Vol zijn is ook niet altijd fijn. Maar ach, gelukkig zijn er mensen in verschillende vormen en maten. Lange tijd werd er vanuit de gyn steevast gewezen op mijn overgewicht en het niet zwanger kunnen worden... Toen wisten ze nog niet dat mijn eileiders dicht zaten.....
Hoi Gabrie, Ook ik ben een uitzondering op de sprietjes. Moet idd zeggen dat ik veel meiden met overgewicht hoor die er zo op aangesproken worden in het ziekenhuis. Nu moet ik zeggen dat ik er eigenlijk heel weinig over gehoord hebt. Maar was al wel goed bezig toen ik de mmm in ging want inmiddels 13 kilo afgevallen. Alleen mijn huisarts begon erover dat het niet goed was en verwees me ook door met vraagstelling pcos, terwijl ik wel had gezegd dat bij ons in de familie vervroegde overgang voorkomt maar ze gaf alleen de opmerking denk je dan dat je dat ook hebt en verder veegde ze het van tafel. Verdere verhaal ken je denk ik wel. Laats zei nog wel de gyn toen we de gesprekken voor ecd hadden of ik geen pcos had, maar dit met laag amh kan toch volgens mij helemaal niet? Vond het eigenlijk beetje gekke vraag en dacht heb je dossier wel goed gelezen. Maar goed verder heb ik eigenlijk niemand erover gehoord. Nog een fijne zondag Liefs Bittersweet
Ach vaak heb ik het idee dat de Gyn toch iets moet zeggen.... MAAAAR over PCO. Ik had eerst PCO..... vervolgens een LEO operatie gehad en een paar jaar daarna nu een hele lage AMH. Wat fijn dat je zus je gaat helpen!
Ze trekken hier echt te snel conclusies. Ik snap dat overgewicht niet gezond is, net als ondergewicht. Maar ik vind dat er wel een groot verschil zit tussen het een en het ander, ze moeten hier eens naar de persoon kijken en niet naar de getalletjes. Het is ned zo snel van ' je past in dit hokje, dus doen we het zo'. Frustrerend. In ned hebben ze enkel naar het probleem van mijn man gekeken (hij heeft een tese gehad) en bij mij was alles goed. Wij zijn meteen naar gent uitgeweken, en daar bleek dat het bij mij ook niet goed zat, amh van 0,79. Ik heb sterk het gevoel dat we in ned niet op het punt zouden zitten dan waar we nu in gent zijn. Op dit gebied was ik meteen klaar met ned, na het 1e gesprek met de gyn al. Sorry, oude frustraties hier...
Herkenbare oude frustraties hoor. En dat van die hokjes ben ik het mee eens. Denk zelf dat ze in Amerika ook een heel stuk verder zijn met onderzoek, als ik die sites lees. Punt zit 'm denk ik dat er in Nederland weinig geld is voor onderzoek op dit vlak. (geen idee hoe die keuze worden gemaakt). In Amerika en volgens mij ook in Duitsland worden veel wetenschappelijke onderzoeken gefinancierd door bijvoorbeeld de farmacie, die er baat bij kan hebben. Een gebied waar ze in Nederland volgens mij redelijk 'panisch' over doen, omdat onderzoek dan minder afhankelijk zou zijn. Weet nog dat ik in NL bij MCK liep (voor de 7 IUI's en de eerste 4 IVF-pogingen...) en met dr C daar het foldertje van DD eens liet zien. Het werd toen wel een beetje afgedaan met 'dat s commercieel, dat zijn wie niet, geen onafhankelijke onderzoeken etc. etc.'. Heb ook eens een website in Chicago gezien, waar je vooraf geloof ik 15.000 dollar betaald en dat je 10.000 dollar terugkrijgt als je niet zwanger zou raken (ongeacht het aantal pogingen) en anders was je al je geld kwijt, maar: wel met een baby! Het gold tot de geboorte. Wel zonder de medicatie, dat dan weer wel... Tja, wat moet je daarvan vinden? Denk dat het voor vrouwen zoals ik (wij) met een minuscule kans op een cryo en iedere keer afhankelijk van een verse poging interessant kan zijn. Hoewel ik dit niet als reeele optie zou overwegen hoor. Afin, ik dwaal af op deze omo-witte (alweer) zondag waarbij ik me niet bijster vrolijk voel... Denk dat ik nu maar eens een paar maanden aan de DHEA moet gaan, want schrijf deze poging af. xxx
Nou Juultje dat lijkt mij wel wat...15.000 dollar en dan als het niet lukt 10.000 terug krijgen.. Ik zou er wel oren naar hebben. Maar helaas dat doe ze hier niet. Kiekse ook hier steeds naar mij gewezen en nu blijkt dat het zaad ook niet toppie te zijn. Ik kan mij wel druk gaan maken maar dat heeft totaal geen zin.
Juul: omo wit, de kleur die we niet willen zien... Wanneer is je echte testdatum? Ik hoop dat het nog te vroeg is, dat jouw frummeltje zich nu lekker genesteld heeft en jouw lichaam de komende dagen hcg aan gaat maken. Zo hoort het te zijn. Ik snap dat je na de posi test van M moest huilen. Het is niet niks... Gabrie: de frustraties komen hier nog maar af en toe op. Maar idd, wat kunnen we er aan doen. Ik heb er wel heel veel moeite mee gehad, ben ook naar een psycholoog gegaan voor hulp. Nu heb ik eindelijk rust.
Kiekske, wat precies heeft voor jou geholpen bij het praten met de psycholoog? Vroeg ik mij af. Hoe de psych je heeft geholpen met het vinden van rust. Bedoel, denk zelf dat het 'Straks' een soort van rouwverwerking gaat zijn. Afscheid nemen. Loslaten. Laten gaan... Dat gaat tijd nodig hebben. Besef al heel goed dat ik daar tegen aan zit. Maar eerlijk gezegd accepteer ik het nog niet, omdat er nog een kans - al-is-ie klein - is. Bedoel dan niet deze poging hoor, die heb ik echt al afgeschreven. Ken mijn lichaam.. Maar bedoel meer, er is nooit een echte oorzaak gevonden. Was dat er maar, denk ik wel eens, dan had het tenminste een rede. maar nu, nu voelt het, als we nu zouden stoppen, alsof er misschien een kans zou zijn geweest die we nooit hebben geweten omdat we gestopt zijn. (bij wijze van, want we gaan nog wel een poging wagen...). maar je begrijpt vast wat ik bedoel. En door dit soort vragen, zal ik nog geen 'rust' kunnen vinden... En of een psych me daarbij gaat helpen? Heb zelf zoiets van: dat moet ik toch echt zélf toelaten en accepteren... Op Een Dag... Maar goed, ben gewoon dus oprecht benieuwd wat de psych voor jou heeft kunnen betekenen... Truste lieve meiden! (Gabrie, dank nog voor je PB, PB later in de week terug..) xx
Juul: de psych heeft mij geholpen met het accepteren van het traject. Ik was zo ontzettend boos dat we geen enkele kans hadden/ hebben op een natuurlijke zwangerschap. Boos op de fout die in ons plaatselijke zkh is gemaakt, boos op mijn man omdat hij geen zaadcellen had, boos op mezelf omdat ik op mijn 30e blijkbaar al niet meer genoeg eicellen heb, boos omdat ik in mijn gedachten de babykamer al heb ingericht en alle spulletjes al heb uitgezocht. Gek worden van de onzekerheid ( ik heb echt duidelijkheid nodig en wil weten waar ik aan toe ben). En nu zitten we in dit traject, één groot vraagteken. Zal het ooit lukken... De psych heeft me geholpen om de boosheid weg te werken, realistisch te kijken, mijn gedachten te ordenen en los te laten. Niet loslaten van de wens, maar loslaten van de controle. Het enige wat ik nu kan doen, doe ik al. Zelf dingen lezen/ onderzoeken en inbrengen in Gent. En het traject ondergaan. Meer kan ik niet doen. Het is dus eigenlijk een heel groot deel accepteren en loslaten van de controle geweest. Het heeft mij wel rust gegeven, voor nu iig... Maar hoop houden we volop. Ik kan me jouw gevoel mbt het niet vinden van een oorzaak helemaal voorstellen. Als er geen oorzaak is, waarom lukt het dan niet?? En alles willen proberen wat mogelijk is, omdat je anders denkt dat je een kans hebt laten liggen. Logisch dat al die vragen in je hoofd rondspoken. Wat rot dat je deze poging al hebt afgeschreven. Ik blijf stiekem toch gewoon stug voor je door duimen...
Kiekske; 800 mcg foliumzuur is echt veel, met welke reden hebben ze dit geadviseerd? Ik slik naast de foliumzuur Vit. B6, B12 en tarwekiemolie. Wat fijn dat de gesprekken met de psycholoog jou zo goed hebben gedaan. Heb je nu het gevoel dat je alles doet wat je kunt en dat je daar je rust in kan vinden? juulzon; hoe voel je je nu? Ik duim nog steeds voor je! Deze weken zijn ook echt killing! Kon je de tijd dan maar vooruit zetten met de wetenschap dat je zwanger bent. Wanneer is je officiële testdag? Wij hebben onze eerst 2 ICSI's ook in het MCK gedaan. Op zich een prima kliniek alleen vind ik het jammer dat ze zo weinig onderzoek doen. in gent hebben ze mijn man meteen naar een androloog gestuurd en hier kwam uit dat zijn hormoon gehalte te laag is. Ook bij mij hebben ze een uitgebreid bloed onderzoek gedaan hier krijgen we de uitslag nog van. Verder ben ik nog steeds op zoek naar die ene tip (wordt soms moe van mezelf) die het verschil gaat maken. Ik wil ook echt alles geprobeerd hebben zodat ik mezelf later geen verwijten kan maken. Nu heb ik mijn hoop op de DHEA gericht en hoop nog heel eigenwijs op een natuurlijke zwangerschap (al is die kans zo minimaal)
Armani: ik weet eigenlijk niet waarom ze 800 mcg adviseren. Zal het de volgende keer eens nakijken. Maar het kan nooit kwaad lijkt mij. Op dit moment denk ik dat ik idd wel alles doe wat ik kan doen. Ik heb mijn schildklier nog uitgebreid laten testen (dus ook de T-waarden) en ook mijn immuunsysteem is getest. Dat was allemaal helemaal in orde. Dus op dit moment wijst niks erop dat er nog iets anders aan de hand is dan mijn lage AMH. Dus ook ik heb de hoop gevestigd op de DHEA en pipelle...
Kiekske, Denk ook niet dat het kwaad kan maar ben altijd nieuwsgierig naar de achterliggende gedachte. Wij mogen volgende maand weer naar Gent, dan ga ik nogmaals vragen naar de Pipelle. De vorige keer ging de prof er niet echt op in, geen idee waarom niet. Bij ons is het denk ik een innesteling probleem, ik had beide keren 9 eicellen, de laatste keer 5 embryo's. Helaas blijven ze niet plakken. Hebben ze het immunologische onderzoek ook in gent gedaan?
Denk dat de prof terughoudend is met Pipelle omdat het nog niet bewezen is. Maar als je aangeeft dat je het wil, zal ze geen nee zeggen denk ik. Echter, dr F, die de punctie uitvoert, is geen voorstander van de Pipelle... Schrijf deze poging nog steeds af, want omowit wordt geen ariel colour... Donderdag as is het 14 dagen na de punctie. In theorie kan er morgen nog een streepje komen, maar geloof er zelf echt niet meer in. Gevoel. Kiekske, heel herkenbaar wat je schrijft over controle. Heb dat ook. Kan gewoon (nog) niet accepteren dat het straks Game Over is. En dat er dan dus geen Game meer is om opnieuw te spelen... Niet dat de MMM een spelletje is, maar bij wijze van spreken... Nu weer werken. Hele nacht niet geslapen. Gewoon echt niet. Ogen prikken nu als een gek en het is mega-druk... x
Armani: Ik zou het idd ook gewoon nog eens vragen. Heb je cryo's gehad? Dat is bij ons het probleem namelijk. De embryo's halen dag 5 niet. Als ze dat nu weer niet halen, is het einde verhaal. We mogen dan voor de vorm nog wel een 3e poging doen, maar eigenlijk zeggen ze dat mijn eicellen dan gewoon niet goed genoeg zijn. Wij hebben dus ook pas een tp op dag 5, ongeacht het aantal eicellen. Om deze reden halen ze nu alles uit de kast wat ze extra kunnen doen: DHEA, pipelle en indien nog mogelijk op dag 5 AH. Ik heb mijn onderzoeken bij een nederlandse arts laten doen. In Gent en ook hier geven ze aan dat er geen enkel reden is om te vermoeden dat er bij mij nog iets anders speelt dan mijn lage AMH, maar ik wilde het voor de zekerheid gewoon uitsluiten. Het kijkje in mijn baarmoeder is het laatste stukje. Misschien dat ik toch, mocht poging 2 niet slagen, naar Dr Pf in DD ga voor het zeer uitgebreide onderzoek, want dan heb ik naar mijn gevoel echt alles gedaan wat ik kan doen. Eerder wil ik het toch echt niet opgeven. Dus jullie zitten ook bij de Prof. Wij bij Dr P. Ik heb de prof enkel 1 keertje voorbij zien komen in de gang, verder heb ik haar nog nooit gezien. Misschien als je echt op je strepen gaat staan wb de pipelle, dat ze het wel doet. Juul is het ook gelukt, toch Juul?
Klopt Kiekske . Ze staat voor best veel open. Net als jij, alleen zit ik al wat pogingen verder, heb ik ook nooit cryo's. Ja, 1x gehad, 2 cryo's maar daarvan overleefde 1tje het. Wil idd zelf ook voor een dag 5 gaan een volgende keer. En stiekem zou ik, als het dan in Gent niet lukt omdat er geen dag 5-er is, nog 1 poging in DD willen wagen. Om het gevoel te hebben dat we alles, maar dan ook alles hebben geprobeerd. Anders zal ik altijd met een rusteloos gevoel blijven zitten... Hoop blijven hebben is zo moeilijk...
De MMM is zeker geen spelletje, maar ik begrijp je helemaal. Aan de ene kant ben ik daarom blij dat de komende poging uitsluitsel geeft: wel of geen kans op een kindje van ons samen. Maar zoals ik net schreef: ik ben bang dat ik toch zo ontzettend eigenwijs en hoopvol ben dat ik toch die 3e poging wil doen. Met vooraf een zeer uitgebreid onderzoek van Dr pf. Dan heb ik naar mijn idee gewoon echt alles gedaan wat ik kan doen. Je wil aan de ene kant nog niet verder kijken, maar toch doe ik dat ook. Wil ik eiceldonatie? Waar ga ik die eicellen dan in hemelsnaam vandaan halen? Pleegzorg? Adoptie? De laatste denk ik sowieso niet, maar pff...wat een gepuzzel, gepieker, wakker liggen, enz.. Wat ongelooflijk klote van je test... En ik heb hetzelfde als jij: ga ook altijd op mijn gevoel af. Meis...weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet zeggen...
De meeste dames die bij dr. Pfeiffer zijn geweest hebben vaak hetzelfde advies gekregen... Omega3 1000 te gaan slikken en VitD. Dus een tip voor de dames..... VitD gebruik ik zelf Devaron is te verkrijgen bij de apotheek. Juultje....knuffel!
Gabrie: dat heb ik idd vaker gelezen. Vandaar dat ik nu ook al een aantal weken Omega 1000 (megapot van de Tuinen) slik en vitD. VitD zit ook in mijn multivit. Weet eigenlijk niet zo goed of het kwaad kan om extra bij te slikken.