ervaringen DHEA?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Kiekske, 29 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yvonne73

Yvonne73 Lid

7 mei 2010
    73
    0
    6
    langs het IJsselmeer
    Hoi, ik zag de oproep over ervaringen met DHEA en dacht laat ik ook maar even reageren.

Ik heb 3 maanden op aanraden van dr. S uit Dusseldof dhea geslikt, 50 mg per dag. Ik heb het gewoon via de apotheek besteld (zij haalden bij Fagron vandaan) en het is vergoed door mijn verzekering. De aanleiding van het gebruik ervan was een icsi poging in februari 2012. Ik had toen maar 1 duidelijke follikel terwijl ik de maximale dosering hormonen gebruikte. Dat was 225 menopur en 225 puregon. Er gebeurde dus vrij weinig. Mijn amh is 0.17 dus ook erg laag.

Ik ben half juni met een nieuwe icsi poging begonnen. Hieruit ontstonden 9 follikels. Met de punctie zijn er 6 eicellen geoogst, 3 waren er geschikt voor icsi en twee daarvan werden embryo's. Deze zijn vorige week maandag teruggeplaatst en nu zit ik dus in de tweede wachtweek.

Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben!

Groetjes, Yvonne

2. Simoon73

Simoon73 Actief lid

23 jun 2012
    111
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Misschien, ik bedoel of er eicellen bevrucht zijn geweest en of je ook een tp van een Embryo hebt gehad! Op mijn rapport staat dan ook vermeld wat de kwaliteit van de Embryo's waren!

@Yvonne (zelfde bouwjaar?), heb je de tweede x ook DHEA gebruikt toen je 9 follikels had? Heel veel succes en geduld deze week! Hoop voor je dat het gaat lukken deze x.

3. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Yvonne, wat een geweldig resultaat!!!

Simoon, ik had bij poging 1 op dag 3 de tp van excellent. Helaas wil dat nog niet veel zeggen, dag 5 is erg belangrijk...

4. Simoon73

Simoon73 Actief lid

23 jun 2012
    111
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik volg je ook op de voet:) Ben heel benieuwd. Je bent nu begonnen toch? Dus over zo'n 2 week hopelijk de punctie! Ik neem dit ook mee in mijn gesprek met mijn arts woensdag!

5. Yvonne73

Yvonne73 Lid

7 mei 2010
    73
    0
    6
    langs het IJsselmeer
    @Yvonne (zelfde bouwjaar?), heb je de tweede x ook DHEA gebruikt toen je 9 follikels had? Heel veel succes en geduld deze week! Hoop voor je dat het gaat lukken deze x.

6. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    Hallo Meiden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Hoe hebben jullie DHEA besteld? Ik heb genoeg eitjes maar van slechte kwaliteit. We willen misschien voor icsi 4 gaan, maar ik had begrepen dat je een aantal maanden DHEA moet slikken.

Thanks

7. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Hoi Angelica,

Dhea moet je idd 3 maanden slikken, dat is het advies vanuit Gent. Ik begreep dat DD 6 tot 8 weken aanhoudt.

Hier heb ik het besteld, nav een referentie van iemand die in de ronde van dheagebruik zwanger is geraakt:

DHEA 25mg micronized

Ik slik deze 3 per dag, dus 75 mg per dag.

Simoon, ik zal je vrijdag laten weten hoe de echo eruit zag. Ik hoop net zo mooi dan bij de andere dhea-meisjes :)

8. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    Thanks ik loop bij de s in gent en dit is nog nooit besproken.

Ik ga het gelijk bestellen

9. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    ik had trouwens 19 eitjes waarvan 4 van goede kwaliteit. Mijn eerste 2 pogingen had ik 2 b keuzes van de 16 eitjes over.

10. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Misschien toch handig om de prof even te mailen hierover. Want je kan er ook nog meer eitjes van krijgen. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling...

11. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    zal ik doen thanks!

12. Yvonne73

Yvonne73 Lid

7 mei 2010
    73
    0
    6
    langs het IJsselmeer
    hoi hoi, nog even het vervolg van onze poging. Ik heb gister bloed laten prikken, het was toen 9 dagen na de tp en het hcg is 73 en progesteron 500. Super dus! Alleen had ik vandaag wel wat bloedverlies, weet niet of het door gaat zetten. Heb een stekende pijn in mijn rechterzij of lies of eierstok. Ik wacht het rustig af.
    Groetjes Yvonne

13. Simoon73

Simoon73 Actief lid

23 jun 2012
    111
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Yvonne, hoe gaat het nu met je? Hoop voor je dat het niet doorzet!

@Kiekske, heb het besproken met mijn arts en die wil niet met DHEA beginnen! Voor hem heeft het nog niet de toegevoegde waarde aangetoond en tevens zijn er volgens hem nog teveel onduidelijkheden omtrent de bijwerkingen!:(
    Ook Pipelle en ass Hatching was hij niet voor! 5dgn volgen van de Embryo's wilde hij wel, maar was daar ook kritisch over!

:(Lastig allemaal hoor! Gezien sommige verhalen wil ik eigenlijk wel DHEA slikken, maar wil het eigenlijk niet zonder zijn medeweten doen omdat het dan misschien niet bij zijn proces/medicatie past. Of zou ik in mijn 2 komende maanden van rust het gewoon kunnen slikken en dan stoppen als we weer het traject in sept opstarten? Weet het even niet meer:(

Hoe is het met jou verder?

Hierbij mijn gesprek met de arts!
    Vragen en antwoorden in het kort:
    V: wat betekenen de waarde van onze Embryo's in het rapport en heeft dit invloed op het niet slagen?
    A: allereerst uiteraard dat er geen Embry's worden terug geplaatst die niet goed zouden zijn! Ten tweede was de celdeling prima en het feit dat de Embryo's onregelmatig waren (uitleg: binnen de lijntjes ingekleurd of zoals bij ons ook buiten de lijntjes) heeft niet aangetoond dat dit nadelig invloed heeft om verdere deling of innesteling!

V: zouden we nu niet een nieuwe laparoscopie moeten doen om te kijken of de endo niet verergerd is? En/of mijn cyclus plat leggen met lucrin bv en daarna weer IVF opstarten?
    A: ik zit al bij de 5% van de vrouwen bij wie het zo verkleedt zit dat het al bijna niet erger kan, dus brengt voor hem geen nieuwe info en hij kan er via een laparoscopie toch niets aan doen! Het stil leggen van mijn cyclus raad hij af ivm mijn lage eicel reserves en het risico dat het moeilijk tot niet op gang komt daarna is aanwezig!

V: heeft de endometriose invloed op het niet innestelen? Maw moeten we daar nu niet eerst mee aan de slag?
    A: Naar zijn idee heeft dat geen invloed en wil nu niet (alleen als de pijn te erg is) iets gaan doen aan de endometriose omdat dit ook zaken zal verstoren terwijl er nu rechts gestimuleerd kan worden! Zeker ook gezien mijn lage eicel reserve, niet de beste stap omdat ik zeker 6 maanden uit de running ben!

V: is het een optie om Pipelle toe te passen?
    A: heeft hij in het verleden gedaan, maar heeft voor hem geen toegevoegde waarde aangetoond in onderzoeken!

V: is het optie om Assisted Hatching toe te passen?
    A: Wederom heeft dit voor hem geen toegevoegde waarde aangetoond in onderzoeken!

V: is het optie om te DHEA te gaan gebruiken?
    A: wederom is de toegevoegde waarde niet aangetoond in controle groepen en net als mbt de twee andere vragen is het elke keer de vraag of het door de toegepaste techniek kwam dat ze zwanger waren na de behandeling of dat het gewoon nu lukte. Dit omdat het % slaging met en zonder bepaalde behandeling niet verschillen mbt aantal zwangerschappen tijdens MMM!
    Tevens zijn ze er nog niet helemaal uit wat de risico's zijn van DHEA omdat er in bepaalde studies ook gesproken wordt over mogelijkheid van ontw. van kankercellen!

Hij geeft aan dat alles wat voor hem heeft aangetoond te werken dan wel zonder enige risico kan worden toegepast wel wil doen, maar dat hij geen lab runt en wij dus geen proef konijnen zijn:)

V: Wat zouden we dan op dit moment wel kunnen doen om de innesteling te bevorderen?
    A: Hij heeft op dit moment geen aanleiding waarom het niet zou werken bij mij? Er zijn nog steeds eicellen aan de rechterkant te stimuleren dus advies een volgende IVF!

V:Wij zitten toch nog met de innestelings kansen! Zou het kunnen zijn dat mijn baarmoederslijmvlies bepaalde antistoffen bevatten?
    A: wederom geduldig:) Er zijn geen redenen voor hem dat een volgende x niet zou hoeven te slagen! Maar als we willen kunnen we een hysterocopie doen waarbij we ze de baarmoeder gaan bekijken en dan ook een biopt kunnen nemen en deze onderzoeken!

A:JAAAA!
    V: wat doen we morgen om 11.00 uur?
    A: blijkbaar zitten we hier:)

Donderdag:
    11.00 hysterocopie en om 12.00 nieuw besprek om het te bespreken!
    Alles ziet er super mooi uit!
    Biopt genomen voor onderzoek (AUW!!!) maar hij verwacht dat er niets uitkomt als hij mijn baarmoeder ziet!
    Ene kant balen, want weer geen stap dichterbij, maar andere kant natuurlijk goed nieuws!

V: is het een optie om bij een volgende IVF de Embryo langer te volgen?
    A: dit wil hij wel doen, maar alleen als er meer dan 3 Embryo's zijn omdat het toch echt het beste is als ze door ontwikkelen in de baarmoeder en dus de kans dat er 1 of 2 niet verder delen aanwezig is! Tevens geeft hij aan dat ook dit geen garantie geeft! Als inderdaad op dag 5 of 6 terug geplaatst gaat worden, kan nog de innesteling niet plaatsvinden. Tevens kan het zo zijn dat een Embryo die ze langer buiten de baarmoeder hebben gehouden juist wel geslaagd hebben in de baarmoeder:(
    Pfffffffff: lastig allemaal hoor!

Ze sturen de uitslag van de biopt naar ons toe binnen een week en anders bellen ze ons eerder!
    Gezien de vakantie periode, maar leker genieten van de aankomende weken en als we willen mogen we in september wel starten met IVF nr 4!

14. Yvonne73

Yvonne73 Lid

7 mei 2010
    73
    0
    6
    langs het IJsselmeer
    @Simoon: het gaat goed! Geen bloedingen meer sinds donderdagochtend en steeds donkerder wordende testen! Ook ben ik supermoe, misselijk en zere boobs. Dus het gaat echt goed denk ik. Jammer dat jouw arts zo negatief tegenover assisted hatching staat en ook geen heil ziet in DHEA. Ik heb zelf 4 keer ivf in het VU gedaan, had altijd hele mooie embryo's maar ze bleven nooit plakken. Het resultaat na assisted hatching ligt nu heerlijk in zijn bedje te slapen...

15. Sunfly

Sunfly Lid

29 dec 2011
    77
    1
    0
    vervolg: Ik vind dat prettiger omdat ik dan vrijui
    Randstad
    #295 Sunfly, 15 jul 2012
    Laatst bewerkt: 15 jul 2012
    Hallo,

Even een vraagje i.v.m. dosering DHEA:

Ik lees dat sommigen van jullie DHEA slikken/slikten.
    Ik ben zo benieuwd of jullie je DHEAS waarde in je bloed hebben laten bepalen vóórdat jullie DHEA gingen slikken?
    Is er iemand die ongeveer dezelfde waarde had/heeft als ik (2,0), zo ja slikte je 50 mg of 75 mg of anders?

(Mijn DHEASwaarde is 2,0 en de ref.waarde is 1,9-11,0 dus ik zit best aan de ondergrens, dus ik ga ook op eigen initiatief DHEA slikken. Ik heb het, Puritans Pride DHEA 25 mg 250 tabl., besteld via Ebay en verwacht het in de loop van komende week binnen. Ik heb veel positiefs over DHEA gelezen, dat het de eicelkwaliteit verhoogd etc, dus ik ben best enthousiast geworden en sta te trappelen om te beginnen met slikken. Ik heb medische publicaties/studies over DHEA opgeslagen in een Wordbestandje, mocht je er interesse in hebben, stuur dan maar een PB naar me)

Ik had trouwens in dec. 2011 een AMH van maar 0,2 (ik was toen 41).
    Wel had ik toen heel veel stress als gevolg van een trauma en vraag me af of zoiets invloed heeft gehad op mijn hormoonhuishouding en mijn AMHwaarde.
    Ik heb een dochter van 15 en in dec.2010 een miskraam met 6 weken gehad en in mei 2012 zeer waarschijnlijk een vroege miskraam gehad.

16. Yvonne73

Yvonne73 Lid

7 mei 2010
    73
    0
    6
    langs het IJsselmeer
    @ Sunfly, mijn DHEA was voor ik startte 0.3 hij was na 3 maanden 15. Ik slikte 50 mg per dag en had het officiele middel via de apotheek.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

17. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    hoi dames!
    Na het lezen van de ervaringen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met DHEA (ik ben een low responder, met telkens matige embryo's en geen cryo's).
    Nu gebruik ik het zo'n 5 weken, 50 mg per dag. Mijn huid is er alleen ontzettend vet van geworden! Klinkt dat bekend bij jullie? Merkten jullie iets van het gebruik? Omdat ik het op eigen initiatief ben begonnen ben ik toch een beetje bang voor overdosering....

18. Sunfly

Sunfly Lid

29 dec 2011
    77
    1
    0
    Randstad
    Hoi Yvonne,
    Dank je voor je reactie.
    Had jouw lab dezelfde ref.waarde als de mijne voor DHEAS, dus 1,9 - 11,0 ?
    Want als dat het geval is, dan ga ik beginnen met 25 mg DHEA te slikken i.p.v. 50 mg, want ik wil niet boven de ref. waarde uitkomen.
    Jij zat met je startwaarde van 0,3 ook een stuk lager dan ik met m'n 2,0.
    Ik ben benieuwd naar je reactie.

En had jij trouwens van die typische mannelijke bijwerkingen die je van DHEA-suppletie kunt krijgen, zoals een vettere huid/pukkels/acné, of misschien een andere bijwerking die je ook schijnt te kunnen krijgen zoals een beter humeur, of misschien iets anders wat je opgevallen is?

Groetjes,
    Sunfly

19. Sunfly

Sunfly Lid

29 dec 2011
    77
    1
    0
    Randstad
    Hoi tlc81,
    Wat was jouw startwaarde van DHEAS en de ref.waarde van jouw lab?
    Mocht je jouw waarde nooit hebben laten testen, dan is mijn advies om dat te laten doen.
    Misschien had je al een goeie waarde en dan is het naar mijn mening eigenlijk overbodig om DHEA te gaan slikken, 't doet toch heel wat met je hormoonhuishouding en misschien zit je nu wel veel te hoog met je andere hormoonwaarden zoals oestradiol en testosteron, en dat wil je natuurlijk niet toch?

Mijn testosteronwaarde was <0,1 , mijn AMH 0,2 en mijn DHEAS 2,0 (ref. 1,9 -11) dus aan de ondergrens, dus ik kan het wel hebben om het als proef te gaan slikken (ik heb het via Ebay besteld en verwacht het pas eind deze week binnen), maar ik laat wel m'n bloed prikken na 3 maanden om te kijken of al m'n hormoonwaarden dan in orde zijn.

Groetjes,
    Sunfly

20. Sunfly

Sunfly Lid

29 dec 2011
    77
    1
    0
    Randstad
    #300 Sunfly, 17 jul 2012
    Laatst bewerkt: 17 jul 2012
    Ter info (gekopieerd van nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/331.html):

Are there safety concerns?

DHEA is POSSIBLY SAFE for most people when used for just a few months. It can cause some side effects including acne, hair loss, stomach upset, and high blood pressure. Some women can have changes in menstrual cycle, facial hair growth, and a deeper voice after taking DHEA.

DHEA is POSSIBLY UNSAFE when used in larger amounts and long-term. Do not use DHEA in doses higher than 50-100 mg a day or for a long period of time. Using higher doses or long-term use of DHEA can increase the chance of side effects. Special precautions & warnings:

Pregnancy and breast-feeding: DHEA is POSSIBLY UNSAFE when taken by mouth during pregnancy or breast-feeding. It can cause higher than normal levels of a male hormone called androgen. This might be harmful to the baby. Don’t use DHEA if you are pregnant or breast-feeding.

Hormone-sensitive conditions such as breast cancer, uterine cancer, ovarian cancer, endometriosis, or uterine fibroids: DHEA is a hormone that can affect how estrogen works in the body. If you have any condition that might be made worse by exposure to estrogen, don’t use DHEA.

Liver problems: DHEA might make liver problems worse. Don’t use DHEA if you have liver problems.

Diabetes: DHEA can affect how insulin works in the body. If you have diabetes, monitor your blood sugar carefully if you are taking DHEA.

Depression and mood disorders: There is some concern that patients with a history of depression and bipolar disorder might have some mental side effects if they use DHEA. DHEA can cause mania (excitability and impulsiveness), irritability, and sexual inappropriateness in people with mood disorders. If you have a mood disorder, be sure to discuss DHEA with your healthcare provider before you start taking it. Also, pay attention to any changes in how you feel.

Polycystic ovary syndrome (PCOS): Taking DHEA might make this condition worse. Don’t use DHEA if you have PCOS.

Cholesterol problems: DHEA might lower “good cholesterol” (high lipoprotein cholesterol, HDL). If your HDL level is already too low, discuss DHEA with your healthcare provider before you start taking it.

Deel Deze Pagina