Ervaringen bevallen in het MUMC+ Maastricht

Discussie in 'De bevalling' gestart door Hoebie, 1 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoebie

Hoebie Actief lid

19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Zijn er mensen die ervaring hebben met bevallen in het MUMC+ in Maastricht?
    Thuis bevallen is voor mij helaas geen optie en Maastricht is het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

In Mei willen we naar de open dag gaan om een beeld te krijgen van de verloskamers etc. Maar de echte ervaringen zijn natuurlijk van de dames die mij voor zijn gegaan :).

Spiegeleitje vindt dit leuk.
  2. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Ik heb daar mijn zoontje via keizersnede gekregen. En mijn ervaring was grotendeels positief. Alleen de recovery en eentje vd nachtdienst was ik niet over te spreken.

Recovery: ik had in de 3,5 uur na de operatie geen pijnstilling gehad en toen ze de kraamverbanden moesten verwisselen deed dat dus erg zeer. Degene die assisteerde zag dat. Hij vroeg wel of t ging maar de andere verpleegster zei doodleuk “we zijn nu toch al bezig”. Hier heb ik ook een klacht over ingediend. Ik ben een mens en ze had kunnen vragen hoe ik me voelde.

Nachtdienst: ik gaf borstvoeding en overdag werd ik elke 3 uur erop gewezen dat het tijd was voor de volgende voeding. In de nacht waren ze laat en ik schrok zelf wakker. Drukte op de bel, maar na 45 minuten was er nog niemand geweest. Dus heb ik mijn zoontje zelf maar gepakt en heb hem gevoed. De nachtdienst was hier boos over want ze had hem moeten wegen en weet ik veel wat. Ik ging ervan uit dat t druk was en dacht haar te helpen. Maar zij kwam dan ook pas na 1 uur en 20 nadat ik op de bel gedrukt had binnen. Dus ja....

De rest was wel heel fijn. Fijne arts en fijne verpleegkundigen.

Collega van mij heeft een hele vervelende ervaring. Moest tijdens thuisbevalling naar azm omdat de baby in t vruchtwater gepoept had. Kindje is daar geboren, en zat dus onder de smurrie. Zij wilde zichzelf douchen en de baby wassen, maar daar was schijnbaar geen tijd voor. Ze heeft t uiteindelijk maar zelf gedaan. Ook t geven van de flesjes is daar gebonden aan een strikt regime, dus elke 3 uur en eerder geen flesje, of je baby honger heeft of niet.

Ik ben vrij positief en de collega geeft aan een volgende keer naar Heerlen te gaan. Je kunt eens bij beide ziekenhuizen gaan kijken. Voor mij is t azm ook t dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Hoebie en Spiegeleitje vinden dit leuk.
  3. Spiegeleitje

Spiegeleitje Actief lid

11 feb 2018
    435
    365
    63
    Vrouw
    Nog een Limburger hihi!
    Ik ben in maart bevallen in t geboortecentrum in Heerlen. Moet zeggen, wij zijn heel erg positief over hoe t daar gegaan is.
    Was een hele druk dag (18 maart) maar toch merkte wij daar weinig van. Ze namen alle tijd voor ons..
    Maastricht ben ik geweest voor onderzoeken omdat t zwanger worden niet lukte, ook daar fijne ervaringen gehad. (Standaard controle en onderzoeken en hsg, gelukkig in onze laatste "natuurlijke " ronde toch nog zwanger mogen raken en blijven).
    Hoe t in Maastricht gaat met n bevalling en erna kan ik natuurlijk niet over meepraten.
    Maar over Heerlen zijn wij zeer te spreken, dus mocht t lukken zou ik naar Heerlen geboortecentrum gaan.

Hoebie vindt dit leuk.
  4. Hoebie

Hoebie Actief lid

19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Dat heb ik in Maastricht gemerkt. Ze hebben zelden voldoende tijd voor je en ze zijn geneigd om bepaalde zaken 'af te raffelen' zonder daarmee rekening te houden met de status (of menswaardigheid) van de patiënt.

Dit baseer ik op mijn eigen ervaring (blindedarmontsteking) en ervaringen die ik bij familie en kennissen heb gezien. Daarnaast heb ik ook gehoord dat je vaak 6 behandelaars hebt i.p.v. bijvoorbeeld 3 omdat er allemaal opleidingen rondlopen. Ik heb eigenlijk niet zoveel zin in zoveel drukte, ik wil juist zo graag een rustige bevalling met zo min mogelijk mensen. Want gezien de aard van mij als beestje kan ik flink in paniek raken als het te druk wordt in zo'n situatie.

(Natuurlijk heb ik hier niets over te zeggen als het medisch wordt of als mijn kindje of ik in nood zijn, maar dan nog heb ik liever geen extra personeel dat alleen maar komt proberen of meekijken:oops::oops:)

Ik beval nu nog gewoon met mijn eigen verloskundige, maar mocht het medisch worden of mocht ik zorg erna nodig hebben dan wil ik me wel op m'n gemak voelen :$.

Maar goed, de verloskundige afdeling kan natuurlijk heel anders zijn, daarom ben ik op zoek naar ervaringen :)

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik ben er niet bevallen, maar ik heb wel 2 dagen op de kraamafdeling gelegen. Ik heb vooral een gebrek aan tijd en aandacht gevoeld, iedereen leek de hele tijd haast te hebben. Er werd niet goed naar me geluisterd en constant wisselende gezichten en tegenstrijdige informatie. Geen fijne herinneringen.

Ik hoop dat het inmiddels (sterk) verbeterd is! (maar gebaseerd op mijn andere ervaringen in het ziekenhuis zie ik dat een beetje somber in... Maar misschien ben ik ook wel te veel eisend ;))

6. Nora001

Nora001 Bekend lid

22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Maastricht geen ervaring mee, maar wel in Heerlen. Heel erg positief. Mooie ruimtes, vriendelijk personeel.
    Ik zou ingeleid worden op maandag maar het was heel erg druk, dus het is een dag later geworden. Ondanks de drukte ben ik erg goed geholpen, en gelukkig ook nog verpleegkundige en arts in opleiding, waardoor ik veel ondersteuning kreeg. Top.
    Mij een controle tijdens de zwangerschap waren ze me vergeten in de plannen voor de echo, erg rot natuurlijk. Een week later kreeg ik een bloemetje opgestuurd, erg attent.

7. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Geen ervaring met Maastricht, wel met Heerlen. Vanaf 4 weken onder controle bij gyn geweest en daar ook bevallen. Echt, een dikke 10! De begeleiding tijdens de zwangerschap was top. Het geboortecentrum is prachtig en hoewel ik er maar een uur of 3 alles bij elkaar ben geweest (stortbevalling), was het echt een super ervaring. Iedereen is even lief.

Misschien is het dus een optie om beide ziekenhuizen te overwegen :)

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier 2x bevallen in Maastricht. Bij de eerste werd ik medisch tijdens de bevalling, super goede gyn, heel fijne ondersteuning, en daarna ook goed contact met de neonatoloog die mijn dochter checkte. Vond het echt dikke prima! Dochter mocht ook gewoon op de kraamafdeling blijven terwijl ze de suikertestjes deden telkens ivm haar hoge geboortegewicht.

Bij de tweede weer heel tevreden over mijn gyn, bevalling was een inleiding en dat ging ook prima. Ik lag ervoor al opgenomen en heb dat als prima ervaren, enige minpuntje vond ik wel dat ik een kamer deelde - dat is in veel ziekenhuizen niet meer zo standaard. Ik sliep sowieso heel slecht, max 1-2uur per nacht, en met een kamergenootte kwam ik niet aan rust toe - overdag een dutje gaat niet als er van ‘s ochtends tot ‘s avonds bezoek bij je kamergenoot zit. Dus mja, dat vond ik minder, maar de zorg was uitstekend en de vpk’s probeerden me ook echt op een eigen kamer te krijgen, alleen waren die simpelweg vol.
    Na de bevalling werd mijn dochter opgenomen en nu komt het minder positieve stuk; ze mocht niet op de kraamafdeling bij mij liggen, maar lag op Neonatologie. En ik wilde iedere 3 uur (minimaal!) voeden. Echter heeft ze meer dan eens zomaar een flesje gekregen en werd ik soms zo ongeveer weggestuurd bij Neonatologie als ik wilde komen voeden. Letterlijk werd er gezegd;’Het is nog geen voedertijd.’ Ze hielden zich strikt aan ‘voedertijden’. Ze waren erg borstvoedingsonvriendelijk, dochter werd letterlijk tegen m’n borst geramd, meteen werden allerlei hulpsets erbij gepakt etc. Ipv éven, rústig genieten van m’n babytje, knuffelen en rústig voeden. Ik vond dit echt een hel! Ik las over andere ziekenhuizen waarbij moeder dan gewoon ook op Neonatologie kon liggen, waarbij huid-op-huid contact zo werd aangemoedigd, etc etc. Hier was dat totaaaal niet. Ik mocht komen om te voeden, en dan werd ik min of meer weer weggestuurd.
    Verpleegkundigen van de kraamafdeling hebben me wel ontzettend goed ondersteund en geholpen, mijn frustratie lag vooral bij Neonatologie dus.

Inmiddels is er ook verbouwd meen ik, mogelijk zijn dingen daardoor nu dus beter geregeld - zoals de kamers misschien? En mogelijk is Neonatologie nu ook een wat ruimere afdeling? Maar dat weet ik dus niet...

Qua bevallen zeg ik; prima! Fijne gyn, fijne vpk's, kraamafdeling ook prima (afgezien van gedeelde kamers). Maar mijn ervaring met Neonatologie wil ik niet herhalen...

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh ik ben niet in Heerlen bevalle , maar ken het ziekenhuis wel en dat vond ik echt heeeel prettig qua sfeer. Dus als dat nog een optie zou zijn, zou ik het ook overwegen.

10. Hoebie

Hoebie Actief lid

19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Dank jullie voor de ervaringen tot nu toe! Wellicht ga ik toch nog een infoavond van Heerlen bezoeken n.a.v. de verhalen.

Ik wil ook graag borstvoeding geven, ik denk dat de hel zal losbarsten als ze mij van mijn kindje af willen houden omdat het nog geen 'voedertijd' is of als ze dan toch een flesje krijgt terwijl de borstvoeding prima gaat. :rolleyes::rolleyes:

11. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Ja dat is t voordeel van borstvoeding. Je pakt je baby en begint te voeden. Als je een flesje geeft moet je idd wachten totdat zij jou dat flesje geven. Dus ze kunnen je moeilijk tegen houden als je borstvoeding geeft.

Hoebie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina