Ervaringen Daltononderwijs

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Agatha, 23 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Wie heeft er ervaring met Dalton onderwijs?

Ik ben me alvast aan het oriënteren op een toekomstige basisschool. Mijn man en ik hebben vroeger op traditionele scholen gezeten, dus hebben totaal geen ervaring me alternatieve schoolsoorten zoals het Dalton. Wat ik er over lees klinkt wel goed, maar ik ben dan wel weer zo traditioneel dat ik het vooral belangrijk vind dat ze de basisvaardigheden als taal en rekenen goed gaat beheersen. Als ze daarbij ook nog de extra bagage mee krijgt die het Dalton na streeft zou dat prachtig zijn.

Hebben jullie hier ervaring mee? Dus in hoeverre kinderen de algemene basisschool lesstof leren beheersen plus de toegevoegde waarde van Dalton onderwijs?

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Qua het beheersen van lesstof zal er geen verschil zijn, dat hoort elke school gewoon aan te bieden, ongeacht de onderwijsvorm.
    Mijn dochter gaat straks ook naar een daltonschool en ik ben er alleen maar blij om. Sta achter deze vorm van onderwijs en deze school staat erg goed bekend.

3. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Vroeger toen ik op school zat was alles klassikaal. Ik dacht dat dit nog steeds zo was en dat een Dalton bijvoorbeeld dus daarvan afwijkt.
    Maar het blijkt dat alle scholen tegenwoordig werken met groepjes, zelfstandig leren en plannen. Daarin zit veel minder verschil dan vroeger.
    Mijn oudste dochter zit nu op een Dalton, maar nog in groep 2 dus over 'echte' leersstof kan ik nog niet veel zeggen. Maar de sfeer en manier van lesgeven spreekt mij tot nu toe erg aan. Als ze iets makkelijk vindt dan mag ze alvast door naar iets wat ze wat moeilijker vindt. Ze loopt op een aantal punten voor en dan krijgt ze dus ook wat moeilijker werk dan de anderen. Of dit op niet-Daltonscholen anders is weet ik niet, maar dit vind ik een fijne manier van lesgeven. Uitgaan van de competenties van het kind.
    Binnenkort hebben wij een Dalton opendag bij ons op school, volgens mij is dat landelijk. Misschien leuk om te gaan kijken en je vragen daar te stellen. Misschien kunnen ze je wat meer erover vertellen.

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    het dalton onderwijs draait om zelfstandigheid. Daar sluipt wat mij betreft gelijk een gevaartje naar binnen. Niet elk kind is daar geschikt voor. Ook clusteren ze vakken, terwijl het m.i. beter is om de basis apart te leren.

dus ik ben geen fan;) (en dat terwijl mijn man op een dalton werkt:p)

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Kylian gaat straks naar een 'gewone' basisschool maar ook daar worden de kindjes die 'voor' lopen op of in bepaalde dingen een paar keer per week in een groepje uit de klas gehaald om meer uitdagend werk te doen.
    Dit doen ze ook met kindjes die 'achter' lopen, hun streven is om de hele klas de gehele basisschool door bij elkaar te laten.

Over Dalton kan ik weinig zeggen, ik heb me er niet in verdiept omdat mijn schoolkeuze beperkt was/is tot een openbare school en een christelijke school.

Groetje sAnita

6. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Bedankt voor de reacties. Ik ga ze inderdaad maar eens bellen voor een open dag of om te vragen naar de wachttijden.
    En ik ben inderdaad benieuwd of alle kinderen (of eigenlijk die van mij dus) geschikt zijn voor dit type onderwijs. Maar zo'n school zal het zelf vast niet zeggen als dat niet zo is.

7. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Ik ben zelf leerkracht op een Daltonschool!

Dalton staat voor vrijheid, verantwoordelijkheid en samenwerken.
    Bij ons op school houdt dit in±

Kinderen werken met een daltontaak die opgebouwd wordt van 1 dag naar 1 week. Hierop staan taakjes-lessen die ze zelfstandig inplannen en maken. Eventueel ook samen.

Kinderen worden gestimuleerd om samen te werken tijdens de lessen maar vooral tijdens projecten en creatieve of zaakvakken.

Eens in de 6 weken hebben we een daltonochtend. Tijdens deze ochtenden staat een thema centraal en mogen kinderen zelf kiezen welke activiteit ze aanspreekt. Er wordt dan groepsdoorbrekend gewerkt bv. groep 1 tm 4 door elkaar en gr 5 tm 8 door elkaar.

Er is natuurlijk nog veel meer maar dit zijn in ieder geval een paar duidelijke daltonzaken op de school waar ik werk.

Succes met je keuze en ga zeker kijken op een open dag of vraag een gesprek-rondleiding aan!

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    tradionele scholen bestaan niet meer, als het goed is ;)
    Ik werk in het onderwijs en vind Dalton echt niet alternatief hoor, past juist prima in de huidige onderwijsfilosofie.
    Hier in Zwolle zijn bijna alle scholen 10 jaar geleden dalton geworden, maar dat was toen vernieuwend. Nu zijn er ook veel scholen zonder stempel die toch heel veel dingen volgens het dalton principe doen.

Deel Deze Pagina