Ik verwacht over een paar weken een tweeling en hoewel ik overtuigd van borstvoeding was begin ik enorm te twijfelen en te neigen naar flesvoeding. Maar kan nergens veel tweeling info er over vinden. Voor de tweelingmoeders, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Krijg je ooit nog rust en is het te doen?
Hi Pinac, Gefeliciteerd met je tweeling. Je bent al een eind op weg zo te lezen. Wat goed dat je overweegt borstvoeding te geven. Ik heb mijn tweeling inmiddels 13 maanden aan de borst. Ook ik had nooit verwacht dat het zo goed zou gaan. Net als jij twijfelde ik of de fles niet makkelijker en beter zou zijn ( voor mij). Door hun vroeggeboorte is de twijfel weg genomen. En o wat ben ik daar blij om! Een tweeling aan de borst kan pittig zijn. Maar na een paar weekjes gaat het al makkelijker Hoe ouder ze worden hoe makkelijker en leuker vind ik zelf. In het begin heb ik veel tegelijk of net na elkaar gevoed. Ik ben wel van het voeden op verzoek, dus ja dat was wel een pittig. Een hele dag alleen maar voeden. Samen slapen hielp ook enorm om aan slaap te komen. Ik voedde in bed en viel ik slaap. Werd wakker van de volgende en wisselde ze om. Het huishouden was een zooi. Gelukkig heb ik veel hulp gehad van mijn ouders en een vrijwilliger. Toen ze een week of 6 waren was het al makkelijker dan de eerste weken. Dan moet je elkaar nog erg leren kennen, en zelf handig worden met het voeden. Er zijn vele opties om borstvoeding te geven hoor. Gewoon kijken wat bij je/ jullie past. Mocht je specifieke vragen hebben mag je pb sturen Gr iris
Wat goed dat je er over nadenkt om borstvoeding aan ze te geven! Ik kan alleen mijn ervaring delen, maar die zal heel anders zijn dan wat jij gaat meemaken. Ik zie namelijk dat je al 33 wk zwanger bent en hopelijk haal je de 37 en kun je ze gelijk live voeden. Ik heb vanwege vroeggeboorte 4 maanden fulltime gekolfd. Binnen een paar weken was mijn productie zo hoog dat ik kolfde voor wat een tweeling a terme nodig had dus zat toen op 1,2 liter per dag. Dat vraagt ongeacht of je kolft of live voedt heel veel van je lichaam dus wat je kunt verwachten is sowieso een extra maaltijd per dag eten en goed/gezond eetpatroon. Na die 4 maanden ben ik overigens gaan afbouwen omdat het lichamelijk te zwaar werd en ze de fles gewend waren uit het ziekenhuis. Het is pittig, maar zeker niet onhaalbaar! Zodra je ze allebei tegelijk kan aanleggen scheelt dat je heel veel tijd. Zou het zeker proberen, je kunt altijd nog overstappen naar flesvoeding. Edit: en als je besluit borstvoeding te geven, dan kun je ook altijd een goede lactatiekundige om hulp vragen over hoe aan te leggen en andere tips&trics.
Het hoeft ook niet per se of/of te zijn toch? Je kan ook denken aan een combinatie. Dus het aantal keer borst geven dat je zou geven aan 1 kindje, zodat ze om krijgen. Dan is je productie gewoon prima, maar kan er ook iemand een keer de fles geven. Natuurlijk kan je gewoon beginnen met borstvoeding, maar er zijn meer wegen naar rome
Bedankt voor jullie reacties! Wat mij echt aan het twijfelen brengt is dat ik het idee krijg dat je dag en nacht zowat alleen met voeden bezig bent als ik het zo wat lees. Lijkt me zo zwaar, ben bang dat ik dat gewoon niet trek. Flesvoeding kun je wat meer samen doen, krijg je meer rust denk ik. Ben nu al erg moe en ze nemen veel van me, denk dan moet ik het mijn lichaam wel aandoen (of ik ben misschien wel te lief voor mijn lijf ) Heb ook niet echt het idee wat ik kam verwachten en tref mensen (intake kraamzorg) die mij het idee gaven dat alleen borstvoeding de goede keuze is. Tweelingmoeders ken ik verder ook niet... Dus ben blij met jullie reacties.
Of je nu 1 kindje krijgt of 2,op het begin lijkt het zowiezo alsof je de hele dag bezig bent met voeden,verschonen en slapen. Ik heb dan geen 2ling,maar ik zou het op zijn minst proberen en zorgen voor voldoende steun.zodat andere kunnen helpen met de dingen waar je op het begin geen/minder tijd voor hebt.
Zelf drie mnd geleden van tweeling bevallen, ik wilde heel graag bv geven maar na twee weken kwam één van de twee onvoldoende aan en ben ik geen kolven en aangevuld met flesvoeding. Paar keer nog geprobeerd aan te leggen maar ze dronk niet. Nu nog steeds aan het kolven met wat aanvulling en proberen productie op te hogen.ik vond de eerste weken loodzwaar en heb er alles aan gedaan maar het ging niet. Het is echt een stuk zwaarder dan met een eenling, mijn oudste heb ik 11 mnd gevoed. Nu ga ik voor een half jaar op deze voet door, ik kolf snel en ook het tegelijk voeden is uit de fles makkelijk. Succes met je keuze.
Ik zou op fb eens kijken bij "vier keer zoveel geluk". Zij voedt een vierling zelfs (nog steeds) met bv. Kan je vast wel info/tips geven.
Ik heb onze tweeling bijna 6 maanden gevoed. Ik pakte de kolf vaak, ondanks dat ze met 37 weken ter wereld zijn gekomen waren ze niet sterk en zwaar genoeg om meteen aan de borst te kunnen. Het werd snel een routine, slaap krijg je weinig met 8x kolven en 8x2 voedingen per etmaal maar ik kreeg er wel zoveel energie van en dat na een keizersnede met dikke complicaties. De enige reden dat ik gestopt ben had met onze wens voor nog een kindje en mijn aandoening te maken.
Dank je wel voor jullie reacties. Ik heb besloten gewoon borstvoeding te proberen, wil het niet..lukt het niet..of valt het te zwaar wil ik combineren of overstappen op fv. We zullen zien.
Vergeet niet dat de eerste weken borstvoeding sowieso pittig zijn. zelfs met maar 1 aan de borst. Ik vond het letterlijk doorbijten, maar nu 14 maanden laten voed ik nog
Hoi!! Ik hen hier ervaring mee! Mijn tweelingkindjes zijn inmiddels vijf maanden oud. Ik ben er van overtuigd dat met een goed borstvoedingsbeleid heel veel vrouwen in theorie borstvoeding kunnen geven, ook bij een tweeling. Heb je je al goed verdiept in borstvoeding geven? Een tip is om het boek borstvoeding van Stefan Kleintjes goed te gaan lezen. Borstvoeding geven is namelijk niet ingewikkeld, maar je moet wel ff weten hoe het gaat. Ook is het handig om te weten wat voor slechte adviezen je kunt krijgen en ook vrijwel zeker gaat krijgen. Als je zelf goed geïnformeerd bent zul je niet in die valkuilen dan stappen. Goed. Borstvoeding geven aan een tweeling kan gewoon. Kwestie van goed weten hoe borstvoeding werkt en verder is het niet zoveel anders dan met 1 kindje, alleen wat vermoeiender. Maar wat zul je trots zijn dat jouw lijf de allerbeste melk voor hen aan zal maken! Of je nog rust zult krijgen? Tja, ik heb een eenling en daarna een tweeling gekregen. Mijn ervaring is dat rust niet echt bij het krijgen van een kindje hoort. Mijn man staat echter volledig achter mijn wens om zelf te voeden en hij neemt zoveel mogelijk over van mij. Zo neemt hij soms de tweeling en onze oudste ff mee voor den boodschap zodat ik ff twintig minuten 'vrij' heb. Dat zijn de momentjes die je ff kunt pakken. Sowieso zou ik je trouwens willen adviseren om in ieder geval 4 maanden alles op alles te zetten om het te laten slagen: na drie maanden wordt het nl echt makkelijker. Opgeven voor die tijd is echt zonde! Mocht je nog vragen hebben:kom maar op
Ik inmiddels op drie maanden, productie lijkt te wisselen en ik vul aan met kv maar ik ben trots dat ze zeker de helft van mij krijgen met ft kolven. Vooralsnog naar de zes maanden, daarna zien we wel weer.
Geen ervaring, ik ben gelijk gestart met flesvoeding, maar op fb is er ook een groep actief over borstvoeding aan een tweeling.
Ik ben ook in verwachting van een tweeling en ga wel borstvoeding proberen. Probeer me zoveel mogelijk in te lezen, lees ook veel engelse blogs. Via pinterest ben ik al zoveel sites tegengekomen over borstvoeding geven aan tweelingen. Veel lezen en uiteindelijk gewoon doen, je lijf is er voor gemaakt. Je kunt altijd nog over op fles!