Ervaringen badbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door ZoWelkom84, 5 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    :DEigenlijk ben ik opzoek naar ervaringen voor een badbevalling. Wat ik lees is dat het de ‘scherpe’ kantjes eraf haalt..? Ik moet medisch dus in het ziekenhuis bevallen. Moet nog navragen of dit ziekenhuis het ook doet.

    bij mijn eerste vaginaal bevallen en door de warmte, wat ik dus niet kwijt kon, lag ik op een gegeven moment poedelnaakt op dat verlosbed :roflmao: Zo preuts als dat ik ben wil ik dit echt NIET nog een keer.. misschien omdat het een vroeggeboorte was dat ze de temperatuur loei hoog hadden gezet maar wat een warmte..
    Nu vraag ik mij dus af of ik dan ook niet tegen de warmte van het water oploop.. niet dat dat bad klaar staat en ik besluit er niet in te gaan omdat het mij te warm is :D
     
    Lois93 vindt dit leuk.
  2. Nathalie4

    Nathalie4 Actief lid

    13 apr 2014
    178
    33
    28
    HI! Ik kon er heerlijk in relaxen. Maar misschien te...want mijn weeen vielen tot twee keer toe weg in het bevalbad. Dus durfde de derde keer niet opnieuw erin te gaan zitten en had me inderdaad juist zo op dat laatste stukje in bad verheugd! Maar goed, dit effect kan het blijkbaar ook hebben?Maar ben denk ik een van de weinigen, want heb dit nog niet eerder van iemand anders gehoord!
     
  3. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik ben bij de tweede in bad bevallen. Ik vond het echt geweldig. Het haalde bij mij echt direct de scherpe kantjes er vanaf. Baby is ook in bad geboren. Dat is helemaal geweldig, om je kindje zo onder water te zien.
    Het bad is niet heet trouwens, gewoon aangenaam warm. Ik had het niet te warm.
    Ik lees bij de eerste vaginaal bevallen, betekent dat je tweede via een keizersnede is geboren? Gaat het ziekenhuis akkoord met een bevalling in bad?
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Dat gebeurde bij mij ook :) De truc is om er niet te vroeg in te gaan zitten, vanaf een cm of 5 is ideaal. Ik wist niet hoe ver ik was en bleek pas 2cm te hebben. Maar ik zou om die reden een badbevalling niet laten hoor! Ook zonder bad kunnen je weeën tijdelijk wegvallen.

    En dat warme water was inderdaad heerlijk ontspannend. Ik had het ook absoluut niet te warm. Ik ging dus met 2cm uit het bad en 2 uur later zette het ineens supersnel door. Ben toen tijdens de persweeen er weer in geklommen (had in mijn hoofd dat ik persé in bad wilde bevallen :roflmao:) en mijn zoon is in bad geboren. Ik zou het de volgende keer graag weer zo doen!
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  5. Lois93

    Lois93 Actief lid

    1 feb 2020
    283
    203
    43
    Vrouw
    Ik lees even mee want zit ook te twijfelen over een badbevalling.. vraag me bijv. af of zo'n persfase in bad anders gaat dan op bed.. moet je in bad ook echt wachten als het hoofdje staat? Want vk heeft er toch iets minder zicht op lijkt me?
     
  6. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Bij beide bevalling in het bevalbad gezeten, bij de eerste in zo'n opblaasbaar bevalbad en bij de 2e in een 'hard' bevalbad in het ziekenhuis. Uiteindelijk niet in bad bevallen omdat bij de eerste het water te warm was, en toen ik ernmaal persweeen had wilde ik er niet meer in. Bij de 2e zat ik niet lekker in dat harde bad. Ik vond het wel echt heeeeel fijn in dat opblaasbare bevalbad, kon heel makkelijk van houding wisselen en lekker op die rand hangen tijdens het opvangen van de weeeen. Bij een eventuele derde wil ik zeker weer een bevalbad.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  7. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Ik wilde bij de 3e in bad bevallen.
    Eerste was een keizersnede, 2e was vaginaal (maar ben zeer ingescheurd).
    Ik ben pas met 9 cm in bad gegaan, vooral omdat ik hoopte in het water niet in te scheuren, imdat de huid dan week wordt.
    De weeën waren tot 9 cm goed te doen, maar in bad vielen ze helaas helemaal weg.
    Op een gegeven moment (na 2 uur in bad en amper weeen) moest ik uit bad, dat was echt balen, want op bed hield ik het amper vol, omdat de weeën toen echt pijnlijk waren.
    Uiteindelijk dus op het bed bevallen, maar zonder in te scheuren gelukkig.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  8. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Ik heb een groot deel van de weeën opgevangen in bad en wat heerlijk! Wat een verschil met de bevalling ervoor. Ik raad het zeker aan.
    Helaas moest ik naar het ziekenhuis waardoor ik uit mijn bad moest
     
  9. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Ja, als vk heb je er inderdaad minder zicht op en laat je het de vrouw meer op gevoel zelf doen. Maar door het warme water is de kans op uitscheuren wel verminderd. Ik heb zelf met mijn handen meegevoeld toen het hoofdje geboren werd en ik zie meer vrouwen in bad dat instinctief doen. Ik heb niet bewust gewacht toen het hoofdje stond, maar voelde wel 1 of 2 weeën daarvoor dat ie steeds verder kwam en na de wee weer terugzakte, daardoor rekt het ook op. Ik had uiteindelijk een klein eerstegraads ruptuurtje, 1 hechting nodig. (Bij de eerste ook niet veel trouwens, 2 of 3 hechtingen, maar dat was niet in bad.)
     
    ZoWelkom84 en Lois93 vinden dit leuk.
  10. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Weeen opvangen in bad heb ik bij de derde en vierde gedaan. Bij de derde was dat zo heerlijk, ik heb er echt uren in gelegen. Bedoeling was dat hij ook in bad geboren zou worden (gewoon het ligbad thuis), maar hij lag scheef en ik kon in bad te weinig kracht zetten. Dus na even proberen toch op bed verder.
    Bij de vierde weer in bad gegaan maar ik vond het helemaal niks. Ik had toen ook wel een weeenstorm en kon me nergens meer goed ontspannen. Dus dat was het meer denk ik.
     
  11. Lois93

    Lois93 Actief lid

    1 feb 2020
    283
    203
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de reactie!! Een badbevalling begint me echt steeds meer wat te lijken.. Ik had bij de vorige 2 bevallingen beenweeën en bij de 2e lang onder de douche gestaan, maar bij elke wee zakte ik door mn benen omdat ik het gewoon niet hield.. in bad lijkt het me zo heerlijk dat ik makkelijker van houding kan wisselen en dat ik niet op het moment suprême onder de douche vandaan moet lopen en op een bed moet klimmen.. als ik moet/mag persen is het namelijk met een paar minuutjes wel klaar.. tenminste de vorige 2 waren er binnen enkele weeën.. misschien gaat het nu wel heel anders ;)

    Wat voor bad hadden jullie gehuurd/gekocht?? Kan zo'n opblaasbare een beetje geweld hebben?? Ik ben namelijk oersterk op het moment van bevallen.. niet dat ik de handvaten eraf trek en mn bad leeg loopt :roflmao:
     
  12. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Inderdaad dat makkelijk van positie veranderen in bad is zo fijn!

    En die bevalbaden zijn heel stevig hoor! Veel sterker spul dan zo'n kinderbadje, een handvat trek je er echt niet af. Ik had ook nog extra een "anker" erbij besteld, soort lange handgreep waar je extra hard aan kunt trekken. Was maar 8 euro extra, vond ik het wel waard. Kijk maar eens bij bevalbaden.nl.
     
    Lois93 vindt dit leuk.
  13. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Ja klopt tweede was keizersnede ivm stuitligging.. weet ik eigenlijk niet, hele goede! Kan dat evt consequenties hebben dan?
     
  14. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Bij een eerdere keizersnede wilt het ziekenhuis je eigenlijk altijd aan de ctg en dan moet het ziekenhuis wel speciaal ctg Apparatuur hebben dat geschikt is voor in bad. Ik zou er even naar informeren .
     
  15. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Dank je wel! Ik moet dinsdag dus ga het gelijk navragen
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij de eerste heb ik in bad de weeen opgevangen, ik had een flinke weeenstorm en kon buiten het bad amper op m’n benen staan - maar in bad was zooooo goddelijk! Er bevallen zat er helaas niet in, het was een gewoon ligbad in het zkh en de vk kon er niet goed bij omdat het bad tussen 2 muren zat ingeklemd - anders had ze het wel willen proberen. Nu heeft het zkh hier veeeel mooiere baden, echt heel geschikt om als zwangere weeen in op te vangen en te bevallen. Die werden een paar weken na mijn bevalling geplaatst ;)

    Bij de tweede was ik meteen medisch en kon ik niet in bad, helaas! Heb het wel echt gemist...
     
  17. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Waarbij ik wil toevoegen dat je helemaal niks moet :)
    Het ziekenhuis kan zoveel willen, en je ook adviseren. Maar het is jou lijf en jij maakt zelf keuzes over je lijf.
    Het zal hoogstens even zoeken zijn naar een zkh (of vk) die je wil begeleiden. En in sommige zkh is ook geen ruimte voor een bad, dat is ook nog wel een ding.
    Maar als jij een badbevalling wil kan niemand je die verbieden.

    ik heb besloten dat ik deze zwangerschap een poliklinische badbevalling wil (ook na een ks). Gelukkig al een hele fijne vk (en zkh) gevonden die daar ook prima bij willen faciliteren.
     
  18. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Dat klopt allemaal wel maar als je in het ziekenhuis wilt bevallen kunnen zij een badbevalling wel degelijk weigeren. Het zijn hun faciliteiten en hun ziekenhuis. Er zijn helaas nog veel ziekenhuizen in Nederland waar ze zeker niet open staan voor een VBAC in bad en/of een VBAC in 1e lijn. En uitwijken naar een ander ziekenhuis kan lastig zijn in bepaalde delen van Nederland, waar je soms al een half uur moet rijden voor überhaupt het dichtstbijzijnde ziekenhuis. :)
    Dus ja, zeker wel mogelijk maar niet altijd zo eenvoudig en praktisch haalbaar.
     
  19. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Wij moeten 40 minuten rijden om naar het zh te gaan. Hebben geen zh in de buurt genomen. Om diverse redenen. Het zh bij ons in de buurt heb ik TOTAAL geen vertrouwen.. daar gaat steeds wat fout mbt zwanger worden/blijven en de eerste zwangerschapscontrole en communicatie. Daarom terug naar eigen gyn gegaan ondanks het een stuk rijden is. Bij mijn tweede ook met dikke weeen in de auto gezeten.

    ik moet in het zh bevallen, gbs draagster, en tweede bevalling was keizersnede (en eerste vroeggeboorte).

    ben benieuwd hoe zh erin staat. Hebben ze die mogelijkheden niet dan is de keus snel gemaakt en voel ik mij ook niet verplicht in dat bad te blijven terwijl ik het wellicht toch niks ga vinden..

    ik zie vooral op tegen het moment dat het hoofdje staat :roflmao: jeetje dat doet echt pijn :roflmao:
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina