Mijn man is net 9 dagen in Zuid-Afrika geweest. De nacht voor hij terug vloog werd hij ziek. Het leek op een buikgriepvirusje. Heftig overgeven en diarree. Eigenlijk was dat (gelukkig) na een halve dag over want dat in het vliegtuig hebben is geen pretje. Toen hij thuiskwam was hij vooral heel moe maar had hij weinig last meer van maag/darmen. Gisteravond uit eten met vrienden. Visrestaurant dus geen van allen slecht gegeten. Hij had wel 5 gin tonic gedronken. Niet heel slim achteraf. Vannacht weer overgeven en diarree. Nu voelt hij zich weer redelijk ok alleen wel moe. Zou dat een nieuwe buikgriep kunnen zijn, een herbesmetting, of toch de alcohol die net even te veel is van het goede krap 5 dagen later? Ik maak me een beetje zorgen omdat hij 1. nooit ziek is 2. natuurlijk net in een land ver weg is geweest 3. bang dat hij mij en vooral ons ernstig gehandicapte zoontje aansteekt.
Ik zou de HAP bellen. En dat vooral vanwege je zoon. Dus aangeven wat er gebeurt is, nadrukkelijk vermelden dat hij net in Afrika is geweest en vragen of hij iets besmettelijks kan hebben wat ook je zoon kan besmetten, dit ivm zijn hartafwijking en zijn dwarsleasie. Allemaal vermelden aan de assistente, voor je man kan het prima tot morgen wachten, voor je zoon wil je het zekere voor het onzekere.
Ja natuurlijk kan dat. Niet goed uitzieken, een vermoeiende reis, verlaagde weerstand, tja natuurlijk kun je dan weer problemen krijgen. Goed uitzieken dit keer dus. In jullie situatie zou ik inderdaad wel even overleggen met de huisarts!
Heeft hij ook koorts of gehad? Was je man gevaccineerd? Is hij in malaria gebied geweest en zo ja, heeft hij beschermende maatregelen genomen?
Ik moet zo na een buikgriep ook echt geen alcohol gaan drinken, maag/darmen zijn dan super snel weer van slag. Ik zou even aankijken hoe het verloop nu is met rust en water/bouillon/thee. Verder natuurlijk super hygienisch te werk gaan voor het geval hij besmettelijk is. Dus natuurlijk goede hand-hygiene, maar ook telkens de wc poetsen nadat hij ‘m gebruikt heeft. En overleg met de hap/huisarts lijkt me ook niet onverstandig.
Het lijkt mij stug dat de griep zich herhaalt en hij tussendoor wel zo moe bleef. Zou zeker even overleggen met de dokter al is het vanuit voorzorg voor zoontje!! En indd is hij in een onveilig gebied geweest? Vantevoren goed geënt tegen alles?
Ik zou zeker overleggen met de huisarts gezien jullie situatie en je hebt in deze landen natuurlijk altijd een risico om iet op te lopen, is hij wel gevaccineerd tegen oa buiktyfus?