Wat kan ik het beste doen, meer te weten over gewicht kindje?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Dot, 9 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Bij de 20 weken echo was het kindje aan de kleine kant, maar meer op een onderlijn en nog binnen de marge.
    Nu is het zo dat ik het kindje zacht voel bewegen en niet zo hard en vaak als onze vorige flinke zoon.
    Mijn buik is ook kleiner dan toen in dezelfde termijn.

Nu heb ik het de VK toen gezegd dat ik me wat zorgen maak over de grote van het kindje.
    Maar ze zegt de 20 weken echo was geen reden tot zorg allemaal nog prima binnen de marge.
    Ze voelt wel met de handen aan de buitenkant en de rand van de baarmoeder en kunnen daar veel vanaf leiden. Als er dan reden tot zorg is kan ik nog altijd doorgestuurd worden voor een extra echo.

Ik ben nu bijna 30 weken en maak me soms toch zorgen en vraag me af of het kindje goed groeit.
    Wat moet ik nou?
    -Vertrouwen op het "buitenkant voelen" van de VK.
    -Een groeiecho eisen?
    -Zelf een pretecho betalen en het kindje nog eens laten opmeten.
    Ik weet het gewoon niet.

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Hier ook een klein kindje tijdens de 20 weken echo. was 296 gram met 20+1 zat op de onderlijn. Ik zou jezelf niet te druk maken hoor en vertrouwen op de kunde van de vk. Als zij zich zorgen maken sturen ze je echt wel door voor een echo.

Sem bewoog ook niet veel en deze die klein word geschat(sem woog ook maar 2920 met 39+1) voel ik echt veel en hard bewegen hoor.

Mij is ook gezegt dat je met 20 weken nog niet kan schatten wat ze wegen tijdens de geboorte. Ze gaan daarna pas vet enz aanmaken en groeien dan volgens hun eigen lijn

3. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik zou gewoon een groeiecho eisen,ze kunnen er beter nu achter komen dan straks als het geboren is nu kan er nog op gelet worden en eventueel advies of aanpassingen worden gedaan.
    Ook ben niet alleen jij maar ook de vk en eventueel de gyn en ziekenhuis (hopelijk komt die er niet aan te pas) er beter op voorbereid als het daadwerkelijk een licht kindje is.

Ik heb een groei echo gehad en ze hadden het bij mij vrij goed qua gewicht maar ik lees ook wel verhalen dat ze er toch flink naast kunnen zitten bijv. kind word bij op 9 ponder geschat maar is bij de geboorte netjes 3,5 kilo of andersom kind word maar op 5 pond geschat en is bij de geboorte 7 pond.
    Hier was de schatting rond de 5 pond en hij woog bij de geboorte 2597 gram dus dat was een hele goede schatting (want een schatting blijft het altijd) maar al is het maar voor je eigen geruststelling.

4. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Even mijn ergernis kwijt: Ik begrijp ook niet dat ik vaker moet vragen om een groeiecho te krijgen.
    Ik Belgie of Duitsland krijg je er bij elke controle 1 geloof ik.
    Waarom zijn ze in Nederland toch zo behoudend en willen ze ouderwets met de handen voelen.....

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.931
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Omdat het vaak toch wel het beste te voelen is met de handen.
    Een echo zegt echt niet altijd wat hoor.

Mijn dochter werd met 36+5 weken op de echo gemeten en was toen ruim 2500 gram (jaja , ook een kleintje).
    De gynaecoloog schatte haar gewicht op 2800 gram bij de geboorte (ze werd met 37+5 met een geplande keizersnede geboren).

Na de geboorte werd ze gewogen en woog ze slechts 2285 gram!!

De echo had het dus heel erg fout ;)

Ennuh, als elke zwangere vrouw op elk gewild tijdstip een groei-echo wilt, zal onze ziekenfonds premie wel flink/fors omhoog gaan, want die echo's moeten toch wel betaald worden ;)

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Met de handen aan de buitenkant voelen is gewoon NIET betrouwbaar. Het is eigenlijk gewoon gokken. Hier is al eens een topic ver geweest. Da is niet bepaald een wetenschappelijk onderzoek, dat weet ik wel. Maar bij ruim de helft zat het geschatte gewicht niet eens in de buurt van het geboortegewicht. Dat zegt toch wel iets, denk ik.

Ik zou toch nog eens zegge dat jij je zorgen maakt en daar erg mee bezig bent, niet van de zwangerschap kunt genieten, slecht slaapt van de zorgen blablabla. Maak er wat moois van, wie weet doet de vk eens gewoon waar de as moeder om vraagt. Als dat niet gebeurt, kun je alsnog een pretecho overwegen.

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als ik destijds de echo had gekregen waarom ik had gevraagd, had mijn dochter nu misschien nog geleefd :x.

@Dot, mijn probleem destijds was totaal niet gerelateerd aan de groei. Toch, alleen al voor je eigen gemoedsrust zou ik desnoods een pretecho aanvragen, je moet nog een week of 10 en je wilt al die tijd toch niet in onzekerheid zitten.

8. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ja bij mijn eerste zoon met voelen zei de toenmalige vk: "ik denk een kleintje".
    Bij de geboorte kreeg ik een gemiddelde zoon van 3500 gram.

Bij een vriendin ook kleiner geschat en een baby van 9 pond.
    Net na de bevalling was de (oudere ervaren) vk inzichzelf aan het mompelen: goh dat ik dat zo fout heb ingeschat.

Het zijn overigens allemaal verschillende verloskundigen hierboven.

Ik vertrouw dan toch meer op een echo...

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.931
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Gebruik die smiley nou niet bij mij !!!! Ik heb 2 !! Overleden kinderen gehad (ja vlak voor de geboorte), dus ........:x

10. kaloo

kaloo Actief lid

7 mrt 2011
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn eerste dochter werdt op 5 pond geschat.
    maar werd uiteindelijk met 8 pond geboren! over verkeert inschatten gesproken!
    als ik jou was zou ik om een extra echo vragen jij voelt je duidelijk niet op je gemak en maakt je zorgen gewoon vragen aan je vk en eenmaal gerust gesteld weer lekker genieten van je zwangerschap!

11. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Toen mijn tweede dochter werd geboren(12 jaar geleden) zei de vk:deze wordt kleiner dan de oudste(die was 7 pond).
    Ik dacht dat de vk wel gelijk zou hebben,al heeft ze toen na de 20 weken echo ook alleen maar aan de buitenkant gevoeld.
    Totdat de bevalling begon.Dat was een nachtmerrie die maar bleef duren.Uiteindelijk naar het ziekenhuis omdat het niet vorderde en ik moest aan het infuus.
    Nog steeds had niemand iets in de gaten.Na heel wat trekwerk werd Iris geboren en wat bleek:4995 gram!!!!
    Ik was gesloopt en ook nog eens een totaal ruptuur.
    Heb heel lang moeten herstellen en wens niemand zoiets toe.Totaal verkeerd ingeschat dus,de vk heeft ook naderhand dr excuses nog aangeboden.
    Ik zou zeker een groeiecho EISEN!Nog 10 weken jezelf ongerust maken hoeft toch niet meer.
    Je hebt gelijk als je zegt dat in Belgie en Duitsland je veel vaker een groeiecho krijgt.

mvg,mamakelly

12. mam van drie

mam van drie Actief lid

29 mrt 2011
    142
    1
    0
    accountmanager binnendienst
    zwolle
    hoi,

ik zou ook gewoon een groeiecho eisen, ik loop zelf bij de gyn en ik heb iedere controle een echo waarbij zze naar de groei kijken en ik denk ook niet dat daar iets mis mee is, overigens denk ik ook dat de meeste vk praktijken ook wel een echo aparaat hebben staan en wat voor moeite is het nu om het even op te meten?

Als jij je er niet goed bij voelt dan gewoon een echo eisen....

groeten Corina

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ook met echo's zitten ze er regelmatig heel erg veel naast. Dus ook die zijn niet zaligmakend.

@TS: ik zou met je VK even bespreken hoe het zit met de 30-weken-echo die naar alle waarschijnlijkheid landelijk ingevoerd gaat worden, en of je in dat kader en voor je eigen geruststelling dan niet toch een echo mag laten maken.
    Ik denk wel dat het minder bewegen niet perse wat hoeft te zeggen: het ene kind is beweeglijker dan het andere, het ene kind is groter dan het andere...

14. raspberry

En je kunt ook altijd een pretecho laten doen...

15. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Gaan ze dan ook nog voor je meten, als je dat vraagt in deze late termijn?

16. raspberry

Er zijn allerlei echobureaus die dat voor je kunnen doen. Dat zal niet overal kunnen, maar het kan zeker bij een pretecho en dan kun je, als daar toch verontrustende dingen uitkomen, met een verklaring van zo'n echobureau weer terug naar je VK.
    En mocht er niets uitkomen, dan heb je gewoon een mooie blik op je kindje gehad :)

17. boerderijmama

boerderijmama Bekend lid

6 jun 2011
    926
    46
    28
    NULL
    België
    ik wist zelfs niet dat ze in NL nog met de handen voelen :( ?!?
    ik kreeg vorige zwangerschap gewoon elke keer een echo bij mijn bezoek aan de gyn (nu ook, maar dit is aparte zwangerschap), zo kan de evolutie goed gevolgd worden van de groei.
    Vorige keer zat mijn gyn er ook 500gr naast, maar ze had ook een kleine hoofdomtrek, dus was zwaarder dan het hoofdje aangaf :).
    Vraag er gewoon naar! En met het wel of niet voelen van de kindje heeft dat niets te maken hoor, noch met de grootte van je buik!

18. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Bespreek je gevoel me de vk, zij kan misschien jouw angst wegnemen. Dat je een tweede kindje minder krachtig voelt kan er ook aan liggen dat jouw buik al wat gewend is na een eerdere zwangerschap. Ik ben zelf erg slank, bij de eerste voelde ik elke beweging omdat bij baarmoeder erg "strak" stond. Bij de tweede en derde was dit al minder omdat het allemaal wat opgerekter was. Blijf je ongerust en is er geen reden voor een extra echo, ga dan naar een echobureau. Niks is vervelender dan achteraf te moeten zeggen wat als.....

19. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik geef het bij de komende controle aan en vraag echt om een groeiecho.

20. raspberry

Mijn ervaring is dat als je rustig blijft en je argumenten weloverwogen op tafel legt, er het beste naar je geluisterd wordt. Boos worden en eisend worden heeft vaak alleen maar als resultaat dat je niet krijgt wat je graag wilt.

Deel Deze Pagina