Iemand dokter ofzo ? Ik had een spiraaltje wat er nu dus niet meer zit opeens. Volgens de echoscopist is hij eruit gevallen. (Ben dus onverwachts zwanger geraakt) Ze heeft mijn hele baarmoeder doorgekeken en ook in de wand maar daar zit ie niet. Maar ik heb er niks van gemerkt dat hij eruit is gevallen en ik heb ook geen menstruatie gehad (heb pco). Nou is mijn vraag, zit er in de ruimte van je baarmoeder nog meer... is de ruimte naar je darmen bijvoorbeeld open of is dat echt apart... zou mijn spiraaltje uit mijn baarmoeder ergens anders heen gegaan kunnen zijn of kan dat niet?
Dit lijkt me meer iets voor een gynoecoloog om te onderzoeken. Maar om antwoord te geven: je darmen hebben geen in- of uitgang bij je baarmoeder gelukkig ook maar, anders zou het er zo gaan stinken (geintje )
of je kakt je kind er letterlijk uit, boooh. @rs: wel eng lijkt me dat hoor? Is er al een echo gemaakt ook?
Misschien een blonde opmerking hoor, maar eruit vallen kan dan toch ook zijn dat het spiraaltje helemaal niet meer in je lichaam zit? Dus echt er helemaal uit (in je bed, toilet...) en dat de echo enkel was om zekerheid te hebben dat het echt niet meer in je lichaam zit ivm infecties enzo?
Er is geen open ruimte. Wat wel kan is dat het spiraal zich een weg boort door de wand van de baarmoeder heen en zo in de vrije buikholte terecht komt. Heeft ze ook naar je buik gekeken? Bedoel darmen enzo? Iets hoger dan de baarmoeder zelf? Ik kan me niet voorstellen dat hij eruit valt zonder dat je het merkt?
Gebeurd wel vaker hoor, dat hij gewoon eruit valt. Zou wel vertrouwen op de echoscopiste (zal de gyn vast ook doen)
Ik ken ook iemand waarnij het spiraaltje er gewoon uit is gevallen! Zij had het wel door, bizar maar de gyn zei dat dit inderdaad heel zelden wel eens voorkomt. Zou je vragen bij de gyn voorleggen, als ze het spiraaltje niet kunnen vinden op de echo zal je hem echt wel kwijt zijn. Kan niet zomaar ergens in je lichaam gaan zwerven volgens mij, maar ik ben geen dokter.... Succes ermee!
dat bedoel ik dus... niet dat mijn darmen open zijn... maar hij kan toch ook aan de buitenkant van mijn darmen beland zijn. Ze heeft niet bij mijn darmen gekeken alleen in mijn baarmoeder en daar ie echt niet. Maar eruit gevallen, ik vind het zo raar. Dat ik dat niet gemerkt hebt.
Hoe groot is zo'n spiraal dan? Geen idee hoe die dingen eruit zien namelijk. Maar lijkt mij dat het niet zo klein is dat je niet merkt dat het eruit gevallen is. Ik zou het zeker laten uitzoeken.
Het kan zeer zeker wel dat een spiraaltje gaat zwerven. Ik heb het regelmatig gezien op mijn werk. HIj kan zich een weg door de baarmoeder naar boven banen en komt dan ik de vrije buikholte waar je darmen liggen. Volgens mij moet hij met röntgen te zien zijn. Er zit meestal een looddraadje in om het terug te kunnen vinden in het lichaam. Het is niet te hopen natuurlijk. Ikzelf kan me er geen voorstelling van maken dat je het verliest en er niets van merkt, toch? Misschien terug naar je gyn?
Dat vroeg ik mij dus ook af, ik heb geen idee werkelijk, maar het blijft wel een raar verhaal. Wat ik me ook afvraag: hebben ze destijds wel een echo gemaakt om te bevestigen dat het spiraaltje goed zat?
Debby: het blijkt toch voor te komen dat je het spiraaltje ongemerkt verliest of dat het eerst onvindbaar lijkt, maar toch ergens in de buikholte zit. Heb eea voor je opgezocht: Spiraaltje verliezen, zie: spiraal verdwenen? - Gezondheid - Viva.nl koperspiraaltje verloren en direct zwanger Spiraaltje verdwenen, zie: Koperspiraal
Ik heb dan wel niet zoveel verstand van het menselijk lichaam maar ik wil toch even reageren. Mijn koperspiraal is er spontaan uitgekomen. Ik was wat heftiger ongi dan normaal en toen ik wilde afvegen, zag ik opeens een draadje eruit hangen. Ik dacht, huh dat is toch niet het draadje van mijn spiraal hè.. nou wel dus, ik ging even voelen en kon mijn spiraal er zo uit pakken. Hij was dus al uit mijn baarmoedermond gezakt zonder dat ik het voelde! De spiraal blijkt ook kleiner te zijn dan ik verwacht had. Toen ik hem bij de apotheek had opgehaald, vond ik het zo´n enorm ding in de verpakking lijken. Maar eigenlijk is hij best klein. En ik wist ook niet dat hij zo buigzaam en flexibel is. Geen wonder dus dat vrouwen hem dus soms verliezen zonder dat ze het door hebben. (ik vond dit altijd zo´n bizar verhaal) Ik heb mijn spiraal bij een gyn laten zetten en hij heeft vervolgens met een echo gekeken of hij goed zat. Dus ik had dit zeker niet verwacht. In mijn geval scheelt het een afspraak, want ik had net besloten om hem er uit te laten halen maar dat hoeft dus al niet meer. Maar als ik geen kinderwens meer zou hebben, zou ik dus niet meer voor een spiraaltje kiezen.
zou ie niet met wcbezoek eruit gevallen kunnen zijn... (als het al niet goed zat). zoals iemand al schreef, je kind *poep* je ook uit.... als je net wat geperst hebt... zou het denk ik wel onopgemerkt gebeurd kunnen zijn.... Bedoel, heb ook wel eens bebloede tampons op straat zien liggen die mensen blijkbaar zo maar *verloren* zijn....
Als doktersassistente weet ik dat het wel eens voorkomt dat het spiraaltje "verdwenen" is. Zwanger worden met een spiraaltje kan, geen enkele anticonceptie is 100% veilig. Als het spiraaltje nog in de baarmoeder zit eindigd dit vaker op een miskraam. Als hij verwenen is hebben de meeste vrouwen dit niet in de gaten (gehad). het spiraaltje kan nergens anders heen dan in de baarmoeder of schede (vagina), er zit geen verbinding ergens anders mee. Meestal wordt het spiraaltje gezet tijdens de menstruatie omdat dat de baarmoedermond(deze sluit de baarmoeder af) dan flexibeler is en het plaatsen minder vervelend is. Meestal wordt er gecontroleerd na 1 menstruatie of het spiraaltje nog in de baarmoeder zit omdat tijdens de menstruatie de baarmoeder mond flexibeler wordt en het spiraaltje erdoor zou kunnen als hij niet goed zit. Als je twijfeld kan de huisarts met een eendenbek kijken of de draadjes nog zichtbaar zijn en dus er nog is. Met het 5 jaarlijkse uitstrijkje (vanaf 30jaar) is dit ook zichtbaar. Hopelijk is er hierdoor iets meer duidelijk.