Zat me opeens in bed te denken: Hoe klok je je weeen? Als je zegt 'om de 6 minuten' betekent dat dan dat de rust-periode tussen de weeen 6 minuten is, of is dat 6 minuten van het begin van de eerste wee tot het begin van de tweede wee? Hoe lang duurt eigenlijk een wee?
Je klokt vanaf het einde van de ene wee tot het begin van de volgende wee. In het begin duren weeen niet heel lang, ongeveer een minuut. Zodra je volop in de bevalling zit, dan duren ze anderhalf tot twee minuten. Succes nog even met de laatste loodjes!
Je klokt het begin van de wee. En dan klok je weer het begin van de volgende wee. De tijd die daartussen zit, dat heet dan "om de ... minuten". Hopelijk kom je er snel achter!
Kan dat in ieder geval niet misgaan. Nu de bevalling zelf nog, hahaha. Bedankt voor de reacties dames!
Grappig die verschillende reacties. Wij klokken altijd vanaf het begin van de wee tot de volgende begint. Maar ik geloof niet dat het veel uitmaakt want bij mij duurden ze niet langer dan een minuut, dus je kunt er hooguit een minuutje naast zitten.
niet eens nog over nagedacht, maar wel zeer belangrijk om te weten ==== Goede vraag! Weet ik dat ook weer
Ik weet niet of je een smartphone hebt, maar ik had toen de weeen begonnen een gratis app gedownload. Dan druk je op een toets als een wee begint, en als hij is opgehouden. Die app houdt dan in een lijst bij hoelang de weeen duurde en hoelang ertussen zit. Heel handig hihi. Vooral omdat het bij mij begon om 4 uur 's nachts en ik nog niet zo wakker was
ik heb tijdens mijn bevalling steeds de tijd die de wee duurde en de tijd tussen de weeen bijgehouden met de stopwatch op mijn telefoon. ik had altijd begrepen dat weeen als het echt begonnen steeds even lang duren en er evenveel tijd tussen zit. nou bij mij dus niet.... ik had pas door dat het echt begonnen was toen mijn vliezen braken, ik vervolgens de weeen niet meer op kon vangen en nog steeds dacht dat ik voorweeen had. manlief heeft toen de vk gebeld en ik had dus al persweeen en 10 cm! als je niet meer kunt praten als je een wee hebt dan zijn ze dus meestal echt! en de tijden zou ik grofweg bijhouden. succes!
Weet je nog hoe die App heette Zoe? Ik kom niet verder dan een stopwatch-achtige app. Heb overigens wel Android, maar geen Iphone...
Wat geestig dat hier een app voor is. Ik heb me er trouwens helemaal niet mee bezig gehouden, heb het allemaal aan mijn man overgelaten, ha ha.
Bij Eva heb ik wel zitten klokken, eerst braken mijn vliezen dus toen waren we aan het wachten op de weeen, die een paar uur later kwamen. Maar ben snel gestopt met klokken, je kan beter ervan uit gaan hoe de weeen voelen, vind ik. Bij Lisa heb ik een beetje geklokt, mijn weeen begonnen 's nachts en ik keek telkens op m'n telefoon hoe lang er tussen zat, maar omdat ik tussen de weeen door sliep, was het zo ongeveer want ik was dus nogal duf , de ene keer zat er 10 minuten tussen, de andere keer 7, zoiets. Ben op een gegeven gestopt met klokken, merkte 's ochtends dat het steeds heftiger werd en ben toen op een gegeven moment gaan bellen. Maar het is natuurlijk makkelijker inschatten als je van je 2e bevalt. Mijn weeen hebben trouwens nooit langer dan een minuut geduurd. Bij Lisa duurden de meeste weeen maar 45 seconden ofzo, echt heel kort (was ook echt een eitje die bevalling , alleen de omschakeling van wegpuffen naar persen vond ik wat lastig)
Ik klokte van begin van de ene wee tot het begin van de volgende wee. En de duur van de wee is soms lastig te bepalen. Vanaf het moment dat je het voelt opkomen, tot het moment dat het is weggeëbd. Soms is dat zo geleidelijk dat het moeilijk te bepalen is. By the way: bij m'n tweede had ik weeën van maximaal 40 s met 2,5 minuut ertussen. Volgens vk moesten ze écht minstens een minuut duren voor ze wat zouden doen. Maar vanaf het moment dat ze een minuut duurden tot de geboorte, was het maar één uurtje. En langer dan een minuut heb ik ze bij die bevalling niet gehad. Die korte weeën (en oooooh wat deden die een pijn) hebben dus wel iets gedaan, qua voorbereiding... En hoe meet je het? Ik lag op de bank of op bed, met m'n mobieltje met tijd+secondenaanwijzer, en dan keek ik steeds als er weer een begon, en als hij klaar was. Tijdens tv-kijken klokte ik het met de klok van teletekst. En onder de douche: ik vond het erg warm worden maar tijdens de weeën wilde ik warm water op m'n rug (zat op een kruk). Vriend zat in de badkamer met stopwatch/horloge/mobieltje (geen idee waarmee). Bij het begin van een wee zette ik de douche aan, aan het eind van de wee zette ik de douche uit. Zo kon hij timen, en hoefde ik niks te zeggen. Ideaal! Ik heb trouwens niet alle weeën getimed; maar af en toe een poosje, om te weten wat er precies gebeurde.
ik heb ook android. En het is ook een stopwatch achtig iets. Voordeel is wel dat deze app het in een lijst bijhoudt terwijl een stopwatch de tijden niet zo lang onthoud en dat je duidelijk onderscheid kan maken tussen weeen en rust en dat je ook het breken van je vliezen erin kan zetten. Als je zoekt op contractie calculator dan heb je m. (van rio park). Alvast succes met de bevalling!!
Je kunt toch ook "rondetijden" klokken op je stopwatch op je telefoon? Je klokt in als je een week voelt opkomen, klokt uit als de wee stopt. En je klokt weer in als je rust voelt tot de volgende wee. Dan heb je precies hoe lang een wee duurt en hoe lang je rustpauze is.
Ik heb net deze app ff gedownload maar je moet dus aangeven wanneer de wee begint en stopt.. hij rekent dus niet van begin tot begin.. Terwijl er wordt gezegt dat je van begin tot begin moet tellen. Denk dat ik toch maar gewoon de stopwatch ga gebruiken
Die app rekent zelf uit om de hoeveel tijd je een wee hebt op basis van begin en eind van de wee. Heb ik ook gebruikt, heel handig, en geen gedoe met stopwatch.