We hebben net de diagnose adhd gekregen bij onze zoon. De volgende vraag is: willen we hem medicatie geven of niet? Ik wil het wel proberen, sowieso denk ik dat als het hem helpt meer rust te krijgen in zijn hoofd, dat we hem die kans moeten geven. Ik ben bekend met een aantal bijwerkingen, zoals slapeloosheid of verminderde eetlust en hij eet en slaapt al weinig , maar het is toch een kwestie van proberen denk ik. Mijn man staat er heel anders in. Hij moet sowieso nog erg wennen aan het idee van de diagnose en is bij voorbaat al anti medicatie. Hij heeft niet echt een duidelijk argument, ik denk dat hij vooral moeite heeft met het idee. "het is wel erg makkelijk, een pilletje erin". "zo erg is het toch niet"? Maar hij heeft minder last van zijn gedrag, omdat hij minder vaak thuis is met hem, minder met de opvoeding doet en minder inzicht heeft in wat het met het gezin doet. Op school gaat het redelijk, hij scoort gemiddeld, maar gezien de gedane IQ testen zou hij hoger kunnen scoren met een betere concentratie. Voor mij ook wel een argument, al is de hoofdreden voor mij de thuissituatie. Hij is nu zo'n stuiterbal dat we hele dagen aan het corrigeren zijn en doordat hij zo snel is afgeleid heeft hij ook nog altijd begeleiding nodig bij alledaagse dingen zoals aankleden, wassen etc. Sowieso krijgen we ook begeleiding en tips, maar gezien de zomervakantie duurt dat nog 2 maanden. Mijn man zou liever eerst de begeleiding willen afwachten en kijken hoe het met (strengere) leerkrachten in groep 4 straks gaat, maar het idee dat we nog maanden moeten aanmodderen maakt me moedeloos We gaan nu een afspraak krijgen met de kinderarts om voors en tegens te bespreken, maar gezien de vakanties duurt dat ook nog enkele weken. Tot die tijd wil ik me inlezen. dus: wat zijn jullie ervaring met medicatie? Ik hoor graag eerlijke verhalen, dus ook over bijwerkingen. Ook over alternatieve medicatie hoor ik graag ervaringen. Zo ben ik het middel LTO3 tegen gekomen; is dat wat? waarom zou je wel medicatie geven? En waarom niet?
Ik kan je heel veel vertellen, want ik slik ritalin bij Adhd en mijn kinderen ook. Geen makkelijke beslissing. Maar het is echt veel te veel om te typen! Even heel kort: alleen als je kind last heeft van de Adhd of hij zijn omgeving overbelast Voordelen: Meer rust dus minder buitensporig gedrag Betere concentratie Minder kans op verslavingen (Adhd-ers zijn heel verslavingsgevoelig) Je kunt het ook incidenteel geven, omdat ritalin niet opgebouwd hoeft te worden en niet verslavend is Betere aansluiting bij leeftijdsgenoten Positievere opvoeding omdat je minder hoeft te corrigeren Nadelen: Kan bloeddruk verhogen en verhoogt de hartslag Minder eetlust, gaat vaak wel over Inregelen duurt lang vaak Kan slapen beïnvloeden maar dan stel je de dosering bij Het werkt niet altijd even goed, afhankelijk van bijv hoe moe hij is of wat hij heeft gegeten Het werkt niet bij iedereen Soms rebound, extra druk doen bij uitwerken Regelmatige controles Als je meer wilt weten wil ik je best mijn nummer pb-en dat we een keer erover bellen ofzo. Veel ouders staan er twijfelachtig tegenover en terecht, maar het medicijn heeft een aantal heel belangrijke voordelen als het werkt en dat moet niet worden onderschat. Denk je maar eens in: de reden waarom zoveel mensen met Adhd een verslaving ontwikkelen is om de chaos in hun kop te dempen, heftig he! Drugs/drank/gokken/eetbuien etc dempen die drukte. Medicatie kan, mits het werkt en wordt begeleid, dat voorkomen.
Hier heb ik zelf ritalin en onze oudste ook en ik ben er zo blij mee!! Dit is ook het eerste schooljaar dat ze het heeft gebruikt en ze heeft nu zo´n mooi rapport. Was eerst alleen maar lage citoscore´s met IV en V dus slecht tot zeer slecht en nu heeft ze gewoon een aantal I scores dus ver bovengemiddelsd. Ook thuis en in haarzelf zit zoveel meer rust en voelt ze zich zoveel fijner. Heel veel succes met je beslissing en het een plekje geven.. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Fijn om te horen inderdaad! Ik probeer realistisch te blijven en medicatie ook niet als HET wondermiddel tegen ongewenst gedrag te zien en ik weet ook dat het in combinatie gaat met tips en begeleiding. Dat we zelf ook aan de bak moeten. Prima zelfs. Ik probeer mijn man ook te begrijpen waarom hij er moeite mee heeft. Cathelijne: waarom vond jij het lastig om de beslissing te nemen? En qua positieve werking: is het zo dat je kind dan wél ineens luistert? Of stil kan blijven zitten? En niet meer de hele dag door kwebbelt? Of niet meer zo schreeuwt aldoor? Dat klinkt namelijk wel als een wondermiddel En qua negatieve bijwerkingen: ik lees vooral lichamelijke bijwerkingen. Moet je vooraf medisch worden gekeurd? En hoe vaak moet je op controle? dat geldt dan misschien alleen voor de beginfase tot het is ingesteld? En daarna nog sporadisch (jaarlijk?) de controles om evt bij te stellen? Wat bedoel je met dat het anders werkt bij vermoeidheid of eten? Merk je nog wat qua afvlakking of mat worden in humeur? Dat is denk ik waar mn man ook bang voor is. Dat het een hele ander kind wordt... En even als laatste: welk middel gebruiken jullie? En waarom?
Wauw, dat klinkt goed zeg!! Had ze nog last van bijwerkingen? En waarom niet de keuze voor langwerkend? Is ritalin handig op school enzo? Denkt ze er zelf aan of moeten de leerkrachten dat doen? hebben jullie daarnaast nog begeleiding gehad in de opvoeding/ tips??
Ze heeft inmiddels wel de langwerkende, concerta omdat ze het vervelend vond om op school in te nemen. Toen ze dat nog niet had was het zo dat de juf haar telefoon zette en ze zo haar medicatie innam. En naar aanleiding van je verhaaltje hierboven. Waar je op moet letten is dat de eetlust af kan nemen met de medicatie, hier heeft ze er nooit last van gehad en eet als een bouwvakker. Op school kan ze nu zelf goed stil zitten en concentreren, werkjes afmaken, normaal aan tafel blijven zitten met het eten of in haar eentje op de grond liggen kleuren zonder dat ze haar zusje de hele dag opjaagt. Wij hebben zelf geen begeleiding erbij maar ik ben zelf voornamelijk veel aan het lezen erover en ideeen aan het opdoen. Zelf heeft ze een cd met een boekje; stilzitten als een kikker, dit vind ze erg fijn, een tangle voor op school, koptelefoon voor op school maar die heeft ze niet eens nodig. Zelf gebruik ik 3x per dag methylfenidaat en ik heb echt een veel korter lontje als ik het niet gebruik en dat merken we bij haar ook. In de morgen als ze d´r medicijnen nog niet heeft ingenomen dan stuitert ze de tent door.
Je mag niet gelijk met langwerkend beginnen omdat ze eerst ingesteld moeten zijn. Toen ze net overstapte op langwerkend was het ze veel in een keer en moesten we hem langzaam opbouwen, ze begon gelijk met 27 en was helemaal mat en niet meer zoals we haar kenden, daarna terug naar 18 en ging het al veel beter en na een aantal weken alsnog naar de 27 wat toen wel helemaal goed ging
Over slaapproblemen en eetlust. Ik slik methylfenidaat sinds ruim een jaar. Van allebei de bijwerkingen geen last. Ben zo blij met de medicatie, geeft me zo veel meer rust
Hie gestart met langwerkend hoor, juist om reboud op school te voorkomen.wel de medikinet en niet de concerta, die heeft hij na een jaar pas gekregen. Met medikinet 5 mg begonnen, en opgebouwd. Nu concerta 36 mg, en gaat prima.
Wat is het voordeel van kortwerkend dan? En als je bent ingesteld met kortwerkend, moet je dan niet helemaal overnieuw beginnen als je over wilt stappen naar langwerkend? Mij kijkt me langwerkend handiger met kinderen, of niet? En dat mat worden kan dus wel als je te hoog doseert? Maar ze zullen waarschijnlijk beginnen met een lage dosering? En is het dan ook zo dat als je start met een lage dosering je nog niet direct wat kan merken of merk je altijd wel wat maar is dat dat minimaal? Waarna ze weer gaan ophogen? Of...??? ik begreep van de psycholoog dat het middel wel meteen werkt, dat het niet werkt met een spiegel ofzo, dat het ook weer snel is uitgewerkt?
wel apart omdat medikinet exact hetzelfde is als ritalin, alleen ipv 2x nemem maar 1x nemen is. Medikinet scheidt het namelijk ook af in 2 dosissen. 5 mg betekend s morgens 5 mg en daarna opnieuw 5 mg, alleen je slikt het maar 1x
wij mochten juist alleen langwerkend omdat je dan minder last hebt van wisselingen. Je kan het niet te laat innemen op school bijv en je hebt dus geen rebound op school. Als ze mat worden dan is idd de dosering te hoog. Hier gestart met maar 5 mg, hier merkte we iets verschil, maar niet extreem dus toen naar 10 mg gegaan. (medikinet) dat ging redelijk dus eerst even naar op gezeten. Daarna nog een stapje hoger gegaan, maar werkte net te kort voor een hele dag (ook met sporten, 4x per week) een toen naar concerta gegaan. Nu einde schooljaar is hij onrustiger, maar ga niet verhogen, omdat het echt door einde schooljaar komt. Ze doen nog maar weinig, structuur is minder en daarbij geen leer uitdaging meer (zoon is meer begaafd) Zelf heeft hij er geen last van nu, hiervoor met minder medicatie wel
Bedankt voor je info, dit maakt wel een stuk duidelijker hoe zoiets gaat, het is echt even puzzelen tot de juiste dosering dus. Maar je kan wel meteen merken of het aanslaat dus... En starten ze standaard laag of gaat dat op leeftijd/ gewicht? En onze zoon sport ook 3 keer per week, zou je dan op die dagen meer moeten geven of is het wel standaard een vaste hoeveelheid maar komt hij op die dagen dan net iets tekort ofzo? En voor iedereen: geef je de medicatie de hele dag en alle dagen of alleen voor op school? Ik zou het geloof ik juist voor thuis willen, omdat ie zich op school klaarblijkelijk erg inhoudt, en nog wel te handelen is, maar thuis juist losgaat. Maar dan zou je dus niet een middel willen dat net is uitgewerkt om 15 uur.. En hoe vaak moet je terug om te evalueren?
En hebben jullie voor jullie zijn begonnen met de medicijnen ook nog alternatieve middelen geprobeerd? Wat is jullie ervaring hiermee?
Medikinet is niet helemaal hetzelfde, de methylfenidaat natuurlijk wel, maar de vulstoffen zijn anders .
Lto3 heeft een kennis van mij geprobeerd bij haar zoon, bij hem deed het niets. Onze dochter slikt vanaf het begin langwerkend (medikinet), hebben we wel opgebouwd, ze zit op 15mg per dag. Medikinet werkt ongeveer 8 uur, 50% in de ochtend, 50% in de middag Je hebt ook equasym, werkt ongeveer 8 uur, 30% in de ochtend en 70% in de middag. Concerta werkt ongeveer 12 uur, 33,3% in de ochtend, 33,3% in de middag, en 33,3 %in de avond ( of vroege avond als je het heel vroeg inneemt) Je hebt kortwerkend methylfenidaat, ritalin of medikinet, werken tussen 2 en 4 uur.
op school zou ik het geven voor de rust in zijn hoofd en beter leren. Wij geven na school nog een kortwerkende voor thuis, inderdaad voor sport ed
Kortwerkend voorlopig, want langwerkend wordt niet vergoed Ik vergat het belangrijkste. Mijn jongste was zo druk en chaotisch dat huh gewoon stilstond in zijn ontwikkeling. Te druk bezig met prikkels verwerken. Sinds de medicatie komt hij weer aan zichzelf toe en hij maakt nu enorme sprongen en haalt zijn hele achterstand in. Wij hebben geen alternatieven geprobeerd omdat ik geen zin had in maanden aanmodderen en uitproberen.
Ik zelf slik metylfenidaat en zoonlief ook. ik ben echt anti medicatie heb alles geprobeerd van magnetiseren tot homeopathie. Niks hielp. Het is hier vooral het drukke impulsieve gedrag en concentratie. School ging vreselijk slecht score e op cito hele dagen dweilen op de grond in de klas constant overal doorheen praten 10000x vallen van zijn stoel. En zijn onrust de hele dag letterlijk stuiteren. Zag geen gevaar. Toch besloten om op de medicatie over te gaan en echt wat een uitkomst! En vooral voor hem want daar gaat het om! Van groep 1 gelijk naar groep 3 gegaan cito score a. Rust in zijn hoofdje eindelijk iets volhouden waar hij zo gek op is. Maar nog steeds kan ik er niet aan wennen dat ik mijn kindje medicatie geef maar dit geeft hem en ons en iedereen om hem heen zoveel rust. Voor mijzelf idemdito wat een rust geen angsten meer alleen positiviteit ik noem het ook mijn gelukspilletje en zoonlief noemt het zijn super wonder pil. Hier begon hij met medikinet lang werkend ik vond hem vaak emotioneel als het uitwerkte en hij werkte ook maar 4 uur. Toen 2 x 5 mg metylfenidaat gaat perfect maar vond hem vaak erg mat, zombie effect. Nu 2 a 3 x per dag 2.5 mg metylfenidaat en dat gaat perfect. Indd minder eetlust maar dat haalt hij dubbel in als het uitwerkt dus valt niet af. Ik daarin tegen wel binnen 3 maanden 15 kilo afgevallen maar goed was nodig ook. Neem adhd toch eens serieus | Wetenschap | de Volkskrant Lees dit stuk eens echt een eye-opener.