Dames, ik hoop dat iemand een antwoord weet op mijn vraag, want ik snap er niks meer van! Ik ben deze maand voor het eerst ovulatietesten gaan gebruiken. Ik heb dus helemaal geen ervaringen met die dingen, maar hopelijk leze hier veel ervaringsdeskundigen mee! Ik heb een vrij regelmatige cyclus van 28/29 dagen. Ik voel nooit mij eisprong, maar ik heb wel halverwege mijn cyclus een aantal dagen slijmafscheiding. Ik ben er altijd van uit gegaan dat mijn eisprong rond de "slijmerige" dagen was. Maar voor de zekerheid ben ik nu dus ovulatietesten gaan gebruiken. Ik ben op cyclusdag 9 begonnen. De test gaf toen een lichte streep aan. Niet superlicht, het was geen tuurstreep, maar hij was ook niet positief. Goed, ik dus verder testen. Diezelfde dag heb ik 's avonds nog een keer getest, het streepjes was toen lichter. Op cyclusdag 10 was het streepje nog weer lichter en sinds die dag heb ik echt alleen maar tuurtesten gehad. Ik zie de streepjes amper. Máár, vanaf dag 11 tot en met dag 14 heb ik wel veel slijmafscheiding gehad, precies zoals ik elke maand heb. Daarna werd de slijmafscheiding weer normaal. Als ik tijdens de slijmerige dagen mijn eisprong heb gehad, dan zou ik dat toch daarvoor hebben moeten zien op de ovulatietesten? Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn LH-piek geweest is vlak voordat ik op dag 9 begon met testen. Maar waarom krijg ik dan pas dagen later slijmafscheiding? Of komt het slijm er pas na de eisprong uit? Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Ik snap er niets van!
Ik heb ook standaard lichte streepje op ovulatie testen, dat komt omdat bij sommigen het lh hormoon wat hoger is als bij de ander, is allemaal heel normaal die vage streepjes. Pas als het streepje even donker is als het teststreepje of nog donkerder dat die knalt, spreek je van een positieve ovulatie test. Belangrijk is dat je elke dag test rond dezelfde tijdstip en tussen 12uur -20uur (staat ook in de bijsluiter). En dan doorgaan met testen totdat je je ei vindt.
Wat betreft het slijmverlies. Bij mij klopt het qua afscheiding meestal wel met wat de ovulatie test aangeeft. Het is allemaal ingewikkeld maar naarmate je meer let op je afscheiding (dus erop let dat het niet zomaar afscheiding maar vruchtbaar afscheiding, en daarbij temperatuurt en/of ovulatie testen gebruikt, zul je er steeds meer van snappen. Veel succes!
Op die laatste dag van je vruchtbare dagen heb je no weinig tot geen slijmverlies. Dus waarschijnlijk bij jou gewoon dag 14 eisprong geweest. Als je altijd een cyclus hebt van 28/29 dagen en rond dag 14 je ei, heb je een luteale fase van 14 dagen. Deze fase veranderd zelden bij een vrouw. Zo kun je aan het eind van je cyclus dus altijd nagaan wanneer je je eisprong hebt gehad. Dus als je voortaan slijmverlies hebt, beginnen met klussen en een dag of 2 nadat het slijmverlies is gestopt pas stoppen met klussen, zo heb je zeker het eitje benut.
En trouwens een lf van meer dan 16 dagen komt zelden voor, dus het zal bij jou waarschijnlijk altijd op dag 14 of 15 eisprong zijn dan. Wel fijn zo'n regelmatige cyclus!