buiten de schoolvakantie op vakantie gaan

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door silvana81, 1 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Wij willen in Sept 2 weken op vakantie gaan en wij gaan ook wel, alleen zouden wij het leuk vinden als mijn broertje mee zou kunnen alleen het probleem is.......hij zit nog op school VMBO en is 15 jaar.

Wij kunnen niet in de kindervakantie gaan omdat wij geen schoolgaande kinderen hebben dus moeten er wel buiten.

Mijn zusje hebben we ook ooit meegenomen op vakantie maar toen konden we nog vrij krijgen in de herfstvakantie maar nu we beide een andere werkgever hebben zijn de kindervakantie´s uitgesloten voor ons.

wie is er ook weleens buiten de schoolvakantie op vakantie geweest met schoolgaande kinderen en wat moest je hiervoor regelen?

2. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    wij gaan 23 april op vakantie en ik meld de kinderen ziek van school gebeurt niet vaak natuurlijk
    gelukkig zitten de kinderen allebei niet bij elkaar op school

3. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    volgens mij moet je dan op de school van je broertje toestemming vragen of hij dan vrij kan krijgen omdat het buiten de schoolvakanties valt.
    of je zou hem ziek moeten melden en hopen dat ze er niet achter komen.
    maar wat leuk dat jullie je broertje mee willen nemen!
    en ik zou ook even informeren want volgens mij moet je ook een getekend document van de ouders mee hebben dat het akkoord is dat hij meegaat omdat hij minderjarig is.

4. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Echt? Ik zou er niet mee durven spotten...maar goed dat ben ik...

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    je kan toch wel in de schoolvakantie op vakantie? Het is niet verboden hoor ;) haha stond zo grappig in je openingspost.

Ik zou het gewoon aanvragen bij de directeur.

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ze hebben de regels volgens mij dit jaar weer strenger gemaakt, wat betreft in de schoolperiode op vakantie. Je moet dan aan kunnen tonen, dat het echt niet anders kan, dat je niet op vakantie kunt in de schoolvakanties.
    Ik denk niet dat hij hiervoor toestemming krijgt.

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Je moet dit aanvragen op de school van je broertje.
    Ik kan nu al voorspellen dat hij geen toestemming krijgt om mee te gaan :D, dat heeft te maken met de leerplicht, alleen voor hele bijzondere gevallen wordt buiten de vakanties om vrij gegeven.

Ik werk op een basisschool en wij worden ook altijd overspoeld met aanvragen. Meestal krijgen de ouders geen toestemming.
    En terecht denk ik, 12 weken vakantie per jaar zou genoeg moeten zijn om een keer op vakantie te gaan.

8. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Bij mijn dochter op school (HAVO/VWO) moet je een formulier invullen en inleveren, als je vrij wilt buiten de schoolvakantie. Er stond in het boekje dat je vrij kreeg voor bijwonen van huwelijk van bloed-of aanverwanten, maar ze kreeg zonder problemen ook vrij voor huwelijk van vrienden. Je kunt het proberen dus, hoewel in het boekje ook wordt uitgelegd wat geen gewichtige omstandigheden zijn, waarvoor je vrij krijgt er daar expliciet: "een uitnodiging van familie of vrienden om buiten de normale schoolvakanties op vakantie te gaan "bij staat, dus weinig kans vrees ik ...:(
    Ben het niet helemaal eens met de stelling dat 12 weken per jaar genoeg zou moeten zijn. Het gaat niet alleen om het aantal weken die je vrij bent, soms komt het gewoon beter uit, als je aan andere week vrij zou zijn, vond ik ook toen ik in het onderwijs werkte. Hartstikke leuk, zoveel vakantie, maar je kunt het opnemen wanneer je wilt.

9. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Dat heb ik ook gehoord inderdaad..

Persoonlijk zou ik mijn kind voor een vakantie niet ziekmelden.
    Ik vind dat ook niet kunnen, hoe ga je dat later verkopen als ze een keer geen zin hebben om te werken?
    "Meld je maar ziek, dan gaan we meteen een weekendje weg." ;)

10. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik werk zelf op een vmbo school en bij ons zou er geen toestemming gegeven worden. Misschien hebben jullie meer geluk.

11. Ik vind het ook heeeel raar als een school daar wek toestemming voor geeft. Een kind van 15 mist heel veel in 2 weken.
    Ze doen tegewnwoordig al moeilijk bij kinderen van 5 jaar.

Ik vind het heel lief dag jullie hem willen meenemen maar ik denk dat hij echt te veel mist en dat ze hier nooit toestemming voor gaan geven.

12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ook een kind van 5 jaar mist veel in 2 weken...

Ze doen inderdaad moeilijker en dat is maar goed ook. Want anders loopt het de spuigaten uit.

Ziekmelden kan wel, maar het is rond een vakantietijd. En als ze erachter komen, en de inspectie komt dan heb je een probleem.
    Je moet via de goede weg inderdaad een papiertje aanvragen en toestemming vragen. Maar die kans is inderdaad erg klein!

Succes!

13. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    wij hebben vorig jaar mn schoonbroertje mee genomen op vakantie en moest eigenlijk nog 1 dag naar school, mijn schoonmoeder is toen toestemming gaan vragen maar da werd geweigerd door de directeur (ze moesten 1,5 uur komen om t rapport op te halen) en toen heeft ze m ziek gemeld en is ze zelf da rapport gaan halen.

14. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Enige manier wat ik weet, is dat je alleen toestemming krijgt als beide ouders absoluut geen vrij kunnen krijgen in de zomervakantie. Deze bewijzen moet je overleggen. Maar omdat het gaat om een zus die het vraagt ben ik ook bang dat je geen vrij ervoor krijgt. Je kan het proberen, maar ik schat de kans ook klein.

Ik las ook met ziekmelden. Ik zou die gok niet nemen hoor, de kans dat je gepakt word is heel groot net na of voor de zomervakantie. Daar controleren die extra op!

15. hardloper

hardloper Niet meer actief

je meot een bewijs hebben dat je neit in de vakantie weg kan, dan mag je buiten de vakantie om weg met je kinderen. kan je vragen bij je werk. dan een formulier op school halen over verlof buiten vakantie. alleen mag dit met je kinderen en je broertje valt daar niet onder, dus je heb kans dat ze daar meoilijk over doen. zou dus ook stellen waarom hij met jullie mee moet en neit met zijn ouders.

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik denk niet dat je daar toestemming voor krijgt en eerlijk gezegd vind ik dat terecht. Hij zal echt teveel missen van school. Hoe kan hij nou toetsen maken als hij 2 weken lesstof mist?

17. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Inspectie heeft de regels rondom verlof aangepast. Rondom een schoolvakantie mag geen verlof meer gegeven worden. De school kan anders een behoorlijke boete krijgen! Geeft school ongeoorloofd verlof door, en dit blijkt te kloppen, krijgen jullie een boete. Ik geloof iets van E50,- per dag ongeoorloofd verzuim.
    Dus de kans is groot dat jullie het verlof niet krijgen. Ziek melden is een optie, alleen vraag ik me soms af wat voor voorbeeld mensen aan hun kinderen/anderen willen geven.. (niet vervelend bedoeld hoor...)

18. mol81

mol81 Niet meer actief

Klopt helemaal wat je zegt. Er zijn hele duidelijke richtlijnen voor verlof buiten de vakantie om (even Googlen!) en niet voor niets. Je laatste zin zou ik willen aanvulllen met 'wel vervelend bedoeld hoor!"
    Ik vind het zorgwekkend dat ouders tegenwoordig hun kind ziek melden voor een dagje pretpark of langer ziekmelden voor een vakantie. Je brengt je kind in diskretiet (kinderen vertellen later op school echt wel dat ze op vakantie zijn geweest), de school in de problemen (scholen die geen melding doen van onrechtmatig verlof terwijl ze weten dat een kind op vakantie is en niet ziek is, krijgen een fikse boete als het uit komt) en je geeft een verkeerd voorbeeld. Dit geldt uiteraard niet als je gewoon verlof hebt gevraagd bij de directeur van de school of bij de leerplichtambtenaar.

19. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    :$...

20. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    :( :( :(

Volgens mij mag je toch nog altijd zelf bepalen wanneer je op vakantie gaat??

Deel Deze Pagina