Ik heb hier de BB geleend van mijn zus. Twee keer geprobeerd, ik vond het helemaal niks. Zere schouders, helemaal niet comfortabel. Mijn zoontje had er verder geen problemen mee, maar ik dus wel. Toen de bykay. Ideaal. En nog steeds. Mijn zoontje is inmiddels 7 maanden met een gewicht van rond de 9,5 kg. Ik loop er rustig een uur (of langer mee). Mijn zoontje viel in het begin vaak lekker in slaap. Tegenwoordig kijkt hij lekker om zich heen.
Dat is geen broodje aap verhaal kindjes die nog niet zelfstandig kunnen zitten en toch rechtop gezet worden als in een BB of een fietsstoeltje, kunnen deze klappen niet goed opvangen. het is i.i.g. niet goed voor hun ruggetje/nekje. aldus de kinderarts met z'n jarenlange studie en de CB arts/verpleegkundigen en de fsyio die hier in het pand aanwezig zijn
En als je niet veel te besteden hebt... met een beetje naai-ervaring zet je een meitai zo zelf in elkaar.
Wij hebben een bb met heupsteun, heel fijn. Gebruiken we met name bij feestjes, boodschappen en met wandelen, niet dagelijks en urenlang in huis. Daarvoor zou ik eerder een draagdoek kopen. Die foto, ja mooi verschil maar zo te zien is de bb niet goed afgesteld want dat kind zit nogal hoog en heeft wat weinig ruimte. By the way, onze dochter vindt het superleuk met gezicht naar voren, kan ze lekker rondkijken. Niet op de fiets hoor
Tja, nogal een doorzichtige vorm van propaganda-reclame. Het kind in de Olvarit reclame gruwelt ook van verse groente en lacht bij zo'n potjesprut. Zou gek zijn als dat bedrijf iets anders laat zien. Met deze reclame geldt hetzelfde.
Het is niet goed om een kindje wat nog niet zelf de spierontwikkeling heeft om te zitten geforceerd te laten zitten. Dat lijkt me logisch. Tijdje terug las ik een verhaal over nekjes die braken in het fietsstoeltje vanwege die zongenaamde hobbels. Dat haal jij nu niet aan, maar het verwijst voor mij een beetje naar dat stukje. Dat is dus echt wel een broodje aap. Iets wat flexibel is breekt niet gemakkelijk. Een kindje in een drager op de fiets is altijd nog wat anders dan een kindje wat nog niet zelfstandig kan zitten in een kinderstoeltje op de fiets. Het verhaal over hobbels in de weg en slecht voor het nekje gaat in een drager niet op, ik heb met onze dochter gefietst (daar ben ik dus wel op terug gekomen na enige bedenktijd, zal dat er maar even bij zetten) in een draagdoek en ze lag volkomen ondersteund met haar hoofd tegen mij aan. Die hobbels vond ze alleen maar lekker. Dat een bb sowieso niet zo'n beste drager is voor de hele houding, speelt zoals ik het zie, een veel grotere rol. Iets wat niet goed is voor de houding, rug, nek, wordt er op een fiets of met welke activiteit die je ermee onderneemt, er zeker niet beter op.
meen je niet he, dit? Een olvarit reclame is gewoon beïnvloed, een volwassen stem spreekt namens het kindje. Gezichtsuitdrukkingen van het kindje worden gebruikt om onze interpretatie te beïnvloeden. Over smaak valt niet te twisten, dus dat je iets van smaak nu gaat vergelijken met iets wat laat zien wat het met een houding van een kindje doet, dat snap ik niet zo goed. Dit is zoals het is. De ene foto laat zien hoe het kindje in de bb zit en de andere in een meer ergonomische drager. Naast dat deze foto dus feitelijk laat zien hoe het kindje erin zit, zijn daar ook nog goed onderbouwde stukken over te vinden. Het beste is om het zelf te ervaren! Dat zegt meer dan een foto. Je kent pas het verschil als je een rondje loopt met een bb en daarna een rondje loopt met bv een bondolino of andersom. Dat zegt meer dan deze foto en alle aangetoonde stukken bij elkaar! Volgens mij zijn er sites die zoiets gewoon te leen om uit te proberen op sturen. Met andere woorden, om een lang verhaal kort te maken. Je kan het beste gewoon zelf ervaren. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het dragen. Altijd beter te dragen met een bb dan niet dragen denk ik dan. Zolang het tenminste goed voor iemand voelt en het lichamelijk ook haalbaar is. Het verhaal dat het altijd kan mits de goede drager is wat mij betreft ook wat overtrokken. Ik trek het persoonlijk niet om úren te dragen alsof ik een veertje in mijn draagzak heb hangen. Zo licht is ze niet
Ik weet niet of het al is geschreven, maar kijk anders eens op www.babybij.nl Daar kun je allerlei goede babydragers vinden die voor jouw en je kindje ergonomisch verantwoord zijn. Een babybjorn en bijna alle anderen die bij de prenatal of andere babywinkels verkocht worden, vallen daar niet onder.
Het is maar een voorbeeld van dezelfde soort reclame. Dat jij het zo letterlijk opvat ligt aan jou. Ik had ook elk ander filmpe van tell sell kunnen aanhalen, waar een 'vergelijking' wordt gemaakt met een concurrent. Dat is gewoon manier van reclame maken. Dat zie je heel duidelijk aan die foto's, waar je nou ook voorstander van bent. Alsof maar iemand een kind zo slecht zou vastzetten dat het arme kind zich als een aapje aan zijn vader moet vasthouden. Heb je werkelijk ooit iemand zo zien lopen over straat? Ik niet. Daar gaat het mij om. Los van de hele BB-draagdoek discussie. Kom niet aanzetten met doorzichtige reclame foto's als onderbouwing.
Volgens mij is niet helemaal duidelijk waar je naar moet kijken op de foto. Het gaat erom dat bij de bb het kind in z'n kruis hangt, en bij de ergonomische drager het kind zit en van knie tot knie wordt ondersteund.
Even terug naar de oorspronkelijke vraag van TS: Ik denk dat je even moet kijken waarvoor je de drager wilt gebruiken. Zoals de mensen die een babybjorn fijn vinden allemaal zeggenL hij is geschikt voor wat kortere periodes en stukken. Als je je kindje uren lang wilt dragen op bijvoorbeeld wandelingen en zo kun je beter naar een wat duurder alternatief kijken.
ik vind het een heerlijk ding! ben er echt blij mee en Max ook volgens mij! hij slaapt binnen een kwartier lekker tegen me aan in dat ding en ik heb mijn handen vrij. ook super fijn als ik met de hond ga wandelen...hoef ik tenminste niet op de paadjes te blijven
helemaal mee eens...en zoals dat kindje in de bb zit....heb ik het nog nooit gezien en mijn nichten gebruiken hem ook met hun wat oudere kindjes. ziet er echt niet uit als kindermishandeling... je moet hem wel goed omdoen en goed strak aantrekken ja maar als je dat doet kan je er best een uur mee rondlopen hoor...
Ik heb ervaring met zowel een draagdoek, Baby Bjorn als de ergonomische draagzak Beco Butterfly. Mijn kinderen hebben de draagdoek al snel minder gewaardeerd. Het werd te warm , het omdoen duurt in vergelijking met een draagzak lang (en dan zit je andere baby al snel weer te huilen, wat zowel voor moeder als kind(eren) naar is), dus daar ben ik maar een beperkte tijd mee in de weer geweest. Het zit- en draagcomfort is uiteraard wel hoog in de draagdoek als je goed knoopt. In de Baby Bjorn zaten ze prettiger tot een bepaald gewicht (7 kilo?), daarna bemerkte ik dat de minder ergonomische bouw toch onprettiger werd voor mij en na verloop van tijd ook voor mijn kinderen. Ze sliepen daarvoor heel prettig tegen me aan en ik merkte dat ze blij waren om erin te gaan. Bij meer gewicht (dus niet in het allereerste begin) zijn de steunpunten in de Baby Bjorn in mijn ervaring onvoldoende om op te vangen dat het zitvlak beperkt is tot het kruis, in plaats van het kontje en bovenbenen tot (bijna) de knieën zoals bij een ergonomische draagzak en doek. Ik heb een kinderfysiotherapeut gevraagd wat zij vond van de BabyBjorn tegenover de meer ergonomische varianten. Ze gaf eigenlijk aan dat je vanzelf wel merkt of je kind het fijn vindt of niet, ook als ze heel klein zijn. Als je kind het fijn vindt (en geen heupafwijking heeft) dan zit het voldoende goed, gaat hij morrelen, dan niet. Mijn kinderen vonden het dus fijn tot een bepaald gewicht en daarna niet meer. Ik ben al vrij vroeg overgestapt naar de Beco Butterfly (mijn man deed wat langer met de Baby Bjorn). De Beco Butterfly gebruik ik nog steeds (mijn bovengemiddeld lange (en één zware) kindjes zitten er nog dagelijks in). De Beco Butterfly draagt door de brede banden en de heup band zeer comfortabel en kan 20 kilo aan. Mijn kinderen hebben nog steeds ruzie over wie er in de draagzak mag als ik 'm pak en trappelen van plezier als ze erin mogen. Ze zitten er heerlijk in en hun gehele zitvlak wordt uitstekend ondersteund. Denk en hoop je dus langer te dragen, dan raad ik de ergonomische varianten aan. Maar het is overdreven om te zeggen dat een baby van 3,5 tot +/-7 kilo niet fijn kàn zitten in de Baby Bjorn. De foto is ook wat misleidend m.i. omdat het kind dat in de Baby Bjorn zit, veel te groot is daarvoor. Maar minder prettig zal het wel zitten. Ik ga bij een eventuele derde trouwens waarsch. direct altijd ergonomisch dragen. Ben tamelijk verliefd op mijn Beco Butterfly, en mijn kinderen ook .
troetelbeertjes: is dat dan niet zwaar om een ouder/groter kindje te dragen?? mijn dametje is nu 8 maanden en weegt bijna 10 kg maar soms zou het wel handig zijn als ik haar even snel zo in een draagzak mee zou kunnen nemen. wat is bijv. zwaarder, kindje op je arm of in zo'n zak?? ik woon op een bovenwoning zonder lift en auto staat een end verderop. geen wagen direkt bij de hand en het op de arm dragen wordt nu toch wel vrij zwaar.
Mijn kinderen zijn al bijna 6 maanden niet gewogen, met 2 jaar weer bij het CB. Maar de zwaarste zal zeker niet onder het gemiddelde jongensgewicht zijn, zwaarder waarschijnlijk. Ik heb een sterke rug, dus nee, ik loop nog met gemak een halve middag in bijv. Artis. Natuurlijk voel ik de extra inspanning wel, maar ik heb naderhand geen rugpijn of iets dergelijks. Ik vind een kind op je arm met steun van je heup zwaarder. Wij kunnen onze eenlingwagen net kwijt op de begane grond, maar onze eigen opgang is ook een trap. Ook ik vind een draagzak mede daarom erg handig. Een tweelingwagen moet bij ons in een aparte garage of op één hoog zonder lift. Dan gebruik je die dus nooit Ik gebruik de draagzak binnen ook nog vaak als ze ziek, zeurderig en jengelig zijn. Je rug op en je hebt er geen kind meer aan
Onze dochter vindt het geweldig in de babybjorn. Eerst lekker geborgen bij mamma onder de jas met het gezicht naar ons toe en nu neem ik haar snel mee in de babybjorn en met haar gezichtje van mij af. En soms nog met het gezichtje naar mij toe als ze lekker wilt slapen in de babybjorn.
Ik heb twee bb (via MP): een simpele als eerste gekocht maar omdat ik snel last heb van mijn rug hebben we nog een andere gekocht met een verstevigd rugpand en steun bij je heupen. Ik vind m ideaal en gebruik hem heel vaak. Als ik snel een boodschap moet halen of de stad in ga en geen zin heb in de kinderwagen. Wij hebben de kleine er vanaf 3 weken in gedaan, eerst voornamelijk wanneer ze huilde of niet wou slapen. In de BB viel ze binnen 5 min in slaap. Nu met 4 maanden vindt ze t nog steeds leuk. Ik merk wel dat hoe zwaarder ze wordt hoe minder lang ik haar kan dragen. Als we wat langer weggaan neemt mijn vriend haar dan. En tja over allerlei producten worden positieve & negatieve verhalen verteld mbt rug, nek. Ik denk dat je vooral iets moet kopen&gebruiken dat je zelf prettig vindt.
Mag ik hier ook even op in haken? Mijn dochter is inmiddels 9 maanden. Ik draag haar heerlijk juist voor die in en uit momenten met de auto vind ik het ideaal. We wonen buitenaf en ik ben snel aangewezen op de auto. Ik vind onze dochter op de arm absoluut zwaarder. Ik gebruik het dus als ik naar het dorp moet en even een paar booschapjes moet hebben. Voor grote karren vol gebruik ik de maxicosi en die zet ik dan in het stoeltje van de winkelwagen. Gewichtloos is het niet, maar goed te doen, dat wel.