Minder leuk nieuws.. Word net gebeld dat mijn opa (83) met een ambulance naar het ziekenhuis is gebracht. Hij gaf aan dat hij sterk verminderd gevoel had aan zijn rechterkant en hij kwam heel warrig over. Ik vind dit net klinken als een beroerte. Ze weten nog niet precies wat er aan de hand is, maar dat wordt nu dus onderzocht in het ziekenhuis.. Mijn vraag aan jullie is: herkennen jullie dit ook als een beroerte en wat voor ervaringen hebben jullie er evt. mee? Hoe is het uiteindelijk afgelopen?
Ik denk dat het er helemaal aan ligt hoelang hij een beroerte had. Als het kort was/minder zwaar/minder heftig (ik weet niet precies hoe je dat noemt) maar dan is de kans op herstel groot. Maar als hij een flinke heeft gehad, dan is de kans op invaliditeit aanwezig, en de kans op overlijden. Heel veel sterkte meis! Knuffel!
Dankjewel, helaas weten we nog zo weinig.. Ik vind het vooral sneu, omdat zijn vrouw (mijn oma) een jaar of 11 geleden wat TIA's heeft gehad.. Daardoor is ze dement geworden en heeft ze een jaar of 8 als een kasplantje geleefd.. Inmiddels is ze alweer 3 jaar dood. Maar toch, ik denk dat een beroerte al best wel beangstigend is en dan heeft hij ook die ervaring nog eens! Bleeh!
Ik vind dit een te vage omschrijving om echt te zeggen dat het een beroerte kan zijn. Als het een beroerte is, weet je nog niks. Schoonmoeder heeft na een beroerte een week in coma gelegen, maanden in een revalidatiecentrum verbleven en nooit meer helemaal hersteld. (been en arm blijvend verlamd). Terwijl we in de weken dat ze in het ziekenhuis lag ook mensen hebben gezien die na een beroerte een paar dagen werden opgenomen en daarna gewoon wee het ziekenhuis uitliepen. Het is bij een beroerte altijd maar net de vraag waar en hoe zwaar. Was het een infarct, een bloeding of combinatie van beide? Ik snap dat je wilt weten waar je aan toe bent. Toch kun je niks anders dan afwachten. Veel sterkte in ieder geval.
Mijn opa heeft eerst 3 kleine gehad. En later een grote... De kleine hadden gelukkig niet heel veel impact, je merkte t natuurlijk wel..... Na die grote duurde het niet lang meer (was maar goed ook, ben je dan 80 voor geworden....om luiers nodig te hebben en je niet meer verstaanbaar te kunnen maken, laat staan bepaalde dingen te snappen zoals de alarmknop ofzo) Ik hoop dat het meevalt voor je opa! En ook dat ze gauw weten hoe of wat
Klopt, het is heel vaag! Helaas weten we nog niet meer dan dit.. Het is inderdaad ook heel lastig te voorspellen wat het nou was. 'Beroerte' is natuurlijk een verzamelnaam.. Het wordt zo genoemd, omdat nog niet duidelijk is of het om een bloeding of een infarct gaat. Het is ook helemaal niet zeker of het wel een beroerte is/was, maar ik zou het wel fijn vinden om gewoon wat verschillende verhalen te horen. Niet eens om me gerust te stellen, maar meer om te weten wat er allemaal zou kunnen gebeuren nu.. Vind het fijner om persoonlijke verhalen te horen dan de vage omschrijvingen die ik via Google vind
Kan van alles zijn meis. Al klinkt het zo op de weinige info die je hebt wel als iets neurologisch. Het KAN een cva zijn maar ook een tia. Een cva is zwaarder kwa herstel (als je al hersteld), een tia trekt bij binnen 24/48uur. Mocht het een cva zijn is hij er snel bij en dat maakt de behandeling mogelijkheid beter. Even afwachten meis, hij is in de juiste handen! Sterkte!
Als het binnen 24 uur wegtrekt was het waarschijnlijk een TIA. Als het langer duurt is het dus hoogstwaarschijnlijk een hersenbloeding of herseninfarct. Sterkte. Edit: ben weer spuit 11 met mijn langzame typen.
Mijn man heeft een paar jaar geleden een herseninfarct gehad op 29 jarige leeftijd. Hij had alle symptomen, maar werd helaas weggestuurd omdat hij zo jong was en ze er niet bij na dachten. We zijn naar huis gestuurd met neem maar een paracetamol en ga maar lekker naar bed. Volgende dag met spoed opgehaald door ambulance, hij kon niet meer lopen. Lang verhaal kort, hij zit nu volledig afgekeurd thuis en heeft beperkingen en heb er een andere man voor terug gehad. Hopelijk is je opa er op tijd bij en blijft de schade beperkt...veel sterkte meis x
Mijn vader is 52 jaar en heeft afgelopen 16 december een zware beroerte gehad ( cva ). Hij heeft uitval rechts, afasie en op het moment alleen maar complicaties.
Mijn moeder heeft 3 jaar geleden een beroerte gehad. Zij voelde zich niet lekker, kwam af en toe niet uit haar woorden en haar arm tintelde. Wij meteen naar huisarts, meteen door naar het ziekenhuis. Aantal onderzoeken gedaan en ze moest voor de zekerheid een nacht blijven. Die nacht heeft ze dus een beroerte gehad, godzijdank lag ze toen al in het ziekenhuis. Ze heeft er 2 weken moeten blijven, ze kreeg fysio en logopedie. Een kant van haar lichaam was erg zwak en praten ging moeilijk. Nu is ze er weer bovenop al zal het praten altijd wat moeizaam gaan. Heel veel sterkte!
Wat vervelend zeg. Met deze summiere informatie valt er weinig te zeggen over wat het kan zijn. Mijn vader bijvoorbeeld had 24 jaar geleden ook een soort van aangezichtsverlamming, en slurpende praat en toen dachten ze ook aan een herseninfarct. Dit was het dus niet, toen dachten ze aan een hersentumor aangezien zijn vader die ook gehad had, dit was het ook niet uiteindelijk bleek het een aneurisma te zijn in zijn slagader. Hij heeft mazzel gehad deze was toen nog inoperabel en vanzelf weggetrokken. Ik hoop dat het niks ernstig is. Heel veel sterkte voor je opa.
Dankjewel!! Opa is inmiddels onderzocht, maar ze konden zo snel niets vinden. Hij heeft uit voorzorg wel bloedverdunners gekregen en hij ligt daar nu op zaal. Vind het zielig, hij heeft al zo vaak in het ziekenhuis gelegen.. Maar hopelijk komt hij er bovenop! En als er vannacht bij hem nog iets gebeurt dan zijn ze er snel bij
Niet om je ongerust te maken, het kan ook een teken zijn van het lichaam dat er iets niet goed gaat, vaak volgt dan een daadwerkelijke cva of tia pas later. Heb dat indertijd bij mijn buurvrouw gezien, gelukkig waren we er toen op tijd bij. Mijn vriendinnetje van vroeger blijkt ook wel van tevoren wat tekenen te hebben gegeven (bleek toen ze de dag terughaalde, was wat verward en had hoofdpijn) maar waren nog niet eens 10, dan leg je die link ook niet. Hoop dat het met je opa goed komt! Hij is in ieder geval in goede handen!
Bedankt voor jullie reacties! Ik werd gisteravond gebeld door mijn moeder, ze was in het ziekenhuis langs geweest.. Zoals het er nu naar uitziet zijn het niet zijn hersenen (dus geen beroerte) maar zijn hart! Ik weet dat ze zijn nek gaan nakijken op bloedpropjes ?) en verder is het allemaal heel vaag.. Enige wat ik erbij te horen kreeg is dat hartproblemen beter te verhelpen zijn met medicatie dan problemen in de hersenen.. Ik heb er echt geen verstand van verder, maar we wachten het maar af.. Vanavond ga ik langs, kreeg wel als waarschuwing dat hij echt heel erg warrig is en dat ik daar dus niet van moet schrikken. We zullen zien..
Ik heb op de dag van mijn ks 2 jaar geleden een beroerte gehad, ik ben binnen een jaar hersteld, alleen nog lang last gehad van afasie. Dat is uiteindelijk ook voorbij, maar ik blijf altijd bang dat ik wat raars zeg, vooral als ik de telefoon opneem. Maar verder ben ik weer helemaal beter