Ivf op eigen kosten in NL ziekenhuis?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Liefdeskind, 14 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefdeskind

30 jun 2014
    39
    0
    0
    Hallo dames, ik ben onverklaarbaar onvruchtbaar. Heb in 2009-2011 clomid gebruikt en 6x iui gehad met pcos, helaas zonder resultaat. Heel kort daarna is mijn relatie uitgegaan. Sinds 2012 probeer ik met mijn nieuwe vriend zwanger te worden maar ook dat lukt niet. Alle onderzoeken glansrijk doorstaan, er lijkt niets aan de hand en kregen een verwijzing voor ivf. Het behandelend ziekenhuis wil daar niet aan en laat ons nu de volledige 6x iui met laparoscopie door. Ik zie dat echt niet zitten, heb geen vertrouwen in iui en zie het als wachtkamer voor ivf. We hebben binnenkort een gesprek in het ziekenhuis. We weten al op voorhand dat het niets gaat opleveren want het ziekenhuis durft de verzekeraar niet tegen te spreken en werkt alleen met vaste protocollen. Wij willen eigenlijk maar drie keer iui, geen laparoscopie en dan ivf. Buitenlandse onderzoeken wijzen uit dat de kans op succes in mijn geval (6 jaar, of met deze partner in elk geval drie jaar, onvruchtbaar) daarna heel erg klein is.

We vragen ons af: kunnen we ook zelf ivf bekostigen? Niet in het buitenland maar gewoon hier? Zou het dan wel mogelijk zijn om al na drie keer iui over te stappen? Ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden. Dank je wel alvast!

2. Noekie

Noekie Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.322
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

Goeie vraag en eigenlijk geen idee.
    Ik werk zelf in een poli apotheek die alle medicatie verstrekt voor de behandelingen. En ik heb het zelf ook allemaal meegemaakt.

Wees er wel bewust van dat een ivf behandeling gemiddeld zo'n 2250 euro kost.
    Medicatie, echo's, punctie en bevruchting en invriezen...
    Dat is ook de reden waarom een verzekering eerst de 6x iui wil omdat dat in verhouding veel goedkoper is dan ivf, veiliger is voor je lichaam en het net zo veel kans geeft als je onverklaarbaar niet zwanger kan worden dan iui. Want ook met ivf heb je maar zo'n 10-15% kans....

Persoonlijk zou ik die 3 keer iui nog proberen. Ik ken meerdere succes verhalen die zelfs bij de laatste iui nog zwanger zijn geraakt en de hele ivf poging hebben mogen afzeggen. Vaak wordt al wel bij de 5de en 6de iui het voortraject gestart zodat je wat minder tijd verliest. Ivf heeft namelijk bij meerdere ziekenhuizen een wachtlijst. En als je toch moet wachten kun je beter nog een iui poging doen.

Succes met jullie keuzes en behandeling! Ik hoop en duim voor jullie dat jullie wens mag uitkomen.

3. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Heb je dat al aan het ziekenhuis gevraagd?

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Als je het toch zelf wilt betalen, dan zou ik absoluut naar het buitenland gaan. Dusseldorf of Gent. Daar zijn ze echt moderner dan in NL en kijken ze in ieder geval verder dan hun 'protocol-neus' lang is...

5. Liefdeskind

30 jun 2014
    39
    0
    0
    Dank voor jullie reacties allemaal. Ik heb het nog niet aan het NL ziekenhuis voorgelegd omdat ik verwacht dat ze dan achterover gaan leunen en helemaal niet meer afwijken van hun protocol. We twijfelen erg aan naar het buitenland gaan omdat we veeleisende banen hebben die ons weinig flexibel maken. Dat klinkt stom ten aanzien van zoiets belangrijks als een kind, maar het is de realiteit op dit moment. Een ziekenhuis dichtbij brengt daardoor veel rust. Aan de ene kant denk ik: ach die drie maanden kunnen er ook nog wel bij maar dan wil ik echt geen wachtlijsten meer voor ivf. En aan de andere kant ben ik er zo klaar mee na al die jaren met iedereen om me heen zwanger of met kinderen en ik niet. Ik ga het uitzoeken!

6. Liefdeskind

30 jun 2014
    39
    0
    0
    Met "dat ze helemaal niet meer afwijken van hun protocol" bedoel ik: in de verzekerde route. Dus dat ze denken: weet je wat, regel het lekker zelf dan.

7. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik had een evaluatiegesprek in mijn NL zkh. Ik reageerde slecht op hormonen, steeds maar 1 tp (nooit geen cryo's), dus pogingen gingen er snel doorheen. Ik heb toen ook gevraagd hoe dat ging als wij een poging zelf wilden betalen. Toen zei de gyn mij dat ze hiervoor geen toestemming zou geven. Ze zei dat dat soort pogingen eigenlijk meer bedoeld waren voor 'domme' pech (zoals geen bevruchtingen), maar niet voor vrouwen zoals ik die slecht reageren op de hormonen en dus minder kansen op een zwangerschap hebben.
    Dus in mijn zkh was het zo, dat ook al zou je het willen en kunnen, het dus niet vanzelfsprekend was dat mijn artsen daar aan mee wilden werken. Ik ben uiteindelijk ook naar DD uitgeweken.

8. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Liefdeskind: de drempel om naar het buitenland te gaan was voor ons groot (ook ivm praktisch geregel ivm werk en ons oudste zoontje). Maar je kan ook denken aan een combi met een NL zkh (waar je de echo's/fm laat doen) en dan voor de punctie en tp naar (bijv.) DD.

9. Jon1978

Jon1978 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.339
    1
    36
    Liefdeskind meestal als je eenmaal in het traject zit en je doet eerst iui dan kun je meestal spoedig verder met ivf. Ik zou toch iui proberen het is veel minder heftig qua hormonen dan ivf. Als ze alleen maar een kans zagen in ivf dan hadden ze dat vast meteen voorgesteld.
    Succes met je keuze

10. Liefdeskind

30 jun 2014
    39
    0
    0
    Daar heb je ook gelijk in Jon, het probleem zit erin dat ik het al eens gedaan heb zonder succes en dat ik weet dat ik er alleen maar doorheen moet omdat er statistisch gezien nog een redelijke kans is. Ik word dit jaar 35 en het begint voor mij urgent te worden; iui voelt als verspilling van kostbare tijd en vruchtbaarheid. Maar ik vrees dat ik het zal moeten accepteren.

Deel Deze Pagina