Hallo Dames, Wegens omstandigheden kolf ik mijn melk af voor mijn zoontje van bijna zes maanden, die ik tot nu toe altijd live gevoed heb (zie topic: borstvoedingsverdriet voor de werkelijke reden). Nu loop ik tegen wat dingetjes aan: - Ik heb na het kolven paarse tepels, soms zijn ze in het midden helemaal wit, hoe kan dat? T voelt niet echt lekker ook.... Ik kolf met de medela symphony (gehuurd) dubbelzijdig. - Ik kolf zo'n vier keer per dag nu, dubbelzijdig. Is dit genoeg voor een aardige productie? Eerlijk gezegd wil ik niet vaker gaan kolven (heb een en ander achter de rug) maar dan weet ik of ik kan verwachten dat het erg terugloopt ja/nee. - Mijn zoontje drinkt wisselende hoeveelheden. Ik vind het heeeeeel erg moeilijk om in te schatten hoeveel honger hij heeft, normaal bied ik gewoon mijn borst aan en hij lurkt dan weg hoeveel hij wil... Hij weegt acht kilo. Ik ken het sommetje van 150 ml x gewicht gedeeld door aantal voedingen maar dan zou hij 1200 ml moeten drinken en daar komt hij lang niet aan. Ik maak me een beetje zorgen of hij nu genoeg krijgt (hij drinkt zo'n 700 tot 900 ml op een dag). Hoe zwaar zijn jullie kindjes en hoeveel drinken ze op een dag ongeveer? - Ik weet dat je maar 1 keer mag verwarmen. Mijn kindje lust geen lauwe melk (ben al bang dat de antistoffen eruit zijn). Ik warm dus wel eens even bij, anders kan ik op een dag net zoveel weggooien als dat hij opdrinkt. Is dit heel erg en doen jullie dit ook wel eens? Het zou fijn zijn om wat van jullie te lezen! Groet!
Dat lijkt op tepels die klem zitten. Passen ze wel goed in de trechters? Kan ook Syndroom van Raynaud (vaatkramp) zijn dat is met koud weer ook vaak erger. Of het genoeg is zal de tijd leren. Ik zou het eerst maar eens zo proberen. Loopt het terug dan kun je altijd een regeldagje inlassen. Bij kolven geldt wel dat vaak kort meer is dan weinig en lang. 4x15 is meer dan 3x20. Dus als je het op kunt brengen is af en toe een korte powerkolfsessie tussendoor geen slecht idee. Mijn dochter nam per keer nooit meer dan 80-100cc gekolfde melk uit een fles (haar record staat op 125, toen had ze een keer echt honger). Ik denk dat je het beste wat kleinere flessen aan kunt bieden en als een fles niet genoeg is gewoon nog een beetje opwarmen. Dan zit je niet met afkoelende melk die je kind niet lust of met restjes met moeite gekolfde melk die door de gootsteen gespoeld moeten worden. Bijwarmen als het echt niet anders kan mag binnen een uur. Maar het is handiger en smakelijker als je gewoon zorgt dat je meerdere kleine porties hebt die je op verzoek opwarmt. Sterkte!
Even kijken... Ik kan niet al je vragen beantwoorden maar misschien wel een paar... Die paarse tepels herken ik niet, dat witte puntje wel. Dat had ik vaak als Jitte aan de borst gedronken had, ik denk gewoon te hard gezogen waardoor het bloed eruit is, zeg maar... Dus misschien heb je je kolf te hard staan? Zal vast iemand anders wel weten... Aantal keren kolven: Als jij in die 4 keren genoeg kunt kolven voor je kindje is het toch goed? Je merkt vanzelf als je producte terugloopt en dan kun je altijd nog tijdelijk een extra kolfmoment inlassen. Ik merk nu met ruim 7 maanden dat als het een keer terugloopt omdat ik vaker moet kolven (op mijn werk als ik 3 dagen achter elkaar moet werken) dat het veel sneller weer op peil is als een paar maanden geleden. Nu kost het me vaak maar 1 dag, terwijl er dat toen 3 waren. Bv is op verzoek, het aantal keren en de hoeveelheid, dus als jouw kindje het goed doet op 700/900 cc is het goed. Dat rekensommetje is echt voor kindjes die kv krijgen oa omdat die echt aan een maximum zitten. En grote kans dat je kindje wat minder gaat drinken als hij bijvoeding gaat krijgen. Jitte is trouwens zon 6.5 kilo en drinkt uit een flesje 120/150cc met moeite... Aantal keren kan ik niet zeggen omdat ze alleen een flesje krijgt als ik moet werken en dat zijn er vaak maar 1 of 2 op een dag omdat ze nu al heel wat bijvoeding eet. Als ze aan de borst drinkt, leg ik haar een keer of 4 aan verspreid over de dag. (en dan 's avonds om 23.00 nog een keer en eventueel 's nachts als ze daar om vraagt... Een keer of 7 totaal denk ik) Misschien is het handiger als je kleinere hoeveelheden op warmt? Dan hoef je je flesje tussentijds niet nog een keer te verwarmen ( wat net zo lang duurt) en hoef je minder weg te gooien. Ook hoer heb ik zelf geen ervaring mee, Jitte zou het volgens mij koud nog wel drinken, het kan haar echt geen hol schelen... Overigens warmde ik in het begin nog wel eens op tussendoor, zolang je binnen het uur blijft kan dat volgens mij niet zoveel kwaad. Nou, toch nog een antwoord op al je vragen, ook al heb je niet aan alle antwoorden wat...