Ik heb er pas al eens een topic over geopend, maar nu nog maar eens... Ons kleintje is een slechte slaper, altijd al geweest, maar sinds de laatste 3 weken gaat hij na de fles vna 19u niet meer echt slapen, hij slaapt dan maar een half uurtje en wordt dan krijsend wakker. Hij is dan alleen tevreden als hij bij papa of mama is. Als ik dan eerder een flesje geef tussen 21u en 21.30 slaapt hij ook pas rond 22u of later, vaak wel tot de volgende ochtend (wel met 's-nachts wat korte huiltjes tussendoor 1 's 4x per nacht, maar niets om er voor uit te moeten omdat dit maar 1 á 2 minuten duurt). Maar soms ook 'snachts er nog wel uit voor voeding of een tutje... Schema is meestal ongeveer zo: 7.00 fles 8.30/9.00 slapen tot 9.30 á 10.30 uur, 10.00/10.30 badje 11.00 fles 12.00 naar bed 14.30 wakker, even spelen met mama 15.00 flesje 16.00 slapen tot 17.00 á 17.30 17.00/17.30 bij papa en mama zitten tijdens het eten daarna even spelen in de box 18.30/19.00 flesje eventueel nog even in de box 19.00/19.30 naar bed, wakker rond 20.00, dus na 1 half uurtje (exact) 20.00, aanmodderen met de kleine hij wil niet slapen en is alleen tevreden als hij bij ons is en wat te zien heeft. 21.00/21.30 fles 22.00/22.30 slapen tot 6.00 á 7.30 (vaak 'snachts wat korte huiltjes en soms dus eruit voor eventueel een voeding rond 4 á 5 uur) (Inslapen duurt vaak wel tot 15 min.) Er zijn soms een paar avonden dat hij wel slaapt, dit is wanneer hij in de middag geen lang dutje heeft gedaan, hij slaapt dan vaak tot een uurtje of 19 's-avonds, na de fles gaat hij dan tussen tussen 20.00 en 20.30 naar bed, dan slaapt hij (meestal) wel tot de volgende ochtend met een voeding tussendoor... Dit is echt iets van de laatste 3 weken, voorheen duurde het inslapen na de fles van 7 uur ook langer, nu echt max 15 min een beetje jengelen meestal korter. Voorheen ongeacht welk tijdstip hij naar bed ging, was ook ooit dus 7 uur duurde dit wel tot 3 kwartier jengelen met pauzes maar dan sliep hij tot de volgende ochtend (of kreeg nog een nachtvoeding), wel met om 23u en een nachtvoeding ertussen. Tips?????? Om 's-avonds toch de kleine beter te laten slapen... Een badje in de avond werkt niet, hij wordt hier alleen wakkerder van. Ook een ontspannende massage mag niet baten. Het zou fijn zijn nl. als mijn man en ik ook nog wat tijd samen door kunnen brengen (beetje ego, maar ja de relatie moet ook door). Of is dit een fase??? En wanneer gaat deze fase dan over??? Alvast bedankt!
Hier ging die fase rond een maand 5 over. Tot die tijd heeft ze 's avonds tussen 20 en 23 uur in de box gelegen of bij één van ons. Je er gewoon bij neerleggen, gaat vanzelf over, hij is nog maar zo klein.
@Sandraske, als het een fase is kan ik me er beter bij neerleggen. Maar ik kijk altijd te ver vooruit en denk altijd dat het zo dus voor lange tijd blijft, ik hoop idd dat het rond 5 mnd over is. In de box wil hij hier dan vaak ook niet... Was het bij jou vanaf het begin zo, of ook pas rond de 3 maanden?
Dat is heel normaal hoor en echt babygedrag. Kindjes willen rond die tijd vaak ook "clusteren" (bij borstvoeding heel vaak en lang drinken). Bij flesvoeding is dat vaak wat lastiger, mijn zoontje kreeg ook de fles en die hield ik dan idd gewoon lekker op schoot. In de box hebben de kids hier nooit gewild. Rond een maand of 5 was het over bij mijn zoontje, mijn dochtertje heeft tot een maand of 7 de avond bij ons beneden doorgebracht.
Clusteren heb ik idd ook al aan zitten denken, maar ja ivm flesvoeding geen idee hoe ik hiermee om moet gaan. En ik vind het vreemd dat hij dit sinds een paar weken doet, maar dat is ook de tijd geweest dat hij de meeste nachten is gaan doorslapen (en dit kan hij wel ook als hij in de avond gewoon wel slaapt). Dus wellicht willen clustern om zo lang door te kunnen slapen??? @Suus1983, begon het bij jou ook rond de 3 mnd?
Vanaf het begin was het zo inderdaad. Je kunt je er echt beter even er bij neerleggen, er volgen nog meer fases waarin ze slecht slapen Onze dochter slaapt 's nachts niet door vanaf de negen maanden, alles al geprobeerd maar niets helpt dus we hebben ons er maar bij neergelegd anders ga je er ook aan onderdoor..
Mijn zoontje had dit ook, maar was toen al wat ouder, rond de 4,5 maand. Hij sliep toen drie keer per dag, laatste keer tussen half 5 en half 6. Dat slaapje heb ik weggelaten en sindsdien ligt hij keurig om 19:00 uur in bed. Maar omdat jou zoontje nog kleiner is, weet ik niet of ik dat al zou doen, maar je kan het natuurlijk proberen. En anders inderdaad accepteren, want het is een fase. Lekker bij je op de bank nemen en genieten van die momentjes
Bij mijn dochtertje begon het ook rond die tijd geloof ik ja en idd toen ze de nachten wat langer ging maken, wilde ze 's avonds lastiger slapen. Overigens toen ze later rond 19.00 uur ging slapen, werd ze 's nachts weer vaker wakker haha. Met kinderen kun je je er maar beter bij neerleggen, het slaappatroon kan elk moment veranderen en altijd wanneer het het minst goed uitkomt. Het is met flesvoeding idd een stuk lastiger, dat heb ik bij mijn zoontje ook ondervonden. Een draagdoek/zak hielp nog wel eens om hem rustig te houden, maar dan liep ik wel vaak rond te hobbelen in de kamer, ook niet ideaal. Succes en komt (ooit) helemaal goed, want normaal is het zeker!