zoontje vertelt dat hij een werk heeft. misschien is et een toets. ik heb geen idee. et klinkt niet als cito. het gaat zo volgens zoontje: er zijn 15 bladen. op elk blaad staan 25 zinnen waarbij een woord weg gelaten is. en hij heeft ook woordjes die hij aan de zinnen moet koppelen. hij moet dus de zin lezen en passend woord kiezen en die op schrijven waar een woord weg gelaten is. hij hoeft het niet aan elkaar te schrijven. als het maar leesbaar is. nou ik weet hier niks van, maar het klinkt mij nu eigenlijk groep3 ding omdat er echt gelezen en geschreven moet worden. hij zit op gr2. hij heeft hier van 2 bladen gemaakt en nog dus 13 bladen wachten op hem. met 25 vragen er op dus. hij heeft op dag 2x25 gemaakt bij zijn werkblad tijd in de klas. maar dit ding zat gewoon niet in zijn mapje. iets nieuws dus. het kan ook een toets zijn. want de school zou wat toetsen afnemen. herkennen jullie dat? wat is het? waar is het voor bedoeld? want als het gewoon een werkje is lijkt me veel te veel werk voor zo een 5 jarige in gr2. wie kan mij vertellen wat het is? alvast bedankt voor meedenken!
13 bladen met 25 vragen... Dat zijn samen 325 vragen. Zelfs voor groep 3 is dat echt wat te gortig voor een toets Klinkt meer als een "leuk" extra werkje waar de juf de rest van het schooljaar niet meer naar hoeft te kijken..
jazeker, dat ga ik doen! ja et zijn 15 bladen waarvan hij 2 af heeft op een werkuurtje(wanneer kindjes met hun werkjes in groepjes zitten)hij zegt dat hij nog 13 te gaan. dat lijkt me zo sterk. hij is 5 jaar he. misschien begreep hij het niet goed? het was trouwens met de juf erbij. sommige woorden heeft de juf wel 'verklapt' maar hij moest het wel zelf op schrijven.
dus hij schreef 50 woordjes op...lijkt me eerlijk gezegd voor mijn zoon best pittig. hij houdt er wel van. maar veel te veel...
ik weet wel van de IB dat de juf heel wat toetsen moest afnemen(dingen die zij liet liggen???) voor ons gesprek op 21 april over de vraag: versnelling of geen.
maar wat kan het zijn?een woordenscat toetst? zoontje zei dat er niet stond wat et was. en het komt ook niet uit zijn HB koffer. zijn deze te maken met de die 12 of zoiets kermen?
Dat wat je beschrijft wat hij moet doen klinkt als de toets Leestempo. Bedoeling is dan dat kinderen een tekst lezen waarbij inderdaad uit elke regel een woord is weggelaten. Op die plek staan dan drie woorden waarvan er eentje in de zin past. Omdat de leestempotoets op tijd gaat hoeven de kinderen geen woord op te schrijven maar mogen ze een streepje zetten onder het juiste woord. Je meet dan ahw het tempo waarop een kind leest en nog begrijpt waar het over gaat. Het is alleen een zeer discutabele toets want het zou technisch leesniveau meten maar het meet ook begrijpend lezen, woordenschat en bij sommige kinderen de gokvaardigheid.... Zoals jouw zoontje dat moet maken kan het die toets dus eigenlijk niet zijn, maar misschien willen ze op die manier toch iets van woordenschat of tekstbegrip meten, maar wel op een bizarre manier. Lijkt me ook niet bepaald uitdagend of spannend werk... Ik zou het echt even navragen op school.
maar hij moest de woorden echt zelf op schrijven! hij wilde op een gegeven moment niet aan elkaar schrijven. en dat mocht van de juf, als het maar staat en leesbaar is. volgens zoontje ging het juist om schrijven. want de juf verklapte ook de woorden(???). hij had een papier waar nummers en 2 streepjes waren en hij moest het woord tussen die streepjes op de regel dus schrijven. ik denk dat zij inderdaad een toets gebruiken op een oneigenlijke wijze. ik kan niet wachten totdat het maandag is om te vragen aan de juf. klinkt zo vreemd allemaal.
je komt nogal paniekerig over.. Ik zou het morgen gewoon aan de juf vragen en dan hoor je het vanzelf, en dan gewoon het gesprek aangaan ovrer wat je ervan vind.. Succes!
o echt? nee hoor. ik ben niet in paniek. maar ik ben wel een hele nieuwsgierige vrouw . normaal gesproken: ik houd er niet van dat de kleuters getoetst worden, dat is mijn mening in het algemeen; maar in mijn zoontjes geval kunnen we niet meer spreken over een gewone kleuter toestand. dus ik besef zelf ook wel dat ze hem moeten toetsen en testen. sterker nog ik raadde de school aan om zoontje door te toetsen, al maanden geleden(omdat zij niet weten in welke groep zoontje volgend jaar moet zitten, dan moet je echt gaan toetsen) maar ik weet dus niet wat ze allemaal gaan testen en hoe. zoontje vertelt wel wat. dat maakt me alleen maar nieuwsgieriger. ib er vertelde dat de juf in de komende weken heel wat van toetsjes moest afnemen en we hebben een gesprek op 21 april met de school. ik ben niet in paniek over deze toetst. maar maak me wel zorgen over de hele toestand. -ik wil graag dat zoontje niet versneld wordt, hij is erg klein nog vind ik. maar als hij te hoog scoort van alles gaan ze dat adviseren, dus erg spannend allemaal in de komende weken-
Je vraagt je af wat ze in godsnaam met hem doen, alsof ze je zoontje eruit plukken en proeven op hem gaan uittesten oid. Heb gewoon vertrouwen in die mensen, je zoon zal je ook enorm aanvoelen.
Je komt mij ook nogal paniekerig over door te vragen wat ze in godsnaam met hem doen. Vraag het maandag dan weet je het. Speculeren heeft weinig zin, de vork blijkt toch meestal anders in de steel te zitten.
Als je een kleuter door wilt toetsen is het volgens mij (ben ook IB'er) niet nodig om 'heel wat' toetsen af te nemen. Daarnaast is dan juist van belang te kijken hoe een kind dingen doet en neem je die toetsen (2 of 3) in een 1 op 1 situatie af en in stukjes van max 20 minuten. Je laat in ieder geval een kind niet zelfstandig ellenlange opdrachten doen. Wat ze daarmee willen toetsen snap ik echt niet.
OK wat goed dat jij een IB er bent. ik zeg hier natuurlijk wat zoontje zegt. hij zegt waarschijnlijk niet zo goed wat hij kreeg. want hij zei later ook dat de juf ook bij hem zat. en ja inderdaad, we hadden wel ooit met IB er en een expert over de toetsjes die zou moeten komen. dat was in de zomer. ik herken dus deze helemaal niet van die gesprekken. De ib er had het echt over heel wat toetsjes. als een ouder geeft het wel beter gevoel als men wat informatiever praat. hoe hij de dingen doet; al 4 keer geobserveerd door ib ers, deskundigen. er komt dus steeds van: dat hij goed werkt en moeilijke dingen aankan, zelfstandig is met werkjes, kan eigen werk controleren/corrigeren, grote inspanningsboog. Maar niks over hoe ver hij is met rekenen of met taal. want die dingen hebben ze niet in de klas. hij heeft alleen een schrijf boekje van gr3; en de rest komt uit een pakket met uitdagend bedoelde spullen. en hij mag ook mee doen in poppenhoek of bouwhoek of inkleuren enzo.