug. Die haalde dan nog wel zelf zijn boodschappen, maar deed dat dan ook gerust 2x op een dag om er bij de 2e x achter te komen dat zijn kofferbak al gevuld was. Ze zien het zelf niet dat ze hulp nodig hebben. Het zijn volwassen mensen, er moet echt iets gebeuren voordat er daadwerkelijk ingegrepen word. Tot die tijd, als hij het niet wil..... gebeurd er dus ook niets.
Je hebt het over dementie maar Korsakoff geeft dezelfde klachten (goed om in je achter hoofd te houden)
Ik vind het best passen bij beginnende dementie, of misschien al wat verder gevorderd. Wat je kunt doen is de huisarts bellen en vragen of er een keer een casemanager dementie een ingang kan proberen te krijgen. Die hebben er ervaring mee, en als het geen dementie is zal hij of zij dat ook snel zat zien en kun je verder kijken. Maar dan heb je dat uitgesloten. Als het wel dementie is kan de casemanager je heel goed helpen meestal.
Met 2 wijntjes per dag zit je al aan 8 flessen in de maand zou dat alleen ook niet zo schokkend vinden (oke minder zou gezonder zijn) maar i.c.m. de rest wel in de gaten houden...
Ik vind dat jullie je daar dus niet mee moeten bemoeien en hem al helemaal niks moeten opleggen. Jullie bieden aan om boodschappen te doen en ja dat hij anders besteld dan een ander is dan zo.
Ja, maar escaleren in deze tijd is gewoon echt niet handig. Hij is nu de doelgroep, dus wij willen liever niet dat hij zelf weer zijn boodschappen gaat doen. Maar ik vind het wel heel frustrerend dat wij hier nu aan meewerken dat hij het zo kan doen.
Er zijn wel erg veel signalen die die kant op wijzen, verdwalen bij gaan fietsen, niet meer goed met de kalender om kunnen gaan (dag te vroeg komen voor een verjaardag, ineens 3 uur eerder komen dan de afgesproken tijd), gerechten die hij vroeger zo kon maken die kan hij niet meer maken(kon goed koken), slechte hygiëne, vergeetachtig, laks met het innemen van zijn medicatie. Het probleem is dat hij nog zelfstandig genoeg is om niet keihard door de mand te vallen. Mijn man erkent wel wat ik zie, maar hij is er minder ongerust over en schuift het op dat het met zijn hoge leeftijd ook mag dat hij vergeetachtiger wordt. De zus van mijn man heb ik het ook al eens voorzichtig het balletje bij opgegooid, maar die vindt het ook nog niet alarmerend.
Nouja, als wij er niet achteraan zitten 'bestelt' hij dus helemaal niks. Hij komt niet eens tot een boodschappenlijstje en vergeet zelfs dat wij elke week nu op de zelfde dag boodschappen doen. Hij zegt op de afgesproken dag ook net zo makkelijk "nee hoor, je hoeft niet naar de winkel voor mij, je hoeft niet te gaan". Hij vergeet ook gewoon dat we elke week voor onszelf toch al gaan en de avond daarvoor een boodschappenlijstje van hem willen. En als we hem dan zeggen dat hij zijn lijstje moet gaan maken dan staat er dus vooral wijn op en niet iets wat er op lijkt dat je er een week van kan leven...
Heeft hij hulp in het huishouden? Huishoudhulp of poetshulp? Kan je niet vragen om eens te kijken naar bv de voorraad. Soep van 2004, is daar dan al zolang niet meer door de kast gegaan?