Kan dit op een begrafenis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Stephanie20, 20 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Deze morgen heb ik het nieuws gekregen dat mn grootmoeder overleden is. Ze heeft geen 91 jaar mogen worden,maar had buiten dat een zeer mooie leeftijd. Ook haar ziektebed was van korte duur. Nu ben ik aan het nadenken wat ik zal aandoen. Volgens mijn moeder moet ik zwart dragen. Mijn mening is dat donkerblauw ook kan. Wat vinden jullie? Ik heb deze week een donkerblauw,sober kleedje gekocht en dacht dat het met een nette blazer wel kon. Ik heb ook niet eens echt zwarte kleren en zou dus nog moeten gaan shoppen.

Daarnaast vraag ik me ook af of ik mn zoontje moet meenemen? Ik geef borstvoeding en heb tot nu toe hem steeds bij mij gehad. Wat is wijsheid? Ik weet het niet.

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Blauw kan prima hoor..

Zoontje erg moeilijk.. zou het zelf erg vervelend vinden als bij bv gaat huilen.

3. tappie

tappie Lid

19 mrt 2008
    99
    0
    0
    Mijn idee is dat je moet doen wat goed voelt, het is allang niet meer zo dat iedereen zwart draagt bij een begrafenis. Het gaat er om dat je je rettig voelt in wat je aan hebt.
    Hetzelfde wat je zoontje betreft, als het niet goed voelt het bij een oppas te laten neem je hem mee. Aan wie is het om te oordelen.

4. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Zwart dragen vind ik zo voor streng gereformeerde ''zwarte kous mensen''

Ik vind donkerblauw ook prima, vind zolang het maar netjes is, het geen probleem hoeft te zijn.

5. Smnee

Smnee Niet meer actief

Gecondoleerd.
    Ik zelf vind het belangrijker dat je je netjes kleed, dan dat het zwart is.
    Een (zwarte) jeans vind ik slordiger staan dan een net blauw jurkje. Wat betreft je zoontje, denk dat ik je moet doen wat voor jou goed voelt.

6. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Gecondoleerd.

In mijn omgeving is zwart zeker geen "must" meer.
    Een kleintje op een begrafenis zou ik persoonlijk niet prettig vinden.

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik heb laatst mijn zoontje meegenomen naar een begrafenis omdat ik anders te lang weg zou zijn voor zijn voedingen. Het ging best goed, je hebt m niet gehoord. Ik ben van mening dat de hele familie erbij hoort, inclusief de kinderen. Bij krijsen vind ik wel dat iemand even met ze de zaal uit moet gaan en ik vind dat oudere kinderen zich moeten gedragen anders moeten ze ook even meegenomen worden.

Enne, donkerblauw kan best.

8. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Nette sobere kleding is volgens mij prima. Wat je zoontje betreft, vraag naar de mogelijkheden. Wij konden onze pasgeborene tijdens de dienst bij een oppas laten. door de kerk geregeld. Misschien ook een idee?

9. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Eens met ratatosk

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik vind ook dat donkerblauw best kan..
    Maar als je daarmee je halve familie overstuur maakt... Is zwart misschien toch beter :)

Enneh.. Vaak is er gelegenheid voor mensen met kinderen om even weg te lopen bij de plechtigheid.

11. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Mijn gevoel zegt dat ik hem moet meenemen. Moest hij huilen ga ik even naar buiten toe. Dochterlief ga ik niet meenemen,die is nogal druk en ik vind het niet echt gepast voor op een begrafenis.

12. glimworm

glimworm Niet meer actief

Al zou je een nette fleurige bloemetjesjurk aantrekken, het gaat er toch om dat je er bent om afscheid te nemen, niet zozeer om wat je aanhebt (ja oke een versleten spijkerbroek is not done)

klein kindje meenemen: tja wat je zelf het prettigst lijkt. wat er eerder is gezegd, als je hem meeneemt en hij gaat huilen dat je even de zaal kunt verlaten.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Donkerblauw kan prima hoor :)

Wbt je zoontje.. Ik zou zeker geen baby meenemen...
    Misschien ben ik daar een beetje apart in..
    Maar ik vind dat het op een begrafenis stil moet zijn.. Althans geen huilende baby.. En dan weglopen als ie gaat huilen.. Nee ik vind dat een soort van respectloos..eerst 'onderbreekt je zoontje het door het huilen, daarna jij omdat je weg loopt en daarna weer omdat je terug komt
    Misschien heeft ie net zn moment niet en blijft ie huilen en ben jij de hele tijd afwezig.. Dan kon je net zo goed niet gaan

14. mh81

mh81 Bekend lid

29 jan 2009
    748
    11
    18
    Ik vind dat blauw zeker kan, als het maar netjes is. ik heb ons zoontje van 3 weken oud destijds ook meegenomen naar de uitvaart van mijn opa. dochter wel bij de oppas gebracht. ivm borstvoeding (kolven wilde nog niet lukken) had ik weinig keuze. ging ontzettend goed.

15. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Zolang het nette kleding is en geen feestelijke en opvallende kleuren kan het naar mijn idee prima, maar als je de rest van de familie graag wil dat je zwart draagt, is dat dan echt een probleem voor jou? Ga even bij jezelf te rade of je er acheraf problemen mee wilt krijgen en of het misschien respectloos overkomt. (hangt van de familie af)
    Of je je zoontje mee moet nemen weet ik eigenlijk niet, hangt ook af van de familie. Bij sommige families is het geen probleem om ze mee te nemen en bij sommige weet je bij voorbaat al dat ze zich gaan storen als iemand in en uit gaat lopen of als een baby gaat huilen. Zorg voor zoveel mogelijk respect naar de dichtsbijstaande familie toe, het moet voor hun een waardig afscheid zijn, ongeacht de leeftijd van degene die is overleden.

16. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Gecondoleerd. Ik vind donkerblauw prima kunnen. Wat betreft je zoontje, ik zou hem niet meenemen.

17. bianca1374

bianca1374 Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.221
    74
    48
    Als jij vindt dat je je zoontje mee moet nemen, gewoon doen!

qua kleding vind ik donkerblauw heel goed kunnen, maar het hangt er dus vanaf wat de anderen dragen. Heb zelf eens een begrafenis gehad van een streng gereformeerde kerk en daar viel ik met mijn blauwe rok echt uit de toon. Voelde me echt staan. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt.

18. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik zou je zoontje echt niet meenemen, je bent dan waarschijnlijk meer met je kleintje bezig dan met de uitvaart.
    Dat uurtje optimale aandacht heeft je oma nog wel verdient denk ik, maar je moet zelf weten waar jij je goed bij voelt.

19. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi,
    als 1e gecondoleerd.
    Ik vind donkerblauw prima kunnen hoor! en als je het allemaal wat te somber vind kun je mss een gekleurde ketting of een sjaaltje erbij doen...
    Onze familie's zijn niet zo heel erg moeilijk qua kleding. Bij mijn opa droeg ik zelfs wit/lichtblauw, was hoogzomer toen. Waren veel mensen in witte en andere lichte kleding.

Wat betreft je kleine; je eigen keuze, als het van zichzelf een rustig kindje is, kun je altijd eventjes weg lopen als ie toch begint te huilen, maar dan heb je wel kans dat je een deel vd dienst mist. Is er geen ruimte waar je hem kan laten liggen in de kinderwagen?

Heel veel sterkte!

20. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Hier het zelfde. Onze omdat ik deze nacht over leden. (92 jaar)
    Mijn man doet zijn trouwpak aan ( bruin).
    En ik wilde zelf mijn groene jurk aan doen, en een zwart jasje er op.
    Zwart hoeft nie vind ik.
    Als je er maar netjes bij loopt.

Deel Deze Pagina