Vaak als ik de kleine (bijna 6 maanden) aan de borst heb dan gaat ze al vrij snel aan de tepel trekken en wordt ze ooit boos. Ze drinkt dan ook amper, terwijl ik voel dat mijn borsten wel nog vol zitten. Wanneer ik ga nakolven (moest ik doen van de lk als mijn meisje niet veel drinkt), komt er ook niet veel uit terwijl ik dan nog steeds voel dat er toch nog genoeg in zit. Het is net of ik mijn borsten niet goed leeg kan krijgen. Ik heb al een keer borstontsteking gehad en er n al een paar keer bij in de buurt gezeten, dus daar ben ik nu weer huiverig voor. Kolfsessies in de avond werken ook niet (want het gebeurd voorheen vooral in de avond). Iemand andere ideeën? Persoonlijk vind ik dat ik aan de lk weinig heb gehad (die vond niets raars, behalve een lipbandje bij mijn dochter die heel misschien wat aan de strakke kant is maar daar heeft de kolf toch geen last van? Sinds mijn dochter doet aanhappen heeft ze overigens wel haar lippen gekruld).
Herken het wel. Mijn oudste had eerst niet genoeg zuigkracht, ik had overproductie en ze verslikte zich steeds. Ben toen gaan blokvoeden en toen kreeg ik de borst waar ik mee voedde in die drie uur redelijk goed leeg. Borstcompressie toepassen hielp hier ook goed als ze te snel ophield met drinken (was toen ze ouder was, was snel afgeleid).
Ik heb de lk wel gevraagd naar de toeschietreflex (heb zelf het idee dat ik die niet altijd heb al vanaf het begin. In de kraamweek was die ook afwezig), maar dat werd door haar een beetje weggewoven. Die oxytocine kan enkel via de huisarts toch? Staan die er een beetje voor open om dat uit te proberen? Ik probeer ook met borstcompressie, maar zal nog eens opnieuw opzoeken misschien doe ik iets verkeerd. Zal dat eerst eens proberen. Nescio, ik zal het blokvoeden ook eens uitproberen. Misschien helpt dat ook. Moet je dan met kolven op het werk ook maar 1 borst leegmaken en de kolfbeurt erop de andere of doe je dan beide tijdens elke kolfbeurt?
Misschien een andere lactatiekundige eens proberen? En eens overleggen met je huisarts of je neusspray kan proberen? Ik vind het uit je verhaal meer klinken alsof de melk er moeilijk uitkomt, niet dat je overproductie hebt. Hoe is de groei van je kindje en verslikt/spuugt ze veel? Ik voel m'n tsr wel, in de kraamweek nog niet, toen was het maar weinig melk nog. Maar aan de kolf kan je het ook zien dat er ineens een toename van de melkstroom is. En als je kindje drinkt, is dat als het goed is eerst snel achter mekaar zuigen zonder slikken of met weinig slikken, dan met tsr snel slikken en steeds rustiger en tussenpozen als de melkstroom afneemt. Als ze een kort lipbandje heeft, is het misschien moeilijker voor haar een tsr op te wekken. Met kolven vond ik het sowieso moeilijker, moest bewust ontspannen. Blokvoeden zou ik niet zomaar doen, je brengt er je productie mee omlaag, dus moet je wel zeker weten dat je productie je probleem is.
Dan probeer ik dat blokvoeden maar niet. Ik heb met kolven in het begin na een paar minuten wel dat er straaltjes zijn maar daarna loopt dat weer af. Nooit dat na een tijdje weer opnieuw een toename komt (kolf toch 15-20 min per borst). Als ik op mijn dochtertje let is het ook in het begin dat ze veel slikt (dan verslikt ze zich wel eens) en daarna blijft het rustig en gaat ze of heel stil aan de borst blijven kijken of aan mijn tepel trekken en lachen of ze wordt boos. Spugen doet ze ook niet echt (ooit een mondje, maar meer ook niet). Ze groeit wel goed. Misschien idd een andere lk overwegen om nog eens te laten kijken.