Ervaringen bewust geen kraamzorg

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door bozoe, 17 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ze kunnen je niets verplichten en dat je minimaal een aantal uur zou moeten afnemen is ook onzin. Zodra je zwanger bent doen ze het ineens overkomen alsof je heel veel plichten hebt. Ik word daar dan wat opstandig van hahaha.
     
    Roodborstje2 en Dubbeltje82 vinden dit leuk.
  2. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Oh ja zeker. En elke dag een heel kunstwerk op een bordje van fruit.
    Of een glas gevuld met dubbelfris en lekker stukken fruit er door!
     
  3. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Je bent niks verplicht idd. Ze raden het alleen erg aan.
     
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Bij mijn eerste 3 verschillende kraamverzorgsters gehad, 1 had verlof halverwege de week waarna een ander het overnam en dan nog een stagiaire erbij. 2 was veel te veel voor bij een 1e kindje. Het was zeker wel fijn hoor, maar niet voor zoveel uren. Ik voelde me net een vreemde in m'n eigen huis. Alsof je de hele dag visite had inderdaad... werd er ook zo zenuwachtig van dat ze op mij stonden te kijken bij de verzorging van L.
    Kan daar helemaal niet tegen.
    Nu weer wel kraamzorg ingepland, maar denk dat ik ze de uren wel laat schrijven maar vaan eerder naar huis ga sturen:oops:
     
  5. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier ook aan een het twijfelen of er wel kraamzorg komt. Van de drie keer tot nu toe twee keer ontzettend tegen gevallen en 1 keer wel oké.
    Bevalling zijn ze er alleen geweest om de rommel op te ruimen en kwamen pas lang nadat het kind geboren was. En liepen vervolgens midden in de nacht te stampen door het huis waardoor de andere kinderen wakker werden en niet meer gingen slapen :mad:.
    Dit keer heb ik er echt geen zin in. Controles doe ik zelf wel. Weegschaal hebben we zelf ook. Waar heb ik de kraamzorg nog voor nodig dan?
     
  6. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Oh lekker tactvol van die kraamverzorgster!

    Zo sta ik er dus ook in. Borstvoeding geef ik op verzoek, hoe geel ze is kan ik zelf prima in de gaten houden, temperatuur is zelf prima te checken en gewicht is prima zelf bij te houden in een curve. Mijn man kan de bedden wel verschonen

    Sowieso vond ik de adviezen destijds enorm achterhaald en totaal niet hoe ik mijn kinderen graag opvoed (co-sleeping, dragen, veel huid op huid).

    Ik zie dat je al bijna gaat bevallen. Ben benieuwd hoe je het ervaren hebt als je dit keer geen kraamzorg hebt.
     
  7. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik ook hahaha... Ik ga wel in overleg met de kraamorganisatie hoor. Als de kraamzorg hier geen 3 uur hoeft te zijn per dag, dan liever niet. Zij betalen mijn rekeningen niet en wie betaalt bepaalt toch?

    En anders ga ik wel op zoek naar een organisatie die minder moeilijk doet.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  8. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    @bozoe ik sta er behoorlijk hetzelfde in. Geelzucht kan ik prima herkennen, eerste was echt kanariegeel en zat op de fototherapie grens, dat herken je echt wel. Andere twee alleen een vleugje geel om de neus en meer niet.
    Hier ook borstvoeding op verzoek, eerste weken voed ik zeker 15 keer per 24 uur. Op dit moment geef ik ook nog borstvoeding, hoop dit te kunnen blijven doen dus dan is er meteen ook al melk voor de nieuwe ik als ik de ander nog voed.
    Man is fulltime thuis en doet normaliter al het leeuwendeel van het huishouden en de zorg voor de kinderen (ik werk meer dan fulltime). Dus de zorg en huishouden gaan ook gewoon door.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh borstvoeding, de eerste kraamverzorgster was wat dat betreft echt volgens het boekje ‘zo moet het niet!’... De tweede zag dat hoe ik het deed en liet me met rust. Bij de eerste dacht ik echt dat het normaal was dat ze aan je borst en tepel zat te duwen, ik vond het vreselijk. Na de kraamweek kwam een lactatiekundige meekijken en die heeft me nooit aangeraakt, ik was verbluft en vertelde haar over die kraamverzorgster en haar manieren (aanraken, baby tegen de tepel rammen)... ze geloofde gewoon niet wat ze hoorde.

    Als je twee keer zo’n nare ervaring hebt gehad, zou ik echt zeggen; doe het de derde keer zelf. Dat geeft je vooraf rust en naderhand ook, denk ik. Mogelijk moet je je wel aanmelden voor partusassistentie, maar dat weet de vk allemaal zeker wel.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  10. Friezin87

    Friezin87 Fanatiek lid

    22 jul 2015
    1.592
    1.036
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Leeuwarden
    Iknd onze kraamhulp destijds ook 3x niks. Gelukkig hadden we er een super leuke stagaire bij. Heb aamgegeven dat ik die kraamhilp niet weer wou.. ze is inmiddels met pensioen dus daar hoef ik me geen druk meer om te maken. De stagaire is bij de kraamorganisatie in dienst gekomen. En heb gevraagt wanneer ze beschikbaar is dat ze hier komt kramen
     
    Spectre en bozoe vinden dit leuk.
  11. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Aaarch.... ik krijg gewoon de kriebels als ik aan die kraamzorg terug denk:confused:
    Iedereen maar op me inpraten dat het zo geweldig was, je de kraam echt gaat missen en tranen met tuiten zou gaan huilen wanneer ze de deur achter zich dicht zou trekken.
    Nou, ik heb inderdaad gehuild toen ze weg gingen. Van blijdschap:oops:
    Wat bij mij meespeelt is dat ik ASS heb en sowieso niet van vreemden hou en zeker niet in m'n huis.

    Iets andere situatie maar ik ben alleenstaand en bij de oudste had ik complicaties + alleen dus indicatie voor meer uren. Wat een drama was dat. Vond het verschrikkelijk. Jonge meid en was voortdurend over haar leven aan het praten, BV en andere dingen opdringen terwijl ik aangaf dat niet te willen. Maar ja, zo had ze het geleerd. Had het gevoel een gevangene in m'n eigen huis te zijn. Dacht te bepalen wanneer ik moest rusten, zat meer formulieren in te vullen en in de zon op het balkon dan dat ze iets deed. (Behalve mij lastig vallen). Nou, ik heb op een gegeven moment een rustmoment van 3 uur genomen hoor. Mezelf opgesloten met kind, de laptop, m'n telefoon en de televisie, ver weg van haar:oops:
    Heb haar steeds eerder naar huis gestuurd en zelfs een dag niet laten komen.

    Bij de 2e anders gedaan. Minimale uren. Max 3 uur per dag. Kraamverzorgster is zo laat mogelijk gebeld. Wilde tijdens aanloop van de bevalling buiten de verloskundige niet nog iemand in m'n huis hebben. Alles ging zo snel dat de kraam er niet eens bij was. Super. De verloskundige redde het prima alleen en gaf ook aan dat ze het leuk en apart vond dit ook eens mee te maken. (Zonder aanwezige kraam de aanloop van de bevalling, zelf spullen klaar zetten, samen bevallen in elkaar schroeven enz).
    De kraam kwam de volgende ochtend.
    Dit was een oude kraamverzorgster. Type kenau.... :eek:
    Was met bepaalde dingen gewoon heel dwingend. Bed MOEST elke dag verschoond worden, badkamer MOEST elke dag schoon, ik MOEST elke dag controles door haar laten doen enz.
    Tja, ik MOET niks. Ik wil geen mensen aan m'n lijf, m'n bed elke dag verschoond enz.
    Dus deze is op een gegeven moment 1 uur per dag geweest. Controles kind, wc schoonmaken en weg. Controles van mij werden door de verloskundige gedaan. Niet eens elke dag. Voelde zelf prima of het met onderkant goed ging..
    Dikke stress als ze moest komen/in m'n huis was en super relaxted als ze weg ging. Heerlijk, alleen met m'n baby en peuter:)

    En ooooh, wat ben ik vaak uitgemaakt als dwars en eigenwijs... het leuke, achteraf hoor je dan van bijv je eigen moeder dat ze haar eigen kraam ook het huis uit keek en zich gevangen voelde maar ze niet durfde de kraam weg te sturen. Vind het dan best knap dat ik m'n eigen keuzes gemaakt heb en niet mee ben gegaan zoals "het hoort:)".

    ALS ik nog een kleine gekregen had dan had ik alleen de controles van de verloskundige willen hebben en geen kraamverzorgende.
    Dus ik zou het gewoon met de verloskundige overleggen. Misschien kan zij de controles doen? Of de kraam de controles en dan weg?
     
  12. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Duidelijk, het zit me na al die jaren nog steeds erg hoog:roflmao:
     
    Spectre vindt dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Herkenbaar, de kraamzorg bij mijn oudste ga ik nooit meer vergeten en nooit zonder sterke emotie over kunnen praten. Een aantal gebeurtenissen hebben me toen zo geraakt, dat blijft een soort gevoelige plek. Ik heb er overigens ook veel van geleerd, bij mijn tweede stond ik daardoor veeeel sterker in m’n schoenen toen ze in het ziekenhuis erg over mijn wensen heen begonnen te stampen (ik moest bv enorm op de klok voeden en kwam ‘s nachts langs, exact 3 uur na de laatste voeding, hadden ze gewoon een flesje gegeven en probeerden ze me zonder pardon de afdeling af te sturen... als het mijn eerste was geweest, had ik het laten gebeuren, maar ik heb toen dus echt wel stampij gemaakt...).
     
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Ik zou sowieso niet voor een grote organisatie gaan, maar voor iemand die het voor zichzelf doet. Bij de 2e dat dus gedaan, is zo goed bevallen dat we dezelfde nu bij de 3e weer doen! Scheelt echt vind ik!

    Als je dat wil zou ik er wel snel achteraan gaan, hier zitten ze zo vol ;)
     
  15. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik had de laatste keer minimale zorg gekozen.
    Ze kwam eerst de controles doen, dan vroeg ze of ze evt nog wat was kon vouwen en deed in de badkamer de vloer en de wc.
    Vaak stuurde we der na 2 uur naar huis.
    Ze is in overleg met de vk ook een dag minder geweest.

    Ik zou dus voor zoiets kiezen.
    Wel had ik ook aangegeven bij het kraambureau het liefst een iets oudere maar relaxte kraamverzorgende te krijgen en die kreeg ik ook.
     
  16. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Ik lees net je berichtje en denk meteen: laat de kraamzorg zitten. Je bent al zo duidelijk nu. Doe dus gewoon wat goed voelt en is voor jou. Ik zelf had de 1e x een hele fijne kraamhulp. Zo genoten van mijn 1e kraamweek toen. Nu vroeg ik om dezelfde maar zij was gestopt dus vroeg ik om een soortgelijk type en vroeg 'een rustig persoon, rustige energie en uitstraling, en niet iemand die betuttelend was.' Nou ik kreeg precies het uiterste van deze beschrijving! Smorgens om 9u was ze er, de 1e vraag was: en wat is jullie plan vandaag? Terwijl we geen plan hadden!! Gewoon op een roze wolk rondhangen en bijkomen vd slechte nacht. De hele dag praatte ze hard, vroeg ze alles over al onze foto's, vertelde ze alles over haar huishoudelijke apparaten etc. Toen ze weg was, keken we elkaar aan en zeiden: rust. Eindelijk is de rust terug in ons huis. Dus ja dat was niet echt mijn kraamweek bij onze 2e. En daarom zou ik zeggen: doe wat goed voelt. En als dat geen kraamhulp is, lekker niet doen.
     
  17. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.522
    674
    113
    Vrouw
    Ik zou voor een zelfstandige kraamverzorgster gaan. Kun je zelf iemand uitkiezen en beslissen om ermee verder te gaan als het klikt!
    Ook heb je diegene de hele week, dus niet 3 keer een ander gezicht en kun je net wat meer specifiekere afspraken maken.
     
  18. Masa0903

    Masa0903 Bekend lid

    29 nov 2012
    636
    534
    93
    Vrouw
    Rockanje
    @bozoe Onze tweede dochter lag lang in het ziekenhuis ik vond het heerlijk dat ik geen kraamzorg heb gehad. Mocht het je niet zijn verteld. Je moet goed overleggen met de verloskundige of zij dit accepteren ivm spontaan thuis bevallen. Ik ben nu zwanger van de 3e ik wil graag borstvoeding geven en ik weet dat ik gewoon een wensen lijstje heb qua wat ik verwacht van een kraamzorg. Goede ondersteuning van mij en mijn kind, luisteren naar mij als moeder, controles alleen als ze nodig zijn en mogelijk licht huishoudelijk hulp en het liefste ''zo kort mogelijk op de dag''.
     
  19. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.353
    360
    83
    in een huis
    Wat ik wel herken is de vele administratie die ze moeten doen. Man man man wat een tijd zit daar in!
     
  20. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Volgens mij kan dat veel sneller. Hier zat de dame de laatste keer wel 1,5-2 uur per dag in het kraamboek te schrijven en te bladeren. Als ik dan zag wat ze geschreven had dan waren dat een stuk of tien zinnen en een stuk of 3-4 administratieve dingen en meer niet. En maar bladeren en bladeren in dat boek :rolleyes:
     
    Dubbeltje82, AvdY, MMW en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina