Ervaringen darmonderzoek

Discussie in 'De lounge' gestart door Donja62, 14 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    Hey ladies

Weer een post van mij.
    Ik krijg zoals het nu lijkt ivm bloedverlies bij ontlasting volgende week een darmonderzoek..... Spannend! Maar blij dat er goed Gekeken wordt na nu toch al twee maanden klachten.
    Ervaringen? Lijkt me niets Zon slang maar het is niet anders.
    Verder zijn wij gestopt met de pil en zou ik zwanger kunnen zijn . Mag ik dan wel een dergelijk onderzoek?
    Heb vrijdag eerst een voorbereidend gesprek met internist. Hebben
    Dames daar ervaring mee?

2. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Volgens mij mag het niet als je zwanger bent. Geef dit aan! Voorzl ook omdat je wellicht een roesje zult krijgen. En de laxeermiddelen lijken me ook niet zo'n goed idee. Nogmaals overleg dit met de arts

Ik kijk altijd als een berg op tegen de onderzoeken, en achteraf viel het altijd mee

3. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Ik heb het gehad. En heb zelf in m'n werk geassisteerd bij deze onderzoeken. Zelf vond ik het "spoelen" het vervelendst. Liters vieze troep drinken om de darmen leeg te maken. Ik werd daar zo misselijk van! Maar ik geloof dat ze tegenwoordig geen kleanprep meer, maar iets anders.
    Het onderzoek zelf vond ik te doen. Als m'n darm erg ontstoken was had ik wel pijn en kreeg ik een roesje. Meestal krijg je dat standaard trouwens. Met roesje kreeg ik er nauwelijks iets van mee.
    Sterkte ermee!!

4. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Oh ja, toen ik zwanger was mocht t inderdaad niet, omdat het laxeren de baarmoeder kan prikkelen en weeën kan veroorzaken.

5. tess2013

Verschilt per ziekenhuis, heb in mijn vorige ziekenhuis een ander middeltje gehad waarvan volgens mij 1 liter gedronken moest worden, maar 2 maanden terug heb ik heerlijk 4 liter kleanprep naar binnen mogen werken.

6. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Echt joh! Dacht dat t haast niet meer gebruikt werd. Vieze troep.

7. tess2013

Hele discussie gevoerd joh, maar ze deden er echt niet aan.

Oja tip nog: drink met een rietje steeds (om het kwartier ofzo) een glas leeg. Houd je neus dichtgeknepen en neem 1 slok limo er gelijk achteraan. Dit werkte bij mij beter dan de limo door het drankje zelf.

8. Zonnebloem25

Zonnebloem25 Actief lid

18 mei 2012
    431
    0
    0
    Ik mag half september 2 liter moviprep naar binnen werken en standaard een roesje idd.
    Bah.

9. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik vond het onderzoek zelf niet naar, maar het laxeren wel. Moest twee liter Moviprep drinken en twee liter heldere vloeistof erbij. Bij de Moviprep heb ik toen nog siroop gegooid, maar vond het niet te drinken bleh.

Het onderzoek zelf heb ik echt niets van mee gekregen door het roesje en werd gewoon weer wakker op de uitslaapkamer, zonder pijn o.i.d.

10. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier heb ik 8 jaar geleden een darmonderzoek gehad, zonder roesje. Wist niet eens dat je dat kon krijgen maar goed.

Onderzoek zelf stelde niets voor, ook het laxeren was een eitje. Alleen na het onderzoek vond ik het vervelend dat mijn buik zo opgeblazen was en erge last van winderigheid. Dat vond ik het vervelendste van alles.

Ik lees bij sommige dat jullie spul moesten drinken? Dat heb ik niet gehad, ik kreeg gewoon een dag van te voren klysma's en moest zelf spoelen, heb geen één drankje daar naar binnen hoeven te werken.

11. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Dan heb je een sigmoidscopie gehad. Alleen het laatste stukje. Dan laxeer je met een klysma eb krijg je geen roesje.

12. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Ik heb vorig jaar een darmonderzoek gehad. Vond de Moviprep erger dan het onderzoek zelf....krijgt er zo'n schrale *jeweetwelwat* van :)
    Onderzoek is met een roesje gebeurd, maar heb toch wel een keer of wat liggen schreeuwen van de pijn....er moesten wat bochten uitgedraaid worden. En na afloop de rest van de dag nogal luchtig geweest zeg maar.

Maar zou idd wel even heel goed aangeven dat er een kans is dat je zwanger bent.

13. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik krijg standaard om het jaar/om de twee jaar een darmonderzoek omdat ik Colitis Ulcerosa heb. De laatste dateert van afgelopen 2 augustus. Ik kreeg toen moviprep. Dit is de eerste keer dat het me heel erg tegenviel hoewel ik al zo'n 10 heb gehad.
    Je moet de avond van te voren laxeren (wifi op de wc helpt lol) en dan 's ochtends nog wat. Dan krijg je een roesje. Ze zijn zo'n 10 tot 20 minuten bezig. Meestal nemen ze een biopt. De uitslag krijg ik altijd gelijk. Alleen op de uitslag van de biopten is het nog wachten.

Bij het voorbereidende gesprek moet je als het goed is bloed laten prikken en wordt er verteld wat er gaat gebeuren. Bij mij is de colitis helaas erg hormoongevoelig en ik heb een enorme opvlamming omdat ik ook een maand of 2 geleden met de pil ben gestopt.

Succes en ik hoop dat het niks vervelends is

14. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Het laxeren vond ik vies, wel hielp het dat ik het klaar had gemaakt met ranja en goed koud had laten worden en dan drinken met een rietje. Op een gegeven moment kwam ik de wc bijna niet meer af.

Het onderzoek viel me heel erg tegen, zou soort roesje krijgen, dat zou er voor zorgen dat als je er al iets van mee kreeg ik het me na die tijd niet meer zou kunnen herinneren. Niets was minder waar, kreeg alles mee en weet het nog precies, ze kwamen de bochten niet door moest veel van houding veranderen en toen dan dat niet werkte duwden ze vanaf de buitenkant zo hard op mijn buik om de slang de weg te wijzen zeg maar. Het blijkt dus dat zo'n roesje bij mij niet goed werkt ;)

Maar ik ben volgens de arts wel een uitzondering.

15. Donja62

Donja62 Actief lid

25 jul 2010
    303
    19
    18
    dank voor al jullie reacties! Erg fijn!
    Wat waren bij jullie de uitkomsten? Aangezien ik hypochonder ben, maak ik me druk om het ergste: darmkanker!

16. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Ik heb het onderzoek ook pas gehad. De prep troep vond ik het ergste. Dat is zo vies. Ik mengde het met wat limonade en dronk het met een rietje maar wat een ellende.
    Tijdens het onderzoek kreeg ik een roesje, ik heb er niet veel van meegekregen.
    De uitslag was een spastische darm. Hierdoor had ik veel last van aambeien waardoor ik af en toe flink bloedde met mijn ontlasting.

17. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik heb in november een darmonderzoek gehad. 4 liter kleanprep naar binnen gestouwd (vies!)
    Maar ik had verwacht veel diarree te krijgen en buikkramp maar geen last gehad. Kon zelfs gewoon borstvoeding geven!!
    Darmonderzoek zonder roesje gehad omdat ik dan het snelst weer wegkon. Onderzoek viel me enorm mee! Gewoon de ademhalingsoefeningen toegepast die ik op pufclub had geleerd haha.

Ik had trouwens een anale fissuur (wist ik ook wel maar ze wilden de rest uitsluiten) waardoor het elke keer enorm bloedde. Nu 9 maand later kan ik eindelijk zeggen dat ie dicht is!

18. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Hier ook een endoscopie gehad! Moviprep was een DRAMA!
    Verschrikkelijke krampen gehad.. Er zijn behoorlijk wat tranen gevloeid toen ik daar aan moest.

Van de behandeling zelf niets gemerkt. Kreeg een roesje, was dus zo stoned als een kanarie! Naderhand wel erg last gehad van winderigheid :p.

Alles zag er goed uit. Bleek uiteindelijk een aambei te zijn ;)

19. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Pffff ik mag binnenkort ook. Ze vermoeden erfelijke darmkanker in de familie (diverse oud-ooms en tantes aan overleden en m'n moeder zit nu vol in de chemo.
    Waarschijnlijk moet ik elke twee jaar maar zie zo op tegen die eerste keer. Volgens m'n moeder was inderdaad het spoelen het ergst. Maar ja, dat is beter dan alle ellende als ik er te laat bij ben...

20. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Bij mij was de uitslag Colitis Ulcerosa.

Deel Deze Pagina