Hallo dames, Ik kom net terug van m’n controle bij de verloskundige. Vandaag ben ik 23 weken en 4 dagen zwanger van mijn tweede dochter. Vorige zwangerschap was alles altijd perfect gemiddeld, zowel bij alle controles als bij het geboortegewicht en lengte van m’n dochter. Bij het voelen aan de hoogte van de baarmoeder gaf de verloskundige aan dat hij aan de hoge kant zat, op 1/4 nx (staat gelijk aan 28 weken). Ze gaf aan dat dit niet direct alarmerend was, wellicht dat het een groeispurtje was, maar dat ze dit wel goed in de gaten willen houden. Dus bij de volgende controle gaan ze hier weer naar kijken. Meer dames die dit meegemaakt hebben en wat bleek bij jullie uiteindelijk de “oorzaak” te zijn? Gewoon een groeispurtje, of was dit wat anders?
Dit heb ik bij mijn eerste zwangerschap gehad en nu weer. Uiteindelijk is gebleken dat mijn navel lager zit dan gemiddeld waardoor mijn baarmoeder ‘te hoog’ lijkt voor het termijn. Uiteindelijk werd mijn eerste zoon gewoon gemiddeld met 3500gr geboren De tweede is nog even afwachten (februari). Ik maak me daarom deze zwangerschap ook geen zorgen.
Oh gelukkig betekende het bij jou niks bijzonders! Fijn dat je geen zorgen hebt ook verder. Nog een fijne zwangerschap en succes met de laatste loodjes!
Hier ook, maar vierde kindje. Ze zeggen dat je baarmoeder sneller groeit bij een tweede of daaropvolgende kindjes. Mijn buik is helemaal niet groot. Kon het tot 20 weken makkelijk verbergen, maar mijn baarmoeder zat al wel hoog. Nu nog steeds kindje ligt goed ingedaald maar evengoed in mijn ribben maar mijn buik staat niet heel ver naar boven. Dus groeit eerder omhoog dan naar voren.
Ja hier ook, en helemaal tussen die 20 en 30 weken. Zo'n enorme groeispurt gemaakt. Ik liep iedere keer heel erg voor. Maar uiteindelijk een prima baby!
Hier ook bij de tweede en derde gehad. Niks aan de hand! Bij mij groeide het vooral omhoog en naar voren, nooit opzij. Het moet ergens heen
Hier ook bij de tweede en derde gehad en nu bij de vierde weer. Heel normaal voor een tweede en verdere zwangerschap!
Ik ben vk en kom dergelijke groeispurtjes heel vaak tegen. Geen zorgen! In mijn beide zwangerschappen klopte de hoogte van mijn baarmoeder ook vaak niet met de termijn, omdat mijn baarmoeder erg naar rechts ligt en afwijkend van vorm is. De rechterkant was hoger dan paste bij de termijn en de linkerkant juist lager. Denk niet dat dat bij jou het geval is hoor, maar was voor mijn collega's toen wel ff puzzelen.
Hier precies het zelfde behalve het gewicht. De één 4440 gram en de ander 4072 gram met 38 weken. Oh ja en ze waren 56 en 55 cm lang bij de geboorte.
Ik heb precies hetzelfde op dit moment. Suikertest was afgelopen week gelukkig goed en volgende week een groeiecho, toch een beetje spannend.
Ik had het bij beide zwangerschappen, bij beide schatte de vk mijn dochters als gemiddeld in en buik als dus ‘relatief groot’ - bij de geboorte bleken ze allebei juist flink groot (p98/99). Bij de tweede is wel gezegd dat het allemaal wat makkelijker groeit en het dus niet gek is als je buik al snel een beetje groter is dan bv bij de eerste.
Ik heb dat bij de eerste gehad en bij de tweede nog erger. Alleen was itt tot bij nr 1, nr 2 ook verdenking macrosomie. Dus zowel baarmoeder groeide te snel, als kind te groot. Suikertest dus. Maar niets aan de hand gelukkig. Wel eerder ingeleid om die verdenking macrosomie vanaf 28 weken al medisch geworden en om de 2 week groeiecho's. Ik ben bevallen van een gemiddeld kindje die perfect p50 was: echo's elke keer p98,p99 en.zelfs p100