hoe groot is een grote baby en wanneer keizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door bijna mama van, 15 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bijna mama van

15 jul 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
    Ik ben op dit moment 33.2 zwanger van ons 3de kindje. Ik ben 5 jaar geleden bevallen van onze tweeling (j/m) via een geplande keizersnede met 38.2 weken. Onze dochter lag in stuit en onze zoon lag dwars met als gevolg dat ze er niet uit zouden kunnen. Onze dochter was met haar billen al ingedaald en haakte in haar broer en dat zou gevaarlijk kunnen zijn. Tijdens de keizersnede bleek was dat ik al 4 cm ontsluiting had (geen wee gevoeld) dus ze zouden rond die tijd ook zelf gekomen zijn.
    2,5 jaar geleden heb ik een maagverkleining gehad en een darmverkorting (een gastric bypass dus) waarmee ik 35 kg ben afgevallen. Ook weer een buikoperatie dus.

Nu ligt onze nieuwe telg (een zoon) inmiddels (hij heeft heel lang in stuit gelegen) volgens de laatste echo vorige week in normale ligging maar hij schijnt groot te zijn. Niet zo zeer heel lang maar vooral een lekker dikkertje. Bij de groeiecho met 28 weken zat hij op 1600 gram en stevende hij af op een geboortegewicht van 4500-5000 gram en 52 cm en bij de groeiecho vorige week (met 32 weken dus) was hij iets minder hard gegroeid en zou het iets van 4000-4250 gaan worden en 52 cm. Persoonlijk vind ik 4000 nog steeds vrij zwaar maar het is zo'n randgevalletje geloof ik ofzo. Nu werd er de eerste keer nog lustig gesproken over een 2de keizersnede omdat ik er al 1 gehad heb en een maagoperatie en ik verwachte eigenlijk dat ik met de 32 weken een datum zou krijgen omdat ik op "strategiebepaling" moest komen bij de gyn. Niets was dus minder waar, ik noemde het woord keizersnede en hij werd meteen boos en ontzettend kortaf want hoe durfde ik om een operatie te vragen. Dat deed ik dus helemaal niet maar ik wilde alleen even de opties bespreken. Ik heb zelf geen enkel probleem met een keizersnede, ik vond het vorige keer prima te doen en prima dat alles zo gepland was maar als het er natuurlijk uit kan heb ik daar natuurlijk geen probleem mee. Ik wil alleen het risico voor mezelf en voor de baby beperken natuurlijk.
    Het enige wat ik begreep (maar dat werd mij vooral toegeblaft dus misschien bedoelde hij wel totaal iets anders) is dat ze me bij zo'n gewicht niet over tijd laten gaan maar ik las overal dat bij een eerdere keizersnede inleidingsmedicatie niet werken. Daar komt bij dat ik voor heel veel medicatie allergisch ben en ik dus eigenlijk geen medicatie wil die ik niet ken om problemen te voorkomen.
    Volgende week heb ik weer een groeiecho en een gesprek met de gyn. Mijn "eigen" gyn is op vakantie (gelukkig) dus ik heb een andere gyn en ik wil graag met argumenten komen en goed voorbereid komen om uiteindelijk de beste optie voor iedereen te vinden.
    Zijn er mensen met ervaringen met grote baby's en eerdere keizersnedes etc. of mensen met ervaring met doorgeven van wensen met betrekking tot een keizersnede etc. die misschien nog wat tips hebben?
    Alvast heel erg bedankt!

2. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ik heb geen idee wanneer een kind "groot" wordt genoemd. Mijn andere kinderen waren 3830 (41 weken) en 3915 (39 weken). Mijn vlos gaf aan dat ik niet vreemd op hoef te kijken dat ons nieuwe ukkie 4200-4300 gram zal zijn bij geboorte. Geen enkele indicatie voor een keizersnede in ieder geval.
    In jouw geval (met je geschiedenis aan operaties en littekenweefsel) kan ik me voorstellen dat ze je niet al te lang willen laten doorlopen. Ze kunnen altijd proberen te strippen, of inleiden. Ik heb begrepen dat je niet met medicijnen kan worden ingeleid als je eerder een keizersnede hebt gehad, maar wel via een balloncatheter. Een keizersnede is een operatie die ze liever voorkomen natuurlijk.

3. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een grote baby zegt niets over een keizersnede hoor... hier 2 grote baby's van 9 en 8.5 pond en gewoon normaal geboren. De ligging en je eigen gezondheid heeft er meer invloed op. Ook een bypass heeft geen invloed op keizersnede..

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik ben zelf erg klein en tenger, ben 6wk geleden bevallen van een bijna 9-ponder die bij de bevalling zijn hand naast zijn hoofd had. Wel met vacuum, maar geen keizersnede gehad.
    Hij was, nog tijdens de bevalling, geschat op 3600, bleek 4325gr te zijn. Ze zitten er soms echt ver naast met schattingen.

Vriendin van me was de oudste geschat op 5000gr, bleek 3570 te zijn. Jongste geschat op 3000, die was 4055gr. Ik geloof die schattingen niet meer.

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb ook geen ervaring met keizersnede. De optie is bij mij NOOIT besproken.
    En ik heb vele groeiecho's gehad.
    Met 32 weken zaten mijn beide kindjes al op 6 pond.
    Uiteindelijk zonder inleiding geboren. de een met 36 wk en was 4095 en mijn dochter met 38+3 en zij was 5120 gr.

Ik denk wel dat het goed is je bevalling en angsten kenbaar te maken aan je gyn.

6. bijna mama van

15 jul 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    dank voor de reacties.
    Ik heb begrepen dat de initiële gesprekken over een keizersnede vooral waren omdat ik als eerder een keizersnede heb gehad en er hierdoor natuurlijk littekenweefsel aanwezig is en een zwakke plek die kan scheuren bij een bevalling van een groter kind. Daarom is het na een bevalling na een eerdere keizersnede ook geen optie om thuis te bevallen, dit moet altijd in het ziekenhuis ivm kans op scheuren van de baarmoeder.
    Ik ging tot nu toe uit van wat de gyn aangaf dat dit een grote baby is, ik heb natuurlijk alleen de ervaring met een tweeling en die waren wel allebei 52 cm maar "maar" 2650 en 2895. Voor een tweeling prima maar vergeleken met 4250 of 4750 natuurlijk wel een verschil ;).

Is er toevallig iemand die een keizersnede heeft gehad en daarna een natuurlijke bevalling van een wat grotere baby?

7. mirriemeis

mirriemeis Actief lid

17 okt 2011
    143
    0
    0
    hier is de 1e normaal geboren. Zij lag iets scheef ervoor maar dit is uiteindelijk wel gelukt.
    nu bij ik 2 weken geleden weer bevallen, kind werd erg groot geschat, met 38.6 ingeleid na een hele dag en persen uiteindelijk een keizersnee onder algehele narcose omdat de ruggeprik niet wilde. Een drama dag dus. Hij paste er niet door. 4000 gram.
    Dus ik vroeg mocht ik ooit een derde willen of ik dan ook gelijk een keizersnee mocht, maar dit gaat waarschijnlijk niet lukken, toch eerst weer gewoon proberen.
    ik heb ook nog een nagesprek in het ziekenhuis dus daar kaart ik het ook nogmaals aan.

8. bijna mama van

15 jul 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is nou precies waar ik bang voor ben. Een keizersnede is prima te doen (is mijn ervaring) maar wel 1 die gepland is en dus niet nadat je al een hele dag hebt liggen persen en pijn hebt gehad.
    Bij mij is een ruggenprik altijd moeilijk, is nog nooit in 1 x goed gegaan maar deze bieden ze ook aan als pijnverlichting 24 uur per dag dus ik ging er even vanuit dat als ik al een hele dag lag te persen ik die inmiddels wel genomen zou hebben ;). Ik hoor alleen maar slechte verhalen over niet geplande keizersnedes na een dag of soms zelfs 72 uur ellende dus als ik dat kan voorkomen, dan graag!

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik heb zelf 2x een keizersnee gehad en mag dus niet meer vaginaal bevallen.

Ik denk dat bij jou een keizersnede niet noodzakelijk is, omdat je vorige keer een tweeling had, die ook nog ongunstig lag.
    Als je nu zwanger bent van 1 baby en die ligt er gunstig bij, is er geen reden voor een keizersnede.

Mijn oudste was 3500 gr en de middelste 4310. Deze zit er tussen, maar het gewicht was ook geen reden voor keizersnee en zelfs niet om de keizersnee eerder te plannen dan 39 weken.

Na 1 keizersnede is een vaginale bevalling nog prima te doen, zonder complicaties. Je hebt geen medische reden voor een keizersnede....dus misschien dat je een keuze krijgt? Maar het nieuwe protocol is dat ze een keizersnede niet plannen voor 39 weken.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Oh en de grootte van de middelste was de vorige keer geen reden voor een keizersnede.

Ik ben van beide normaal begonnen, maar beide uiteindelijk toch met een keizersnede.
    Bij de oudste was het een spoed, na idd 72 uur weeën en bij de middelste hadden wij een geboorteplan opgesteld, dat als het niet vorderde, we over zouden gaan op een keizersnede. Dus toen ik na 5 uren nog steeds maar 3cm had, is er heel rustig over gegaan op een keizersnede...geen spoed en dat was idd een stuk beter!

11. Happy2013

Happy2013 Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.162
    0
    0
    NULL
    NULL
    hmmm ik was er van overtuigd dat wanneer je eenmaal een keizersnede had gehad, je bij de volgende keer mocht kiezen of je weer een keizersnede wilde.... gezien de reacties hier heb ik dat ws toch verkeerd begrepen... *bummer* (vond mijn weeen killing en de keizersnede een zegen... zou er zo weer voor tekenen... dan maar hopen op weer een stuitkindje bij de eventuele 2e...)

12. bijna mama van

15 jul 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mag ik vragen wat zo'n geboorteplan inhoud? Is dat een plan wat je zelf met je partner samenstelt en waarin je je wensen aangeeft? Kan je daar zomaar in aangeven dat als een bevalling niet vordert (al vind ik dat ook weer subjectief, misschien vind ik dat na idd 5 uur maar een gynaecoloog pas na 12 uur), je graag over zou willen gaan op een keizersnede?

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gewicht is niet zo'n issue...groot hoofd wel maar als hij/zij niet erg lang is hoef je dat niet te verwachten

Mijn beste vriendin heeft drie kinderen, allemaal boven de 4200 gram (eerst een keizersnede en daarna natuurlijk en eentje ook nog per ongeluk thuis...dat was haar favoriete bevalling :)

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wij hebben echte afspraken gemaakt met het ziekenhuis.
    Omdat ze bij mijn eerste bevalling er alles aan gedaan hadden om het vaginaal te laten gebeuren, zijn er heel wat complicaties geweest, waaronder uitputtingsverschijnselen bij mij.

We hebben toen afgesproken dat wanneer de ontsluiting niet vorderde en er medisch ingrijpen nodig zou zijn, we over zouden gaan op een keizersnede.

Toen ik na 5 uren nog steeds 3 cm had, werd er door de vk gesproken over wee-opwekkers. Dat vond ik een medisch ingrijpen en heb gezegd dat ik dat niet wilde, dat ze het geboorteplan maar moest lezen.
    Ik kreeg toen gelijk van de dienstdoende gyn en die heeft een OK geboekt.
    Overigens had de kleine wel gepoept in het vruchtwater en hadden we ook niet alle tijd van de wereld.

15. bijna mama van

15 jul 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL

hij heeft wel een groot hoofd maar dat heeft de hele familie hier ;). Zijn hoofd ligt 4,5 week voor op schema. Onze zoon is nu net 5 en hij past de meeste shirts maat 6 jaar moeilijk om zijn hoofd, staan altijd te trekken. Mijn man kan geen pet op want zijn hoofd is te groot ;). Dus dat zou idd nog een dingetje kunnen zijn.

16. bijna mama van

15 jul 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit was mij dus ook beloofd toen ik de vorige keer een keizersnede had. Maar blijkbaar hangt dat of van de gyn af of van nieuwe regels ofzo, geen idee.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Het hangt af van de reden van de keizersnede....heb je een te smal bekken of een stuitligging oid. Soms is een psychische reden ook voldoende, maar dat hangt af van je gyn.

Maar je hebt nog tijd genoeg om het te bespreken. Vanaf week 34 werd het bij ons ingepland.

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Zet allen vragen die je hebt mbt, natuurlijk bevallen, inleiden en een eventuele keizersnede op papier en vraag het ook duidelijk. Laat hun maar aangeven wat voor hun de grenzen zijn die bereikt moeten worden voordat ze overgaan tot een keizersnee.

Ik ben als eerst bevallen van een grote baby, 55 cm, 10 pond (met de geboorte werd de hoofdomtrek niet gemeten maar met 6 weken was die 39 cm) die dus niet bleek te passen waardoor het een spoedkeizersnee werd

Toen ik 3 jaar later van nr 2 zwanger was vroeg ik ook na een keizersnee maar dat gingen ze echt niet doen. De tijd tussen de 2 was lang genoeg om ervan uit te gaan dat alles goed was genezen. Ook toen bleek dat deze baby ook groot zou zijn was van een keizersnee geen sprake (ook al was de vorige bevalling langdurig en zwaar en zag ik er als een berg tegenop).

Uiteindelijk is het toch een geplande keizersnee geworden omdat mw zich in week 38 nog even in een stuit draaide. Op de dag van de geplande keizersnee begonnen ook de weeën dus uiteindelijk was ze die dag sowieso ter wereld gekomen.

Wat betreft de schattingen.

Mijn zoon werd geschat rond de 4200 gram (bij een schatting kunnen ze er 10% onder of boven zitten wat bij ons dus op 4600 gram uitkomt.) Hij was 5000 gram (bij een zwangerschap van 42+6)

Onze dochter werd op ruim 4500 gram geschat ( dus tussen de 4950 en 4050 gram) Ze was 3870 gram bij een zwangerschap van 39+2)

19. hanneke7

hanneke7 Lid

9 jul 2012
    79
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bij mij is mijn tweede, net als mijn eerste ook een keizersnede geworden. Deze gelukkig gepland en geen spoed, zoals nr 1. De punten die voor deze beslissing voor de gyn de doorslag gaven waren
    1. Met 40+5 nog geen ontsluiting
    2. Kind nog niet volledig ingedaald
    3. Kind geschat op ruim 8 pond (was 3988)

De gyn gaf aan dat de kans op een vaginale bevalling nihil was en het risico op doorscheuren van het litteken als ik ingeleid zou worden vrij groot.
    Als jij wel al ontsluiting hebt en je baby is volledig ingedaald dan heb je denk ik wel een kans op een vaginale bevalling.

20. Bruijntje

Bruijntje Lid

2 feb 2009
    98
    0
    6
    Zuid-Holland
    Bij mijn dochter werd ik doorgestuurd naar gynaecoloog vanwege grote baby. Niet alleen buik maar ook hoofdomtrek liep ze 4 weken voor.

Ik was dan ook best bang dat het niet zou gaan passen. Toen ik mijn zorgen met gynaecoloog deelde zei die dat het vaak gewoon wel past en zo niet dan kunnen ze ingrijpen. Tja, gynaecologen willen liever een vaginale bevalling. Maar als ze toen gezegd had, joh je mag ook voor keizersnede gaan, had ik dat denk gedaan.

Uiteindelijk met 38 weken ingeleid, niet vanwege grote baby, maar bloeddruk die hoog was. En het is mij alles meegevallen! Ja, ze was groot, maar ik ben er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Hoofd is niet gemeten direct na bevalling, maar met 4 weken was het 39,5 cm.

In mij bevallingsplan had ik alleen gezet dat ik graag "tijdig" wilde overleggen over ingrijpen mocht de bevalling niet goed gaan. Maar ja, wat is dat? Het vorderde niet erg hard, 50min moeten persen, ze stonden al klaar met vacuuum, maar ben blij dat het zonder ingrijpen gelukt is. Best een bijzondere ervaring.

Bespreek je zorgen met gynaecoloog. Ik denk dat je, omdat je al een keizersnede hebt gehad, ze ook sneller akkoord gaan met weer een keizersnede.

Veel succes met je overwegingen. Maar laat je niet al te bang maken door die groeiechos!

Deel Deze Pagina