HAllo allemaal mijn kleine heeft sinds gister kleine rode stipjes op zijn gezicht en handjes.Weten jullie wat dit kan zijn maar me er een beetje zorgen over.
Geef je BV? Dan kan het daarvan zijn en is het van de hormonen. Volgens mij kan dat sowieso daarvan zijn, omdat hij net geboren is. Ik dacht dat hij dan ook even alle hormonen kwijt moet. Dan zijn het hormoonpukkeltjes. Anders maandag het CB bellen en vragen, als het dan nog is.
Dinja had het ook toen ze een week of 5 oud was, verdween zelf weer na een paar dagen. Kwam idd door alle hormonen
Kan idd door de hormonen komen. Maar het kan bijv. ook uitslag van iets zijn (als je bv geeft kan je kleine reageren door o.a. vlekjes op het lichaam door eits wat je zelf gegeten hebt). Hou het even in de gaten of het zich niet gaat uitbreiden. Sommige kleintjes reageren bijv. ook op een bepaald soort wasmiddel of wasverzachter.
Meestal is dat een beetje uitslag idd van wasverzachter/wasmiddel, spul in bad e.d. Even afwachten hoe het verder gaat, meestal trekt het wel weg.
Hadden mijn kleintjes ook, de verpleegkundige zei van het wasmiddel. Het was binnen 2/3 daagjes weer weg.
Zitten er ook witte kopjes op? Dus zeg maar soort van (jeugd)puistjes? Dan is het idd baby acne. Hier ook een klein puistekopje namelijk. Anders zou ik ff het CB om advies vragen.
Hoogstwaarschijnlijk betreft het inderdaad een vorm van acne maar voor de zekerheid hier wat aanvullende info bij verdachte vlekjes. Soms kunnen rode vlekjes op sepsis duiden. Je kan dit controleren door met de onderkant van een glas op de plek met de vlekjes te drukken. Als ze niet wegtrekken; waarschuw dan zsm een arts. Er bestaat een virale en een bacteriële hersenvliesontsteking. De bacteriële variant is het gevaarlijkst. Dan heb je nog bloedvergiftiging, sepsis genoemd. Sepsis wordt veroorzaakt door dezelfde ziektekiemen die hersenvliesontsteking veroorzaken. In 20 % van de gevallen heeft deze vorm een dodelijke afloop. Het is dus heel belangrijk dat je de symptonen kent. Ga als moeder altijd op je intuïtie af. Twijfel je, raadpleeg altijd een arts. Het lijkt op griep, maar vaak weet je als moeder dat het niet klopt. Komt de huisarts niet, ga dan zonder verwijzing naar de spoedeisende hulp
Ongeveer de helft van de babys wordt geboren met kleine roze of rode vlekken op de huid. Deze vlekken zijn vaak grillig gevormd en bevinden zich op het gezicht, meestal op de neus of de oogleden, of in de nek. Dit zijn kleine huidaandoeningen die in de meeste gevallen onschadelijk zijn en vanzelf verdwijnen. In de medische wereld wordt een onderscheid gemaakt tussen een aantal van deze geboortevlekken. Maar probeer idd even weg te drukken met een glas. Better safe then sorry