Ervaringen continurooster school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yossie, 4 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ik ben dringend op zoek naar ervaringen van moeders waarvan de school een continurooster hanteert. Op de toekomstige basisschool van mijn kids loopt momenteel een onderzoek naar het invoeren van een continurooster. Hoewel mijn uk nog niet op school zit mag ik wel al mee stemmen in de peiling. Omdat ik een weloverwogen mening wil vormen hoor ik graag jullie ervaringen.

Dit zijn de opties in de roosters:
    1. Het continurooster:
    Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag is er school van 8.30 uur- 14.30 uur.
    Er is verplicht tussen- schoolse opvang voor iedereen (kosten € 2,50 per leerling).
    Woensdagmiddag is vrij.

2. Het vijf gelijke dagen model:
    De hele week, alle dagen, heeft iedereen les van 8.30 uur – 14.00 uur
    Er wordt op school gegeten, bij de leerkracht. Hieraan zijn geen kosten verbonden.

3. Het traditionele model:
    De huidige schooltijden:
    Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 – 12.00 uur en van 13.15 – 15.15 uur
    Woensdag middag vrij; de groepen 1 tm 4 hebben ook vrijdagmiddag vrij.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik alle 3 de opties net niet helemaal oké vind. Hoewel ik wel voorstander ben van een continurooster omdat ik denk dat dit voordelen heeft voor zowel kind, ouder als leerkracht (vooral meer rust en minder gehaast). Mijn bezwaren:
    - de lunchpauze is te kort, volgens mij moeten de kinderen op hun stoel blijven zitten en is er geen of weinig tijd om nog wat energie kwijt te kunnen bijvoorbeeld buiten
    - de onderbouw maakt veel meer uren dan nu het geval is (en bij optie 2 zelfs evenveel uur als de bovenbouw) en dat vind ik veel voor die leeftijd.
    - De verplichte kosten van € 2,50 per dag bij het continurooster.

2. misa

misa Niet meer actief

Hier is ook het continurooster. Wij zijn nog bezig met wennen en in januari gaat ie voor het echie.
    Hier is het ma, di, do, vr van 8:30-14:30. Er wordt gegeten op school met de leerkracht. De tijd wordt opgedeeld in eten en buiten spelen. De onderbouw neemt het niet zo nauw en geeft kinderen ruim de tijd te kunnen eten en daarna nog naar buiten te kunnen. Ook al loopt het dan buiten de geplande tijd hiervoor.
    Op de woensdag is er school van 8:30-12:00 en elke 2 a 3 weken heeft de onderbouw de vrijdag vrij.

Ik denk dat ik dit heel fijn vind. Wel hard werken voor leraren, maa ik denk echt dat dat wel went. Ook voor jonge kinderen is het veel, maar ook zij wennen wel. Twee keer per dag naar school is ook zwaar en bij beide opties kun je een 4 jarige gewoon af en toe thuishouden als hij het niet trekt.

Gewoon oorspronkelijk rooster vind ik niets door het gehaast van hot naar her en ivm werk e.d.

Succes!

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Hier komen we van het traditionele rooster, nu 2 jaar het "alle dagen gelijk"rooster: 08.30-14.00
    Het bevalt ons echt prima!
    Een duidelijke structuur in de dag, geen lange onderbreking.Wij hadden pauze tussen 12.00-13.00. Wat een gehol was dat! Het ligt wellicht ook aan je kind, maar zeker de oudste, die kon ik toen (groep 3) al amper meer naar school slepen, na de break tussen de middag. Het hele verhaal van school, uitgaan, weer naar school, uitgaan...ik ben blij dat dit voorbij is.
    Mijn jongste heeft ook weinig moeite met de lange dagen.
    Zeker in de kleutergroepen neemt men echt de tijd voor eten en buitenspelen.

Ik mis af en toe wel eens een lange woensdag of vrijdagmiddag, voor de activiteiten met opa en oma. Maar goed, die paar uurtjes vanaf 2 uur pakken ze toch maar mee.
    Kortom: ik ben heel tevreden!

4. tuc

tuc Niet meer actief

Hier is optie 3 en ik ben er heel blij mee...bij optie 1 en 2 zou mijn zoontje nl niet meer naar bed kunnen tussen de middag.

5. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Onze school heeft optie 2. Maar groep 1 heeft vrijdag vrij omdat ze anders te veel uren maken. Hier zijn de tijden dan ook van half 9 tot kwart over 2.
    Ze nemen eten en drinken mee van huis naar school en er wordt bij de leerkracht in de klas gezamenlijk gegeten. Ze hebben hiervoor 30 minuten de tijd heb je het eerder op dan ga je op schoolplein spelen en na die 30 minuten mogen dan de kinderen nog een kwartiertje spelen. Hier kost het verder niets.

Ik vind het heerlijk maar dat komt omdat ik mijn werktijden heb aangepast naar haar schooltijden. Ik werk van 8 tot kwart over 1 zodat ik haar van school kan halen. Mijn vriend werkt om 9 uur dus die kan voor het werk haar mooi heen brengen. Geen gedoe met oppas of buitenschoolse opvang.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik heb met mijn eigen dochter alleen ervaring met continurooster als in optie 1, alleen dan zonder bijkomende kosten.

Schooltijden zijn hier op ma, di, do, vr van 8.15u tot 14.15u en op woensdag van 8.15u tot 12.30u. Ze eten in de klas bij de leerkracht en mogen daarna even buitenspelen. Dit geldt voor groep 1 t/m 8. Mijn dochter zit nu in groep 3 (heeft dit dus vanaf het moment dat ze naar school ging gehad) en tot nog toe bevalt het prima.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik jouw geval zou ik geloof ik voor optie 2 kiezen. Ik vind eten ed bij de eigen juf/meester echt een grote meerwaarde hebben. Veel rustiger, omdat de juf/meester bekend is met en voor de groep en als het goed is de groep goed in de hand heeft. Daarnaast loopt 2,50 (per dag? per week?) toch best op, zeker als je meerdere kinderen op school hebt.

Als je heel dicht bij school woont kan optie 3 natuurlijk ook prima. Lijkt me alleen wel vervelend als je werkt en je man/vriend ook. Dan heb je op werkdagen misschien naast voor- en naschoolse opvang ook nog tso nodig... Dan heeft je kind wel heel veel wisselingen op een dag.

Misschien kun je op school navragen hoe ze de lunchpauze voor zich zien? En zelf eens uitrekenen hoeveel tijd je kind(eren) hebben om te eten ed als ze tussen de middag naar huis gaan (al heb je dan wel beweging in het naar huis lopen/fietsen misschien)?

8. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Snap het drama niet zo dat het te lang is voor een kindje.
    Ik heb zelf op speciaal onderwijs gezeten.
    Werd om 10 voor 8 met het busje opgehaald en was pas 5 over half 4 thuis. Alleen de woensdag was ik dan rond 1 uur thuis.

Hier gaat ze straks naar een school die werkt met: ma, di, wo do van half 9 tot half 3. En de vrijdag half9 tot 12:15.

Lijkt me wel fijn dat ze toch nog een vrije middag heeft.

9. sjak

sjak Niet meer actief

Hier alle (3!:)) de bassisscholen een contineu-rooster. Ik zou anders bewust kiezen voor een basisschool die dat heeft.
    Het zou mij om het even zijn hoor alle dagen tot 14 of 4 dagen tot 14.30.
    Vind alleen die kosten raar. Waarom €2,50 per dag?

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier ook een continuerooster. Ma en di van 8.30 tot 14.30 wo van 8.30 tot 12.15, do en vr 8.30-12.00
    Vanaf groep 3 komt daar een middag bij geloof ik. Ze eten met de juf in de klas.

Vind het veel makkelijker, geen gesleep met naar huis en weer snel naar school tussen de middag.

11. misa

misa Niet meer actief

Je zoontje zou toch ook om 12 uur naar bed kunnen als er continurooster zou zijn? Want vanaf 13:15-15-15 is net zolang ongeveer, toch?

12. Ik vind het continurooster echt fantastisch! Hier is er op maandag, dinsdag en donderdag van 8:30 tot 14:30 school en op woensdag en vrijdag van 8:30 tot 12:15. Wij betalen 23 euro per maand aan school. Ik vind dat niet zo vreemd, omdat er toch opvang geregeld moet worden :) Als een kind tussen de middag naar de overblijf gaat op een school waar geen continurooster is, kost dat een stuk meer :) Met €2,50 per dag zijn de kosten natuurlijk wel een stuk hoger dan die €23 die wij per maand betalen..

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wij hebben optie 2, ideaal! De tweeling is vandaag voor het eerst voor het 'echie' geweest, het ging prima! Hier van half 9 tot kw o 2.

14. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Bij ons van 8:30-14:00. Aangezien ik 20 minuten moet fietsen red ik het in de reguliere lunchpauze niet om met twee kindjes te lunchen en heen en weer te racen. Ideaal dus. Mijn zoontje gaat vanaf volgend jaar. Zie er al naar uit, en hij helemaal!!!

15. tuc

tuc Niet meer actief

Dan moet hij wel om 12 uur al moe zijn en gelijk in slaap vallen. Als het rooster tot 14 uur is moet hij er half 2 al uit en anders om 2 uur. Tot 2 uur dan is de slaaptijd evenlang maar om 12 uur nog niet altijd moe genoeg en vanaf 14 uur wakker is lang voor hem.

16. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik ben leerkracht op een basisschool en wij zijn na de vakantie begonnen met continurooster. 8.15 deuren open, 8.30 beginnen, 14.15 uit. En dat elke dag. Dus ook de woensdag.

De kinderen eten met mij in de klas. En ik heb 20 minuutjes pauze als de overblijfjuf komt. Omdat ik in groep 1 sta heb ik wel pauze, sommige andere leerkrachten hebben op een ander moment pauze als bijvoorbeeld de muziekleerkracht of de gym leerkracht hun groep heeft.

17. misa

misa Niet meer actief

Ja dat is dan zeker lastig. Ik heb hier een vroege vogel dus ze kan er optijd in meestal!

18. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hier vijf gelijke dagen, elke dag tot 14.00 uur. De dag voor elke vakantie extra vrij vanwege te veel uren in het jaar. De leerlingen eten in de klas en gaan als ze klaar zijn een boekje lezen. Ze zijn in de onderbouw 's ochtends een uur buiten, waarna ze direct met de leerkracht gaan eten en nog twee uurtjes school hebben. Ik vind het geweldig, elke dag een vrij lange middag, zodat je nog iets kunt ondernemen en ook nog rustig kunt koken en eten.

19. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

31 mrt 2012
    1.207
    0
    36
    Bij mijn zoontje op school hebben ze optie 1 maar geen extra kosten vind het ook vreemd dat je er voor moet betalen

20. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij hebben optie 1 - maar dan tot 14.45 - met 1 uur pauze smiddags ongeveer. Kinderen beginnen om 11.45 ongeveer te eten bij de juf. Om 12.15 mogen ze als ze klaar zijn buiten spelen tot 12.45 - dan heeft de juf pauze en zijn er ouders op het plein (pleindienst dus voor de ouders - 3 x per week bij de kleuters 2 ouders)

woensdag en vrijdagmiddag om 11.45 uur vrij.

Omdat de ouders dus opletten - zijn er geen extra kosten aan verbonden. Dus dat is ideaal.

In jullie situatie zou ik voor optie 2 kiezen denk ik. 1 wordt gewoon te duur. En continue is toch wel prettig... Zeker in de koudere en nattere maanden...

Deel Deze Pagina