Volgende week gaat onze dochter afzwemmen en dan mag ze daarna 'zelf' een sport kiezen. Maar dat 'zelf' kiezen, blijkt nog niet zo gemakkelijk. Natuurlijk hebben papa en mama wel wat voorkeuren. -beetje betaalbaar -teamsport Maar in principe mag ze zelf kiezen. Maar ze kan niet kiezen! Ze zit nu op kaboutersport, met het idee: Dan kan ze iedere week kennismaken met een andere sport, en dan kan ze daarna kiezen (programma van 10 weken) . Ze vind leuk: korfbal (doet papa) , ballet (vriendinnetje + klasgenootje) voetbal (mama's sport), zwemmen en gym leuk. En tennissen vond ze de laatste keer bij kaboutersport eigenlijk ook wel heel leuk. Alles kan natuurlijk niet. Ballet wil ze echt omdat daar 2 kindjes op zitten die ze kent- als die gaan gymen, dan wil ze ook gymen (zegt ze zelf als je het vraagt) . Bij de zwemvierdaagse in de herfstvakantie, werd ik aangesproken door iemand van de vereniging, die haar zag zwemmen en die haar (via mij) uitnodigde om eens te komen kijken. Dus ook dat is nog iets: Kijk je naar wat je kind goed kan? Stimuleer je de talent-ontwikkeling? En daarbij: Sommige sporten/verenigingen daar moet je meteen voor de duur van een jaar lid van worden. Anderen kun je per maand opzeggen. Gezien de leeftijd vind ik een lidmaatschap van een jaar best moeilijk. Kies je voor 1 sport of voor 2 ? Of in elk geval: Hoeveel dagen in de week laat je je kind sporten? Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gegaan is, zeker als je ook een kind hebt, wat sport in principe gewoon leuk vind...
Goed onderwerp. Mijn dochter is ook bijna klaar met zwemles, dus dit komt bij ons ook al regelmatig ter sprake. Ik lees dus even mee
Onze dochter wilde op haar derde dolgraag op peuterballet...daar is ze ook op gegaan en nu doorgestroomd naar de kleutergroep...meer het echte klassieke ballet. Dit doet ze naast het zwemmen...ten eerste vond ik het sneu om haar eraf te halen en ten tweede doen sommige kids nog zo hun best op zwemles maar zijn geen natuurtalent en kunnen dan heel lang geen andere sport beoefenen..lijkt mij ook niet bevordelijk voor de motivatie op zwemles
Ons meisje heeft zelf mogen kiezen nadat ze haar zwem abc had. We hebben eerst gevraagd als je 1 sport mag kiezen wat wil je dan gaan doen. Ze had ook al vanaf dat ze bijna 3 was peuter en kleuter turnen gedaan. Daar wilde ze mee stoppen. En koos toen toch weer om verder te gaan met zwemmen voor zwemvaardigheid. En ze wilde heel graag gaan pony rijden. Dat doet ze nu. Is beide makkelijk te stoppen omdat ze met leskaarten werken. Dus kunnen in principe stoppen als de kaart vol is. Ze is nu ook nog proeflessen aan het volgen voor waterpolo. Als ze dit leuk blijft vinden gaat ze bij deze vereniging verder met haar zwemvaardigheid.
Hier is ze op haar 3e met peutergym begonnen, maar gym, school en zwemles was hier te veel, dus zijn we gestopt met gym. Anders was alles waarschijnlijk een stuk gemakkelijker geweest . Maar dat was dus geen optie. Hier zit je dus helaas een jaar vast aan de zwemvereniging, korfbal, voetbal... Anders zou de keuze zoveel gemakkelijker zijn . Ik vind zwemmen en ballet bv ook gewoon goede dingen voor haar lijf. Ballet voor een goede houding etc (heb ik zelf niet) en bij zwemmen gebruik je je hele lichaam. Net hadden we het er ook nog even over en ze zei zelf ook met een grote grijns: jaaaah ik vind ook gewoon álles leuk ! Ik ga overigens nog even informeren naar ritmische gym. Ballet en gym/turnen in één een beetje naar mijn idee. Misschien is dat wat . Maar ik weet niet vanaf welke leeftijd dat kan.
Vanavond nog even aan dochter gevraagd wat voor sport ze graag wil. Voetbal Korfbal Hockey Ballet Trampolinespringen Paardrijden Zwemmen En ze kon nog wel even doorgaan ook haha. Dus daar moeten we echt nog even in gaan selecteren. Ook zij vindt alles leuk
J. was 3 toen ze op peuterdans ging, inmiddels zit ze op algemene dansvorming (sinds haar verjaardag). Toen ze 3,5 was, is ze op peuterzwemmen gegaan en sinds haar vierde heeft ze 'gewone zwemles'. Dansles wil ik haar eigenlijk zolang ze het leuk vindt laten doen. Dit omdat ze wat 'onhandig' is, dansen/ballet is goed voor de controle over haar lichaam. Als ze haar zwemdiploma's heeft wil ze op tennis en handbal, zegt ze. Maar inderdaad, vooral, omdat er mensen op zitten die ze kent. Dat vind ik zelf prima en leuk als 'bijzaak', maar het moet in mijn ogen niet de hoofdreden zijn.
Ik wil mijn dochter als ze klaar is met zwemles op zelfverdediging doen. Daarnaast zit ze nog bij de jeugdschaakclub en in het weekend rijdt ze pony met mijn moeder (heeft paarden aan huis). Dansen zou ze ook nog leuk vinden maar ik denk dat dat een beetje teveel wordt.
Hmm hier wil dochter al sinds ze 3 is op ballet maar dat kon toen pas vanaf 6. Inmiddels kun je vanaf 4 op dansante vorming voor kleuters dus dat doet ze nu een jaar. Inmiddels is ze doorgestroomd naar de balletgroep vanaf 6 jaar. Paar weekjes voordat ze 6 is begonnen omdat ik het sneu vond om d'r na een maand van groep te laten wisselen en de dansjuf vond het prima. Verder wil ze graag op theater.... (Kan ook pas vanaf 6) Dus dat gaat vaste komend theaterseizoen ook wel gebeuren. Ondertussen krijgt ze dit schooljaar wel al dramalessen op school dus we merken vanzelf of ze het leuk vindt. Hier dus helemaal geen moeite met kiezen... Best handig. En voor de kinderen die wel moeilijk kunnen kiezen heeft onze school de schoolsportvereniging. Dan kun je voor een paar euro 6 weken een sport doen... (Vaak in de gymzaal van de school) En dan daarna eventueel echt lid worden van de vereniging.
Onze dochters zitten beide op gym en de oudste ook op zwemles ... Binnenkort gaan we een kijkje nemen bij judo omdat gym een beetje zat is
mijn dochter zit op ballet. ze begon met disney dansen , is kleuter ballet op disney muziek en nu is zemdoor getroomd naar klasiek ballet.
Onze dochter zit vanaf haar 6de jaar op handbal. Een leuke teamsport. 1x per week trainen en wel wekelijks een wedstrijd. Ik was helemaal niet bekend met handbal maar zowat de hele school zit op handbal dus ook makkelijk met halen en brengen.
Onze dochter zit naast zwemles nog op theaterles. Ze is hier erg enthousiast over. @ Saskia78: Jij woont toch ook in Rotterdam? Jeugdtheater Hofplein is sinds die schooljaar namelijk gestart met peuter- en kleutertheaterles op verschillende locaties in Rotterdam. Ze kunnen nu dus vanaf drie jaar al op theaterles.
Hmm zo ging datmet ballet dus ook... Toen ze oud genoeg was verlaagden ze ineens de leeftijd Wil nig even aankijken of ze de dramalessen op school leuk vind. (Tot nu toe wel overigens) En dan komende september als ze graag wil. (En we wonen vlakbij theater zuidplein.. Dus dat zou ideaal zijn. En 6 is ze inmiddels toch al )
Oei, moeilijk, ik heb 2 jongens maar de oudste heeft duidelijk een voorkeur: judo en/of voetbal. Hij mag naast zwemles nu ook op judo. Maar ik heb echt bewust voor 1 maand opzegtermijn gekozen, 1 jaar aan vast zitten vind ik veel te lang, begrijp ook niet dat zoiets nog bestaat.
Nee bizar he.. mogelijk heeft het te maken met gelden die betaald moeten worden aan sportbonden. Maar ik moet zeggen dat het mij nu echt tegenhoud om haar met zwemmen verder te laten gaan.. Hmm ik zie nu dat het per half jaar gaat. Dan is het nog 130 euro (voor een half jaar) . Tegenover 86 euro voor een jáár korfballen. Dus met korfballen zou ik eerder het risico nemen dan met zwemmen. We gaan eerst nog kijken hoor - mocht ze het helemaal geweldig vinden dan veranderd het de zaak wel. Maar anders??
Onze zoon wist het zelfal vanaf dat hij klein was, VOETBAL!!!!!! Met een heel groot uitroepteken. Hij begon meteen na zijn B diploma toen was hij net 5. Inmiddels in hij 11 en speelt nog steeds heel fanatiek. Onze middelste wist het niet, wilde graag dansen of turnen dus bij beiden gaan kijken. Ze heeft toen voor dansen gekozen maar na een jaar wilde ze er echt vanaf. De laatste maand ging ze zelfs met flinke tegenzin. Ze wilde graag op paardrijden maar omdat dat best prijzig is zijn we nog wat andere dingen gaan bekijken. Uiteindelijk ook een keer bij paardrijden en dat was het toch echt helemaal. Ze gaat met super veel plezier en is er nog lang niet op uitgekeken. Iets waar ik wel bang voor was want wat dat betreft lijkt ze op haar vader. Onze jongste wil dansen of paardrijden. Met haar zal ik een aantal sporten bekijken zodat ze kan kiezen. Zelf vind ik haar wel een hockymeisje, we zullen zien wat dat gaat worden.
Wat leuk, die kaboutersport! Ik wil zoiets ook doen over een tijdje. En knap zeg, heeft ze nu dr C ook (bijna) al dan?! wow! Ik dacht dat C altijd heel lang duurde (zelf iig met schoolzwemmen nooit gehaald). Als ze zwemmen nog steeds erg leuk vindt, dan zou ik haar dat lekker laten doen. En dan nog 1 sport erbij. Zelf zou ik 2x per week sporten doen (evt 1x in het weekend als het kan). Mijn dochter gaat ook nog 2x naar de bso, dan heeft ze nog wat over om af te spreken. Maar ja, wel lastig om je kind op deze leeftijd zelf te laten kiezen, hier merk ik ook wel dat dat nog best moeilijk is. Ze heeft t nu over ballet (doet een vriendinnetje, maar vind ik niet echt iets voor haar) en judo, doet haar nichtje.. Zwemmen vond ze op het einde bij ouder en kind niet meer zo geweldig, maar nu ze op 'echte' zwemles zit, is het opeens fantastisch en kijkt ze er iedere week naar uit. Dat 'wedstrijdelement' - hoe snel ga ik ten opzichte van andere kinderen en zien dat je vooruit gaat - dat drijft haar behoorlijk.. Ze gaat ook best rap, eind sept begonnen in badje 2 en afgelopen week mocht ze alweer naar badje 4; van de 5. Maar het eigenlijke zwemmen, vindt ze volgens mij bar weinig aan ('de hele tijd buig-wijd-boem en armen-benen-lang...ik word er gek van!' haha). Mijn vriend vindt een teamsport belangrijk (liefst hockey, maar dat vind ik vreselijk). Zelf heb ik jarenlang geturnd. Zij is daar niet heel goed in vind ik, maar de laatste tijd wel erg bezig met de rekstok en koprollen achteruit. Ik vind dat sowieso wel een goede sport qua lichaamsbeheersing. Maar ja, ze moet het wel zelf willen. Talentontwikkeling zou ik alleen doen als ze het zelf echt erg leuk vindt (en blijft vinden).
@Saskia78: Onze oudste gaat binnenkort ook beginnen met theater. Sindskort heb je in verschillende wijken cursussen peuter- en kleutertheater, vanaf 2 jaar (2 en 3 jaar is met ouders, 4 en 5 zonder).