Hai dames, ik begrijp iets niet. In de literatuur staat dhea bekend als prohormoon en is het daarom net als steroiden verboden in nederland. De bijwerkingen van een prohormoon gebaseerd op steroiden en testosteron zijn ondermeer baardgroei, meer spiergroei en andere andrgyne kenmerken, lees ik internet. Het wordt nu voornamelijk gebruikt onder bodybuilders begrijp ik. Heeft niemand hier ervaring mee of over gelezen? Ik vind weinig info over een werking op eicellen of iets dergelijks, behalve op de zwangerschapspagina en andere fora. Kan iemand me mss vertellen waar ik die info wel vind? Vindt het eng om het zo te slikken...
Check bijvoorbeeld deze site maar eens: DHEA Fertility Treatment for Women with Infertility :: CHR Kiekske, ik heb de afgelopen keer dus wel 375 gesproten, omdat ik hoopte dat er meer eicellen zouden rijpen. Maar is bij mij niet gebeurd... Dus denk dat ik me wel aansluit bij de theorie van de prof, dat meer niet veel effectiever is. Aan de andere kant, het gaf mij een beter gevoel de afgelopen ronde 'er ging weer iets anders', dus vandaar... Misschien: is het zo dat DHEA met name door bodybuilders wordt gebruikt?! Wist ik niet. Weet dat ze het bijvoorbeeld ook bij Lupus, een autoimmuunziekte, voorschrijven (in Amerika dan). Moet zeggen dat ik NL vak wel erg terughoudend vind op medisch vlak... Daar zijn onze buurlanden toch verder mee, daar is ook meer geld voor onderzoek enzo, zal daar wel mee te maken hebben vermoed ik... Succes allemaal! (ik ga nog even een beetje hoopverzamelen voor deze 2 emmy's, opdat ze mogen blijven plakken. Of 1tje mag blijven plakken...)
Misschien: ik ben dat idd ook tegengekomen, maar steeds meer studies wijzen uit dat het wel degelijk effect heeft op de eicellen. Kijk hier eens: Premature Ovarian Aging and Premature Menopause Treatment:: CHR In Ned lopen ze idd achter, dat is ook de reden dat wij de stap naar Gent hebben gemaakt. Juul: Dr P. gaf idd ook aan dat bij 300 een grens bereikt lijkt te zijn. Ik weet bij mij niet waarom het de 2e poging zoveel anders is gelopen dan de 1e poging. 1e Poging: 7 dgn decapeptyl + 300 menopur. Had toen 7 eicellen, waarvan 6 bevruchte. Ik had toen binnen 12 dgn de punctie. Poging 2: 2 weken pil, 14 dagen halve eenheden decapeptyl + 300 menopur. Resultaat: 1 eicel na ruim 2 weken spuiten. Poging dus afgebroken. Ik ben nu allang blij dat ik weer op het 1e schema wordt gezet. Toen was er geen reden om te denken dat 375 nodig zou zijn. Na de 2e poging ben ik echter in de twijfel geschoten. Ik vind het lastig, helemaal door de mening van Gent hierover terwijl ze in DD bijv 450 voorschrijven! Waarom doen zij dat dan, terwijl het boven de 300 al geen verschil meer zou maken
Kiekske, dat klinkt alsof er die laatste poging 1 dominante eicel is geweest. Heb ik ook wel eens gehad. Is er toen wel een uitgangsecho gemaakt? Niet dat dat heel veelzeggend is hoor, maar dan zie je wel of er meerdere follikels klaarliggen. Eerlijk gezegd zou ik als ik jouw verhaal lees gewoon 300 blijven spuiten met de halve deca. Heb zelf betere ervaringen met cetrotide. Zij zeggen dat dat geen verschil uitmaakt, maar in DD gebruiken ze dat voornamelijk bij vrouwen die 'lastiger te stimuleren' zijn (krijg bijna rare gedachtes ). Oh ja, officiele term is 'poor responders'... Vind zelf ook dat cetrotide minder bijwerkingen heeft, maar dat terzijde. Heb zelf altijd het idee dat deca meer platlegt dan bij mij goed is. Met cetrotide is het zo, dat je het pas moet gaan spuiten als de follikels boven de 10mm zijn. Dus ze worden dan in de eerste groeifase niet tegengehouden.. Zit een klein risico aan als je Snelle Groeiers hebt, maar ik heb die nooit. Dr P is wel een lief mens hé? Trouwens, die 6 uit 7 vind ik best goed !
Juul: of jij hebt ook de pagina open staan, of je hebt een abbo... Je zit er iig ook bovenop, haha! Bij mijn laatste uitgangsecho was er niks te zien, geen enkel follikel. Daarna links 1 en rechts 4 of 5 kleintjes. Die waren echter zoooo klein, dat ze niet echt te tellen waren. De echo daarop waren ze foetsie... Vreemd Ik denk dat ik het voor nu idd niet echt zinvol is om 375 te spuiten. Het 1e resultaat was idd best mooi, maar helaas geen enkel embrootje dat dag 5 heeft gered. Dat is niet goed Volgens mij heb ik, gezien poging 1, wel snelle groeiers. Ik reageer trouwens niet zo op de deca... We houden het nu maar gewoon op DHEA, Pipelle + oude schema. Voelt goed! Dr P is lief ja, ben blij met haar. Ze neemt altijd alle tijd voor ons, staat overal voor open, denkt mee, bespreekt ons dossier in de stafvergadering, enz, enz. Vind alleen haar voornaam echt niet bij haar passen, haha!
Hè verdomme, wat ongelooflijk k#t!! Gellukig waren je tp-tjes met veel minder fragmentatie. Die hebben nu hun plekje gevonden en gaan heerlijk groeien!!! Zo moet het gewoon gaan!
Hoi Kiekske, Dit wordt jullie 2de ICSI? Heb je de 1ste ook in Gent gedaan? Ik heb de DHEA via Vitamarket besteld, na 3 dagen kwam het al binnen. Daarnaast ben ik nu ook met 5mg foliumzuur begonnen ipv 4 mg (tja je wil toch alles proberen). In principe hadden wij zelf ook het idee om in juni voor onze 3de ICSI te gaan maar ja dan slik ik de DHEA nog maar 2 maanden. Dit moet ik nog even overleggen met Gent. Heb jij bijverschijnselen van de DHEA? Ik heb heel licht een vreemd gevoel in mijn keel (ik weet natuurlijk niet zeker of het daarvan is). Heb jij zelf aangegeven dat je de Pipelle wil of heeft de prof dat aangeraden? Groetjes Armani
Hoi Armani, Ja, wij zijn meteen in Gent terecht gekomen en hebben daar dus ook onze 1e ICSI gehad. Ik vind het echt een superfijn ziekenhuis. Ik slik naast de DHEA de 'etos zwanger worden' en Omega 3. In totaal slik ik 800 mg foliumzuur, dit ook op advies ven Gent. Dr P. adviseerde om de poging een maand uit te stellen ivm de DHEA, omdat dit pas na 2,5 tot 3 maanden zijn optimale resultaat bereikt (ik wilde dit zelf ook). Zij heeft ook, in overleg met de rest van de staf, de pipelle aangeraden, puur om echt alles gedaan te hebben wat ze op dit moment kunnen doen. Ik heb ook last van mijn keel en ook heel licht van mijn oren. Daarnaast veel duizelig en misselijk. Ik denk niet dat dit van de DHEA is, maar dat ik gewoon een griepje te pakken heb ofzo. Er hangt toch vanalles in de lucht...
Hoi Kieske, Weet niet of je mij kent, maar misschien heb je mijn verhaal hier op het forum al ergens gelezen. Heb geen ervaring nog met DHEA, maar ben het ook van plan om het te gaan gebruiken mocht eiceldonatie bij ons niet lukken. Voor nu liggen de beste kansen voor ons daarbij. Wat ik je wilde vragen is mocht het niet lukken met eiceldonatie dan ben ik ook nog van plan om een poging zelf te gaan doen en dan ook naar Gent te gaan. Weet jij toevallig hoe lang de wachttijden zijn voor een eerste afspraak en dan neem ik aan dat we dan het beste naar prof de S.kunnen gaan? Ben erg benieuwd hoe je gaat reageren op de DHEA ik blijf je dan zeker ook volgen. Groetjes Bittersweet
@Bittersweet, het gaat gewoon wel lukken ! Daar gaan we van uit hoor!! Mijn ervaring met Gent... We zijn vorig jaar overgestapt naar Gent en konden toen anderhalve maand later terecht. We hebben ons verhaal (staat allemaal in mijn blog geschreven hoe ik dat destijds heb gedaan, moet je even terugzoeken naar juni/juli 2011) naar de prof gemaild en aan de hand daarvan een afspraak gemaakt. Kopie van je medische dossier meenemen met de 1e afspraak. Hoop dat het niet nodig gaat zijn... Andere DHEA-er-slikkers: heel veel succes... Ik zit nog op het wachtbankje en de komende dagen worden erg spannend... Immers, tussen dag 8 en 12 na de terugplaatsing kun je in principe, als het mislukt is, ondanks de utro, al ongesteld worden.... (kon ik de komende week maar slapend doorbrengen en dan gewoon zwanger wakker worden....) xxx
Hoi Juulz, Thanx voor de reactie. Inderdaad ecd moet gewoon lukken. Denk voor nu maar even stap voor stap, maar stiekem toch wel een beetje vooruit aan het denken. Misschien moet ik het ook wel niet doen hoor, maar het is ook af en toe zo'n rollercoaster van gevoelens om gek van te worden. Kan mij voorstellen dat je nu zou willen gaan slapen en dan zwanger wakker worden. Die teleurstellingen iedere keer gaan je ook niet in de koude kleren zitten. Jij moet ook gewoon zwanger zijn ik duim echt heel heel heel hard voor je. Liefs Bittersweet
Bittersweet: ik heb jouw verhaal idd voorbij zien komen. Ook heftig hoor. En wat een geweldige zus heb jij!!! Ik heb vorig jaar augustus gewoon naar Gent gebeld voor een afspraak. In 1e instantie konden we pas in oktober terecht. Toen ik doorzeurde en vroeg of we niet bij een andere arts terecht konden, konden we een maand later. We zijn dus in sept op gesprek geweest en mochten eigenlijk in december beginnen. Wegens omstandigheden is dit uiteindelijk januari geworden. Wij zitten niet bij de prof maar bij Dr. P (mag volgens mij geen volledige namen noemen...). Wij vinden haar ook erg fijn. Ze staat overal voor open, denkt mee en ons dossier wordt in de stafvergaderingen besproken. Zo heb je dus de mening van de andere artsen er ook bij, waaronder de prof, en wij hebben er dan ook alle vertrouwen in. Juul: wat een stress hè, dat wachtbankje. Verschrikkelijk gewoon. En dan hou je ook nog van vroeg testen, lastig! Ik hoop zo dat je over een paar dagen gewoon een knalpositieve test in je handen hebt!!! Je zit vandaag op dag 8 toch? Hoe voel je je?
@Gent: Wat Kiekske zegt klopt. Dr. P. doet bij ons als de prof er niet is (is megadruk) de follikelmetingen / echo's. De prof maakt het behandelplan. Maar ze overleggen het altijd in het team. Hoe ik me voel? Beetje last van mijn buik, wat krampjes. Zit nu op 7 dagen na TP.Omdat ik nu die utrobollen gebruik, gebruik ik ook maar inlegkruisjes... Had vandaag (net) een vreemde kleur afscheiding beetje donkerder dan wit, maar lichter dan bruin. De kleur van een eeh.. cashewnoot zeg maar . Kan er nog helemaal niets van zeggen. Behalve dat de Pregnyl echt uit mijn lijf is... We wachten af.. Collega vertrekt morgen naar de VS. Heb 'm gevraagd of hij DHEA mee wil nemen !
Utrobollen en geen inlegkruisjes = heel veel nieuwe onderbroeken. Hier ligt de grote voorraad kruisjes ook in de kast!! Het lastige is nu dat je bij ieder signaal van je lichaam een groot ? zet. Waar komt dit vandaan? Zo ook die licht gekleurde afscheiding. En het enige wat je kan doen: wachten. Sucks... Ik moet bij dr P nog even aan de bel trekken over extra pregnyl oid. Ik werd bij poging 1 al op dag 9 ongesteld, veel te snel dus. Handig, zo'n collega! Ik heb het idee dat de DHEA uit de vs gewoon de goede is. Daar werken ze er toch volop mee. Zal wel psychisch zijn, maar ben blij dat die van mij daar iig vandaan komt...
Kiekske, had je toen wel utrobollen? Toen je op dag 9 al ongesteld werd? Meestal houden die utrobollen het eea toch ook tegen? Maar zou het zeker navragen!
Ik had toen idd utrobollen. Dus in Gent stonden ze er ook zeer verbaasd van te kijken. Nu denk ik utrobollen + extra pregnyl. Als de pregnyl iig weer te krijgen is... Maar ik moet dat in juni zeker even vragen, want ik wil wel dat het een eerlijke kans krijgt! Las op het poffertjes forum dat de dames met een laag amh bijna allemaal van die sprietjes zijn. Hier nog één.... Het zal er toch niet echt iets mee te maken hebben....???!
Gabrie: dat had ik idd gelezen ja. Vond het toch een opvallend iets. Gelukkig is het niet zo, want dan zouden alle sprietjes een probleem hebben. En ik sluit me aan bij de andere poffertjes: spriet zijn is lang niet altijd fijn. Ik heb er iig best veel last van.