Ervaringen alleen ochtend en avondvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Janneke21, 2 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik heb een zoontje dat tot ruim 6 maanden bijna volledige BV heeft gehad, hooguit af en toe om te oefenen wat bijvoeding.
    Met 5,5 maand ben ik gaan werken en toen bleek mijn mannetje een echte flesweigeraar te zijn.
    Hij is verzot op de borst en zelfs gekolfde melk dronk hij niet uit een fles.

Ondertussen krijgt hij overdag pap en veel 'bijvoeding'.
    's Ochtends, 's nachts en 's avonds krijgt hij BV.
    Gemiddeld drinkt hij rond 19:00, 0:00, 4:00, 6:00 bij mij.
    Rond 9:00 krijgt hij dan pap, om 12:00 brood+ pyamapapje met smaak, om 17:00 groente.
    Tussendoor krijgt hij fruit, diksap en soms bijvoorbeeld een halve liga.

Hij drinkt nog steeds alleen rond 12:00 een fles pyamapapje met bananensmaak. Echte opvolgmelk wil hij niet,afgekolfde melk ook niet.

Het is niet ideaal, maar goed, hij is tevreden zo en hij groeit goed.

Wat ik me eigenlijk af vraag... Hij valt echt alleen aan de borst in slaap, overdag slaapt hij hooguit 2x 20 minuten als hij echt doodop is. 's Avonds slapen zonder borst lukt al helemaal niet.
    's Nachts stilkrijgen zonder borst lukt ook niet, hij huilt en schreeuwt net zo lang tot hij hem krijgt en verder kan slapen. Dan slaapt hij probleemloos verder.
    Ik ben niet iemand om een baby te laten huilen, dat is niet mijn ding, maar ik wil ook niet tot z'n 4e jaar er elke nacht zovaak uithoeven voor de borst... :S
    Eigenlijk was ik van plan met 6 maanden te stoppen, maar nu weet ik het even niet meer.. hoe went hij aan een ander slaapritueel? Want dat is de borst blijkbaar geworden :( Het voelt alsof ik dat echt fout heb gedaan.

Heeft iemand anders ervaring hiermee? Hoe ging het bij jullie verder?
    Die nachtvoedingen kunnen ook wel te maken hebben met 4 tandjes die in 1,5 maand zijn doorgekomen.. Maar toch.. Hij kan gewoon niet zelf meer slapen zonder de borst.. Moet ik hem dit afleren? En hoe?

2. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    Jouw verhaal is nágenoeg precies mijn verhaal Ook ik krijg mijn Zoontje niet in slaap zonder en ja . . . voel ook dat ik het fout heb gedaan:(Ook vind ik laten huilen geen optie . Mijn Zoontje drinkt aan dé fles alleen dé ergste dorst weg .Of het nou gekolfdé of nutrilon is.Sinds hij6 maanden is kreeg hij ook pyamapapje liefst Banaan:)en. . .Ineens kon hij toch 200 of zelfs het hele pakje opLeuk dat ik leer dat het bij jou ook zo is.Nou ja ik bedoel het is wel apart!Helaas heb ik dus geen adviesje sorry.Maar ik ga wel even meelezenhoop dat er een advies komt dat voor jou en stiekem ook voor mij werkt;)

3. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    Ow ja hij doet ook van die hazeslaapjes:)

4. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik wilde zelf langer bv geven en heb er nooit een probleem van gemaakt dat ze aan de borst in slaap viel. Uiteindelijk heeft ze het zelf afgebouwd naar nog twee voedingen en slaapt ze ook zo. Eerst viel ze ook altijd aan de borst in slaap en had ze wel vier nachtvoedingen. Laten huilen was hier ook geen optie. Uiteindelijk heeft ze het zelf opgelost.

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.174
    2.284
    113
    Hier ook eentje van 6 maanden die sinds een maand ;s nachts vreselijk aan het spoken is. Gelukkig drinkt hij overdag wel uit de fles als ik werk, dus dat probleem hebben wij niet.
    Ik heb een paar weken vreselijk lopen tobben, maar intussen hebben we de knoop doorgehakt. Voor onze eigen rust slaapt baby nu 's nachts in ons bed. Als hij honger heeft, leg ik hem zo even aan, kan ik zelf direct weer verder slapen en hij is heerlijk rustig bij ons. Geen gekrijs en drama midden in de nacht meer.
    Wel laten wij hem het eerste deel van de avond/nacht in zijn eigen bed slapen, tot hij wakker wordt voor de eerste nachtvoeding. Ik ga er nu van uit dat dit een fase is die vanzelf ook ooit wel weer overgaat. En dat ik op een gegeven moment 's ochtends wakker word en erachter kom dat ik hem de hele nacht niet heb gehoord of gezien.
    Rond deze leeftijd kunnen babies ook nog last krijgen van verlatingsangst. En ik las laatste ergens dat als je je baby dan maar laat huilen, hij er echt niks van leert, alleen dat er niemand komt als hij bang of verdrietig is. Aangezien de tranen me bij die woorden al in de ogen sprongen (hoezo hormonen) laten wij hem dus lekker bij ons slapen als hij onrustig is.

Over slecht overdag slapen heb ik niet zoveel tips. Mijn zoontje sliep altijd slecht overdag (hazenslaapjes van drie kwartier), maar sinds hij 's nachts zo slecht slaapt, is het juist overdag weer beter geworden. Hij doet nu drie dutjes van 1,5, 2 en 1 uurtje overdag. Da's dus weer een voordeel. Misschien dat je overdag wel die 5-minuten methode kunt proberen toe te passen. Elke vijf minuten even bij hem kijken, zodat hij weet dat je niet echt weg bent. Of bij hem blijven zitten tot hij slaapt, zodat hij zich niet alleen voelt. Heb ik ook wel eens gedaan en dat hielp hier wel, maar ik had er niet altijd tijd voor, omdat er nog een peuter rondloopt die ook aandacht nodig heeft. Als het je eerste kind is heb je er misschien wel tijd voor.'
    Overdag hielp dat dus wel bij ons, maar voor 's nachts vinden wij het geen optie, omdat het gewoon teveel van onze slaap kost. Dan maar de makkelijke weg, baby bij ons en alle drie lekker slapen.

Deel Deze Pagina