Mijn kleine man zit sindskort op school. De school is dichtbij dus als ik niet hoef te werken breng en haal ik hem lopend. Nu hebben we een oversteek waar geen zebra is, het is officieel dus geen oversteekplaats. Verder op is een zebra, daar loop ik altijd heen met hem. Is misschien 3 min verder, maar ik wil het goede voorbeeld geven. Nu zag ik veel moeders gewoon oversteken bij dat andere stukje. Mijn zoon moet ook een hand geven met oversteken, maar ik zie echt zoveel kids rondrennen en vooruit rennen. Soms ook naar stukken zonder overzicht, waar zo auto' s zouden kunnen rijden. Bij mijn ouders is een speeltuin vlak in de buurt. Wij willen niet dat hij alleen daar heen gaat (ook al is dit evt met 2 neefjes van 5 en 7). Wij vinden hem te jong. Mijn moeder zou m zo laten gaan, ook als wij dit niet willen... Zijn wij nou te streng? Moet ik mn zoontje wat meer loslaten? Ik vind hem echtnog te jong voor dit soort dingen. Hij is net 4...
Ik denk dat het per kind verschilt en ook per ouder natuurlijk. Ik zou het ook eng vinden om mijn kindje over een paar jaar los te laten. Het is nu al heel goed dat je hem het goede voorbeeld geeft. Je kan hem misschien een keer met zijn neefjes mee laten gaan en dan stiekem om een hoekje meekijken om te zien hoe hij is zonder jou in de buurt.
Ik heb dat ook vind dat ook eng. Zoontje wordt nu 5 maar durf het nog niet zo goed om hem hierin wat los te laten
`dat je een stuk verder loopt omdat daar een zebra is snap i niet helemaal. Je mag toch oversteken waar je wilt. Leer hem goed naaer links en rechts kijken en laat herm eens losd als het rustig is. Bij opa en oma daar kan ik wel inkome. is ie nog net nog even te jong voor. Loslaten is lastig hoor. Wanner doe je wat en wanneer
Het eens kind van 4 is de ander niet. Mijn dochter speelde met 3 al voor de deur en met 4 al verder in de staat maar wel in het zicht. Nu mag ze vanaf 5 jaar ongeveer al naar speeltuintjes toe en door de wijk fietsen ( dit wel samen met vriendin van 6 en 8) . Mijn dochter fietste al zelfstandig mee naar school vanaf groep 1 naast mijn op de grote weg. ( fietste al heel vroeg zo der zijwieltjes en had goede controle over de fiets) en fiets nu ook door de wijk op de 20 inch. Mijn zoontje echter begin ik nu wat Los te laten door zelf voor de deur te laten spelen met mijn dochter maar is nog lang niet zover dat hij zonder toezicht kan spelen. Hij steekt over zonder te kijken en gaat over de afgesproken grens. ( bijv tot de paal mag je spelen ) . Ook komt hij niet vertellen als hij bij vriendjes gaat binnen spelen wat ik wel een verplichting vind met buiten spelen. We blijven oefenen. Ik denk dat hij er met 4 nog niet aan toe is om zelfstandig naar een speeltuin te gaan ( is eind van de straat maar afgeschermd) en daar te spelen en weer naar huis te komen. Hij zou zo met vriendjes mee naar huis gaan waardoor ik hem al snel kwijt zou zijn. Mijn dochter komt altijd netjes naar huis om te vragen of ze daar en daar mag spelen. Ze weet dat ze anders niet meer buiten komt voorlopig. Zoontje Denkt daar niet aan en wil gewoon spelen. Ik test ze uit door af en toe uit te testen hoever ze zijn. Alleen buiten laten spelen voor de deur bijv en af en toe spieken zonder dat ze dit door hebben, naar de speeltuin laten gaan en de eerste paar keer ongemerkt op een afstandje toekijken. Je geeft je kind jou vertrouwen dat hij of zij dit wel kan en dit lijkt me erg goed voor de zelfstandigheid en zelfvertrouwen van het kind. Gewoon doen omdat andere dit ook doen met hun kind is niet de juiste beredenering. Je moet je er goed bij voelen en dit duurt even. Je kind los laten is het moeilijkste wat er is maar wel nodig. De eerste paar keer zat ik echt te zweten en was doods benauwd dat er wat zou gebeuren maar alles kwam goed gelukkig. Je kind niet vergelijken met andere kinderen en jezelf niet met andere ouders.
Ik vind dat niet veel met strengheid te maken hebben. Je laat je kind niet oversteken op een niet oversteek plaats als er op 3 minuten afstand een zebra pad ligt, ben echt geen moraal ridder maar je moet er toch niet aan denken dat hij zometeen alleen gaat oversteken op een stuk weg waar de auto´s gewoon doorrijden. Idd het goede voorbeeld blijven geven. Ik zou mijn kind ook niet zonder toezicht naar een speeltuin laten gaan, ook niet als het in de buurt is en ook niet met oudere kinderen, die je overigens niet de verantwoordelijkheid over jouw kind kan geven. Het is een rare tijd tegenwoordig, als mijn dochter wil spelen dan ga ik gewoon mee.
Als er binnen 30 meter een zebra in de buurt is moet je bij de zebra oversteken, is gewoon een verkeersregel. Dat niemand dat doet, dat is wat anders. Ik zou ook voor de zebra gaan. Samen alvast kijken of het oversteken kan, maar alleen als jij het zegt pas echt oversteken. Lekker oefenen, maar zelf de leiding houden. Ik vind hem eerlijk gezegd ook wel wat jong om alleen met de neefjes naar de speeltuin te gaan. Zou niet mijn idee zijn.
Ik vind je ook niet te streng hoor! Wij wonen in een appartement en echt recht voor de deur licht een speeltuintje. Mijn 2 stiefzoontjes 6 en 8 gaan NOOIT alleen. Die van 8 gaat niet graag zonder ons, en die van 6 zou gewoon weg lopen. Kijkt ook niet uit als hij oversteekt en is niet voorzichtig met andere dingen. Ook als we in een winkel zijn zijn we hem regelamtig `kwijt` in de zin dat ik dan gelijk een dolle door de winkel loop, en hij dan ergens staat die huilen omdat hij ons niet meer vond. Dan loopt hij een tijdje niet meer te ver hoor Zolang hij dat niet ALTIJD beseft ga ik mee. Als ik soms kijk, dan zie ik echt kindjes van 3 jaar alleen op de speeltuin, prima als het kind zelfstandig genoeg is. Oversteken wanneer een zebra in de buurt is doen we ook op de zebra. Zelfs dan moet je al opletten met autos.
Ik denk dat het verschilt per kind, ik zou er persoonlijk denk ik voor kiezen om wel bij de weg over te steken en mijn kind goed leren te kijken naar links en rechts voor het oversteken. Ook dat is een vorm van opvoeden en iets aanleren. Misschien komt het ook omdat hier bijna geen zebrapaden zijn Mijn zoontje mag vanaf zijn 5de alleen naar de speeltuin. Maar hij mag bijvoorbeeld niet op zijn fiets terwijl de buurjongen wel rondjes mag fietsen. Buurjongetje fiets keurig aan de kant van de weg terwijl mijn zoon zich nog wel eens door zijn enthousiasme laat leiden. Ik begrijp dus mijn buren dat hij dat wel mag en zij begrijpen mij dat onze zoon dat nog niet mag. Soms is het gewoon niet zwart/wit
Ik denk ook dat het afhankelijk is van waar je woont. Wij zitten in een dorp en het enige zebrapad ligt op de "hoofdstraat" Verder hebben ze hier ook geen klaarovers oid. Oversteken moet hij bij mij blijven maar geen hand vast. Vooruit lopen mag dat ik hem wel kan zien. Hier zit een speeltuin om de hoek mag mijn 4 jarige niet alleen heen niet alleen vanwege het verkeer want dat zijn 5 auto op een dag. Maar omdat ik er geen zicht op heb.
Nee hoor vind je niet te streng. Levi mag sinds hij 4.5 is met de buurkindjes voor in de straat spelen ( rijden geen auto's ),maar wel tussen bepaalde lijnen. gaat hij daar overheen is het ook klaar ( auto's aan de ene kant, sloot aan de andere kant ) Zou hem echt nog niet alleen naar een speeltuin laten gaan. Oversteken, zou niet perse naar het zebrapad lopen. Hoort misschien zo maar tegenwoordig krijg je daar vaker geen dan wel voorrang, dus gewoon op het korte stuk oversteken maar dan goed leren om naar links en rechts te kijken.
Wij wonen in een flat dus ik kan helaas niet oefenen met voor de deur spelen. Ik moet altijd mee als hij naar een speeltuin gaat. We hebben genoeg plekken waar niet echt een zebra is, maar waar je toch goed moet kijken, dus dat kan hij daar dan ook leren. Maar met naar school gaan vind ik het zelf gewoon belangrijk dat hij via het zebrapad gaat. Daarbij is het ook nog eens zo dat ze daar best hard rijden. Op zich luisterd mijn zoontje best wel goed, als we op de stoep lopen en hij rent dan een stukje vooruit en ik zeg dat hij moet wachten bij de zebra, dan stopt hij daar wel... Ik heb gewoon soms het idee dat ik hem te veel op zn lip zit. Ik weet dat het per kind verschillend is, maar als ik dan andere kinderen vooruit zie rennen en doen en geen handje geven bij t oversteken...ik denk wel eens bij mezelf, van joh laat dat kind toch eens hahaha, wees nu eens niet zo streng
Ligt aan het kind, mijn dochter speelde met 3,5 jaar alleen buiten, wij wonen in een dorp waar iedereen op iedereen let. Alleen naar school mag ze niet, omdat ze nog bij iedere bloem staat te kijken zeg maar Mijn dochter hoeft nooit een hand vast te houden en rent inderdaad met haar vriendinnetjes vooruit. Hier zijn geen drukke wegen op weg naar school dus ze steekt iedere straat zelfstandig over, ze let goed op of er fietsen aan komen. Dus streng vind ik je niet, misschien wel wat te voorzichtig. Maar ik weet niet hoe het is bij jullie school qua verkeer.
Wat fijn zo'n dorp. Onze buurt is helemaal niet zo helaas. Totaal geen sociale controle. De school zelf staat op een leuke plek, in een rustige woonwijk. Maar voor ons om er te komen moeten we langs een drukke weg, zeker s ochtends. We moeten 2x oversteken, de eerste zebra, daar is het altijd rustig in de ochtend, de tweede dus niet.
Dat je bij een zebra oversteekt vind ik niet gek. Maar ik zou hem wel leren, dat een auto bij een zebra wel stopt en buiten een zebra om niet... Hij ziet ook van andere mensen dat deze op andere plekken oversteken. Er komt vast een dag dat hij dit ook een keer gaat doen. Dan beseft hij niet dat de auto's niet vanzelfsprekend stoppen... Ik zou het dus wel een keer met hem 'oefenen'.
Die van ons is toevallig vandaag zes geworden, maar ook hij MOET van ons via het zebrapad...doet hij dat niet wordt ik giga boos en leg ik hem nogmaals de regels uit van het verkeer... ook heel cru dat een auto kan schrikken van hem en hem zelfs kan overrijden met alle gevolgen van dien.... daar schrikt hij altijd wel goed van. Hij moet mij ook echt nog een handje geven bij drukke plekken want die van mij is echt een wildebras en vanuit zijn enthousiasme kan hij weleens vergeten dat er nog meer weggebruikers zijn. Thuis ook hetzlefde verhaal...hij mag rond het huis fietsen en naar het speeltuintje om de hoek...maar ook dan constateren wij dat hij gewoon niet uit zijn doppies kijkt en hup de weg zo over fietst....dan hoor je mij weer blaten haha... en kan hij weer terug komen... en gewoonweg weer opnieuw fietsen en oversteken...ik doe dat net zo lang totdat hij het wel begrijpt... ik doe liever dit, dan dat ik op een dag 112 kan gaan bellen...laat mij maar lekker streng zijn, maar hij zal het leren! Ook ik heb het weleens gehad bij een zebrapad waar ook een stoplicht is... in de stad van Almere is dat bijv zo....werkelijk altijd steken mensen gewoon over terwijl het op rood staat...grrr ik baal dan echt als ene stekker, maar blij dat ik zijn handje vast heb want ik voel aan hem dat hij mee wilt gaan met de hele meuk....en dan wijs ik hem nogmaals op het poppetje dat deze rood is en hij dus NIET mag lopen... ik benoem dat ook echt continu... hieruit blijkt wel weer dat hij er werkelijk maling aan heeft en het dus nog niet echt begrijpt...terwijl hij wel heel goed snapt dat rood stoppen is en groen oversteken is.. hij benoemt het zelf ook vaak als we in de auto zitten...maar zelf doen ho maar! haha... ja ik houdt dus regelmatig mijn hart nog vast als ik hem naar buiten stuur om te spelen
Nou ik zou m vooral ook aanleren dat ze ook bij zebra's vaak niet stoppen. Hier moet mn dochter altijd stoppen bij een zebra.
Bij ons in de straat hebben ze een zebrapad met stoplichten. En zelfs daar moet hij mn hand vast houden ( en nu is hij "nog" maar 2 maar ook als hij ouder is moet hij een hand vast houden omdat ze daar als idioten rijden en het rechtdoorgaand verkeer ook afslaat als het zebrapad groen licht heeft. Buitenspelen mag hij hier ook niet zonder toezicht omdat het een drukke straat is met behoorlijk verkeer en ondanks de drempels ze veel te hard rijden. En we wonen in een appartement dus kan ik binnen geen toezicht houden op wat hij buiten doet. Dus nee ik vind je niet te streng!
Inderdaad, wilde ik net gaan zeggen! Anders denkt hij straks nog dat alle auto's wel stoppen bij een zebra en hij dus niet hoeft te stoppen om eerst te kijken! Hier in de stad is het eerder regel dat auto's niet stoppen voor een zebra, dan dat ze dat wel doen! Overigens zou ik geen 3 minuten omlopen voor een zebra. Iemand schreef dat je verplicht bent het zebrapad te nemen, als die binnen 30 m ligt. Maar als je 3 min moet omlopen, kan dat toch nooit binnen 30 m zijn? Dan ligt het pad toch veel verder? Dan zou ik gewoon op de plek oversteken waarmee de route het kortst is en hem daar leren hoe hij over moet steken. Hij zal in de toekomst toch vaker over moeten steken op plaatsen waar geen zebra is, dus ook dat zal hij moeten leren. Dat hij daar een handje moet vasthouden, als hij net 4 is, vind ik niet zo gek, al hangt het misschien meer af van het kind dan de leeftijd. Maar met net 4 kunnen ze nog heel onverwachte dingen doen, als ze ergens door worden afgeleid. Ook als ze normaal gesproken goed luisteren, dus een handje vasthouden vind ik dan helemaal niet verkeerd, maar gewoon veilig.
Ik vind trouwens goed leren kijken voor oversteken belangrijker dan oversteken bij een zebrapad. Zie hier helaas te vaak dat er niet gestopt wordt bij een zebrapad en de kinderen gewoon zonder te kijken oversteken want auto's moeten daar stoppen. Moeten en ook doen is een groot verschil. Een keer is het hier fout gegaan en vloog een kind over een auto heen. Wonder boven wonder kwam alles goed maar dit was dus een gevolg van er maar vanuit gaan dat een zebrapad veilig is en auto's toch wel stoppen. Ik zou dus gewoon gaan voor overal oversteken en dus goed links en rechts kijken. Zebrapad is hier wel stukje weg ( woon zelf midden in een woonwijk ( 30km zonne en weinig verkeer) en daar komen mijn kinderen nog niet alleen