Mijn waarde was 5,2 toen ik startte. Heb via de huisarts een doorverwijzing gekregen om te laten prikken. Na 5,5 weken slikken (50mg) zat ik op 12,2. Toen ik opnieuw 6 weken later in Duitsland liet prikken zat ik op 15 en dat vond de arts te hoog. Hij vertelde mij dat hij tevreden was met rond de 11-12 en dat ik dus minder (slecht 25 mg)mocht gaan slikken. Dus blijkbaar is het niet zo, hoe hoger de waarde hoe beter. Misschiene een idee om je huisarts te vragen om een prikformulier voor DHEA. Dan weet je het binnen 1 weekn. En ja ik heb veel meer haargroei in mijn gezicht, vette huid en haaruitval (hoe tegenstrijdig). Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
@ sunfly: wij hebben het nu over twee verschillende waarden Sunfly. Let goed op met wat je laat prikken. DHEAS is iets anders dan DHEA. Dr. S. heeft mij hier toen ook expliciet op gewezen, dat ik op het labformulier wel het juiste moest aankruisen. (dheas staat standaard op het formulier maar dhea (dehydro-epi-androsteron)moet speciaal aangevraagd worden) Het bepalen van DHEA duurde bij mij heel lang omdat het weinig voorkomt. Het lab verzamelt een aantal aanvragen en bepaalt ongeveer eens in de vijf of zes weken. Dit hangt natuurlijk helemaal af van welk lab het bloed onderzoekt. Ik zou me kunnen voorstellen dat het bij grotere laboratoria wel snel bekeken wordt. Het verschil tussen dheas en dhea verklaart dan ook de verschillende referentiewaarden. Ik had trouwens geen 0,3 maar 3 en de referentiewaarden zijn: 10-30 nmol/l Testosteron was <0.7 Oja, wat ik ervan gemerkt heb, misschien wat vaker een pukkeltje verder ging ik er heel goed uit zien. Stevigere huid, geen wallen, frisser gezicht. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Groetjes, Yvonne onderstaand de mail hierover: Geachte mevrouw ---, Dr S. wil dat u start met DHEA 50 mgr per dag en dat 6 weken lang. Voor dat u start met de DHEA dient u bloed te laten prikken op DHEA (niet DHEAS dat is sulfaat!!), testosteron en vrije testosteron. Dit kunt u ook in nederland laten bepalen. Na 6 weken slikken opnieuw het bloed laten bepalen op DHEA, testosteron en vrije testosteron. Als u het bloed in nederland laat bepalen, s.v.p. de uitslag aan ons doorgeven.
Mijn huisarts heeft precies de instructie van dr Scholtes overgenomen en apart op het formulier DHEA geschreven. Het was bij mij echt binnen 1 week binnen. Ik was verrast omdat mij verteld was dat het langer kon duren, maar de bloedbank had het meteen doorgestuurd naar een lab die dit wel test.
Hoi Yvonne, Dit is de reden dat ik DHEAS getest heb i.p.v. DHEA (beiden stonden trouwens niet op het bloedprikformulier van m'n vorige huisarts, en ook niet op het andere soort bloedprikformulier van m'n nieuwe huisarts): Dehydroepiandrosterone sulfate: Dehydroepiandrosterone sulfate (DHEAS) is the sulfated version of DHEA. This conversion is reversibly catalyzed by sulfotransferase (SULT2A1) primarily in the adrenal glands, liver, and small intestine. In the blood, is the most DHEA and DHEAS found to levels that are about 300 times higher than that of the free DHEA. DHEA administered orally is converted into the sulphate as it passes through the bowels and the liver. Whereas DHEA levels naturally culminate in the early morning hours, DHEAS levels show no daily variation. From a practical standpoint, measurement of DHEAS is preferable to DHEA, because levels are more stable. In elk geval had jij een te lage DHEA-waarde en ben je daarvoor behandeld. Fijn dat de DHEA-suppletie jou heeft geholpen (je bent zwanger, gefeliciteerd trouwens ) en dat je er ook nog eens heel goed door uit ging zien, dat is altijd mooi meegenomen toch . Ik hoop dat DHEA-suppletie mij ook gaat helpen (ik heb het nog niet binnen). Ik ga maandag m'n HCGwaarde laten prikken, als die negatief is ga ik met de DHEA starten. Maar misschien is het niet eens meer nodig (duimduim). De Utrogestan geeft helaas allerlei symptomen die bij een zwangerschap kunnen passen, zoals steekjes in m'n baarmoeder die ik ook had toen ik zwanger was (miskraam met 6 weken) en ik toen nog geen Utrogestan opstak. Als ik die Utrogestan niet gebruikte, zou ik waarschijnlijk kunnen voelen of ik zwanger ben, maar nu door die Utrogestan dus niet, die laat me van alles voelen. Bij mij duurde de uitslag van de DHEAS-waarde trouwens ook best lang: 2 1/2 week. Groetjes, Sunfly
Nog wat info over DHEA en DHEAS, gekopieerd van labwijzer.nl/kcl-abc/43-dhea-s.html: DHEA-S is een androgene steroïde en wordt gemaakt in de bijnieren en de gonaden (10-15% van de productie van DHEA bij mannen en minder dan 5% bij vrouwen). ACTH en LH stimuleren de aanmaak van DHEA-S. DHEA-S kent geen negatieve feedback. DHEA is in het serum voor meer dan 99% gesulfoneerd tot DHEA-S en is vrijwel volledig gebonden aan albumine. DHEA-S is een precursor van testosteron en kan zowel in doelorganen als in perifere weefsels omgezet worden tot een biologisch actief ongeconjugeerd steroïd. Bij vrouwen is er een shift tussen de hoeveelheid androgenen afkomstig uit gonaden, bijnieren (direct en indirect door omzetting van DHEA-S, DHEA en δ-4-androsteendion (A'dion)) en omzetting van precursors tot actieve steroïden in perifere weefsels tijdens de cyclus: De bijdrage van de bijnieren verschuift van 60-70% tijdens de folliculaire fase tot zo'n 40% tijdens de ovulatie. De bijdrage van de ovaria verschuift van 25-40% naar 25% en tijdens de ovulatie is ongeveer 50% van de androgenen afkomstig van perifere omzetting van o.a. DHEA-S, DHEA en δ-4-androsteendion (A'dion).
Nog een laatste iets (dan heb ik wel weer genoeg info hier geplaatst over DHEA/DHEAS ) over het verschil tussen DHEA en DHEAS en de voorkeur van artsen (maar blijkbaar heeft dr. S. dus de voorkeur voor de DHEA-waarde) om de DHEAS-waarde te laten prikken: What Is the Difference Between DHEA and DHEAS The difference between DHEA and DHEAS is that DHEA has an extra sulfate molecule attached to it. DHEAS is a steroid androgen present in both men and women. Your body can convert DHEAS into DHEA with an enzyme called steroid sulfatase. Your body can also reverse this process and change DHEA back into DHEAS. Your body makes DHEA in the ovaries, testes and the adrenal glands. DHEAS DHEAS contains a sulfate molecule with one sulfur and four oxygen atoms attached to it. According to the book "Aging is a Treatable Disease: Your Anti-Aging Options," more than 90 percent of the DHEA in your bloodstream exists in the form of DHEAS. Your body produces DHEA primarily in the morning hours, and your kidneys secrete this DHEA quickly. DHEAS, however, remains in your body much longer. For this reason, doctors use DHEAS levels to determine the blood level of the DHEA in your body.