Ik ben op zoek naar ervaring en informatie omtrent poliklinisch bevallen in België. Op vlaamse forums kan ik er zo weinig over vinden. Ik denk dat hier wel veel vlaamse dames komen, dus misschien hier meer succes Na mijn eerste bevalling voelde ik me erg goed. Na twee dagen ben ik toen naar huis gegaan. Nu met een tweede zou ik graag poliklinisch bevallen. Lekker snel thuis bij vriend en zoontje en eerlijk gezegd hoop ik zo ook wat uit te sparen. Want ondanks een hospitalisatieverzekering en een bevalling zonder epi heb ik toch 800 euro moeten opleggen. Dat wil ik er gewoon niet meer aan geven, en een kamer met 2 zie ik niet als een optie. Zijn hier dames die dit ook hebben gedaan? Toevallig iemand in Middelheim ziekenhuis?
Nog niet gedaan maar wel ook over aan het nadenken. Ik zou het liefste weer in ZOL Genk bevallen ipv hier het azm. Maar dat het liefst poliklinisch aangezien ik ook nog een BAM ben en mijn ouders dan op mijn zoontje zouden moeten passen als ik in het zh zou liggen. Ben ook benieuwd naar ervaringen.
Kan je dit niet op voorhand met je gyn bespreken, dat als alles vlot verloopt je meteen naar huis mag? Ik ben 's nachts om 2h30 bevallen en 's ochtends kwam mijn gyn langs. Als het aan haar lag, mocht ik al naar huis, maar ik heb zelf gekozen om lekker standaard 3 dagen te blijven. Lekker rustig in het ZH en vriend met de oudste thuis.
Jeetje zeg zoveel heb ik echt nooit hoeven betalen voor mijn bevallingen (met epidurale). Dat er zoveel verschil in zit.... Hier de eerste keer 5 dg gebleven. Ontzettend fijn. De laatste 2 keren poliklinisch (is hier wel verplicht 24 uur blijven) bevallen, omdat ik graag thuis wilde zijn omdat ik toen natuurlijk al kindjes had. Wel altijd hele goede bevallingen gehad, zonder complicaties oid. Dat speelt natuurlijk ook mee
Als het een bevalling zonder complicaties is, lijkt het mij wel dat je het met de gynaecoloog kan bespreken. Ik zou het dus meenemen bij de volgende controle. Elk ziekenhuis heeft afwijkende regels, bij sommigen moet je echt 24 uur blijven, bij anderen kan je eventueel na een paar uur al weg of als je 's avonds bevalt de volgende ochtend. Kosten aanrekenen doet de gyn sowieso wel voor een stuk, want hij / zij moet sowieso je helpen bevallen en de na-controle komen doen. Maar misschien ook es exact horen bij je ziekenfonds en je hospitalisatie wat je allemaal mag binnenbrengen? Bij sommigen liggen de bedragen tamelijk hoog namelijk qua terugtrekken en krijg je quasi alles terug. Dit hangt echt van ziekenfonds tot ziekenfonds af, maar ik vind het echt wel straf dat met een hospitalisatieverzekering erbij, je nog zoveel moet / moest opleggen.