Ervaringen 'assisted hatching'

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door zeehondje, 12 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Wat is ‘assisted hatching’?
    Elke embryo is omgeven door een doorzichtige wand of schaal. ‘Assisted hatching’ is een techniek waarbij men in het labo in die wand van het embryo een gaatje maakt of die wand dunner maakt. Door deze techniek zou het embryo zich beter kunnen vasthechten en innestelen in de baarmoederwand.

Ik vraag mij af of er hier meiden zijn bij wie het bovenstaande heeft plaatsgevonden?
    Bij ons beide is er geen enkel probleem gevonden waarom wij niet zwanger zouden kunnen worden. Maar toch duurt het nu al 3,5 jaar.
    Na o.i. / i.u.i. / ivf en nu de tweede cryo tp ga je toch op zoek naar dingen waarmee je de innesteling eventueel kan bevorderen.

Ben benieuwd...

2. Sas79

Sas79 Lid

2 mei 2010
    97
    0
    6
    Iets bij de politie
    Oosten van NL
    Hoi Zeehondje,

Wij hebben in DD gebruik gemaakt van de mogelijkheid A.H.
    We hebben na een TESE-ICSI, de eerste tp van 2 cryo's zonder A.H gedaan, en de laatste keer een tp van 2 cryo's met A.H.
    Deze laatste keer is het gelukt, ik ben nu 7,5 week zwanger van 1 wondertje.
    Ik ben dus heel blij dat we het gedaan hebben. :D

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb bij alle 4 de terugplaatsingen (in totaal 8 embryo's) AH laten toepassen. Bij deze techniek is het niet zo dat het hechten per se beter gaat, maar het uittreden van het embryo zodat het daarna eventueel kan gaan innestelen word bij deze behandeling vergemakkelijkt.
    Althans, dat is wat ik er van begrepen heb ;)

Ik geloof zeer zeker in de toegevoegde waarde van AH, maar of het het echte wondermiddel is? Zo veel dingen moet goed zijn, het is van zoveel dingen afhankelijk af het lukt... Je zou het altijd eens kunnen proberen. Er best was verhalen bekend van meiden die eerst in NL een aantal keren het geprobeerd hebben zonder AH en uiteindelijk in het buitenland met AH het lukte...

4. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Als ik het goed begrijp passen ze AH dus helemaal niet toe in Nederland? Of doen ze het wel en wordt het niet vergoed?

5. Mrs Mia

Mrs Mia Fanatiek lid

5 mei 2008
    1.299
    1
    0
    Hoi Zeehondje,

AH passen ze niet toe in NL en het wordt ook niet vergoed door de verzekering als je het in het buitenland laat doen.

Wij hebben het meerdere malen laten doen in Dusseldorf:
    - 2x bij een verse IMSI poging (dit is ICSI met een lens die 6500x vergroot ipv 200x, dan zien ze afwijkingen van de zaadcel die ze bij ICSI niet zien)
    - 3x bij cryo's
    Bij alle pogingen werden er telkens twee teruggezet.

Van de laatste cryo poging ben ik zwanger geworden (maar de test heb ik pas gister gedaan, dus het kan nog alle kanten op...)

Ik heb in medische artikelen gelezen dat AH niet bewezen is bij verse pogingen, maar dat bij cryo's het zeker wel nut heeft.

Ik weet niet of AH een oplossing is voor jullie, want er zouden ook andere dingen een rol kunnen spelen. Denk hierbij aan fragmentatie van de zaadcel (op te sporen door een SCSA test te laten doen) of een immunologisch probleem (dat jouw lichaam het embryo telkens afstoot.
    In Dusseldorf en Belgie kunnen ze hier meer onderzoek naar laten doen. In NL zijn ze vaak erg terughoudend in dit soort dingen en zeggen ze vaak dat je "gewoon pech" hebt.

Sterkte en Succes ermee! Groetjes Mia

6. Shantii

Shantii Bekend lid

30 jan 2010
    893
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij ons heeft nu 1 keer AH plaats gevonden en niet zwanger toen helaas, en de andere 2 keren zonder AH en ook niet zwanger.. Bij de volgende cryo gaan we het denk ik wel weer doen!

Vanwege me leeftijd zou het niet nodig zijn volgens dr S uit Dusseldorf, maar goed, aan de andere kant, alles wat het kan vergemakkelijken (is dat een woord?) maakt het mooi!

7. Alexandra2008

Alexandra2008 Fanatiek lid

21 aug 2008
    3.438
    6
    38
    Vrouw
    Almere
    Ik heb mijn fertiliteitsarts gevraagd naar AH en zij vertelde me dat het in Nederland niet wordt toegepast omdat ze nog niet zeker weten of er schadelijke gevolgen kunnen optreden. Sowieso niet de lange termijn gevolgen.
    De Nedeelandse medische wereld kenmerkt zich door voorzichtigheid. Medicijnen die nieuw zijn bijvoorbeeld moeten ook eerst 10 jaar (als ik me niet vergis) getest zijn voordat ze op de markt mogen worden gebracht. In andere landen zijn ze veel makkelijker hierin.

Deel Deze Pagina